ORG

quake.net.pl » Polskie Centrum Quake od 1998 roku



Tutorial fps

pon, 29 kwiecień 2002 23:38:11 | Autor: Rozz
Quake3 ma duże wymagania sprzętowe, mimo, że na pierwszy rzut oka jego wygląd nie jest specjalnie efektowny. Uwagę zwraca już fakt, że gra, chyba jako pierwsza, nie przewiduje software'owego renderowania, co oznacza, że nie zobaczymy nigdy w niej 'kwadracików' pamiętnych z dooma czy q1, ponieważ nie uruchomi się w ogóle, jeśli nie znajdzie akceleratora sprzętowego, popierającego opengl. Tak więc siłą rzeczy konieczna jest co najmniej lepsza Riva lub Voodoo3, a na czerpanie pełnej przyjemności bez lagów graficznych pozwalają dopiero karty klasy GeForce. Ale skupmy się na starszych kartach. Zastosowanie poniższych komend pozwala na zwiększenie ilości klatek na sekundę do 10fps, zależnie od sprzętu, zakładając, że nie były one dotychczas używane - bez zauważalnego pogorszenia ogólnego wyglądu gry. Następne 10, a nawet więcej, można uzyskać stosując dodatkowo komendy opisywane w drugiej części, ale już z wyraźnym pogorszeniem performance'u. Polecam ich użycie naprawdę w ostateczności, jeśli mamy sytuację np. typu PII 200MHz i voodoo2 i chcemy koniecznie zagrać... Jednak pierwsze 10 fps uzyskamy wyłącznie jeśli zastosujemy zielone komendy RAZEM, a nie wybiórczo. Nie ukrywam, że spostrzegawcze oko dostrzeże niewielką różnicę w wyglądzie gry, no ale niestety - zawsze zyskamy fps kosztem wyglądu i odwrotnie. Jednak jest to tak niewielka cena za 10fps, którą myślę, każdy zapłaci; naprawdę polecam przekonać się.
Jak sprawdzić o ile komendy poprawiły nasz fps - trzeba dokonać pomiaru średniej wartości fps w grze, przed zastosowaniem Tutoriala i po, w kilku prostych krokach:

  1. Optymalizujemy system - usuwamy niepotrzebne paki z baseq3, wyłączamy wszelkie uruchomione programy, sprawdzamy czy ktoś z sieci nie siedzi nam na kompie, sprawdzamy czy plik wymiany nie jest za mały, defragmentujemy dysk twardy, defragmentujemy pamięć operacyjną, np. programem MemTurbo 2.0.
  2. Uruchamiamy grę i wpisujemy w konsoli dwa polecenia:
    /timedemo 1
    /demo demo001
    Spowoduje to odpalenie dema zawartego w pak0.pk3 z maksymalną szybkością, na jaką pozwoli nam sprzęt. Można oczywiście benchmarkować na innym demie, ale demo001 jest przyjętym standardem.
  3. Czekamy kilkadziesiąt sekund, aż demo się skończy, spuszczamy konsolę i odnotowujemy średni fps.
  4. To samo powtarzamy po zastosowaniu Tutoriala Fps i sprawdzamy różnicę.

Zastosowanie Tutoriala Fps polega na dopisaniu do configa poniższych poleceń z odpowiednimi wartościami. Jeśli dana komenda jest dostępna z menu, to jest to zaznaczone.

Pierwsze 10 fps



  1. com_maxfps 50 - Szczegółowo ta komenda jest omawiana na początku artykułu Więcej O Komendach Połączenia, dlatego tu powiem tylko tyle, że wartość 50 pozwala unikać lagów graficznych, jednak ma skutki uboczne w postaci niemożności wykonywania długich i wysokich skoków (np. po mh na dm13). Idealna wartość tej komendy to nasz średni fps, zmierzony przy pomocy timedemo.
  2. r_picmip 2 - Komenda kontroluje detal tekstur i ma znakomity wpływ na fps, jednak przy jej wyższych wartościach q3 wygląda gorzej niż doom (komenda dostępna z menu, suwak Texture Detail).
  3. r_colorbits 16 - Określa ilość kolorów, z jakich będzie korzystał q3 w milionach (komedna dostępna w menu w linii Color Depth).
  4. r_texturebits 16 - Określa rozmiar tekstur (w menu linia Texture Quality).
  5. r_lodbias 2 - Zmniejsza pewien bliżej nieokreślony współczynnik z zyskiem fps.
  6. r_subdivisions 25 - Zmniejsza pewien współczynnik związany z renderowaniem krzywych.
  7. r_dynamiclight 0 - Wyłącza efekt oświetlania przestrzeni przez lecące rakiety, granaty i łuski mg (dostępne z menu, Dynamic Lights).
  8. r_flares 0 - Wyłącza aureole wokół źródeł światła.
  9. r_fastsky 1 - Wyłącza tekstury nieba (dostępne z menu, High Quality Sky).
  10. cg_gibs 0 - Wyłącza fontanny krwi, co jakiś czas tryskające z ciała ofiary.
  11. cg_marks 0 - Wyłącza znaki na ścianach powstające po uderzeniu z większości broni (dostępne z menu, Marks On Walls).
  12. cg_shadows 0 - Wyłącza cienie modeli (dostępne z menu, Shadows).
  13. cg_brasstime 0 - Określa czas renderowania elementów dynamicznych, np. łusek z shotguna i znaków cg_marks.
  14. cg_drawgun 0 - Wyłącza renderowanie broni na ekranie.
  15. cg_drawattacker 0 - Wyłącza wyświetlanie modelu gracza, który ostatni nas zranił w prawym górnym rogu.
  16. cg_draw3dicons 0 - Zamienia ikony HUD'a (armor, model, broń) na sprite'y 2d.
  17. g_syncronousclients 0 - Wyłącza synchronizację klient-serwer, która jest potrzebna jedynie przy nahrywaniu dem.
  18. s_khz 11 - Zmniejsza częstotliwość dźwięków z 22 (jakość radiowa) do 11.

