Myślę, że banowanie i kickowanie nie jest rozwiązaniem - przynajmniej nie na dłuższą metę. Trzeba dotrzeć do przyczyny całego tego problemu, a nie niwelować skutki. Wyżej padło pytanie, dlaczego plebs ma refy. Odpowiedź jest prosta - to wina nieodpowiedzialnych administratorów serwerów, którzy rozdają refy. Zapewne na ten zarzut usłyszałbym, że administratorzy dają refy tylko zaufanym ludziom, więc to nie ich wina - tak najprawdopodobniej jest, ale nasuwa się następny wniosek - widocznie tamtych nie należy darzyć takim zaufaniem, jak dotychczas.
Myślę, że sporą częśc problemów możnaby zlikwidować ograniczając zaufanie adminów do kolegów i koleżków dostających refy. To wszystko się dalej potem roznosi w ekspresowym tempie, niczym plotki na zgrupowaniu kółka gospodyń wiejskich.
Następnym czynnikiem powodującym powszechne \"plebsiarstwo\" na serwerach jest fakt, na który nijak można zaradzić. Mianowicie wiek graczy. W Quake\'a grają głownie chłopaki, nastolatkowie w wieku 13-18. Zasadniczo taka młodzież jest impulsywna, najpierw napisze stertę bluzg, a potem się zastanowi (jeśli w ogóle to zrobi). Nie chce się zachowywać, jak jakis stary moralizator, ale spoglądając na dzisiejszą młodzież nóż się w kieszeni otwiera. Tylko słysze \"k*rwa to, k*rwa tamto...\". Tacy ludzie właśnie grają w q3 i nic się z tym nie zrobi - ponieważ oni uważają obrażanie kogoś, wyzwiska za rzecz codzienną. Weszło im w to krew i takie prawdopodobnie będą ich dzieci w większości przypadków - koło się zapętla.
Oczywiście zdarzaja się ludzie zrównoważeni emocjonalnie, spokojnie i z dystansem podchodzący do q3 - bo to przeciez zabawa (przynajmniej dla 95% grających). Zazwyczaj są to już ludzie starsi wiekiem, którzy reprezentują sobą wyższy poziom. Wśród młodych (sam jestem z tych młodszych) również jest grono osób, z którymi można normalnie zamienic pare słów, niźli tylko wysłuchiwać obelg.
Szczerze mówiąc, nie wierze zbytnio, żeby kiedykolwiek sytuacja się zmieniła - to własnie ten psioczący element dominuje na serwerach i robi opinie całej społeczności graczy q3. Żywot gry to zbyt krótki okres czasu, by wszyscy zdąrzyli wyrosnąć...
Pozostaje jeszcze kwestia, ze ludzie to po prostu idioci. Ale z tego się nie wyrasta.