Zmiany, zmiany, zmiany ... czyli podsumowanie 10 lat rozwoju Cpma.
Powoli zbliżamy się do magicznego numerku 1.50 więc nadszedł czas na
podsumowanie wszystkiego co warte było tak długiego czekania.
Przedstawiona przeze mnie lista zawiera 80 najbardziej znaczących zmian
oraz 20 największych bzdur obecnych w Cpma. Pominięte zostały prawie
wszystkie zmiany odnośnie gameplay'u ponieważ pojawią się one w drugiej
części artykułu. Wszystkich pragnących się dowiedzieć, co robił arQon i
spółka przez ostanie 10 lat zapraszam do lektury.
~~~ 80 najistotniejszych zmian i poprawek
Notes for version 0.118
add: timeout/timein
add: ready/unready
Dwie
najbardziej znaczące funkcje były obecne już w 2001 roku.
Notes
for version 0.120
add: all weaps and infinite ammo in warmup
Kosmetyka
a jak znacząca.
Notes for version 0.128
add: CPM skins
Era
zielonych robotów na wersjach Q3 wyższych niż 1.17 rozpoczęła się na
dobre.
zielonych robotów na wersjach Q3 wyższych niż 1.17 rozpoczęła się na
dobre.
Notes for version 0.130b
chg: tele exit speed upped by
10% in promode
Witajcie tele-skoki po YA na mapach cpm1a oraz cpm3a
Notes
for version 0.204
add: +/- vstr
I od teraz każdy pro config każdego pro gracza zawierał co najmniej jeden skrypcik na RJ :-]
Notes
for version 0.208
fix: double armor-give if first spawn of the game
is on top of an armor
Pamiętacie bonus w postaci 150 YA na starcie w
Q3 1.17+CPM 1.0 ? Trzeba było siedzieć cicho aby mieć zapewnionego
pierwszego fraga :-]
Q3 1.17+CPM 1.0 ? Trzeba było siedzieć cicho aby mieć zapewnionego
pierwszego fraga :-]
Notes for version 0.209
add: speconly
command
add: ref commands - restart, mutespecs, pause, kick, lock,
speclock
Admin rulezz, gracze udający się do WC mogli spokojnie
wracać bez obawy kika za zajęcie miejsca.
Notes for version 0.211
add:
cg_nomip flags to stop weapon fire looking like crap with picmip 5.
Krew musi być ładna i widoczna a nie być rozmytą
mgłą :-]
Notes for version 0.213
add: cg_lightningImpact (0|1,
default 1)
Nareszcie mogłem się pozbyć tego ustrojstwa zasłaniające
czasami 1/4 ekranu.
Notes for version 0.218
chg: in promode
duels clock only shows minutes until <30 secs left to play
Jedna z
fundamentalnych zmian zasad promode. Koniec ze stoperami obok monitora,
koniec z patrzeniem na zegarek co chwila.
Jedyną metodą na
timowanie itemów jest teraz "wyczucie" gracza.
Notes for version
0.308a
chg: team ALWAYS set to spec on clientconnect
Już wtedy
zdrowo myślący ludzie wiedzieli jak rozwiązać sprawę podłączania do
serwera. Po 5 latach twórcy Painkiller'a raczą graczy idiotycznym i
całkowicie zbędnym menu z wyborem czy chcemy dołączyć do serwera i wejść
do gry czy dołączyć i spectować :-]
Notes for version 0.309
add:
r_ip for referees (but only those with the ref_password)
Admin rulez
ponownie, od tej chwili baniki sypane były z uśmiechem na twarzy.