Następne 10 fps, ale z utratą jakości



  1. r_vertexlight 1 - Aktywuje uproszczony tryb renderowania (dostępne z menu, Lightning).
  2. r_mode 3 - Rozdzielczość 640*480 (dostępne z menu, Video Mode).
  3. cg_forcemodel 1 - Powoduje, że wszystkie modele na mapie są zastąpione naszym (dostępne z menu, Force Player Models).
  4. cg_simpleitems 1 - Zastępuje wszystkie przedmioty sprite'ami 2d (dostępne z menu, Simple Items).
  5. com_blood 0 - Wyłącza całkowice krew.
  6. r_picmip 3 - Jeszcze bardziej zmniejsza detal tekstur, ale jest to ekstremalna wartość, przy której wyraźnie pogarsza się jakość gry.

Efekt zastosowania powyższych komend powinien być widoczny od razu w poprawie fps, ale zaleca się benchmark przy pomocy timedemo dla zaobserwowania konkretnych efektów.


© by [RvG]Rozz 2000-2002

kwiecień 2001
Wyświetleń: 13933

Vymmiatacz | 2002-08-16 21:37:40

Faktycznie nie wiadomo do czego dokładnie służy lodbias, ale w ogólności LOD to Level Of Detail. Wiadomo, im bliżej jest postać wroga, tym więcej detali powinno być widocznych. Im dalej, tym mniej detali. Ma to na celu odciążenie procka poprzez zmniejszenie ilości obliczeń.

IDOL | 2003-01-21 13:52:07

no tak tylko podczas gry mam 90 - 168 fps a na timedemo tylko 92 a niechce dawaj na najgorsza grafe tylko tak mniej wiencej srednią.

kleszczu | 2003-06-08 17:11:56

rozz daj więcej komend !!
spoko są te co juz dałeś ale postaraj sie dać wiecej :)

ocw*joe | 2003-07-09 20:22:04

Ja nie mam pojecia dlaczego na osp śmiesznie "pierdzi" mi z głośników i przycina mi sie gra. W tym momencie skaczą mi fpsy od 70 do 115. Zmienialem picmip na 8 używałem komend opisanych przez Rozz'a. Nic to nie pomogło. Help Mee :P

voodoo|norad | 2003-08-31 20:39:50

Czy wy jesteście nie normalni, macie po 100 FPS-ów i narzekacie to co ja mam powiedzieć jak mam 20-50, te komendy nic nie dają, nawet powiem, że pogorszają !!! Postaralibyście się bardziej :P Nie ma innych komend, które dałyby chociaż +10 ?

Gravatar

Caleb | 2004-02-12 19:16:25

ja mam 293 fps na benchmarku z PR 1.32 :). r_lodbias - to jest okraglosc krzywych modeli... najlatwiej to zoabczyc jak patrzysz na bron po zmienieniu tej wartosci z konsoli (nie wymaga vid_restart). poza tym widac ja jak np ukonczymy mape na SP i sa pokazani 3 goscie :). tak poza tym to ludzie zawsze maja ustawione te wartosci na najnizsze, tylko picmip jest 5 zawsze a wy tu skompicie grafie . kazdy gra na picmip 5 i vertexlight bo nie tylko wiecej fps, ale lepiej widac.

Zaloguj się by dodać komentarz.

