Coollio przechodzi na emeryturę, koniec zotaca, ql zostaje jeśli nie zabity to ciężko ranny przez wyłączenie vote'owania i uczynienie z najpopularniejszych aren map premium. Czarny tydzień dla kwaka, przepowiednie Majów zaczynają się sprawdzać...
Doszli tam pewnie do wniosku, że skoro zachęcić nowych graczy jest niemożliwością, to trzeba wyciągnąć więcej kasy od tej garstki maniaków, która i tak gra czyli zmusić ich do kupienia kont pro. Dobitnie potwierdza tę tezę zrobienie z bloodruna mapy płatnej - to była po prostu mapa na której najczęściej grano i w jakiejś przebiegłej inaczej głowie zrodził się mega chytry plan zakładający, że ilość ludzi grających tę mapę w trybie premium będzie taki sam jak wcześniej :] Jednak "geniusz", który to wymyślił nie przewidział jednej prostej rzeczy - wielu graczy, którzy obecnie płacą za premium, po zobaczeniu takiej lipy i pustek na serwach, oleją tę grę całkiem i mając do wyboru płatny bloodrun na którym nie ma z kim grać vs kupno innej nowej, fajnej gry, wybiorą to drugie. Sam się do takich zaliczam, do tej pory płaciłem bo był to niewielki wydatek, ale jeśli produkt jest szitem to nawet parę bagsów nie ma sensu na niego wtapiać. Tak, że finał pewnie będzie taki, że zmaleje ilość graczy a tym samym wpływy z reklam i jednocześnie wpływy z premium jak sądzę też spadną :]
Mam wrażenie, że w id zatrudnił się ten sam wybitny marketingowiec, który wymyślił akcję promocyjną w shellu. Może kojarzycie? Chodziło o to żeby ludzie wymyślili sami hasło reklamowe za co miały być jakieś nagrody. No i ludzie wymyślali na potęgę :) Jednak hasła niespecjalnie przyjemne dla shella bo jadące ostro po nich jako bezdusznym korpo niszczącym przyrodę w imię jak największych zysków. Kilka najbardziej epickich przykładów: www.sickchirpse.com/2012/07/19/shell-major-pr-fail-win/ Poziom głupoty ostatniego patcha id jest zbliżony do głupoty tego konkursu shella.
Niestety pomysły jakie przedstawił Maniek nie są w stanie uratować rentowności tej gry. Żeby zarabiać na gadżetach, to trzeba mieć konkretną bazę graczy a nie jakąś garstkę weteranów. Jak Ci odpisał ktoś na esreality, ludzie którym szkoda wydać parę $ na premium miesięcznie nie wydadzą paru $ na jakieś modele czy inne duperelki.
Błąd imho został popełniony dawno temu, gdy zdecydowano się na model premium i płatne mapy. Początkowe założenia marketingowe QL były bardzo dobre - zróbmy coś co jest łatwo dostępne, samo się instaluje, nic nie trzeba konfigurować i kombinować żeby zacząć grać, wystarczy przeglądarka. Swoją drogą osadzenie takiej gry w przeglądarce jest samo w sobie wyczynem technicznym, ale mniejsza z tym. Jednocześnie niech to nie zniechęci konserwatystów grających w tę grę wiele lat, dajmy im to samo w odświeżonej wersji. Podobnie zrobił Blizzard ze Starcraftem, sc2 to taki sc1 w wersji deluxe. Następnie nagłośnijmy to odpowiednio mocno i wykorzystajmy znajomość marki "Quake", no bo kto nie słyszał o tym tytule, prawie każdy grający w fpsy kiedyś klikał chociaż trochę w którąś część. No i początek był nawet udany, w porównaniu do zdychającego Q3 graczy było sporo. Łatwość instalacji i sporo nowych grajków sprawiało, że każdy mógł znaleźć jakiegoś fajtera na swoim poziomie. To razem wzięte było bardzo dobrą zaliczką na starcie nowego tytułu. Niestety, ta zaliczka nie została należycie wykorzystana a potencjał marketingowy tej gry spartolony :] Przy takim modelu, imho id powinno bazować głównie na zyskach z reklam i robieniu wszystkiego żeby tylko zwiększyć bazę graczy a tym samym zachęcić kolejnych reklamodawców. Dopiero mając odpowiednio dużą ilość graczy wśród których znalazłaby się wystarczająca ilość gotowych wydać kasę, można było pokusić się o płatny content, ale w żadnym wypadku mapy czy cokolwiek co wchodzi w skład, nazwijmy to minimum zapewniającego grywalność na poziomie potrzebnym do zatrzymania gracza na dłużej. Mogłyby to być właśnie jakieś gadżeciki o jakich pisał Maniek i inne cukierki.
Teraz to chyba jest już za późno na cokolwiek, ciężko reanimować trupa. Parę osób, które bez tego nie mogą żyć pewnie będzie ciupało nadal, może z ich kasy na konta pro zbierze się na pensje dla kilku developerów podtrzymujących grę przy życiu, ale to chyba wszystko co id jest w stanie po takich błędach w tym momencie z ql wycisnąć.