Notes
for version 0.99s (Beta 3)
add: Abuse TMP maps: dm6tmp dm7tmp dm8tmp dm12tmp dm14tmp
add: CPM skins for ALL
standard models :)
Sexi różowa Mynx rulezzz ach... Kto by się tam przejmował poprawionymi mapami TDM :-]
Notes for version 0.99s1
chg:
allow black in names. it's lame, but i'm tired of the whining... :)
Nie
ma jak to powiedzieć wszystkim emo-girl, że ich kolor jest lamerski
nawet w grach :-]
Notes for version 0.99t
add: cg_enemyColors
[head][body][legs]
Najczęściej zmieniana komenda w konfigach graczy. Początek życiowych dylematów: zielony, zielono-niebieski czy biały ?
add:
server_record and cg_autoAction for tournaments
Nareszcie nagrywane
było każde demo na turnieju.
Notes for version 0.99u1
add:
ramp jumps
Bez tej zmiany, movement promoda nie byłby taki
zajebiaszczy. Skoki na cpm4 dobitnie pokazują moc ramp jumpów.
Notes
for version 0.99v
add: config file for cpm1a to set weaponrespawn to
5
Czy ktoś sobie wyobraża granie na cpm1a z wr 15 ?
Notes for
version 0.99v1
add: s_ambient (0|1, default 1)
Precz z
ustrojstwom i śmieciarskim dziękom wiatru/wodospadów/itp :-]
Notes
for version 0.99v3
add: accuracy [weapon]
chg: listen servers
automatically disable some of the OSP protection
Żeby było wiadomo,
kto jest pro :-] Na dodatek koniec frustracji latającego po całej mapie
modelu przeciwnika przy nie używaniu dedykowanych serwerów.
Notes
for version 0.99v6
This version contains some experimental
netcode+prediction tweaks.
While I'm pretty confident they make for
better play, especially
for the common 35-100 ping case, it may take
you a couple of games
to get used to them.
To był początek erynetcode+prediction tweaks.
While I'm pretty confident they make for
better play, especially
for the common 35-100 ping case, it may take
you a couple of games
to get used to them.
Xerpa a raczej cg_lagHax'a :-]
Notes for version 0.99v7
YA now protects at 66% instead of 60%
GA protects 1:1, first
pickup 50, second adds 50
YA protects 2:1, first pickup 100,
second adds 50
RA protects 3:1, first pickup 150, second adds 50
Armor
system przeszedł pierwszą kosmetykę.
add: block the bobup cheat
Wbudowany
wallhack off :-]
Notes for version 0.99v8
fix: double
item-give on first spawn of game
Podwójne armory cześc 2 :-]
chg:
weaponrespawn is absolute again
we gave map-specified respawn
times priority way back when,
because id "pro" maps would use
still 5 secs by default in VQ3.
of course, that meant you
*couldn't* get 5 sec spawns on them.
Poland > VQ3, so it's
back to being mod-controlled
Już wtedy wspominano o wyższości naszego kraju
nawet w changelogach :-]
Notes for version 0.99v9 - private build
add:
com_maxfps is capped at 125 for online play
Papa com_maxfps 333 i
latanie do RG na dm6 jednym skokiem :-]
Notes for version 0.99w
(14 Jan 02)
!!! Important - CPMA no longer supports VQ3 !!! Added "Challenge Q3".
A tu Cpma
przestało wspierać vq3, dodano cq3 którego do dzisiaj nikt nie używa,
poza 4 osobami z Rosji :-]
Notes for version 0.99w1 (18 Mar 02)
add:
OSP coach functionality, coach, coachinvite, coachdecline, coachkick
Do teamów dołączyli pro trenerzy z skryptowanymi timerami
:-]
chg: 1v1 mode disables PT, MK, never
understood why OSP leaves them enabled
I ja tez nie :P
Notes
for version 0.99w2 (10 Apr 02)
add: Freeze Tag TDM! as g_gametype 6for version 0.99w2 (10 Apr 02)
(mode 10, bitmask 1024)
Ktoby pomyślał, że już w 2002 roku ten tryb
gry był obecny. Do dzisiaj nikt nie gra FT na Cpma oprócz paru kolesi z
USA.
Notes for version 0.99w3 (23 Apr 02)
chg: players with
Batsuit don't "gasp" when coming out of water
Z tego wynika, że Battlesuit posiada również maskę tlenową :-]
Notes
for version 0.99w4 (1 May 02)
fix: q3w2 train; dm11 quad room!
