UWAGA! KOLUMNA NAPISANA NA TEMAT OGOLNIE POJETYCH GIER KOMPUTEROWYCH. ZA DUZO O QUAKE III TU NIE MA
Co charakteryzuje gry komputerowe? Co jest miernikiem sukcesu danej produkcji? Fani. Niektóre gry komputerowe zdobyły tak liczną rzeszę fanów, że dana gra staje się bardzo znana. Jej żywot przedłuża się o kolejne tygodnie, miesiące, czy w niektórych przypadkach dane produkcje stają się po prostu wieczne. Pozyskanie fanów, tzw. sceny jest bardzo ważnym elementem przy tworzeniu nowego hitu i bardzo często developerzy robią taka grę, która przybliży do siebie bardzo dużą ilość graczy. Dzięki czemu można sporo zarobić wydając różnorakie dodatki lub udostępniając usługi.
Ja także jestem takim scenowcem. Można powiedzieć, że od zawsze grałem w Quake’a, internet zacząłem od stron kwakowskich, także pierwsze publikacje ukazywały się na stronach o tematyce Quake III Arena. Quake jest jedną z gier, które dzięki swoim autom, złożeniu i kompilacji wytworzyły wokół siebie scenę. Wspomnę jedynie, że scena mojej (i nie tylko) ukochanej gry składa się z kilku czynników: stron www, graczy, turnieji, imprez, zjazdów itp. Tak jest bardzo często, wspomniane środowiska tworzymy my sami. Dużo jest takich gier: wszystkie części Quake`a, ostatnio chyba najbardziej popularny, bijący wszystkie rekordy Counter-Strike, StarCraft, czy dopiero raczkujący Warcraft III itp.
Jednak nie oto chodzi w tym tekście. Chciałbym się zastanowić, jak powinna wyglądać, z czego powinna się składać, jakie atuty powinna posiadać gra, która stworzy dookoła siebie dużą, dobrze rozwiniętą scenę fanów. Jest kilka czynników które charakteryzują taką produkcję:
1. Możliwość współzawodnictwa - multiplayer
Postanowiłem te dwie rzeczy zawrzeć w jednym punkcie. Ponieważ tryb multiplayer jak i możliwość rywalizacji łączą się i niejednokrotnie są postrzegane jako czynniki jednoznaczne.
Coraz częściej spotykamy gry, których najważniejszym trzonem rozrywki/rozgrywki jest tryb multiplayer. Obecnie brak możliwości wieloosobowej zabawy jest postrzegany jako bardzo duży ubytek i takie gry są uznawane jako niepełne. Dzięki zaawansowanych technologiom możemy się cieszyć nieskrępowaną grą z ludzi z całego świata, kochającymi to samo co my. Obecnie możliwości technologiczne są tak duże, że jeżeli posiadamy dostęp do internetu to w większości możemy się cieszyć bezpłatną, nieskrępowaną zabawą (oczywiście pomijam Polskę, gdzie internet jest strasznie drogi i aż szkoda patrzeć jak nasz kochany monopolista kolejny raz "obniża ceny"). Multiplayer jest zupełnie czymś innym od gry single player gdzie uczestniczymy w dziejącej się na naszych oczach historii, czy innym od, coraz popularniejszego, "symulowanego" trybu dla wielu graczy. Wiadomo, komputer da się przewidzieć, człowiek nie. Grając tysięczny, czy milionowy (=P) pojedynek z komputerem w StarCraft’a znamy jego ruchy, wiemy co zrobi w danej sytuacji, jak go zaskoczyć.
Dodatkowo, gry z dobrze rozbudowaną opcją mutliplayer są potencjalnie postrzegane jako podstawy, na których można organizować turnieje. A wraz z turniejami idą kolejne "rzeczy". Przede wszystkim pieniądze, niekiedy bardzo duże sumy $$$ czy naszych polskich PLN. Także reklama, ponieważ taka impreza jest idealnym miejscem dla zaprezentowania swojego towaru między graczami.
