mam prosbe moglby ktos napisac toturial o tym cudenku czyli o co w tym wszystkich odzi jak tego uzywac bo niestety nic o tym nie znalazlem jedyne co to forum o programie ale jakos nie bardzo czaje wszystko po angielsku .
z gory thx
quake.net.pl » Polskie Centrum Quake od 1998 roku
Zarejestruj się w celu uczestniczenia w życiu serwisu, posiadanie konta pozwoli Ci na:
mam prosbe moglby ktos napisac toturial o tym cudenku czyli o co w tym wszystkich odzi jak tego uzywac bo niestety nic o tym nie znalazlem jedyne co to forum o programie ale jakos nie bardzo czaje wszystko po angielsku .
z gory thx
Program jest wybitnie prosty w obsłudze. Zakładam, że masz zainstalowany ten program i umiesz odpalić w nim demo. No to do roboty.
LPM - lewy klawisz myszy
PPM - prawy klawisz myszy
Na początek spauzujemy odtwarzanie dema - klawisz C
Ekran:
Od góry mamy następujące pozycje:
TIME - aktualny czas dema, od 0;
SPEED - prędkość odtwarzania dema. Prędkość można zmieniać komendą SPEED. Oczywiście najłatwiej zrzucić to pod bindy, np.: "bind f5 speed 0.5";
VIEW - aktualny widok (kamera, gracz);
FOV - fov;);
ORIGIN - aktualne współrzędne kamery;
ANGLES - aktualne kąty "patrzenia kamery";
EDIT - sposób prowadzenia kamery;
"Z" i "X" - zmieniamy widok z kamery (gracz, kamera itd);
WSAD - tymi klawiszami przesuwamy kamerę, ale działaja one jedynie po wciśnięciu LPM;
Spacja - przy wciśniętym LPM działa jak skok;
C - pauza;
V - zapisanie pozycji kamery;
B - skasowanie pozycji kamery;
F - wybór obiektu do śledzenia;
R - zablokowanie/odblokowanie kamery;
1-4 - zmiana trybu kamery, omówię tylko dwa pierwsze, jako najbardziej przydatne;
1 - Editing camera.
Klawiszami "Z" i "X" zmieńmy widok, aż uzyskamy "freelook". Często kamera znajduje się wtedy poza mapą, trzeba więc powędrować kamerą w miejsce akcji. Gdy już tam jesteśmy, wybierzmy czas rozpoczęcia rajdu kamery. W tym celu należy przycisnąć SHIFT i poruszając myszką w lewo/prawo przesuwamy demo do tyłu/przodu.
Teraz ustawiamy kamerę w żądanej pozycji i wciskamy klawisz V-zapisz pozycję. Przesuwamy demo do przodu, przestawiamy kamerę, zapisujemy pozycję i powtarzamy tę opreację aż do końca sceny/dema.
Można wprowadzić kilka urozmaiceń. Z wciśniętą spacją poruszajmy myszką w lewo/prawo - zmieni się FOV kamery. Z wciśniętym PPM możemy zmienić kąt patrzenia.
Gdy mamy już gotową całą ścieżkę, przewijamy demo na początek, klawiszem "Q" przejeżdżamy kamerą przez wszystkie punkty aż do pierwszego i wciskamy "R" (blokada kamery). Wtedy wciskamy C i widzimy jak kamera podąża podaną przez nas ścieżką. Zwykle jest coś do poprawy. Gdy już to zrobimy, zapisujemy projekt komendą - SAVE "nazwa_pliku". Gdy wczytamy to samo demo później, możemy wgrać tę ścieżkę przez komendę - LOAD "nazwa_pliku".
2 - Editing chase view.