Niech
ktoś mi pokaże różnicę :P No ale to ważny fix dla mapperów.
Notes
for version 0.99w5 (5 May 02)
chg: quad shell is now always blue
No
tak, niebieski Quad z QW, niebieska poświata w Q2 ale w Q3 niebieski
Quad świecił na czerwono .. geniusz musiał to wymyślić, dobrze że poprawili:-]
Notes
for version 0.99x (20 May 02)
MVD
"Dodanie tej funkcji pokazuje jak genialny
jest kod Q3 bo wystarczyło pozmieniać parę rzeczy i dodać parę linijek
kodu."
Żadne inne gry nigdy nie doczekały się czegoś podobnego a
niektóre były pozbawione możliwości nagrywania dem całkowicie :-]
add:
ch_recordMessage (0|1, default 1)
Czekałem na tą opcję 4 lata. Ile
dem nie zostało nagranych przez placebo effect: "Nagrywam demo to
przegrywam" tego nikt nie zliczy.
add: cg_deadBodyDarken (0|1,
default 0)
Wkońcu coś co działa poprawnie. Podobna opcja z modu OSP
usuwała ciała całkowicie co było ewidentną zmianą vq3 to jakoś nikt
nigdy z tego powodu nie narzekał. Na dodatek opcja dodawała zabugowane
eksplozje granatów :-]
chg: grenades back to being magically
aware of who fired them
still do 100% damage, but you can't
selfnade any more :(
Aaaa to własne granaty w pewnej wersji
eksplodowały na tobie ? Dobrze, że ktoś tam dał po łbie arQonowi :-]
Notes
for version 0.99x1 (14 Jun 02)
chg: cg_shadows 2 and 3 removed - too
buggy and cheaty (both project through walls etc)
Wbudowany wallhack
off part 2 :-]
Notes for version 0.99x3 (25 Jun 02)
fix:
re-enable the CPM damage-through-floors fix
removed it a couple
of builds ago because 1.2x supposedly fixed it
shows what I get
for trusting id's code... :P
Jak ktoś myślał, że Point Release 1.2x
naprawił obrażenia przez ściany no to tu ma odpowiedź :-]
Notes
for version 0.99x6 (12 Aug 02)
add: basic OGC 1.6 protection
Kontra
na czitów. Hakerzy śmiali się do łez :-]
chg: the stupidity of
the stolen "cpm1a" is no longer tolerated
Pożegnaliśmy się z mapą
cpm1a wersja drewno bo była zrobiona bez zgody autora :-(
Notes
for version 0.99x9a (30 Oct 02)
chg: torso/legs/weapon are truly
invisible for cloaked players
chg: no sprites (carnage, pummel, etc)
for players with Invis
note that this includes the "lagout"
sprite
and crucially, the "teammate" sprite
No tak, widzialna
niewidzialność zaczęła wkoncu być niewidzialna :-]
Notes for
version *** 1.0 *** (25 Dec 02)
add: cg_optimiseBW (0|1, default 0)
YEAH BABY! :)
Znacząca optymalizacja kodu sieciowego widoczna
najbardziej w trybach zespołowych.
chg: updated the "standard"
net configs to something decent
chg: updated the net config screen
itself to something useful
Szkoda, że za to zabrali się dopiro w
wersji 1.0 :P
chg: remove g_speed and g_knockback
Skoro na
świecie pojawiły się osobniki (hi Platine), które będąc adminami
popularnych serwerów zamieniały gameplay w papkę poprzez wymysły typu
g_speed 380 czy g_knocback 2000 to ktoś musiał pozbawić tych idiotów
możliwości zabawy w "bo tam mi się podoba" :-]
Dobrze, że na początku
nie dało się zmieniać innych podstawowych wartości bo wtedy mod
excesfofsfhjdslfkupagówna- nie byłby potrzebny, a oryginalny gamplay vq3
czy też promode znany byłby na serwerach tylko z legend i opowiadań przy
kominku.
