ORG

quake.net.pl » Polskie Centrum Quake od 1998 roku



Wersja: Jasna / Ciemna

Cos dla poczatkujacych...

[M]aniek

Od: 2003-10-15

Ranga: Quad Damager

Dodano dnia: 2005-07-15 22:41:09

UWAGA: nie czytaj tego co jest nizej, tylko wejdz na TĄ STRONĘ i sciagnij Biblie Quake 3!
Kurde pozwoilem sobie napisac dwa teksty, ktorych zadaniem jest pomoc poczatkujacym graczom. Od razu mowie ze sa to hmm wersje robocze, bez sprawdzonych bledow, niedokonczone itd. Przeznaczone dla totalnie nowych graczy wiec reszta niech sobie idzie bo sie nic nie dowie ;p
Jeszcze wyczailem fajna stronke z grami poprawiajacymi refleks, pewnie kazdy ja juz zna oprocz mnie :D
www.missionred.com/

==========================
ROBIMY WŁASNY CONFIG
Nie ma chyba w tym kraju osoby, która zmieniałaby swój config częściej niż ja. Oczywiście nie ma się czym chwalić, częste zmiany configa nie prowadzą do niczego dobrego. Powinniśmy stworzyć swój wymarzony config już na samym początku gry i trzymać się go do końca. Oczywiście drobne poprawki są jak najbardziej wskazane, ale rewolucyjnych zmian wprowadzać po prostu nie należy.
Na początku musimy zdecydować w jaki sposób zabierzemy się za robienie naszego configa. Możemy to zrobić z poziomu konsoli Quake lub wyedytować pliczek "ręcznie". Na dobrą sprawę można to zrobić nawet w Notatniku, są oczywiście programy które kolorują składnie, jednak jest ona prosta do bolu, wiec wystarczy nam Notatnik.
Zaczynamy

Rozpocznimy zabawe, stworzmy na dysku pusty plik tekstowy, nadajmy mu dowolna nazwe, a jako rozszerzenie wpiszmy *.cfg. Tradycja nakazuje, by nazwać config swoim nickiem, możemy więc tak właśnie zrobić. Teraz należy podjąć decyzję, czy komendy będziemy umieszczać w dowolnej kolejności czy może w uporządkowany sposób. Zdecydujmy się na ten drugi wariant. Każdą grupę komend poprzedzali będziemy komentarzem. Komentarzem w configu jest wszystko od znaków // do końca wiersza. Obok komend będe zamieszczał również komentarze, jednak robiąc config kasujcie je, pamiętajcie, że plik z configiem nie może przekroczyć 16KB!
Bindy

Zacznijmy od bindów, czyli jaki przycisk do czego będzie nam służył. Możliwości jest bardzo bardzo wiele. Zacznijmy od przycisków, które będą nam słyżyć do poruszania się. Wbrew pozorom nie będziemy poruszać się strzałkami. Przyczyna jest prosta, zbyt mało przycisków je otacza, przez co gra może być uciążliwa. Najczęściej gracze poruszają się przyciskami ASDW. Potrzebne nam będzie również schylanie, skakanie, wolne chodzenie (przydaje się, ponieważ nie słychać wtedy kroków). Spróbujmy to wszystko ustawić, na początku dodając komende unbindall:
//MOJ CONFIG

unbindall //kasuje wszystkie bindy, dzięki temu pozbędziemy się pozostałości z innych configów
//MOVEMENT

bind a "+moveleft" //strafe w lewo

bind s "+back" //do tylu

bind d "+moveright" //strafe w prawo

bind w "+forward" //do przodu

bind SPACE "+moveup" //skok

bind ALT "+speed" //skradanie się

bind capslock "+movedown" //schylanie się
Teraz zbindujmy bronie. Oczywiście każda broń zbindowana być musi pod osobnym klawiszem. Można do każdej dopasować oddzielny celownik, czy nawet czułość myszki (MWHEELUP i MWHEELDOWN to poprostu rolka w myszce):
//BRONIE

bind MWHEELUP "weapon 1" //Gauntlet

bind MWHEELDOWN "weapon 2" //Machinegun

bind CTRL "weapon 3" //Shotgun

bind r "weapon 4" //Granade Launcher

bind q "weapon 5" //Rocket Launcher

bind e "weapon 6" //Lightninggun

bind mouse2 "weapon 7" //Railgun

bind f "weapon 8" //Plasmagun

bind y "weapon 9" //BFG
Jeśli chcemy zmienić celownik lub dodać inne komendy, po prostu robimy to tak:

bind CTRL "weapon 3; cg_drawcrosshair 4; cg_crosshairsize 30"
Ustalmy teraz przyciski których używać będziemy do strzelania i zoomowania:
//INNE BINDY

bind MOUSE1 "+attack" //strzał

bind SHIFT "+zoom" //przybliżanie czyli zoom
Do gry drużynowej potrzebować będziemy jeszcze bindów informujących, które pozwolą nam na komunikacje z partnerami. W miejsce oznaczone znakiem # i literka, wstawiony zostanie odpowiedni tekst np. broń na która patrzymy. Zbindujmy również teksty typu gl i gg:
//BINDY

bind 1 "say_team ^3OK^7/^3COMMING" //wyrażamy chęć wzięcia przedmiotu

bind 2 "say_team ^3BS SOON" //informujemy o zbliżającym się Battle Suicie

bind 3 "say_team ^4QUAD MINUS 100" //informujemy, że zraniliśmy QuadMana

bind 4 "say_team ^4QUAD DEAD" //informujemy, że zabiliśmy QuadMana

bind c "say_team ^1LOST" //informujemy o stracie sektora

bind i "say_team ^2FREE ITEM: ^7(^2#I^7)" //informujemy o wolnym przedmiocie

bind j "say_team ^2#P ^3TAKEN" //informujemy o wzięciu przedmiotu

bind x "say_team ^5need hlth^7/^5weap ^7(^5#h^7/^5#a^7)^5" //oznajmiamy naszym partnerom, że poszukujemy broni/zdrowia

bind z "say_team ^2SAFE" //informujemy o zajęciu sektora

bind DEL "say_team ^2CAMPER NA RAILU" //informujemy o camperze na railu (przydatne na pro-q3dm6)

bind HOME "say_team ^5QUAD SOON" //informujemy o nadchodzącym Quadzie

bind END "say_team ^1HELP^7/^1SWITCH" //prosimy o pomoc w danym sektorze lub zajęcie naszej pozycji

bind F3 "say gl" //Good Luck

bind F4 "say gg" //Good Game

bind t "say ^3:^2>" //uśmiech
W Quake 3 najlepsze jest to, że zbindować możemy wszystko, każdą komendę, ogranicza nas jedynie wyobraźnia. Poniżej podaję pare przydatnych bindów:
//FUNKCYJNE

bind ~ "toggleconsole" //włącza konsole

bind PAUSE "pause" //włącza pause

bind UPARROW "ready" //oznajmiamy swoją gotowość do gry

bind DOWNARROW "notready" //oznajmiamy brak gotowości

bind LEFTARROW "team red" //wchodzimy do drużyny czerwonej

bind RIGHTARROW "team blue" //wchodzimy do drużyny niebieskiej

bind b "kill" //wybuchamy :D

bind k "toggle cg_drawFPS" //włącz/wyłącz pokazywanie FPS

bind l "toggle ch_drawSpeed" //włącz/wyłącz pokazywanie naszej szybkości

bind o "toggle cg_lagometer" //włącz/wyłącz lagometer

bind p "toggle cg_drawping" //włącz/wyłącz pokazywanie pingu

bind INS "+wstats" //pokaż statystyki

bind F5 "g_synchronousclients 1;record demko1;g_synchronousclients 0" // nagraj demo do pliku demko1

bind ’ "autorecord" //inny sposób nagrywania dema

bind F11 "screenshot" //zrób screena

bind MOUSE3 "vstr rjump" //zbindowany rocket jump (więcej o tym w dalszej części)

bind TAB "+scores" //pokazuje planszę wyników

bind ENTER "messagemode2" //włącza konsolę, dzięki której komunikujemy się tylko ze swoją drużyną

bind ESCAPE "togglemenu" //włącza menu

bind F9 "currenttime" //pokazuje aktualny czas (taki jaki mamy ustawiony na swoim komputerze)
Myszka