Przyznajcie, trudno robić zawody w przygodówkę czy grę, która jest stworzona pod single player, gdzie nie możemy rywalizować z człowiekiem, który siedzi po drugie stronie kabla. To właśnie gry wieloosobowe mają najbardziej rozbudowaną scenę fanów,ponieważ istniejące wspólne zainteresowania można potęgować, umacniać rywalizacją i po długim treningu pokazać, kto jest najlepszy. Jest to nieopisane uczucie kiedy gra się z żywym przeciwnikiem. Każda gra nabiera wtedy nowego znaczenia a i my także zaczynamy na nią (gierkę) patrzeć pod innym kątem.
2. Grafika - customizacja
Oczywiste jest, że popularna gra powinna być ładna. Nie może być produkcją, która swoim wyglądem odstrasza gracza. Jej dużym plusem powinna być bardzo piękna, dopracowana, lecz nie "przebajerowana" strona wizualna. Dlaczego nie powinna być za bardzo "przesłodzona"? Dana firma powinna liczyć się z tym, że stworzona przez nią nawet najpiękniejsza grafika może zostać niedoceniona, ponieważ ... nikt jej tak naprawdę nie będzie oglądał. Popularne gry, na podstawie których rozgrywają się turnieje czy odbywają się imprezy charakteryzują się tym, że ich grafika jest czasami dość drastycznie zmieniana. Spójrzmy na środowisko gier FPS (tutaj jest to najbardziej widoczne). Taki Quake3 albo Counter-Strike, dobrzy gracze nie dbają o to, żeby grafika wyświetlana na ekranie była ładna, jaką pierwotnie stworzyli ją programiści, żeby zachwycała bogactwem detali i efektów lecz o to, żeby wszystko były dobrze widać. Bardzo często piękna strona wizualna po prostu przeszkadza w graniu, skutecznie ogranicza widoczność. Często zamiast pięknych, kolorowych, dopracowanych do granic możliwości textur widzimy jednokolorowe ściany itp. Wszystko sprowadza się do tego, aby było widać jak najlepiej przeciwnika. Nie istnieje to wyłącznie w dziedzinie strzelanek !!!
Często takie gry posiadają bardzo rozbudowany system komend i ustawień, który umożliwia różnorakie zmiany wyglądu samej gry. W większości menu zawarte w grze jest bardzo "skrótowe" i dzięki wspomnianym komendom można czasami zdziałać cuda z grafiką. Gra powinna być po prostu "elastyczna". Poddawać się temu, co chce użytkownik. Nie powinna się narzucać.
3. Otwarty silnik
Gracze lubią tworzyć. Niejednokrotnie do zdobycia sławy danej produkcji, pozyskania ogromnej rzeszy fanów przyczyniło się to, że gra ma otwarty kod i pozwala na swoją modyfikację. Chyba już do codziennych, życiowych czynności weszło ściąganie map, modów, konwersji itp. Nie rzadko takie dodatki przedłużają żywotność gry do wieczności, i pomimo już kilku letniego "bytu" danej produkcji, ciągle jest grana, znana i używana. Słowa takie jak: mapa, mod, konwersja, mappack czy skin weszły już do codziennego słownictwa graczy i duża część gier maja możliwość "wgrywania" tych modyfikacji. Czym by był Warcraft 2&3, StarCraft, Heroes of Might and Magic, bez dodatkowych mapek, Quake`i, Half-Life, Counter-Stirke, Soldier of Fortune i prawie wszystkie strzelanki bez modów, konwersji itp. Powiem szczerze, że zupełnie nie wyobrażam sobie takiego grania - jedynie w to, co przyszykowali nam producenci. Nie rzadko także te "amatorskie" dodatki są lepsze od tych stworzonych przez producentów danej gry. Stworzone przez amatorów addony stają się częścią komercyjnych dodatków a oni sami dostają propozycje tworzenia dla firm za pieniądze (czyt. wynagrodzenie).