Notes for version 1.1 (20 Mar 03)
add: arQmode :P
(server_promode 2, callvote promode 2)
Zabawa w boga by arQon czas
start.
chg: removed all pmove stuff and just fixed the damn
physics
fed up with preserving retarded bugs just for
"compatibility"
physics are now not only more consistent across
FPS ranges
but also more consistent within themselves AT any
fixed FPS
interestingly enough, this is also the first time in Q3
history
that jumppads have EVER worked correctly and
reliably... :P
No jak pięknie wyglądająca zmiana prawda ? Fizyka
nie zależy od FPS, pierwszy raz w historii jumppady działają poprawnie.
Fajne to prawda ? Ja na coś takiego mogę powiedzieć tylko jedno:
najtragiczniejsza zmiana w historii tego moda. Petycja podpisana przez
ponad 2000 graczy nie dała nic :-(
chg: default MH behaviour for
TDM is simplemega 0
A to było 1 ? Ufff :P
fix: mouse movement
during pauses messing up view direction on resume
Koniec z zaletą
taktycznych pauz w czasie walk :P
Notes for version 1.11 (26 May
03) Server-only release
Koniec pewnej ery. Dla wielu graczy ostania
wersja promode nadająca się do przyjemnej gry. Żadnej znaczącej zmiany
między 1.1 a 1.11 nie ma ale ta cyfra jest magiczna :-]
Notes for
version 1.16 (16 Dec 03) BETA
chg: lock cl_anglespeedkey,
cl_pitchspeed, cl_yawspeed
Koniec z możliwością skryptowa Rocket
Jumpów, Forward Rocket Jumpów, Left/Right Rocket Jumpów oraz Ninja
Rocket Jumpów :-]
Notes for version 1.20 (4 Jan 04)
Tu
nastąpiła zmiana o której nigdy nie wspomniano w changelogu:
callvote
gameplay cpm oznaczało teraz załadowanie arqon mode a stary zestaw
zasad(RG 100) oznaczono jako pmc. Była to prosta manipulacja tak aby
każdy uaktualniony serwer otrzymał na starcie arqon mode i miał
zablokowane głosowanie na pmc.
Notes for version 1.22 (8 Feb 04)
chg:
RL self-damage is back down to 50%
now always split *at least*
half H rather than half H half A
but still regardless of armour
type
i.e. a 100/0 player takes 50H total damage
a 100/200
player takes 25H *and* 25A total damage
Koniec z rocket jumpami nie
zadającymi ci praktycznie nic :-(
chg: cg_smoothClients renamed
to cg_xerpClients (-1|0|1, default 0)
Xerp dostaje swoją oficjalną
nazwę :-]
Notes for version 1.30 (12 May 04)
add: NTF
teamplay mode - see docs/NTF.txt for details
Po 5 latach pojawiły się
klasy postaci, hucznie zapowiadane przez id w 1999 roku. Lepiej poźno
niż póżniej :-]
Notes for version 1.31 (22 May 04)
add:
cg_lagHax (-1|0|value, default -1) - see docs/client.txt
To jest
prawdziwa przyczyna sposobu działania cg_xerpClients 1. Bez tej opcji
nie dostajemy niczego. Whine, który powstał po tym był słyszalny
nawet na księżycu :-]
chg: cg_thirdperson 1 only available in
demos
Koniec z sprytnym bindem pozwalającym widzieć z za rogu :-]
Notes
for version 1.33 (2 Jun 06)
add: the "superhud" begins... :D
Era
SuperHudów rozpocząta.
add: enabled s_announcer (3 years after
originally adding it :)
Nie ma jak to właczyć opcję po 3 latach od
jej dodania :-]
Notes for version 1.35 (2 Aug 06)
chg:
reimplement the OSP "initial spawns" bug for VQ3
Zabugowane OSP nie
zezwalało na respawn przy SG na ztn przez 6 lat. Poprawka tego działania
została nazwana bugiem, więc trzeba było zabugować buga aby wszystko
działało "tak jak zawsze" :-]
Notes for version 1.36 (22 Aug 06)
chg:
no kill penalty in VQ3 CTF
Baj baj darmowy Personal Teleporter i
dobijanie EFC z MG jupii !