Bindy mamy już za sobą, teraz zajmiemy się dopasowaniem odpowiedniej czułości ruchów myszą. Generalnie są dwie główne komendy odpowiedzialne za czułość sensitivity i cl_mouseAccel. Pierwsza odpowiada bezpośrednio za czułośc, druga to coś w rodzaju przyspieszenia. Jest jedna zasada, trzeba dopasować to wszystko tak, by mieć swobodę ruchów (duży sens), a jednocześnie zachować możliwośc płynnego celowania (mały sens). Trzeba więc wszystko odpowiednio wyśrodkować i dopasować. Róbmy to grając z botami. Jest bardzo wiele ustawień, najczęściej spotykanymi są jednak takie: średnio duży sens + brak accela, średnio mały sensi i mały accel. Oczywiście to są dwa najczęściej spotykane, co nie znaczy, że każdy tak gra. Nic bardziej mylnego, każdy musi sobie to odpowiednio dopasować do własnych potrzeb, ewentualnie przyzwyczajeń z innych gier.
//MYSZKA

seta sensitivity "6.5" //czułość myszki

seta cl_mouseAccel "0" //przyspieszenie ruchów

seta m_yaw "0.022" //czyłość myszki na ruchy w poziomie

seta m_pitch "0.022" //czyłość myszki na ruchy w pionie (niektórzy używają tu wartości ujemnej)

seta m_filter "1" //wygładzanie ruchów myszki (większość graczy używa wartości 1 czyli włączone)

seta cg_oversampleMouse "0" //wprowadza pewne małozauważalne zmiany w poruszaniu myszki (większość graczy używa wartości 0)

seta cl_pitchspeed "140" //zmienia czułośc w pionie, jeśli do poruszania używamy nie myszki, a klawiatury

seta cl_yawspeed "140" //jak wyżej tylko, że działa w poziomie
Połączenie

Bardzo ważne jest dopasowanie wszystkich komend do warunków połączenia jakimi dysponujemy (więcej o tym w stosownym dziale)
//POLACZENIE

seta rate "25000" //ta komenda jest ściśle związana z szybkością naszego downloadu

seta cl_maxpackets "125" //ta komenda z kolei związana jest z uploadem, określa maksymalną ilość pakietów jakie będziemy wysyłać do serwera

seta snaps "40" //określa ile razy w ciągu sekundy serwer informował nas będzie o zmianach (ma wpływ na płynność, jednak serwery ograniczają tą liczbę najczęściej do 30, więc wartość wyższa nic nie daje)

seta cl_timeNudge "-20" //ta komenda przy wartości dodatniej powoduje laga, przy ujemnej pozwala zmniejszyć znaczenie pingu, jednak kosztem mniej płynnego poruszania się modeli. Generalnie prez internet gra się na wartości ujemnej, na lanie na wartości 0. Jeśli damy wartość ujemną, komendę seta cg_smoothClients "0" ustawmy na 0.

seta cg_smoothClients "0" //wygładza ruchy przeciwnika, przy ujemnej wartości cl_timeNudge ustawmy na 0

seta cl_packetdup "1" //grając przez inernet ustawmy na 1, na lanie zmniejszmy na 0
Grafika

Dopasujmy teraz sposób wyświetlania mapy, przeciwnika i ogolólnie grafiki. Spotkać tu można wiele ustawień, jednak jest pewien problem, gdyż ustawienia pasujące do jednej mapy, wyglądają tragicznie na innej. Dlatego trzeba wszystko ustalić metodą prób i błedów. Podam przykładowe ustawienia, które zapewniają dobrą, ba bardzo dobrą widoczność przeciwnika praktycznie na każdej mapie:
//GRAFIKA

seta r_mapOverBrightBits "0" //zmiana sposobu oświetlania mapy, chociaż ma włpyw również na przeciwnika

seta r_overBrightBits "0" //komenda podobna do tej wyżej, generalnie trzeba potestować obydwie komendy, by zobaczyć zależności panujące zachodzące pomiędzy nimi

seta r_gamma "2.5" //jasność, kolory stają się bardziej blade

seta r_intensity "1.5" //inny rodzaj rozjaśniania, kolory stają się bardziej jaskrawe

seta r_depthbits "16" //głebia kolorów

seta r_colorbits "16" //głebia kolorów :D

seta r_texturebits "16" //głębia kolorów textur

seta r_picmip "5" //rozmywcie/szczegółowość textur, najwięcej graczy gra na 5, na niektórych serwerach wyższa wartość jest niedozwolona

seta r_vertexLight "1" //sposób oświetlania

seta r_detailtextures "0" //szczegóły textur wyłączone

seta r_dynamiclight "0" //dynamiczne oświetlenie wyłączone

seta r_mode "3" //rozdzielczość

seta r_textureMode "GL_LINEAR_MIPMAP_NEAREST" //sposób wyświetlania textur

seta r_ext_compressed_textures "1" //włącza kompresje textur

seta r_ext_multitexture "0" //wyłącza multitexturing

seta r_lodbias "2" //odpowiada za detale geometrii

seta r_subdivisions "20" //określa stopień zaokrąglenia krzywych

seta cg_shadows "0" //wyłącza cienie

seta cg_marks "0" //wyłącza ślady pocisków

seta cg_brassTime "0" //wyłacza łuski

seta com_blood "1" //włączona krew (na tych ustawieniach, które tu podaję jest praktycznie nie widoczna, jak ktoś chce może wyłączyć)

seta cg_gibs "0" //wyłącza szczątki zostające po przeciwniku

seta r_fastsky "0" //rysowanie nieba włączone (lepiej nie wyłączać, ponieważ umożliwia widzenie przez Portale (nie Teleporty :D)

seta cg_altGrenades "1" //włącza alternatywne granaty (lepiej je widać)

seta cg_altLightning "0" //używamy textury z cienkim promieniem dla LG

seta cg_altPlasma "1" //włącza inne, bardziej wyrażne i ostre pociski plasmy

seta cg_oldPlasma "1" //włącza starą plasmę

seta cg_oldRocket "1" //włącza starą rakietę (konkretnie chodzi zdaje się o wybuch, prawie niewidoczne)

seta cg_oldRail "1" //włącza starego raila

seta cg_lightningImpact "0" //wyłącza świetlistą końcówkę (:DDD) promienia LG

seta cg_nomip "186" //jeśli używamy r_picmip większego niż, to możemy sprawić, by niektóre efekty wyglądały tak jak przy wartości 1, o tym jaką dokładnie liczbe tu wpisać przeczytacie w odpowiednim dziale z komendami)
HUD

Jest to poprostu to wszystko, co widzimy ciągle na ekranie (miernik zdrowia, celownik). W Quake mamy ogromne możliwości dopasowania wszystkich elementów:
//HUD

seta cg_q3compScoreboard "1" //plansza wyników do TDM

seta cg_statsscrolltime "0" //jak długo będzie trwało wyświetlanie statystyk (+wstats), ustawmy na 0, wtedy pokażą się błyskawicznie

seta scr_conspeed "9999" //szybkość opuszczania konsoli

seta cg_drawAttacker "0" //wyłącza pokazywanie nicka gracza, od którego ostatnio oberwaliśmy

seta cg_drawAmmoWarning "0" //wyłącza napis ostrzegający o tym, że kończy nam się amunicja

seta cg_drawFPS "0" //wyłącza pokazywanie ilości FPs

seta cg_drawTimer "1" //włącza czasomierz

seta cg_simpleItems "1" //przedmioty są reprezentowane przez dwuwymiarowe ikony

seta cg_draw3dIcons "0" //wszystkie ikony w HUDzie stają się dwuwymiarowe

seta cg_drawIcons "1" //rysowanie ikon w HUDzie włączone

seta cg_draw2D "1" //rysowanie elementów 2D włączone

seta cg_drawCrosshairNames "1" //włącza pokazywanie nicka gracz, który aktualnie znajduje się na naszym celowniku

seta cg_enableOSPHUD "1" //włącza HUD z OSP

seta ch_3waveFont "1" //rodzaj czcionki używanej do pokazywania niektórych elementów (z cieniem lub bez)

seta ch_FilterLocationsTeamchat "0" //pokazuje nazwy lokacji gdy piszemy do naszego teamu

seta ch_Pickupitem "1" //wyświetla nazwę zebranego przedmiotu

seta ch_StatusbarFormat "1" //wybieramy sposób wyświetlania statusu (zdrowie itd.)

