ORG

quake.net.pl » Polskie Centrum Quake od 1998 roku



Wersja: Jasna / Ciemna

Nowy monitor - lcd

metyu

Gravatar

Od: 2009-05-10

Ranga: Newbie

Dodano dnia: 2009-10-07 15:47:22

Jak w temacie - chcę kupić nowy monitor, tyle że nie wiem jaki, odpadają wszelkie samsungi i viewsonici za 1.5k, zwyczajnie nie mam tyle kasy, a monitora potrzebuję teraz. Zależy mi żeby monitor miał względnie mały input lag i przynajmniej to 75 hz częstotliwości odświeżania w 1024x768. Do wydania mam około 700 zł, wiem że za te pieniądze nie będzie cudów, ale ja ich nie oczekuję :)

Mav_8217

Od: 2003-01-06

Ranga: Quad Damager

Dodano dnia: 2009-10-07 16:49:08

Kupuj CRT i chomikuj kasę na Viewsonica VX2268VM / Samsunga 2233rz

eng

Od: 2002-05-09

Ranga: Newbie

Dodano dnia: 2009-10-07 17:05:29

@ Mav - zawaialo apodyktycznoscia. Jestem uczulony na wszyslkie tego typu zachowania a juz w szczegolnosci jesli ktos narzuca wlasnie mi swoja wole :) Temat lcd byl walkowany trylion razy.

@metyu
SM206BW o ile dostaniesz lub cos generacyjnie wyzej za mniejsze_rowne 700 zl.
Polecam zaznajomic sie jakie sa roznice pomiedzy CRT a LCD i co to brak odswiezania pionowego w LCD. Masz internet, masz wiedze.

Okręt mój płynie dalej, gdzieś tam...

» yt

Bloodpa1nt

Od: 2009-01-11

Ranga: BFG Fragger

Dodano dnia: 2009-10-07 20:47:44

eng napisał:
> co to brak odswiezania pionowego w LCD
Leże i kwicze.

=)

Alchemik

Od: 2003-10-27

Ranga: Lightning Smasher

Dodano dnia: 2009-10-07 22:14:38

Cytat z posta - autor: CEFO bloodpa1nt
> eng napisał:
>
>
>
> > co to brak odswiezania pionowego w LCD
>
>
>
> Leże i kwicze.

Dlaczemu?
LCD nie mają odświeżania pionowego - mają czas reakcji + input lag. Producenci chwalą się zawsze czasem reakcji, ale nigdy nie podają, jaki jest lag.
Przykładowe 120 Hz w LCD oznacza, że monitor jest w stanie odebrać i wyświetlić taki sygnał. A sposób, w jaki sobie z nim poradzi zależy od czasu reakcji: jeśli nie nadąży z odświeżaniem to widoczne będzie smużenie. Przez lata LCD miały te 60 Hz aby matryce mogły nadążać. Teraz czasy reakcji bywają już poniżej 5 ms, ale jest jeszcze ten cały input lag...
Monitor LCD może mieć 120 Hz (czyli czas podawania klatki ~8.3, wtedy jeśli czas reakcji < 8,3 -> brak smużenia ), ale input lag >30 ms i nie będzie rumakowania w quake, o:

Lag w q3

Bloodpa1nt

Od: 2009-01-11

Ranga: BFG Fragger

Dodano dnia: 2009-10-08 18:18:47

Alchemik cenie sobie Twoją wiedze, jednak swoje doświadczenie w tej kwestii przekładam nad Twoje teorie :>

=)

Mav_8217

Od: 2003-01-06

Ranga: Quad Damager

Dodano dnia: 2009-10-08 19:00:34

A ja nie, tylko wyjaśnij mi jedną rzecz. Piszesz, że:

Alchemik napisał:
> LCD nie mają odświeżania pionowego - mają czas reakcji + input lag. Producenci chwalą się zawsze czasem reakcji, ale nigdy nie podają, jaki jest lag.
>
> Przykładowe 120 Hz w LCD oznacza, że monitor jest w stanie odebrać i wyświetlić taki sygnał. A sposób, w jaki sobie z nim poradzi zależy od czasu reakcji: jeśli nie nadąży z odświeżaniem to widoczne będzie smużenie. Przez lata LCD miały te 60 Hz aby matryce mogły nadążać. Teraz czasy reakcji bywają już poniżej 5 ms, ale jest jeszcze ten cały input lag...
>
> Monitor LCD może mieć 120 Hz (czyli czas podawania klatki ~8.3, wtedy jeśli czas reakcji < 8,3 -> brak smużenia ), ale input lag >30 ms i nie będzie rumakowania w quake, o:
> Lag w q3
Co nie nadąży z odświeżaniem? Czy to nie jest przypadkiem tak, że odświeżanie poziome, to nie jest po prostu "odświeżanie"? Bo pod pojęciem odświeżanie rozumiem pogląd bloodpa1nta - no jest do cholery pewna ilość obrazów na sekundę pojawiająca się na monitorze. Każdy monitor musi coś takiego fizycznie posiadać (na logikę :P). Ale jaka jest różnica pomiędzy takim realnym odświeżaniem (care to introduce a proper name for it?) a odświeżaniem poziomym?

Alchemik

Od: 2003-10-27

Ranga: Lightning Smasher

Dodano dnia: 2009-10-08 19:07:56

@bloodpaint: Spoko, ale ja nie widzę rozbieżności między naszymi poglądami ;) Po prostu chciałem uporządkować kwestię definicji, takie skrzywienie :d
Chodziło mi o to, że odświeżanie pionowe występuje w CRT (pixele są zapalane i gaszone od góry do dołu, musi być wysoki refresh rate, żeby uniknąć migania i zmęczenia oczu), natomiast w LCD pixel o danym kolorze pali się cały czas (tak już to działa) i nie ma odświeżania pionowego, co nie znaczy, że nie ma odświeżania w ogóle ;) Jest, tylko to wszystko działa inaczej i te parametry w obu typach monitorów znaczą co innego.
I nie mówię tu, że LCD nadaje się tak samo do grania jak CRT, co zresztą wytłumaczyłem w poprzednim poście. Tu racje ma Mav_’: dla gracza w q3 albo CRT albo jeden z tych najlepszych lcd (taki Viewsonic VX2268VM nie ma 'podobno' input laga i jest git).

@Mav_’: nie wiesz może jaki czas reakcji mają pro gracze w q3/ql? Chodzi o czas reakcji od akcji na ekranie do naciśnięcia klawisza.kliknięcia myszką. Kiedyś czytałem, że dla przeciętnego gracza to coś w okolicach 200 ms... Tutaj właśnie ładnie widać wady LCD: przy 60 Hz gracz straci te 8,3ms na rzecz 120 Hz. Jeśli dojdzie do tego input lag, cogracz może być w plecy nawet jakieś 40 ms. A jak jakiś prO ma czasreakcji może 150 ms(???), to widać, że może być prawie o 1/4 wolniejszy niż na CRT.

Edit: ubiegłeś mnie @Mav_’: widzisz, to nie jest takie proste, a definicje są niejednoznaczne i potem się robi popierdol. Odnoście Twojego pytania: widziałeś laptopy jakieś 10 lat temu, albo pierwsze lcd? Jeśli tak, to widziałeś pewnie charakterystyczne smużenie, dzięki któremu lcd wyrobiły sobie taką 'opinię'.
Działa to tak:
Masz parametry takie:
Częstotliwość sygnału: czyli te 60 Hz czy 120 Hz - to nam określa, jaki sygnał może odebrać i obsłużyć monitor.
Czas reakcji: czas potrzebny do jednego cyklu pixela,np. zapalony - zgaszony - zapalony. Tutaj uwaga: pixele w lcd NIE MIGAJĄ, tylko mają cały czas taki sam stan, dlatego mówi się, że nie mają odświeżania pionowego (to prowadzi tutaj do zamieszania). Nota bene pixele LCD nie świecą jak w CRT, tylko są podświetlane od tyłu.
I teraz: jeśli czas trwania klatki będzie mniejszy niż czas reakcji pixela, to ten nie zdąży do końca zmienić swojego stanu i powstanie smuga. Przykładowo: leci piłka na boisku, w kolejnej klatce tam, gdzie była biała piłka ma być już zielona trawa, ale pixel nie wygasł do końca i powstaje biaława smuga.