Notes for version 1.40 (19 Dec 06)
fix:
the infamous legacy id bug of "callvote; reconnect"
Każdy mógł być
refem :P
Notes for version 1.44 (19 Dec 07)
add: new icons for
just about everything, thanks to vamp1re <3
Zrobienie nowych
ikon: 16 godzin pracy, zablokowanie użycia starych: 2 minuty pracy,
dźwięk narzekania i płacz setek graczy: BEZCENNE :-]
chg: removed
fastrail, finally, may it rest in peace
Jedna z najgorszych zmian
jakie dostali gracze. Spowodowało to rozdzielenie serwerów na 1.43 i
1.44/1.45/1.46.
chg: cg_altLightning now just 0 or 1
Kolejna z
najgorszych zmian jakie dostali gracze. Adon pack for Cpma 1.0 dostępny :-]
Notes for version 1.45
(18 Feb 08)
fix: finally, hopefully, the @#$%ing TA bugs with rocket
splash
only took seven years to track the damn thing down...
Naprawione rakiety nie zadające obrażeń ? Kłóciłbym
się :P
Notes for version 1.46 (26 Apr 08)
chg: reverted to
1.43 cg_altLightning
Przyznanie się do błędu ? Niemożliwe. To pewnie
pomyłka w produkcji :P
Notes for version 1.47 (22 Apr 09)
add:
roundwarmup for CA/DA
Ustawić na 60 sekund i czekać aż wszyscy
dobiegną gdzie trzeba :-]
chg: Silent ref kicks of specs
Musiał
się odbyć finał ligi Cpma iCTF bez GTV żeby poczuć przydatność
wprowadzenia tej funkcji :-]
chg: fastrail back
Po miesiącach
lamentów wrócił, zupełnie jak Arni :-]
Notes for version 1.48 (19
Mar 10)
add: cq3/dev crouchsliding
Jest to mniejsza kupa niż była
w Quake 4 ale jednak kupa będzie zawsze kupą. Zresztą kogo obchodzi
jakieś cq3 z jakimiś crouchslidami jak mapy promode :P
chg:
votesystem
always ignore speconly
in 1V1 mode ignore specs except
remove or kick votables
in 1V1 mode do not ignore specs for map,
gameplay, match, mode or restart votables during non-warmup
in 1V1
mode make a decision by timer, if vote counts are not equal and more
than two
in TEAM-based modes ignore specs while teams have players,do
not ignore specs for referee votable, only spec can be elected referee
Po
9 latach, system głosowania wkońcu zdaje się być poprawny :-]
chg:
fix roundwarmup
A to mój osobisty fix: komenda teraz działa
poprawnie i nie wymusza 5 sekund nieaktywności na poległych graczach, co
sprawia, że można jej zacząć używać.
fix: PM_CmdScale '-128/127
bug'
Bug pozwalający na bycie w pewnych sytuacjach szybszym o 0.008
milisekundy (a więc dający przeogromną przewagę) został wkońcu
wyeliminowany :-]
~~~
~~~ 20 największych bzdur Cpma
Notes for version 0.99v9 - private build
chg: remove a bunch of useless cruft from server info (doesn't
actually make a difference, because as usual id have bodgejobbed the damn thing so it doesn't work)
Zaczęło się od tego. Usuwamy coś co co nie działa bo jak tego nie usuniemy to ...
zacznie działać ?
Notes for version 0.99w5 (5 May 02)
chg: creepcam_smoothfactor renamed to creepcamSmoothRate, since
that's what it actually is
A co to jest ? Bardzo znacząca zmiana
add: Drex's Q3DM12CPM
I do dzisiaj nikt nie zagrał na tej mapie, poza autorem
Notes for version 0.99x3 (25 Jun 02)
fix: yet more id bugs - the ingame menus (notably, team orders)
would use the wrong client info if you were following someone
A czy ktoś kiedykolwiek wydawał polecenia botom poprzez menu spectująć
?