W zasadzie wszystko wygląda tak samo, ale kontrola nad zachowaniem kamery w locie jest precyzyjniejsza (bardziej przewidywalna) i daje coś w rodzaju sztywnego ramienia kamery. Łatwo zauważyć, że po wciśnieciu w tym trybie "Z", widzimy przed sobą biały krzyżyk. Są to 3 osie a kamera jest do nich przyczepiona niewidocznym ramieniem. Jakikolwiek ruch powoduje ruch osi, a obrót - obracanie kamery wokół nich. Odległość kamery od osi reguluje się przez wciśnięcie Spacji i przesunięciem myszki w lewo/prawo. W tym trybie bardzo łatwo zrobić objazd obiektu, który nie jest przez kamerę śledzony.
Śledzenie obiektów.
Gdy wciśniemy jednocześnie LPM i PPM zobaczymy na planszy żółte graniastosłupy wokół obiektów/graczy. Gdy najedziemy celownikiem na jeden z nich, zmienia on kolor na czerwony. Wciśnijmy wtedy "F", przypiszemy w ten sposób kamerę do tego obiektu. Wystarczy odpauzować demo, aby zobaczyć efekt - kamera bez względu na położenie swoje i obiektu, wciąż utrzymuje go w centrum ekranu. Teraz wystarczy określić położenie kamery i zapisać projekt.
Zgrywanie klatek.
Zgrywanie odbywa się za pomocą komendy CAPTURE. Klatki możemy zgrywać do plików JPG albo TGA. Oto przykładowy bind:
bind f1 capture tga 60 sample
Otrzymamy teraz 60 klatek na sekundę w formacie TGA o nazwie Sample000001, 2, 3 itd.
Za zatrzymanie zgrywania odpowiedzialna jest komenda "CAPTURE STOP".
To wszystko wystarczy, aby zgrywać dema do klatek. MME oferuje znacznie więcej opcji odnośnie jakości klatek i sposobów edycji obrazu, ale sa one opisane w pliku README dołączanym do programu, więc nie będę ich specjalnie objaśniał.
HF
Zagladałem do pliku readme i niew znalazlem tego czego szukałem. czy q3mme umozliwia zgrywanie bezposrednio dema do avi? nie chce tga lub jpg poniewaz chce miec rowniez dzwiek. a moze jest jakaś komenda do nagrywania równiez audio? prosze o powiedzenie jak to działa ;)
W mme istnieje komenda: mme_saveWav
Jeśli jej wartość wynosi "0", dźwięk nie zostanie zapisany, jeśli "1" - będzie zapisany.
Mme nie ma możliwości zgrywania od razu do avi, a przynajmniej nic o tym nie wiem. Zresztą po co?
A tak poza tym... Wpisz sobie w konsoli "mme" i wciśnij TAB - wyświetli Ci się lista wszystkich komend dostępnych w tym programie. Przewijanie okna - PGDN-PGUP
Wydawalo mi sie, ze mme ma mozliwosc zapisu od razu do avi. Sprawdzilem i okazalo sie, ze mialem racje:P
> - Spline based camera paths
>
> - Special chase camera mode
>
> - Instant seeking through demos
>
> - Saving project files with all settings
>
> - *Screenshot capturing to tga/jpg/png/avi format
> *- Limitless fps output
>
> - Integrated motion blur
>
> - Saving of depth buffer information
>
> - Saving ingame audio to wav files
>
> - Changing playerdata for different names, models, skins, colors
>
> - Skybox edges fixed for ATI users
>
> - Osp rail available everywhere
>
> - Osp style hex color codes
>
> - Alias style command support
>
> - Save depth and stencil buffer to a black and white screenshot
>
> - Background music track to synch editing to the music
>
> - Filter certain effects and change some onscreen data
>
> - Support for baseq3, defrag, cpma, osp and ra3 demos, other baseq3 based mods may work too
>
>
A komenda za to odpowiedzialna: mme_screenShotFormat "avi"
ps. Pod tym linkiem wszystko jest opisane w miare klarownie http://harekiet.islamiet.nl/q3mme/
mises.org / marksdailyapple.com
Czy mozecie mi to wytłumaczyc?
wrzuciłem /mme_screenShotFormat avi i takie cos ....:|
Obrazek nie działa, popraw.
