Taktyki? Jakby nie patrzeć to jedna z najważniejszych
rzeczy podczas gry TDM. W tym tekście postaram się opisać Wam najważniejsze
rzeczy podczas tworzenia taktyk oraz ich wykorzystywania.
Mapa - znajomość
Kluczową sprawą jest znajomość mapy - bez tego ani
rusz. Dlatego na początku polecam nauczyć się poruszać po mapie, poznać
rozmieszczenie wszystkich itemów, być na niej ogranym. Później zaczyna się
prawdziwa zabawa, jaką jest niewątpliwie wspólna gra TDM.
Porozumiewanie się - czyli bindy
Bindy, to oczywiście nie tylko ustawienia broni, votów itp. ale również
ważna rzecz w TDM.
Pozwalają one na wymienianie krótkich informacji między graczami w jednym
teamie.
Ważniejsze bindy, które możemy spotkać w grze TDM to:
- Free ITEM: po polskiemu "wolny przedmiot". Używamy tego w
przypadku, gdy dany przedmiot nie jest nam potrzebny (lub gdy mamy go pod
dostatkiem - np. ARMOR), a wiemy, że może przydać się on koledze z drużyny.
- Taken ITEM: po polsku "przedmiot zabrany". Oświadczamy
w ten sposób, że przedmiot znajdujący się obok nas został zabrany (przykładowo
RL, RA, YA etc.)
- Comming for this: czyli nic innego jak odpowiedz na pierwsze
zagadnienie (Free item). Oznacza potwierdzenie nadejścia po wolny przedmiot.
- No, thanks!: j/w tyle, że oznacza odmowę (przedmiot określony jako
wolny [free] nie jest nam potrzebny).
- Quad soon: chyba nie trzeba tłumaczyć jak potężną rolę w TDMie
gra Quad Damage. Bind ten podpowiada reszcie graczy, że zbliża się respawn
quada. Wypada wtedy pojawić się w strefie z quadem. ;)
- Enemy quad: ostrzega graczy z teamu przed quadem zabranym przez wroga
[pol. Quad przeciwnika]
- Quad death: oznacza śmierć/zabicie gracza z
quadem.
- Safe!: Gdy zdobywamy jakąś strefę (przykładowo RA) możemy użyć
tego binda do poinformowania reszty teamu o bezpieczeństwie właśnie w tym
sektorze.
Powyżej opisałem tylko część bindów, tych ważniejszych. Na pewno sporo
klanów ma swoje, własne bindy, których używa podczas gry drużynowej. W to
już jednak nie wnikam. ;]
Część właściwa - tworzenie taktyki
Wykorzystując opisane wyżej rzeczy (a więc przede
wszystkim znajomość mapy, "strefy" na mapie, movement oraz bindy możemy
zabrać się do tworzenia taktyk.
Przy ich tworzeniu należy pamiętać także o umiejętnościach poszczególnych
graczy biorących udział w grze oraz o skillu przeciwnika, który także
odgrywa ważną rolę.
1. Przydałoby się na początku przydzielić pozycje poszczególnym graczom.
Kiedy mapa jest dobrze obstawiona i każdy pilnuje swej pozycji dużo łatwiej
poruszać się po niej bez obawy, że zza rogu wyskoczy enemy z RL i zaraz
znajdziemy się w kawałkach na ścianie. Właśnie w tym momencie musimy pamiętać
o skillu każdego gracza i dobrze zagospodarować jego umiejętnościami.
2. Druga rzecz to rozmieszczenie itemów (przedmiotów) na planszy. Na pewno
lepiej jest obstawić RA + RL/RG niż YA + PG/SG. Tu oczywiście przydaje się
znajomość mapy.
Kiedy już jesteśmy rozstawieni na mapie oraz pamiętamy
o szczególnie ważnych przedmiotach możemy zabrać się za ataki i zdobywanie
fragów.
Tutaj przede wszystkim liczy się skill, przebiegłość oraz świeży umysł
podczas ucieczek/ataków.
Kiedy już mapa zostanie opanowana możemy spokojnie pilnować swych sektorów i
zdobywać fragi na szukających szczęścia przeciwnikach.
1. Dobrze jest rozstawić pozycję, na których poszczególni playerzy czują się
dobrze (np. kogoś z mocnym RG w miejscu, gdzie jest duża przestrzeń, aby mógł
w pełni wykorzystać tę umiejętność).