Notes for version 0.99y3 (2 Dec 02)
chg: onhand hook damage now multiplied by quad
Lol to Hook zadaje obrażenia ?
Notes for version 0.99z2 (12 Dec 02)
add: "+browser" on command line starts Q3 at the server browser
A o tym dowiedziałem się dopiero teraz. Nikt tego nie używał poza
testerami
Notes for version 1.1 (20 Mar 03)
fix: Crash PM torso
No tak, ciekawe co tam poprawili. Mikroskop potrzebny
Notes for version 1.16 (16 Dec 03) BETA
add: protect - for when you accidentally hit ESC during a demo :)
Wolne żarty
Notes for version 1.30 (12 May 04)
add: bots use nick
Jakby ktokolwiek czytał to co piszą boty
Notes for version 1.34 (24 Jul 06)
add: hemostick's RL explosions
Do dzisiaj nikt ich nie używa, wkońcu skasowali w 1.47
chg: use Runningman's improved id font
Mikroskop atomowy potrzebny od zaraz
chg: BFG explosion is less obnoxious
Mniej jakie ?
Notes for version 1.35 (2 Aug 06)
chg: raised favorites server browser cap from 16 to 32
No ale favorites nie działają całkowicie w Cpma więc po co to
Notes for version 1.36 (22 Aug 06)
chg: recolored the console background
No tak, niesamowicie użyteczna zmiana
Notes for version 1.39 (12 Nov 06)
chg: removed time and currenttime (is on the scoreboard already)
Ciekawe ile myśleli nad wymyśleniem komu to przeszkadza
chg: cg_drawCrosshairNames not dependent on cg_drawCrosshair
A znacie kogokolwiek grającego bez celownika
Notes for version 1.46 (26 Apr 08)
add: cg_railCoreWidth (2), cg_railRingWidth (8), cg_railRingStep (32)
Nie ma to jak po 9 latach zmienić nazwę komend ponieważ ... bo tak
fix: item bboxes were asymmetric and misaligned (id bug)
Nie ma to jak po 9 latach zmniejszyć itemy i skatować ludzi ze swoimi
przyzwyczajeniami.
fix: hunter/pm antlers weren't blended properly
Mamy szczęście, że się ich nie
pozbyto.
chg: removed uriel's wings - they're annoyingly defective
Na koniec zwycięzca konkursu na najbardziej idiotyczną zmianę. Komu przeszkadzały
skrzydełka Uriela ? Może to jakiś uraz z dzieciństwa ?
Nie dowiemy się nigdy :P
~~~
Na dzisiaj koniec. Masz pytania ? Zapraszam do komentowania.
justice | 2010-03-28 19:44:43
to 1.48 wyszło ? :O ... Miałem taki sen że cpma 1.50 będzie wielkim hitem i zdetronizuje QL ...
#755455
RA|NBOW | 2010-03-28 20:13:02
To nadal bije ql jak dla mnie:>
GJ ALIEN:)
#755456
fiba | 2010-03-29 17:40:11
Biedny uriel..
#755457
sparky | 2010-03-29 22:04:05
mam pytanie, długo to pisałeś ? :DDD
GJ
#755458
AL|EN | 2010-03-29 23:23:28
Nie no pisało się szybko, długo się czytało :-]
#755460
_Vh | 2010-03-30 09:26:39
bardzo fajny przegląd, szczególnie tych failowych zmian
#755462
zablotzky | 2010-04-07 10:33:43
Notes for version 1.30 (12 May 04)
add: bots use nick
Jakby ktokolwiek czytał to co piszą boty
I do!
#755552
suuut3K | 2010-04-11 16:34:41
Może jakiś news albo coś ? Fajnie jak by ktoś dał cynk kaboomowi to by na cbrsprt też napisał kilka słów.
Anyway dobry art. !
#755629
Zaloguj się by dodać komentarz.