seta ch_TeamBackground "0" //wyłącza pokazywanie tła statusu w kolorze naszego teamu

seta ch_TeamchatOnly "0" //wyłącza pokazywanie czatu na dole ekranu

seta ch_TeamCrosshairHealth "1" //włącza pokazywanie stanu zdrowia/armora naszego kolegi z drużyny, wtedy gdy umieścimy na nim swój celownik

seta cg_drawTeamOverlay "3" //włącza pokazywanie okienka z informacjami o kolegach z teamu

seta ch_Teamoverlay "p12n h/aw l" //określa co ma się znajdować w tym okienku

seta ch_Weaponswitch "1" //orkeśla rodzaj paska/menu, ktore pokazuje się podczas zmieniania broni

seta cf_AmmoStatusbar "8x8" //rozmiar czcionki paska z bronia

seta cf_CrosshairNames "8x8" //rozmiar czcionki nicka pokazującego się po najechaniu na gracza

seta cf_Following "24x24" //rozmiar napisu following gdy kogoś spectujemy

seta cf_Fragmsg "8x8" //rozmiar fragmessage, które pokazuje się po zdobyciu fraga

seta cf_Scores "14x14" //rozmiar pola pokazującego stan punktowy

seta cf_Pickupstring "14x12" //rozmiar czcionki, która pokazuje ostatnio podniesiony item

seta cf_Statusbar "25x25" //rozmiar statusu, przy ch_StatusbarFormat "1"

seta cf_TeamCrosshairHealth "12x12" //rozmiar czcionki z informacją o graczu naszej drużyny, która pojawia się po najechaniu na niego celownikiem

seta cf_Teamoverlay "7x9" //rozmiar okienka z informacjami o graczach naszej drużyny

seta cf_Vote "10x14" //rozmiar czcionki pokazującej głosowanie
Inne

Na koniec jeszcze pare innych (co wcale nie znaczy, że mniej ważnych) komend:
seta cg_autoAction "17" //włącza zrzucanie do plików statystyk z każego meczu (są w katalogu osp/stats)

seta cg_ammoCheck "0" //dzięki temu możemy wybrać broń która nie ma naboi (możemy dzięki temu odstraszyć przeciwnika :D)

seta cg_Customloc "1" //włącza niestandardowe nazwy lokacji, które umieścić należy w katalogu osp/locs

seta ch_ColorLocations "1" //nazwy lokacji mogą być kolorowe

seta cg_enemyModel "tankjr/pm" //ustawia model gracza (tankjr to nazwa modelu, pm to nazwa skina)

seta cg_enemyColors "2iii" //zmienia kolor modelu przeciwnika (działa tylko dla skinów pm)

seta name "^7Nick" //podajemy nasz nick, można używac kolorków ^7 - biały (od 0 do 9)

seta model "sarge/pm" //model którym będziemy się poruszać my i nasi koledzy z drużyny (pm oznacza skin, dzięki temu sprawimy zaraz, że wszyscy nasi koledzy z teamu będą zawsze tego samego koloru)

seta cg_trueLightning "1" //dzięki temu promień LG sztywno trzyma się celownika

seta cg_forceModel "1" //wszyscy gracze (właściwie to przy tych ustawieniach tylko z naszego teamu) mają ten sam kolor

seta color1 "qqqq" //ustawienia koloru naszego modelu (a co za tym idzie modelów graczy z naszego teamu), pierwsza litera ma wpływ na kolo naszego raila

seta color2 "6" //wpływa na kolor naszego raila

//trzy komendy poniżej służą do ustawienia bardzo fajnie wyglądającego raila, w połączeniu z powyższymi kolorami daje to efekt swojego rodzaju lasera

seta r_railSegmentLength "1"

seta r_railCoreWidth "40"

seta r_railWidth "15"

seta cg_drawCrosshair "1" //rodzaj celownika

seta cg_crosshairSize "24" //rozmiar celownika

seta ch_CrosshairColor "3" //kolor celownika

seta cg_crosshairHealth "0" //wyłącza pokazywanie obrażen na celownieku (zmiana koloru w zależności od stanu naszego zdrowia, tylko przeszkadza więc wyłączamy)

seta com_soundMegs "32" //ilość pamięci przydzielanej dla dźwieku

seta com_hunkMegs "80" //ilość przydzielanej pamięci na pozostałe sprawy

seta com_maxfps "120" //maksmalna ilość fps (na 120 można najdalej skoczyć), serwery mają ograniczenia do 125

seta r_displayRefresh "120" //częstotliwość odświeżania (najlepiej gdy jest równa z ilością fps)
Źródła:

Pisząc tekst opierałem się na własnej wiedzy, korzystałem również z artykułu "Konsola" ze strony www.q3arena.gry.imro.pl.

==========================
Team Death Match (TDM)
Gra drużynowa w Quake 3 opiera się na dość prostych zasadach. Na przeciw siebie stają dwie drużyny, każda z nich liczy czterech graczy plus ewentualnie coacha. Wygrywa ta drużyna która zdobędzie więcej fragów (punktów).
Podstawy

W grze drużynowej najważniejsze jest umiejętne kontrolowanie tych sektorów, w których znajdują się najcenniejsze przedmioty. Kto dłużej utrzymuje owe sektory, ten zbierze więcej cennych itemów, dzięki czemu zyska przewagę. Tak powinno być przez cały mecz, swoje pozycje gracze opuszczać powinni jedynie w czasie kiedy ma pojawić się Quad. Przedmioty w TDM posiadają następujące respawny:

Quad / Battle Suit - 2 minuty (pierwszy Quad / Battle Suit pojawia się losowo w zakresie czasowym 0:30 - 1:00)

RA/YA/Shardy - 25 sekund

Bronie - 30 sekund

Amunicja - 40 sekund

Rozgrywka trwa 20 minut.

Damage (obrażenia) zadawane przez Machinnegun wynoszą 5 dla pojedynczego naboju (w grze 1v1 ta zmienna jest równa 7, stąd uznałem za słuszne wspomnienie o niej)