[edit]
Wszystko masz tam napisane. Wpisałeś po prostu komendę "capture" i klepnąłeś enter. Przeczytaj objasnienie do tej komendy i wpisz ją ponownie z odpowiednimi parametrami. A jak Ci nie wyjdzie, przeczytaj co napisałem w drugim poście tego tematu.
Hehe mała gafa :) zrobiłem i teraz wszytsko ładnie sie nagrywa tylko jest mały problem...jak zawsze zreszta xD
Mysle ze mam dobrego PC core 2 duo 6300 1G ramu i hmm przy zgrywaniu 30 klatek na sekunda film avi strasznie sie tnie. Nie wiecie co moze byc tego przyczyna? 30 klatek to standart w filmach wartosc?
30 wystarczy na początkowe ćwiczenia, przy robieniu filmu frame rate ustaw na 60.
Rwanie kompa przy zgrywaniu to normalka. Tylko czy plik, który zapisujesz też się potem rwie przy odtwarzaniu? Jeśli tak, to przestaw avi na tga i problem rozwiązany. Komputer będzie rwał nadal, ale przy imporcie tga do avi będziesz miał płynny obraz.
Wielkie dzieki doomer bawie sie teraz tym programikiem i jest zajebisty:P teraz tylko szukam dobrego programa ktory mi weźmie ładnie jpg do avi :P
Do składania polecam VirtualDub’a. Opis, jak go używać znajdziesz na tym forum. Screeny bierz tak, aby avi miało kilkusekundowy zapas na początku i końcu - ułatwi to montaż. Avi zapisuj jako nieskompresowany. Do późniejszej obróbki polecam Sony Vegas, jest prostszy niż Adobe i niewiele mu ustępuje. Odpowiedź na pytanie jak kompresować też znajdziesz na forum.
Wszystko by było ok ale probowałem juz wczesniej vd i co sie okazało nie wiem czy to wina mojej wersi ( 1510) ale w vd moge jesdynie otwiercac .tga i .bmp jpg nie obsługuje.
Nie rozumiem dlaczego zgrywasz klatki w jpg. Używaj tga. Żadem jpg mu nie dorówna.
^ ^
A czy to nie bedzie mialo pozniej wiekszego znaczenia na objetosc filmu? jpg znacznie mniej zajmuje niz tga.
btw. nie bede zakladał juz nowego tematu. Pytanko takie małe w jakim programie moge uzyskac efekt motion blur? najlepiej zeby w nim tez przeprowadzic cały montarz. Adobe nie wchodzi w gre.
Zasada jest jedna - od startu utrzymuj jak najwyższą jakość obrazu, nawet kosztem kolejnych gigabajtów zjadanych na dysku. Z dobrej jakości materiału (choćby nie wiem ile ważył) możesz zrobić dobry jakościowo film o rozsądnej wielkości. Z miernej jakości materiału zrobisz tylko miernej jakości film a objętość będzie i tak podobna. Więc nie oszczędzaj na miejscu i jakości.
Motion blur jest chyba we wszystkich tego typu programach. Sony Vegas też ma takie filtry. Kwestia tylko ustawień, aby nie przesadzić.
Wielkie dzieki doomer duzy plus dla Ciebie :) Ja obecnie bawie sie w pinnacle 11 a wczesniej robiłem filmy w sony vegasie 6.0 zobaczymy jezeli studio 11 nie spełni moich oczekiwan bede musiał poszukac tego w vegasie ;)
To, co robiłem kiedyś, było w zasadzie tylko wprawką do głównego filmu, ale projekt upadł:( Szara rzeczywistość zwyciężyła nad kolorowym życiem w Quake’u. Ale może kiedyś...:)