Co nowego

  1. bfr_aka_pablonzo napisał post: @Requiem: ja ostatnio pogrywam ft melodeiro :D wciągnęło mnie na no... / hellou ludziska :)
  2. Requiem napisał post: Fajnie, że ktokolwiek tutaj bywa :D Co tak na co dzień w życiu pora... / hellou ludziska :)
  3. MucieK napisał post: o to już nas troje jest ;) / hellou ludziska :)
  4. bfr_aka_pablonzo napisał post: @MucieK: ja co parę dni też zaglądam :D / hellou ludziska :)
  5. MucieK napisał post: chyba co dwa dni :P ;) / hellou ludziska :)
  6. Requiem napisał post: Tutaj masz Patcha do Q3 oraz linka do ulepszonego silnika Quake3e: ... / eFreeze 1.31 proszę o pomoc.
  7. Requiem napisał post: Tak :D Ja tutaj bywam codziennie :D / hellou ludziska :)
  8. MucieK napisał post: żyje ktoś jeszcze ? ;) / hellou ludziska :)
  9. bit stworzył temat: eFreeze 1.31 proszę o pomoc.
  10. bfr_aka_pablonzo napisał post: @247_QL: qra1337 :D @LongeR HoQ to jest aktywny discord, ctf, tdm ... / Czy są tu jacyś aktywni gracze? :)
  11. LongeR napisał post: Też szukam kogoś z kim można pograć , jest jakoś aktywny discord z ql? / Czy są tu jacyś aktywni gracze? :)
  12. k3m napisał post: Dzień dobry :D / Powspominajmy ! :>
  13. Szczawson napisał post: trzeba zatem pograć / 05.06 (sobota) trening
  14. Requiem zaktualizował post: Na wieczór podzielę się z Wami moim nowym filmem - nagrałem kulisy ... / [FINAL] Blast from the Past - rocznicowa mapa Q3/QL
  15. 247_QL napisał post: @bfr_aka_pablonzo: wszystko jasne. Jaki masz tam NICK? / Czy są tu jacyś aktywni gracze? :)
  1. bfr_aka_pablonzo napisał post: @Requiem: ja ostatnio pogrywam ft melodeiro :D wciągnęło mnie na no... / hellou ludziska :)
  2. Requiem napisał post: Fajnie, że ktokolwiek tutaj bywa :D Co tak na co dzień w życiu pora... / hellou ludziska :)
  3. Requiem zaktualizował newsa: Quake Live Instagib Pickup 3v3 - dołącz do gry!
  4. MucieK napisał post: o to już nas troje jest ;) / hellou ludziska :)
  5. bfr_aka_pablonzo napisał post: @MucieK: ja co parę dni też zaglądam :D / hellou ludziska :)
  6. MucieK napisał post: chyba co dwa dni :P ;) / hellou ludziska :)
  7. Requiem napisał post: Tutaj masz Patcha do Q3 oraz linka do ulepszonego silnika Quake3e: ... / eFreeze 1.31 proszę o pomoc.
  8. Requiem napisał post: Tak :D Ja tutaj bywam codziennie :D / hellou ludziska :)
  9. MucieK napisał post: żyje ktoś jeszcze ? ;) / hellou ludziska :)
  10. bit stworzył temat: eFreeze 1.31 proszę o pomoc.
  11. bfr_aka_pablonzo napisał post: @247_QL: qra1337 :D @LongeR HoQ to jest aktywny discord, ctf, tdm ... / Czy są tu jacyś aktywni gracze? :)
  12. LongeR napisał post: Też szukam kogoś z kim można pograć , jest jakoś aktywny discord z ql? / Czy są tu jacyś aktywni gracze? :)
  13. k3m napisał post: Dzień dobry :D / Powspominajmy ! :>
  14. Szczawson napisał post: trzeba zatem pograć / 05.06 (sobota) trening

Pokaż więcej »

Gracze

  1. scisek +1 - 84 pkt
  2. Requiem - 30 pkt
  3. Czarna_Bakłażana - 22 pkt
  4. bfr_aka_pablonzo +5 - 8 pkt
  5. MucieK - 8 pkt
  6. bit - 2 pkt
Zobacz cały »
Zobacz wszystko »

Statystyki graczy ogółem:

  • Wygranych / przegranych: 163276 / 170973
  • Trafień / strzałów: 97258977 / 322570048
  • Fragów / zgonów: 5029245 / 4356508

Więcej statystyk już wkrótce...

Cytaty

Quakecon will soon start getting sponsored by hair loss solutions, erection pills, life insurance and QVC.

Źródło: http://esreality.com/post/2891023/clawz-everyone-can-give-me-a-hard-time-it-is-about/#pid2891208

Dodał: tath

Ankieta

OMPQ3 2023 - turniej 1v1 online (gracze sami się dogadują, finał 21 maja))

Głosów: 53