Przebieg gry

Gra się rozpoczyna, pierwsze co powinniśmy zrobić, to zebrać jakąś broń. Respawny w Quake 3 są jak wiadomo losowe, dlatego należy być przygotowanym na każdą ewentualność. To gdzie udajemy się po pojawieniu się na mapie powinno być z góry określone, jedna droga jest lepsza od drugiej. Skąd wiemy który kierunek obrać? To proste, wystarczy przejrzeć demka najlepszych graczy. Dobry start jest bardzo ważny, gdyż ustawia dalszą grę.
Pierwszy powerup pojawia się między 0:30 a 1:00, do tego czasu nie możemy zginąć, jest to ważne, gdyż broń którą posiadamy przyda nam się podczas walki o powerup. Zdobycie Quada/BSa nie jest rzeczą łatwą. Taktyka zdobywania powerupa naturalnie zależna jest od mapy. Jednak panuje tutaj jedna zasada identyczna dla wszystkich map. Mianowicie chodzi o to, że wszyscy gracze muszą razem zaatakować sektor gdzie za chwilę pojawi się upragniony przedmiot. Często zdarza się, że połowa drużyny atakuje Quada, druga połowa czeka na broń. Powerupy są najważniejszymi przedmiotami, dlatego należy za wszelką cenę starać się je zdobyć (lub chociaż nie dopuścić, by zdobyli je nasi przeciwnicy). Po zebraniu Quada/BSa, należy zrobić tzw. QuadRun/BSRun, jest to po prostu bieg z powerupem po mapie w celu zdobycia jak największej ilości fragów. Można, ha nawet trzeba użyć go również do odbicia głównego sektora (jakiego? to zależy oczywiście od mapy).
Powerup się skończył, powinniśmy teraz przejść do normalnego kontrolowania sektorów (czyli to co sobie założyliśmy w taktyce. Co? Nie mamy taktyki?! Hmm...). W zasadzie tak w uproszczeniu brzebiega cala rozgrywka. Gra ciągnie się od powerupa do powerupa.
Nie martwcie się to tylko wstęp, teraz przejdziemy do bardziej praktycznych rzeczy.
Zaczniemy od obalenia kilku stereotypów. Pierwszym z nich jest KAMPER (CAMPER). Camper jest to osoba, która cały czas stoi w jednym miejscu i z ukrycia strzela do przeciwników. Oczywiście zyskuje przez to niesamowitą przewagę, dlatego osoby takie są przez niektóre osobniki bardzo nie lubiane (ba wręcz szykanowane). Nie raz i nie dwa zdarzy wam się, że ktoś rzuci w waszą stronę teksty zawierające w sobie słowo camper. I tu właśnie jest sedno całego zamieszania, gdyż kiedy mnie ktoś nazwie camperem, traktuje to po prostu w kategoriach pozytywnych (jako komplement powiedziałbym nawet). Otwórzcie oczy i zrozumcie, KAMPOWANIE NIE JEST NICZYM ZLYM! Ludzie dzielą się na tych którzy campują i na tych którzy przegrywają to wszystko. Wygrany nie obrzuca mięsem (tak potocznie nazywa się obrzucanie wyzwiskami) przegranego (aczkolwiek na polskiej scenie różnie to bywa). Dlatego campujcie kiedy tylko macie okazję. Czekajcie za rogiem z wycelowaną bronią i nasłuchujcie przeciwnika. Jeśli "zasadzka" się uda, nawet nie zauważy kiedy zginął (a to najabardziej irytuje).
Drugi stereotyp obraca się wokół słowa NET. To tajemnicze słówko oznacza po prostu stosunek zdobytych fragów do śmierci. Przykładowo zdobyliśmy 10 fragów, zginęliśmy w tym czasie 4 razy. W takim razie 10 - 4 = 6 i owe 6 jest właśnie naszym netem. NET ujrzeć możemy naciskając TAB (+scores, tam gdzie mamy zbindowane, standardowo jest to TAB). O co właściwie chodzi z tym netem? A no o to, że powszechnie panuje przekonanie iż to właśnie NET jest wymiarem tego jak dany gracz wypadł w meczu. Jest to stwierdzenie słuszne jedynie w 50%. Ktoś może mi zarzucić iż to co piszę to puste, nie poparte dowodami słowa (brednie). Wyobraźmy sobie zatem taką oto sytuacje. Mecz na mapie q3dm7, cała drużyna stoi na RA i stara się utrzymać ten sektor. Jeden z graczy ma Raila, pozostali dysponują jedynie Machinnegunami. Na ra wchodzą gracze którzy, załóżmy ze każdy z nich ma 105 punktów zdrowia (chodzą wszak tam od razu po respawnie). I co sie dzieje. Gracz z railem robi z niego niesamowity użytek. Wchodzi pierwszy przeciwnik trafia (potem musi odczekac półtorej sekundy by znowu móc zrobić użytek ze swej piekielnej broni), w tym czasie jego koledzy "obrabiają" (no co poradzić, kocham to słowo :D) przeciwnika przy pomocy swoich żałośnie słabych Maszynóweczek. Ale co sie dzieje wchodzi drugi przeciwnik, sytuacja się powtarza, Rail na twarz i obrabianko przy pomocy MG, wchodzi trzeci, czwarty, piąty... setny (ciągle to samo). I co się okazuje? Spoglądamy w statystyki graczy. Pan który karał Railem ma 90% (coś niebywałego on nie może być człowiekiem!), natomiast panowie tzw. dobijacze mają od 10% do 25% z MG. Przypomnijmy, że pojedynczy strzał z Raila zabiera 100 punktów zdrowia, natomiast ten z MG zaledwie 5 (fakt nie wylatują one z tą samą częstotliwościa, ale nikt mi chyba nie powie, że MG jest lepszą bronią od Raila). Ale co się dzieje dalej. Spoglądamy na plansze wyników (+scores) i co widzimy. Panowie z MG mają po 50 fragów, a pan z Railem ani jednego. W takiej sytuacji spojrzeć należy na to jak wielkie obrażenia każdy z nich zadał i jak wiele obrażen zadano jemu (Damage Given/Damage Recvd). Wpiszmy po prostu w konsoli /statsall, dzięki temu naszym oczom ukarzą się statystyki wszystkich graczy. Wystarczy teraz zobaczyć kto ile zdał obrażen by przekonać się jak bardzo krzywdzący bywa NET (chociaż nie jest to oczywiście regułą). To jednak nie wszystko. Oczywiście same obrażenia zadane przeciwnikowi również nie są tym co najważniejsze. Liczy się również to, jak wiele broni po sobie zostawiamy, jak wiele zbieramy, ile armoru udało nam się zebrać, jak dobrze pilnowaliśmy danego sektora/broni/armora, czy chodziliśmy zbierać Quady i wiele wiele więcej. Wynika z tego jeden znamienity fakt, trzeba być szalenie ostrożnym przy ocenianiu czyjejś gry.
Obalanie stereotypów mamy już za sobą. Spróbujmy więc znależć kolejny punkt zaczepienia do dalszych rozważań. Punktem tym uczynimy TeamOverlay. A coż to takiego? Jest to niewielka (kłamię, tak na prawdę to ta tabelka może być tak wielka jak tego zarządamy, ale o tym za chwilę) tabelka (okienko), która zapewnia doskonały przegląd tego co dzieje się na mapie. Nie raz pewnie zastanawialiście się oglądająć demka znanych graczy, skąd wiedział, że idąc na RA zastanie tam kolegów ze swojej drużyny a nie przeciwników? Odpowiedź brzmi TeamOverlay.
Na początek przydatne komendy:

seta cg_drawTeamOverlay "3" - ta komenda sprawi, że okienko z informacjami o naszej drużynie znajdowac się będzie w lewym dolnym rogu (można wpisac też 1 lub 2, dostosujmy to do swoich potrzeb i upodobań)

seta cf_Teamoverlay "10x10" - określa wielkość czcionki i ogolnie całego okienka

seta ch_Teamoverlay " |h/aw|l|12np|" - bardzo ważna komenda, dzięki niej możemy określić sposób wyświetlania poszczególnych pól (więcej na ten temat w dziale konsola)

Odnajdźmy je w swoim configu i zmieńmy wartości, lub jeśli takich komend u nas nie ma, dodajmy je.
Tak ustawiony TeamOverlay wygląda następująco:

Jest on stosunkowo duży, zapewnia więc dobrą widoczność bez potrzeby wpatrywania się (co podczas meczu jest niemożliwe), jednocześnie nie przeszkadza w grze.
Jak z tego cuda korzystać? Już wyjaśniam. Spoglądając w tabelkę (okienko), widzimy kolejno od lewewj: zdrowie, armor, ikonke broni, którą dierży nasz partner z teamu, nazwę lokacji (o nazwach lokacji zaraz pomówimy), nick gracza, ikonke powerupu (na screenie jej nie widać). Teraz o tym jak to wykorzystać. Podczas meczu kątem oka dostrzegamy, że zdrowie i armor naszego kolegi z drużyny gwałtownie spadają by w koncu osiągnąć poziom zerowy (czyli śmierć). Kiedy tylko zauważymy, że nasz kolega z drużyny ma kłopoty, spójrzmy na nazwę lokacji, jeśli jesteśmy akurat w pobliżu i mamy sensowną broń (po co biec tam z MG skoro przeciwnik ma RL, tylko pogorszymy sprawę), w takiej sytuacji czym brędzej udajmy się w kierunku gdzie toczy się bitwa. Przy odrobinie szczęścia czeka nas królewska uczta fragowa :) Jeśli taki tok myślenia towarzyszył będzie całej drużynie, a wszystko poprzemy sensowną taktyką, to nasze szanse na wygraną diametralnie się zwiększą. TeamOverlay przydaje się również wtedy, kiedy nie wiemy które sektory są dla nas bezpieczne, w któe możemy się bez ryzyka udać, a które stanowią zagrożenie. Inną przydatną rzeczą jest to, że dzięki TeamOverlay, dowiedzieć się możemy czy nasz team jest w posiadaniu powerupa czy też może szczęśliwą posiadaczką owego przedmiotu stała się drużyna przeciwna (w takim wypadku przez następne 30 sekund musimy udawać, że nas nie ma :D). Zebranie powerupa przez naszego kolegę może być znakiem, że za chwilę będziemy atakować jakiś sektor. Jeśli powerup jest w posiadaniu drużyny przeciwnej, to oczywiście trzeba unikać z nim kontaktu. Inne zastowoania tego cuda spróbujcie wymyśleć sami.
Zajmijmy się teraz lokacjami. Lokacje występują w dwóch miejscach. Jednym z takich miejsc jest TeamOverlay, drugim są wiadomości pisane do kolegów z drużyny (/messagemode2, /say_team).
Najpierw komendy:

seta cg_Customloc "1" - włącza niestandardowe lokacje, które umieścić musimy w katalogu osp/locs

seta ch_ColorLocations "1" - lokacje mogą być kolorowe

seta ch_FilterLocationsTeamchat "0" - lokacje są pokazywane w tekstach do drużyny (1 je wyłącza)

seta cg_MaxlocationWidth "16" - określa maksymalną długość jaką może mieć nazwa lokacji
Teraz umieśćmy nasze niestandardowe lokacje w katalogu osp/locs. O to i one: [TUTAJ MA BYC LINK DO LOKACJI!!!!!!!] Plik zawierający nazwy lokacji na mapę pro-q3dm6 zrobiłem sam, pozostałe są to zebrane do kupy wszystkie lokacje jakie udało mi się znależć w Internecie.
Taktyka

Jest to bardzo ważny element, bez którego gra TDM nie może się obejść. Istnieje wiele rodzajów wspomnianej taktyki. Od najprostszych, niespisanych założeń, którymi klan kieruje się w każdym meczu, do zaawansowanych, opisujących krok po kroku przebieg całej rozgrywki. W praktyce okazuje się jednak, że bardzo szczegółowe taktyki, opierające się na sztywnych założeniach nie mają racji bytu. Podczas gry występuje zbyt wiele niemożliwych do przewidzenia sytuacji, dlatego taktyka musi być elastyczna. Pisząc taktykę, zacznijmy od wstępu, we wstępie podajmy rady, którymi każdy gracz powinien się kierować. Przykład takiego wstępu zamieszczę za chwilę. Druga część, to własciwa taktyka. Taktyka pisana w notatniku, zawierająca czysty tekst, nie jest najlepszym rozwiązaniem. Podanie wszystkiego w zjadliwej formie jest bardzo ważne. A oto przykładowy wstęp:
WSTĘP DO TAKTYKI
Na początek trochę wskazówek ogólnych, których przestrzegać należy na wszystkich mapach:
- Taktyka jest uproszczona do granic możliwości, dzięki temu łatwo się jej nauczyć. Każdy gracz powinien znać ustawienia wszystkich zawodników, ponieważ rotacja pozycji jest rzeczą niezbędną, a wręcz sytuacja sama nas do tego zmusi. Taktyka musi być wyuczona do granic możliwości, w trakcie meczu nie będzie czasu na zastanawianie się.
- Podczas meczu jest tak wiele możliwych sytuacji, że nie da się przewidzieć co robić w każdej z nich, dlatego nie należy za wszelką cenę trzymać się taktyki. Jeśli widzimy, że pozycja która powinniśmy zająć w danej formacji, jest okupowana przez dwóch naszych rywali, a my mamy tylko MG, zanim pójdziemy ją odbić powinniśmy się dozbroić w bezpiecznym sektorze (beczpieczny sektor, to taki w którym jest jeden lub więcej naszych kolegów z drużyny i nic nam nie zagraża). Jeśli już się dozbroimy, powinniśmy ocenić sytuację, jeśli odbicie danego sektora wydaje się realne, najlepiej iść tam we dwóch i zwiększyć swoją szansę. W takim wypadku mówimy o tym koledze, który nie pilnuje żadnej pozycji, lub jest na chwilę wolny.
- Nieodzownym elementem taktyki jest komunikacja głosowa, dlatego każdy gracz musi posiadać mikrofon. Bez tego nie może być mowy o współpracy.
- Drużyna musi stanowić jedno ciało. Grając TDM, nie powinniśmy starać się za wszelką cenę mieć jak najwięcej fragów. Teksty w stylu: "dobijacz", są śmieszne, a nawet żałosne, świadczą one o tym, że dany team nie gra TDM tylko FFA. Jeśli mocno zraniliśmy jakiegoś przeciwnika i wiemy gdzie on jest, możemy, a wręcz musimy powiedzieć o tym naszym kolegom z drużyny.
- W TDM powinniśmy grać nie by zdobyć jak najwięcej fragów, ale by jak najmniej razy zginąć. Co nie znaczy wcale, że w sytuacjach kiedy mamy dużą szansę na zdobycie fraga (kiedy rywal ma mało HP, co można poznać po dźwiękach jakie wydaje gdy w niego strzelamy, lub gdy mamy broń, a on ma MG) powinniśmy sobie odpóścić. Wręcz przeciwnie. Możemy, a nawet musimy na chwilę opóścić naszą pozycję i dopaść wroga.
- Kiedy zajmujemy swoją pozycję, powinniśmy stale obserwować mapę. kiedy widzimy przeciwnika idącego w stronę jednego z naszych graczy, niezwłocznie musimy go o tym poinformować. Przykładowo, gracz stojący na RL, na mapie pro-q3dm6, który widzi przeciwnika idącego w stronę jump pada do RG, powinien bez zastanowienia powiedzieć: "Gość idzie na RG od pada" Jeśli ten sam gracz zauważy wroga wykonującego sławny skok po RG na mapie pro-q3dm6, powinien powiedzieć: "Gość na mostku". Chodzi o to, by można było to szybko wyrazić i każdy wiedział o co chodzi. W taktykach na daną mapę, będe starał się zamieszczać komendy głosowe.
- Podczas komunikacji głosowej nie może być mowy o niepotrzebnych komentarzach typu: "O jebane", "@#$% mać", "Ale zjebaliście", tak jak to robił [M]aniek, czyli ja :) Prawdę mówiąc coach jednak powinien czasem krzyknąć na swoich kolegów, kiedy ci ewidentnie nie trzymają się taktyki i uprawiają FFA. Wtedy nie należy szczędzić w słowach i używać kanonów naszego pięknego języka, które lepiej trafiają do odbiorcy.
- Szalenie ważne jest również, by odcinać wroga od broni, jeśli mamy mało HP, powinniśmy biegać z MG, lub jeśli nie mamy naboi z GUANTLETEM, nigdy nie powinniśmy trzymać lepszej broni, ponieważ nawet nie zorientujemy się kiedy zginiemy i nie tylko nic nie zrobimy wrogowi, ale wręcz oddamy mu przysługę. Podobnie, kiedy jesteśmy już skazani na śmierć, nie powinniśmy trzymać w ręku innej broni niż MG, przykład takiej sytuacji: trzymamy w ręku RG, mamy 100HP/50A, wróg ma LG, nie trafiamy Railem (lub trafiamy a on nie ginie), a zdrowia nam ubywa w związku z tym, że koleś nas spawa, wtedy nie powinniśmy próbować go drugi raz trafić, tylko zmienić broń na MG, jeśli nam się uda, mimo tego, że zginiemy, częsciowo wyjdziemy zwycięsko z tej wojny, ponieważ nie oddamy naszego gnata. Możliwe, że zanim licznik zdrowia pokaże zero, uda nam się rozwalić przeciwnika z MG, a nie tak jak to robi Pawuj walić za wszelką cenę Railem we wroga, nawet gdy ten ma 20HP, a na pytanie brata: "Co ty @#$% robisz?", odpowiadać: "To tylko pickup, trenuje skilla (aima), spierdalaj z mojego pokoju bo wstane.". Można również, zmienić na MG, odwrócić się i uciekać ile sił, najlepiej do swoich kumpli z drużyny, którzy nam pomogą.
- W sytuacji, kiedy partner z drużyny zginie i zostawi swoją broń obok nas, a my już jakąś mamy, powinniśmy ją przypilnować, a kolega po respawnie powinien od razu biec w kierunku gdzie został zgładzony, chyba że jest zbyt daleko, lub z innych przyczyn się tam nie dostanie, wtedy informuje o tym, mówiąc: "Bierz broń, ja nie mogę".
- Ważne też jest, by brać najważniejsze przedmioty na mapie (RA i YA) w momencie kiedy się pojawiają, dzięki temu zdołamy wziąść ich więcej, dlatego osoba która ma zamiar wziąść RA, powinna ustawić się w miejscu jego pojawienia na 3 do 5 sekund przed jego spodziewanym respawnem.
- Każdy gracz czuje się bardziej bezpieczny, gdy ma więcej niż 100HP, czyli gdy nie można go zabić jednym strzałem z Raila. Dlatego warto dzielić się z kolegami Shardami, każdy z nich dodaje nam 5 punktów Armora. Klasycznym przykładem są tu Shardy na mapie pro-q3dm6, jeśli obok nas jest kolega, który nie ma Armora, co zobaczymy umieszczając na nim celownik, powinniśmy zostawić mu 2-3 Shardy, lub wszystkie, jeśli mamy juz Armor.
- Komenda seta cg_drawTeamOverlay "3", odpowiedzialna jest, za wyświetlanie informacji o naszych kolegach z drużyny. Numer, który podajemy w cudzysłowiu oznacza róg w którym te informacje są pokazywane, w przypadku trójki jest to lewy dolny róg ekranu. Wielkość czcionki regulujemy w tym przypadku komendą seta cf_Teamoverlay "10x10".
- W trakcie meczu, mimo iż używamy komunikacji głosowej, może się zdarzyć, że chcemy coś napisać do kolegów z drużyny. Wtedy nie ma co tracić czasu na otwieranie konsoli i poprzedzanie tekstu ciągiem /say_team, lepiej sobie zbindować bind ENTER "messagemode2", a potem pacnąc szybko enter i wpisac w specialnej konsoli to co chcemy przekazać naszej drużynie.
- Kolejnym, bardzo ważnym elementem jest posiadanie takich samych bindów przez wszystkich graczy. Dzięki temu nie będzie trzeba się domyślać, co dany gracz chciał przekazać. Dlatego przyjmujemy następujący system bindów (bindujcie gdzie chcecie, ja podałem numerki tylko dla przykładu):
Bindy dla graczy:

