Witaj drogi graczu. Jeżeli tu trafiłeś to to znaczy, że chciałeś się dowiedzieć dlaczego w Quake Live jest tylko namiastka Trickjumpingu. Być może najlepiej trafi do ciebie przekaz filmowy, przygotowany przez Demona(Sraka): Stream na YT. Artykuł nie dotyczy tego, że nie podoba mi się trikjumping w Quake Live lub że jest on inny od tego z Q3 tylko tego, że aspektu trickjumpingu jest w Quake Live MNIEJ niż w Quake III Arena. Na wstępie trzeba zaznaczyć, że jeżeli widziałeś do tej pory tylko triki w Quake Live lub co gorsza w jakiejś innej grze to absolutnie nie masz pojęcia o ilości i jakości trików w Quake III Arena. Zacznijmy może od prostego faktu:
Quake Live pozbawiono 75% trickjumperskiego aspektu poprzez zastosowanie fix'a fizyki (c) id Software.
Z tym stwierdzeniem zgadzają się dotychczasowi gracze, którzy przez ostanie kilka lat nie robili nic innego oprócz trikowania. Decyzja o zastosowaniu fix'a fizyki w Quake Live została podjęta przez id Software już na samym początku prac nad Quake Live, po konsultacji z zagranicznymi klanami Trickjumpingowymi - to jest odpowiedź jaką uzyskałem od pana SyncError kiedy po raz pierwszy dostałem się do alpha testów Quake Live. Firma id Software podjęła tą decyzję aby Quake Live nie posiadał niezrozumiałych i irytujących rzeczy dla początkujących graczy. Najlepszym przykładem tego, jest ten oto filmik pokazujący rzadką, lecz niesamowicie irytującą sytuację dla kogoś, kto styka się pierwszy raz z grą, przy zejściu po BattleSuit'a na jednej z najczęściej granych map w trybie TDM q3dm14tmp: filmik w przygotowaniu. Z tego faktu fizyka Quake Live została pozbawiona wielu elementów, które pozwalały na niesamowity trikjumping w Quake III Arena po to aby sama gra nadawała się lepiej do tego do czego została stworzona czyli do fragowania.
Ale DLACZEGO ? A Quake III Arena to niby został stworzony do Trickjumpingu ?
A czy pionkami od Warcabów można grać w Szachy ? Nie. Z Quake Live jest podobnie: ta gra została stworzona do strzelania a nie do trikowania. Oto 3 proste fakty, które dla ludzi z kilkuletnim doświadczeniem w trikowaniu są podstawą powyższego stwierdzenia:
zastosowany fix fizyki = ograniczona prędkość, akceleracja, rampy, Rocket Jumpy i wszystko inne = ucięto 25% trickjumperskiego akcentu
nie ma Overbounców: dzięki nim triki otrzymały drugie życie a gra ogromne bogactwo możliwości = ucięto 50% trickjumperskiego akcentu
Rocket Launcher, Grenade launcher oraz Plasma Gun mają o wiele większy odrzut co upraszcza wszystkie triki znane z Quake III Arena
pady w Quake Live nie mają sensu ponieważ wykastrowana fizyka nie pozwala wykorzystać większej części trickjumperskich umiejętności
problem z zwiększonym odrzutem z PG - kliknij
Poniższy tekst jest odpowiedzią/pokazaniem, że zwiększenie odrzutu z RL nie miało wpływu na trudność trickjumpingu w QL ale już zwiększenie odrzutu z PG pozbawiło trikjumping QL kluczowego elementu, który sprawiał że wspinanie się na PG po ścianach było czymś wymagającym w Q3 a w QL jest dziecinnie proste i nie da się obejść tego problemu zmieniając konstrukcję map:
Jest prawdą to co piszesz, że wspinanie się na PG po ścianach na dm6 nie będzie uznawane za coś trudnego ale pomijasz bardzo istotną sprawę: w Q3 nie można się wspinać na PG bez końca. Mało tego: podczas spadania w dół będąc przy ścianie, nie możesz sprawić aby twoja postać zaczęła ponownie się wspinać. Obie te rzeczy można z łatwością zrobić w QL. Co to oznacza ? Ano to, że niemożliwe jest stworzenie mapy w QL zawierającą PG taką aby była sobie powiedzmy ściana gdzie musisz podczas plasmaclimbu w dół (spadając bo wspiąć się nie możesz) trafić idealnie gdzieś tam, a jak nie wyczujesz odpowiedniego PG to kończysz w lawie/przepaści itp. Taka sytuacja była możliwa tylko kiedy posiadałeś HASTE. W QL ZAWSZE możesz się wspiąć na PG w górę ! Co za tym idzie to fakt, że KAŻDY może taką mapę ukończyć z jakimś niemającym znaczenia czasem bo będzie wisiał pod sufitem 2 minuty ale wkońcu dopcha się do końca. W Q3 mapę ukończą tylko ci, którzy potrafią maksymalnie wykorzystać odrzut z PG - bez odpowiedniego skila jest to po prostu nie możliwe. Tą sytuację doskonale pokazuje mapa dfwc04-7: trick z PG w QL jest niczym bo zawsze możesz podciągnąć się w górę.