Środowisko takich programistów, koderów, mapperów jest jednym z członów tworzących scenę graczy. To wspaniałe uczucie, kiedy co to stworzyliśmy własnymi rękami, nad czym siedzieliśmy kilka dni, czy tygodni ujrzało światło dzienne. Nasze dziecko jest popularne i używane. Niejednokrotnie niektóre dadatki przyniosły sławę i legendą danej osobie
4. Możliwość ''bycia najlepszym"
Punkt jakby trochę filozoficzny (=P). Trudno to opisać, więc na początek podam prosty przykład: to tak jak jest w piłce nożnej - istnieje podział, na dobrych zawodników i słabych, tych co trenują sumiennie dzień w dzień i dzięki temu uzyskują coraz lepsze wyniki i pozostałych, którzy się obijają =). Tak samo jest w środowiskach gier komputerowych. Jak już wcześniej wspomniałem, gracze lubią ze sobą rywalizować. Gry, o których mowa w tym tekście, powinny być tak zrobione, żeby można było trenować. Chodzi tutaj dokładniej o to, aby taka produkcja wymagała do swojego opanowania wielu godzin, żeby gracze musieli ciężko trenować, aby stać się najlepszymi. Przecież najlepszym nie może być ktoś, kto wczoraj kupił sobie dana gierkę. Żeby być najlepszym, trzeba trenować i gracze to kochają. Uwielbiają grać po kilka godzin dziennie, żeby pokazać kto jest najlepszy, pojechać na turniej i wygrać.
Środowiska fanów gier są różne. Nie każdej grupie da się dogodzić. Od strategów, przez RPG aż po strzelanki FPP/FPS, jednak wszyscy kochają swoje gry. Czynniki które tutaj wymieniłem, mogą przysporzyć grze fanów. Jest to swoista "moja mała recepta na sukces". Atuty te, posiadają niektóre gry, i właśnie dlatego te produkcje są znane, posiadają wielkie rzesze fanów. Możliwe, że gra będzie powoli znikać, jednak zawsze będą fani, którzy sprawią, że ich ukochana gra będzie wieczna ...
grzEs | 2002-10-02 19:58:09
dawno czegos nie pisalem :D
#620695
*M4STER* | 2002-10-02 20:11:06
hmm jak bym napisał jakis text chętnie jakbym umiał :)
#620697
grzEs | 2002-10-02 20:18:23
to znaczy?
#620700
StaryOrgowicz_375 | 2002-10-02 20:20:43
bardzo ladny text grzEs, wrociles :D
#620701
StaryOrgowicz_339 | 2002-10-02 23:06:54
M4STER... tak zamotales to Twoje zdanie, ze lepiej zebys Ty nie pisal kolumn :P.
a Grzes... calkiem spasiona kolumna..mowie o objetoscii, a co do tresci to powiem jak przeczytam :D
#620730
Szczawson | 2002-10-03 11:24:23
Ciekawy jestem po jakiego wala jest ta kolumna? czemu i komu ma sluzyc??? Producentom by wiedzieli jak pisac gry:))))
Czy moze jest to poprostu demo twojej wiedzy????
dalem 1
#620750
grzEs | 2002-10-03 18:08:12
no comment szczawson
#620787
frag | 2002-10-05 15:25:32
grzes napis teraz felieton jakie atuty musi miec kolumna zeby szczawa ocenil ja na 6 :>
#620957
grzEs | 2002-10-05 17:18:21
hahahahahah :D
#620973
*M4STER* | 2002-10-05 23:55:32
"hmm jak bym napisał jakis text chętnie jakbym umiał :)"
Literowka jak=ja :P
#621003
sxl | 2002-10-06 11:58:59
panowie, dajcie kolumne SZCZAWSONOWI, napewno napisze Wam wiele sensownych porad jak sie najarac trawa albo nacpac koką
#621021
Zaloguj się by dodać komentarz.