bind 1 "say_team ^3OK^7/^3COMMING"

bind 2 "say_team ^2SAFE"

bind 3 "say_team ^1HELP^7/^1SWITCH"

bind 4 "say_team ^1LOST"

bind 5 "say_team ^5need hlth^7/^5weap ^7(^5#h^7/^5#a^7)^5"

bind 6 "say_team ^2FREE ITEM: ^7(^2#I^7)"

bind 7 "say_team ^2#P ^3TAKEN"

Opcjonalnie:

bind 8 "say_team ^5QUAD SOON"

bind 9 "say_team ^4QUAD MINUS 100"

bind 0 "say_team ^4QUAD DEAD"
Bindy dla Coacha:

bind 1"say_team ^5QUAD SOON"

bind 2"say_team ^4QUAD MINUS 100"

bind 3"say_team ^4QUAD DEAD"
- Nazwy lokacji. Tak jak w przypadku bindów, każdy musi mieć jednakowe. Nazwy lokacji, są to napisy, które pokazują się, kiedy piszemy coś na say_team (również w bindach), informują one, gdzie aktualnie znajduje się piszący. Aby skorzystać z niestandardowych nazw, należy użyć komendy seta cg_Customloc "1", a pliki z nazwami wgrać do katalogu quake3/osp/locs. Klikając TUTAJ dostaniecie się do tych plików. Jeśli w katalogu locs, są już pliki o tej samej nazwie, należy je nadpisać (czyli zamienić nowymi).
- Niekiedy możemy spróbować nabrać przeciwnika, aby to zrobić zmieniamy broń na GUANTLETA, bądź MG. Zachęcony tym gracz drużyny przeciwnej podbiegnie do nas, a my zrobimy mu niespodziankę wyjmując RL czy inną broń masowego rażenia.
- Inny sposób na nabranie przeciwnika, to schowanie się gdzieś za rogiem i czekanie aż przeciwnik przyjdzie po broń, którą zostawiliśmy jako przynętę.
- Każdy atak czy odbijanie musi byc zsynchronizowane, jeśli zrobimy coś jednocześnie, zwiększamy szansę, że nam się to uda.
- Gracze powinni przejść do ataku na Quad, dopiero na 10 sekund przed jego pojawieniem się. Dlatego, ponieważ szalenie ważna sprawą jest, by jak najdłużej kontrolować poszczególne sektory na mapie.
- Kiedy odbijamy jakiś sektor, pamiętajmy, że gracz, który ma powerup wchodzi zawsze jako ostatni.
OVERLAY o ktorym byla mowa i kilka mapek przydatnych przy robieniu taktyk:


link do lokacji:
www.members.lycos.co.uk/gibclanik/locs/

rAko

Od: 2004-02-22

Ranga: Lightning Smasher

Dodano dnia: 2005-07-15 23:29:51

Nie no Maniek :D

A na orgu w ’artykuly’ jest?

Juz Ci mowilem co o tym mysle ale godne jest powtorzenia: good job!

Ale wiadomo - poczatkujacy only... o ile czesc o cfg prawie wogole mi sie nie przydala :D bo swoj cfg mam i pisalem sam... o tyle text o tdm jest dla mnie ciekawszy, bo nigdy w tdm nie gralem ale to tez takie podstawy :P Moze w ktoryms z kolejnych odcinkow (ktore niewatpliwie napiszesz :>) pokusisz sie o glebsze wejscie w temat, tak nieco bardziej zaawansowanie. Chociaz z drugiej strony co tu pisac.. strzelac trzeba dobrze i grac druzyna jakos taktyczniem, takze nie mam jakiegos konkretnego pomyslu co by w tym kolejnym arcie umiescic ale jak dla poczatkujacego to jest opisane dobrze, nawet bardzo, nie wiem jak tu jeszcze pochwalic :S No po prostu szczere slowa: dobry art powinny wystarczyc. End.

Pesymista widzi ciemny tunel, optymista widzi światełko w tunelu, realista widzi swiatło pociągu, a maszynista trzech debili na torach.

szaky

Od: 2002-10-05

Ranga: Quad Damager

Dodano dnia: 2005-07-16 00:04:29

Hmm, powinienes bardziej pokazac artykuly w wezszej grupie osob... Do sprawdzenia bledow, ogolnej jakosci textu... A potem do artykulow ;)
Jak dla mnie to niezle texty - gj.

Gedi

Od: 2005-06-16

Ranga: Newbie

Dodano dnia: 2005-07-16 00:18:12

Kurna :(, dobry text. A gdzie sie podziała odpowiedź Daredev1l???

GediMaster

szaky

Od: 2002-10-05

Ranga: Quad Damager

Dodano dnia: 2005-07-16 00:52:43

A po co ma byc nie wnoszace nic do tematu :DDDDDDDDDDDDDDDDD ?
Zreszta oceniajmy texty Manka, skonczmy te offtopy tu :/

chujzordon

Gravatar

Od: 2005-06-28

Ranga: Newbie

Dodano dnia: 2005-07-16 01:40:19

TUTAJ jest moja wypowiedź. A co do pracy Mańka - wydaje mi się, że gdzieś to wszystko czytałem... jakby zerżnięte od kogoś :D

Pawuj

Od: 2003-10-08

Ranga: Quad Damager

Dodano dnia: 2005-07-16 08:36:05

Daredev1l napisał:

>
> TUTAJ jest moja wypowiedź. A co do pracy Mańka - wydaje mi się, że gdzieś to wszystko czytałem... jakby zerżnięte od kogoś :D
>
buhasfhasdf idz sie lecz =)

be'Pawuj

Lotto wyniki

fhantom

Od: 2003-05-17

Ranga: Newbie

Dodano dnia: 2005-07-16 10:22:26

dobry tekst [M] :]
niech ktoś poprawi ewentualne błędy i wrzuci do artykułów, gj

my profile

polecam: Tricking iT 2 - tv
filmy z moim udziałem: **[Mercurial](www.esreality.com/?a=post&id=9825...