2. Musimy pamiętać również o wymienianiu się na pozycjach. Wiąże się to
z wspomnianej wcześniej wartości przedmiotów. Jeśli ktoś pilnujący RA
polegnie to dobrze byłoby mieć ustalone uzupełnianie się w takim wypadku.
Kiedy zabity kolega dotrze z powrotem na swoją pozycję to możemy już grać
zgodnie z planem.
3. Uzbrojenie: Fragowanie przeciwników samym MG lub piłą
jest raczej rzeczą uciążliwą, dlatego też musimy pamiętać o
pilnowaniu/zostawianiu sobie broni podczas gry. Proponuję na pozycję z bronią
postawić kogoś z dobrym reflexem oraz kogoś, kto potrafiłby uchronić
przedmiot przed przeciwnikiem.
4. Ataki na QUAD: to też bardzo ważna umiejętność w
grze TDM oraz ważny punkt przy planowaniu taktyki. Starajmy się dobrze
time’ować item (respawnuje się po 2 minutach od wzięcia) i przy zbliżającym
się momencie pojawienia się go zasugerować jeszcze teamowi pojawienie się
przy nim (poprzez bind). Najlepiej atakować z różnych stron, oczywiście
wszyscy razem. Wtedy przeciwnik będzie miał cięższy orzech do zgryzienia.
5. Odbijanie stref: W domyśle każdy ma swoją pozycję.
Jeśli jednak przeciwnikowi uda się przejąć naszą pozycję to musimy starać
się ją odzyskać. Do odbijania stref również najlepszy jest atak z różnych
stron. Najlepiej z zaskoczenia. Myślę, że jeśli strefa nie jest zbyt duża
(tzn. nie ma na niej zbyt wiele wolnej przestrzeni) to możemy to robić tylko
dwoma playerami - myślę, że to w zupełnośći wystarczy, jeśli w
odbijanej strefie stoi tylko jeden gracz przeciwnika.
Podsumowanie
Przy grze taktycznej musimy pamiętać o wielu czynnikach. Najważniejsza
jest jednak znajomośc mapy, rozmieszczenie itemów, ustalenie pozycji graczy,
ataki na strefy/odbijanie stref, skill poszczególnych playerów oraz przeciwników.
Po opisanym wyżej tekście można stwierdzić, że stworzenie taktyki to bardzo
trudna sprawa, jednak przy dobrym zorganizowaniu oraz zgraniu teamu nie jest to
rzecz niewykonalna. Ważne są chęci i współpraca! Jeśli te dwie rzeczy mamy
opanowane to pozostaje nam tylko usiąść i zastanowić się jak tym razem
podgryźć naszego przeciwnika. ;))
GL.
Zell | 2003-03-28 15:32:01
lol
#638195
freak | 2003-04-03 16:28:03
dokładnie, s4i odpuść sobie pisanie kolumn, tekstów, a przede wszytkim artykułów bo żałość...
#638709
bryan | 2003-04-04 10:52:08
trafne zebranie w 1 miejscu rzeczy oczywistych ;) gratuluje ;>
#638338
SAI4H | 2003-04-07 22:59:00
Coz.. Kolumny zadnej jeszcze nie napisalem, a komentarze tego typu od ciebie, frik, sa smieszne. Szczegolnie po twoich pro-kolumnach, newsach, postach, a w szczegolnosci po tej wiadomosci do Mateo.
#639079
czorbok | 2003-10-14 06:58:36
Wszystko fajne, ale jak to ciezko wprowadzic w praktyke. Dobra taktyka byla by tylko wtedy gdy mozna by sie ze swoim teamem porozumiewac bezposrednio glosem. Bindy nie umozliwiaja w pelni przekazania reszcie o sytuacji (stracenia miejsca, zdobycia, albo "tam przy sg biegnie wsciekly wrog napakowany na maxa, ostrzelaj go z przodu a ja zdejme z tylu" :D itp.). Ale probowac trzeba, bo zawsze to jakas przewaga...
#656723
.... | 2004-01-24 18:52:59
Enemy quad wogole tutaj nie jest potrzebne po co to komu jak widzisz kto go zabral mimo ze cie zabili na koncu mapy ? :)
#670170
|CreD| | 2004-11-20 23:25:27
no no ;o wow tylko jak to zgrać w teamie ... ???
#701091
Zaloguj się by dodać komentarz.