Quake III Arena miał po prostu szczęście. Dodatkowo otrzymał on wspaniały dodatek dla Trików: mod Defrag z fizyką ProMode dla zaawansowanych graczy. Potem już potoczyło się gładko: setki graczy, dziesiątki filmów, tysiące map, dziesiątki tysięcy dem, tabele, rankingi, serwery z wynikami online itp Quake Live nie ma i nie będzie miał nic z tych rzeczy, przynajmniej jeszcze przez parę lat.
Ale przecież w Quake Live da się skakać na rakiecie !
Trikjumping jest bardziej skomplikowany niż wciśniecie dwóch przycisków jednocześnie. Jest w nim tyle bogactwa i kreatywności, że starczyło tego na 8 lat kombinowania na każdej możliwej mapie przez setki graczy. Jednak nawet po tych 8 latach odkrywane są kolejne triki. To, że można podstawowe triki wykonać w Quake Live nic nie oznacza. Bardzo szybko okaże się, że niczego nowego nie można już zrobić właśnie z powodu wykastrowania fizyki.
Ty nobku ludzie zrobili juz mapę do skakania w Quake Live i są też dostępne mapy z Quake III Arena !
No tak zrobili spz_train1 na której to po pierwszym dniu została odnaleziona najszybsza droga przejścia i na tym był koniec. Co do reszty skonwertowanych map: niektórych wręcz nie da się przejść albo z ledwością nabija się czas o 5s gorszy ponieważ nie można wykonać specyficznych trików obecny TYLKO w Quake III Arena. Przypomina to jazdę Fiatem 125p po torze dla samochodów terenowych.
Ale dodali double jumpy !
To nie są doublejumpy tylko mini-doublejumpy = znowu wykastrowali jeden z elementów gry. Zamiast dodać po prostu znane i lubiane przez wszystkich prawidłowe doublejumpy z Q2/Q3 Promode to nie, musieli zrobić po swojemu i wyszła kupa.
A jak jakimś cudem naprawią PG, dodadzą darmowe mapy, Overbounce i rzeczy z Defraga w trybie Tricks ?
To ... po co czekać skoro już teraz wszystko masz dostępne w Quake III Arena + Defrag !!
Ale, ale ...
Zanim coś napiszesz, proponuję przeczytać dyskusję poniżej.
Ok zrozumiałem i chcę trikować. Gdzie najlepiej się trikuje ?
Odpowiedź jest prosta: w Quake III Arena. Nie ma na świecie lepszej platformy do trikowania i najprawdopodobniej nigdy już nie będzie tak bogatej i wszechstronnej gry. Być może przemówi do ciebie prosty fakt, że z pośród wszystkich gier na świecie, najwięcej filmów o trikowaniu ukazało się właśnie dla Quake III Arena. Rzeczy, które ludzie robią w tej grze zapierają dech w piersi i nie zobaczysz ich w nigdzie indziej.
Nie mam Quake III Arena. Gdzie go zdobyć ?
Wystarczy postąpić zgodnie z poradnikiem dostępnym na : http://www.q3df.org/board/viewtopic.php?f=18&t=107&p=1052#p1052 aby dostać wszystko co potrzebne do gry. Wystarczy tylko parę kliknięć i otrzymasz:
-więcej możliwych do wykonania trików
-o wiele większy poziom zabezpieczenia przed oszustami jaki nigdy nie będzie obecny w Quake Live
-ponad 4000 map, zawsze możesz też stworzyć swoją mapę, która będzie grana online
-możliwość nagrywania czasów na serwerach online i walczenia w rankingach offline
-możliwość uczestniczenia w mini-zawodach co tydzień
-możliwość uczestniczenia w Defrag World Cup czyli Mistrzostwa Świata w Defraga
Eee coś muszę czytać? Ściągać ? Nie chce mi się z tym bawić. Nie można zrobić tak, że klik klik i już się trikuje ?
Nie da się ale to dobrze bo jeżeli nie masz wystarczająco dużo ochoty, siły i uporu na czytanie, instalowanie i konfigurowanie, to znak że triki to nie twoja działka. Wracaj do bezmózgiego instagiba lub do spamowania rakietami w Clan Arena. W trikowaniu trzeba uporu i cierpliwości. Trickjumping jest trudny. Jeżeli już na starcie nie masz siły na najprostsze rzeczy (kiedyś nie było Q3PI i trzeba było wszystko instalować ręcznie) to co tu dopiero mówić o trenowaniu jednego skoku przez 4 godziny. Zapraszamy cię jednak abyś spróbował bo być może odnajdziesz w sobie nutkę prawdziwego Trikjumpera.
No dobra mam już Q3+Defrag. Co jeszcze powinienem zrobić ?
Zanim zaczniesz grać, wymagana jest lektura podstawowych wiadomości:
/LINKI NA CHWILĘ OBECNĄ NIEAKTUALNE/
Życzymy miłego trikowania !