[M]aniek

Od: 2003-10-15

Ranga: Quad Damager

Dodano dnia: 2005-07-16 10:44:39

UWAGA: nie czytaj tego co jest nizej, tylko wejdz na www.quake3.pl i sciagnij Biblie Quake 3!
OMG pisalem posta ale albo ktoś usunął, albo akurat prąd wyłączyli. Dobrze więc powtórze, teksty są żywcem przepisane z pisma Przyjaciółka, w chwili słabości postanowiłem iż przepiszę je i pokażę jako swoje. (Kurde pisałem teraz newsa na xliga.com i stad te polskie fonty :D).
Chcielismy z mavalitym napisac rozne teksty, zebrac je do kupy, ladnie oprawic i wydac cos w rodzaju poradnika dla poczatkujacych. Jednak mavality siedzi przy komputerku troszeczke mniej niz ja i cos ciezko mu te pisanie szlo. Samemu nie dalbym rady zrobic nic sensownego i stracilem motywacje, a szkoda tekstow wyrzucic do koszyka to dalem na forum, moze ktos skorzysta? Chodzilo konkretnie o cos w rodzaju Biblii Q3. Niby wszystko mozna znalezc na orgu i ogolnie w internecie, ale jezeli zebrac by to do kupy, rozleklamowac na roznych forach (nie tylko o Quake 3, ale takze innych typu CD-ACTION i ogolnie fora o grach), to byc moze udaloby sie naklonic sporo osob by zainteresowaly sie wlasnie gra Quake 3. Tak ja to widzialem. Wkleje wam wstep. Nie wiem czy to w ogole mialo sens, ale uwazalem ze warto sprobowac :) Mysle, ze jeszcze nic straconego, jezeli wiecej osob by sie zaangazowalo, to daloby rade cos takiego stworzyc, tylko nie wiem czy rzeczywiscie jest w tym sens. A oto wstep :) Wiem jestem chory :D
Wstęp

Graczu, dotarłeś właśnie do miejsca, które na zawsze odmieni

Twoje życie. Oto przed Tobą znajduje się dokument, który zawiera ogromną ilość

informacji na temat tego czym się pasjonujesz. Na początek spróbujemy

odpowiedzieć na kilka pytań, które się nasuwają:

**Dlaczego zdecydowaliśmy się stworzyć coś takiego jak

Biblia Q3?**
Odpowiedź jest zgoła prosta. Ostatnimi czasy scena Q3 zdaje się przeżywać

kryzys. Można odnieść wrażenie, że wisi w próżni oczekując na to co się stanie.

Wszyscy zadają sobie jedno pytanie. Czy i kiedy nastąpi "koniec". Nowych graczy

jest bardzo mało, starzy coraz częściej myślą nad zmianą platformy, tych którym

się wydaje, że w Quake 3 będą grali wiecznie jest niestety coraz mniej. Jeśli na

scenie nie zaczną się pojawiać nowi gracze, to jej kres stanie się kwestią

niedalekiej przyszłości. Odpowiadając na pytanie, dlaczego nie przybywa nowych

graczy, dowiemy się jaka jest geneza powstania niniejszej Biblii. Postawmy się

zatem w sytuacji gracza, który chce zacząć swoją przygodę z E-Sportem. Celem

każdego gracza, czy też sportowca jest wspięcie się na szczyt, bycie najlepszym.

Osoba początkująca również rozpoczyna swoją przygodę z tą myślą. Nawet jeśli

bardzo podoba jej się Quake 3, to i tak nie zdecyduje się w niego grać. Powód

jest prosty. Gra ma już ładnych parę lat, nadrobienie tego straconego czasu

wydaje się ekstremalnym zadaniem. Nawet jeśli taka osoba zdecyduje się

spróbować, to już po niedługim czasie zrezygnuje z tego pomysłu. Jednak przy

odpowiednim zaangażowaniu, nowy gracz może stać się dobry w niedługim czasie. W

Internecie dostępna jest oczywiście masa różnych tekstów dotyczących E-Sportu i

gry Quake 3, jednak tak ogromna ilość nieuporządkowanego materiału jeszcze

bardziej zniechęca nowych graczy. Dlatego w tej właśnie Bibilii Q3, postaramy

się krok po kroku wskazać drogę osobom, które chcą zacząć przygodę z grą Quake 3

Arena.

**Dla kogo to jest?

**Założyliśmy sobie, że stworzymy dokument, w którym zawrzemy całą

swoją wiedzę na temat grania. Biblia skierowana jest do wszystkich

graczy. Znajdą tu coś dla siebie również osoby, które grają w grę inną

niż Quake 3. Opisujemy krok po kroku jak piąć się na szczyt.

Zastanawiacie się pewnie, co o szczycie mogą wiedzieć osoby, które

nigdy tam nie dotarły. W życiu już tak jest, że znajomość teorii nie

gwarantuje odniesienia sukcesu, natomiast brak jej znajomości

skutecznie to uniemożliwia. Na dowód tego, że warto przeczytać to co

napisaliśmy, przytoczmy słowa jednego z największych autorytetów w

świecie Polskiego E-Sportu, Krogotha: "...wszyscy dobrze wiedzą, że

dobrymi strategami, trenerami, itd. rzadko kiedy byli najlepsi gracze."

**Co można tu znależć?

**W tym miejscu postaram się pokrótce scharakteryzować każdy z działów:
- Dlaczego Q3? W dziale tym postaramy się wymienić zalety, jak również wady

Quake 3. Naszym celem będzie zachęcenie nowych graczy, by wybrali Quake 3 jako

swoją platformę.
- Historia. Dział ten przybliży nowym adeptom areny dzieje Quake 3. Będziecie

mogli dowiedzieć się z niego, jak to wyglądało kiedyś, jak się to wszystko

zaczęło. W tym miejscu również dowiecie się jak sytuacja na scenie kształtuje

się obecnie.
- Słownik. Tutaj znajdziecie wyjaśnienia słów, których używanie jest w kręgu

graczy na porządku dziennym, a których początkujący zawodnik nie będzie w stanie

zrozumieć.
- Co musi posiadać gracz? Wymienimy tutaj wszystko, co jest potrzebne, by

rozpocząć swoją przygodę z graniem.
- Instalacja. Krok po kroku dowiecie się jak zainstalować Quake 3 i wszystko co

będzie potrzebne do gry.
- Komendy konsoli. Postaramy się objaśnić wam znaczenie komend, które oferuje

nam Quake.
- Robimy własny config. Poprowadzimy was za rączkę i wspólnie zrobimy config,

który każdy będzie mógł dostosować do własnych potrzeb.
- Podstawy gry. W tym miejscu czeka nas trudne zadanie. Postaramy się przekazać

wam całą naszą wiedzę na temat elementarnych aspektów gry.
- Duel. Wszystko o duelu.
- TDM. Wszystko o grze drużynowej.
- CTF. Trochę o noszeniu szmaty.
- Inne mody. Parę słów o często spotykanych odmianach gry.
- Tricki. Sztuczki na różnych mapach, które mogą się przydać podczas meczu.
- Jak trenować?. Tutaj przedstawimy różne sposoby, które pozwolą poprawić wam

swoje umiejętności.
- Dema i filmy. W tym dziale przedstawimy demka i filmy, którymi każdy gracz

powinien nacieszyć swoje oczy.
- Pisanie skryptów. Pokażemy jak pisać skrypty.
- Lagometer. Opis narzędzia, które pozwala zdiagnozować problemy z połączeniem.
- Wszystko o GTV. Komendy, które ułatwią wam obsługę GTV.
- Nowe spojrzenie na E-Sport. W tym dziale przedstawimy wam podejście do gry w

nieco odmienny sposób.
- Wszystko o IRC. O tym, jak zacząć swoją przygodę z IRC.
- Strony WWW. Opis stron, których tematyka kręci się wokół E-Sportu i gry Quake

3.

[M]aniek

Od: 2003-10-15

Ranga: Quad Damager

Dodano dnia: 2005-07-16 10:46:57

fhantom napisał:

>
> dobry tekst [M] :]
>
>
> niech ktoś poprawi ewentualne błędy i wrzuci do artykułów, gj
>
Nie warto, a dlaczego? Jest w artykulach swietny tekst o GTV, to dlaczego do ..... ludzie wchodzacy na gtv pytaja o rzeczy typu: co wpisac zeby ogladac? Odpowiedz jest prosta, bo nikt z nich nawet nie wie ze taki tekst tam jest lub sa zbyt leniwi by go przeczytac.

dinhkertal

Od: 2002-04-24

Ranga: Rail Master

Dodano dnia: 2005-07-16 12:00:15

daredevil taki jesteś pr0 a artykuły dla n00bów czytasz?:DDDD Zgiń wieprzu bez godności :DDD gj [M]aniek, niejeden rookie Ci podziękuje :)

...Nie bedę strzelał bronią bo ten kto strzela bronią zapomina oblicza swojego ojca. Bedę strzelał umysłem...

wuder

Od: 2003-04-05

Ranga: Newbie

Dodano dnia: 2005-07-16 16:43:10

Cytat z posta - autor: [[M]aniek](%E2%80%99?id=users&details=7748%E2%80%99)
>
> fhantom napisał:
> >
> > dobry tekst [M] :]
> >
> >
> >
> > niech ktoś poprawi ewentualne błędy i wrzuci do artykułów, gj
> >
> Nie warto, a dlaczego? Jest w artykulach swietny tekst o GTV, to dlaczego do ..... ludzie wchodzacy na gtv pytaja o rzeczy typu: co wpisac zeby ogladac? Odpowiedz jest prosta, bo nikt z nich nawet nie wie ze taki tekst tam jest lub sa zbyt leniwi by go przeczytac.
>

Maniek chyba Ci się cytaty pojebały ;-A

[M]aniek

Od: 2003-10-15

Ranga: Quad Damager

Dodano dnia: 2005-07-16 17:04:43

lol? napisalem ze nie warto wrzucac tego tekstu do dzialu artykuly :)

Turalaka2ral

Od: 2005-05-24

Ranga: Newbie

Dodano dnia: 2005-07-17 21:09:10

zaje.bista sprawa! gj [M]aniek :]

Nic tylko siła nie w żyłach a na tyłach,

jest jeszce prestiż który chciałbyś mieć

niestety cieć może tylko chcieć

wykraczać, bo uważasz sie za gościa

brykasz w znajomościach, bo uważasz sie za gościa.

[M]aniek

Od: 2003-10-15

Ranga: Quad Damager

Dodano dnia: 2005-07-17 21:49:01

heh jak teraz patrze to straszne bledy ortograficzne itd. tam sa :D ale pisalem w notatniku bo worda mam na drugim kompie i potem mialem sprawdzic bledy.
Nikt nie odpowiedzial co mysli o zrobieniu takiej Biblii Quake 3 ze zbiorem tekstow dla poczatkujacych i rozleklamowaniu jej na forach o grach, moze wtedy wiecej graczy zacznie grac w Quake ;u

szaky

Od: 2002-10-05

Ranga: Quad Damager

Dodano dnia: 2005-07-17 21:51:59

Jak dla mnie pomysl bardzo dobry... Wszystkie takie podstawowe i nie tylko zagadnienia + mozna dodac jakas troche uzupelniona wersje konsoli... Ja jestem za - poczatkujacy... Jak sie nakieruje ich na odpowiedni artykul to powinno to zaoszczedzic troche nowych pytan.. Poprostu dac link.. Ja jestem za.

[M]aniek

Od: 2003-10-15

Ranga: Quad Damager

Dodano dnia: 2005-07-17 22:05:42

Ja to widze tak, w jednym z poprzednich postow napisalem jakie mialy znalezc sie dzialy w tej Biblii, kazdy kto chce pomoc niech napisze tutaj, ze zajmie sie napisaniem tekstu na jeden konkretny temat. Potem wystarczy zeby ktos z talentem graficznym zlozyl to wszystko w calosc. Zalozmy ze jest osoba ktora chce zaczac w cos grac, ale nie wie w co. Slyszala o Quake, ale bladzi po internecie i widzi mase nieuporzadkowanych informacji, rezygnuje z tej gry. A teraz podajmy jej na tacy wszystko krok po kroku. Wydaje mi sie ze jest to szansa by jeszcze "paru" graczy sie kwaczkiem zainteresowalo.

szaky

Od: 2002-10-05

Ranga: Quad Damager

Dodano dnia: 2005-07-17 22:32:09

Jak sie przydam... moge sie zajac punktami:

  • Instalacja. Krok po kroku dowiecie się jak zainstalować Quake 3 i wszystko co będzie potrzebne do gry.
  • Lagometer. Opis narzędzia, które pozwala zdiagnozować problemy z połączeniem.

Jak nie bedzie chetnych moge sprobowac to:
- Komendy konsoli. Postaramy się objaśnić wam znaczenie komend, które oferuje nam Quake. / z tym, ze ten dzial proponowalabym na tzw. team work... Nie kazdy zna wszystkie komendy, nie kazdy jest chodzaca konsola... Zebrac troche, poprzetlumaczac troche ze strony commander keena... I zebrac wszystko w jedna calosc.

  • Słownik. Tutaj znajdziecie wyjaśnienia słów, których używanie jest w kręgu graczy na porządku dziennym, a których początkujący zawodnik nie będzie w stanie zrozumieć.

Ew.
- Tricki. Sztuczki na różnych mapach, które mogą się przydać podczas meczu. - tylko ze ten temat bylby wtedy ze zdecydowanym naciskiem na defraga...

Co ty na to?

[M]aniek

Od: 2003-10-15

Ranga: Quad Damager

Dodano dnia: 2005-07-17 22:34:27

Bomba :D Trzeba tylko zagadac kogos kto doda do tych tekstow ladna oprawe graficzna i jakos to w calosc splecie. Ja to widze w formie html dostepne w wersji online i offline.

Gedi

Od: 2005-06-16

Ranga: Newbie

Dodano dnia: 2005-07-17 23:27:58

Ja jestem webmasterem :). Jak ktoś opracuje teksty a inny grafę, mogę to poskładac do kupy :).

Pozdroofko,

GediMaster

szaky

Od: 2002-10-05

Ranga: Quad Damager

Dodano dnia: 2005-07-18 03:47:32

Jeszcze przyszedl mi na mysl temat o stawianiu serwerow... Itd... Bo po ostatnich tematach widze, ze publiczne nie zawsze wystarczaja... Dosc czesto przerabiany temat, a jednak wciaz sie powtarza...
Mam sporo opisane na ten temat, tylko poprawic pare rzeczy i bylby moim zdaniem gotowy artykul...

Na temat lagometru tez mam sporo z moich postow zebranych na roznych forach... Zreszta nie wiem czy nie mozna by bylo uzyc artu Rozza - zly chyba nie jest? Nie wiem , ni ewiem, nie problem napisac nowy - ale stary zly tez nie jest. Troche mam takich notatek - poskladac tylko w wolnej chwili..

Mav_8217

Od: 2003-01-06

Ranga: Quad Damager

Dodano dnia: 2005-07-18 04:15:49

Jesus... nie macie nic lepszego do roboty? Już widno, idźcie spać...
Do kogo ja to w ogóle piszę? Sam lepiej powinienem iść spać.... ;))
; ej, wiem, że ten post jest bez sensu, ale... tak się tylko zastanawiam.... czy my jesteśmy normalni? =o

[M]aniek

Od: 2003-10-15

Ranga: Quad Damager

Dodano dnia: 2005-07-18 07:14:58

Chcielismy poprosic Rozza zeby sie przylaczyl i udostepnil swoje arty, bo sa dobre, tak samo jak wiele innych w dziale artykuly np. o ircu czy gtv, trzeba by tylko porozmawiac z ich autorami. O no to łepmajstera juz mamy, a grafike moze jakis GoLy by zrobil jakby go ladnie poprosic? W ostatecznosci mozna zrobic zwykly pak z tekstami luzno poukladanymi.

[M]aniek

Od: 2003-10-15

Ranga: Quad Damager

Dodano dnia: 2005-07-21 13:00:13

Najprosciej bedzie zalozyc nowy temat na forum i kazdy kto chce bedzie mogl tam napisac posta z tekstem (ale takim dluzszym nie kilka zdan), inne posty beda kasowane. Dzieki temu kazdy kto ma cos do powiedzienia bedzie mogl to uczynic, a jednoczesnie da nam to pewnosc ze cos z tego wyjdzie. Potem linkiem do tematu mozna pospamowac na roznych forach bla bla bla ;p

szłem

Od: 2004-06-25

Ranga: Newbie

Dodano dnia: 2005-07-21 14:21:27

jak dla mnie to najpierw to na spinacz dać :)

ت