Mav_8217

Od: 2003-01-06

Ranga: Quad Damager

Dodano dnia: 2009-10-08 19:24:45

Bardzo dawno temu o tym czytałem i to były takie same liczby, czyli ok. 200-300 ms. Nie powiem Ci na 100% dokładnie ile, ale poniżej tej granicy (200? 300?) już się nie dało zejść. Na pewno nie było to poniżej 200.

Alchemik, jeśli interesujesz się tematem, przeglądnij na ESReality.com fora na temat tego samsunga i viewsonica. Jest tam jeden gostek, chyba Holender, którego wszyscy mają za wielkiego guru od monitorów i rzeczywiście sprawia wrażenie, że wie o nich prawie wszystko. Poza tym jest masa testów przeprowadzonych przez userów i podlinkowanych recenzji z różnych stron.

All in all, z tego co czytałem wnioskuję, że Viewsonic to obecnie najlepszy na świecie monitor do grania. Obraz jest jeszcze bardziej płynny niż na CRT-ach 120 hz, co też było udowadniane w jednym z topiców na ESR. Ponoć obraz z monitora LCD jest bardziej płynny niż z CRT z powodów konstrukcyjnych, więc jeżeli realne odświeżanie wynosi rzeczywiście 120hz i nie ma input laga, wniosek jest bardzo prosty.

Alchemik

Od: 2003-10-27

Ranga: Lightning Smasher

Dodano dnia: 2009-10-08 19:39:34

Dopisałem jeszcze wyżej odnośnie smużenia.
Szczerze mówiąc, to hardware mnie specjalnie nie interesuje ;)
Co do tych 150 ms to trochę pojechałem, ale i tak różnica jest widoczna, lecz imo tylko dla graczy w szybkie strzelanki. Normalny user to goowno zauważy - większość moich znajomych siedzi na lapkach albo na jakiś lipnych panoramach i są zadowoleni.
I na koniec ciekawostka: sam od ładnych kilku lat siedzę na LG L1510S i jakoś daję radę.

Mav_8217

Od: 2003-01-06

Ranga: Quad Damager

Dodano dnia: 2009-10-08 19:42:28

eng

Od: 2002-05-09

Ranga: Newbie

Dodano dnia: 2009-10-08 23:55:28

Cytat z posta - autor: CEFO bloodpa1nt
> Alchemik cenie sobie Twoją wiedze, jednak swoje doświadczenie w tej kwestii przekładam nad Twoje teorie :>

Nie osmieszaj sie chlopie. Wiedze masz zerowa na temat cieklokrystalicznych matryc. Ja o lcd pisalem tutaj mnostwo razy i nie zamierzam tworzyc kola po raz kolejny, wiec napisze w skrocie.

Radze poczytac wnikliwie o tej technologii zanim sie zacznie dorzucac swoje 0,03 zl za kazdym razem.

W lcd nie ma oswiezania pionowego poniewaz kazdy pixel jest zapalany i gaszony. Matryca dziala jak podswietlona kartka papieru. Dzieki braku odswiezania nie meczy sie wzrok. Mozna pracowac na takich matrycach wiele h, gdzie na CRT nawet przy 120 hercach niektorzy maja problemy.
W crt kinekop odswieza obraz cyklicznie z dana czestotliwoscia. Naklada kolejne obrazy na siebie, czasami jest to widoczne ludzkim okiem a czasami mozna to zaoobserwowac na innym urzadzeniu cyfrowym np. nagrany obraz na kamerze/ telefonie - widac smugi/ paski...

Nie da sie bardziej łopatologicznie... Zalet jest wiecej tylko, ze zeby o nich sie dowiedziec najpierw trzeba poczytac...

Kiedys w monitorach z cieklym krysztalem problemem byl czas reakcji kazdego krysztalu na czestotliwosc odswiezania nowego obrazu. Cala struktura cieklokrystaliczna reagowala wolniej niz dynamicznie generowane obiekty pojawiajace sie na ekranie. Widoczne byly tzw smugi ale to bylo przy czasach reakcji rzedu 20 ms. Teraz wiekszosc monitorow ma 2ms (raz jest to rzeczywista wartosc a raz zanizona) ale w kazdym razie przy tak niskim czasie nasze oko nie jest w stanie zauwazyc zadnego laga.
Pozatym barrwy/ kontrast na dobrej klasy matrycy to niebo a ziemia w porownaniu z kinekopowa krowa.

Ilez to mozna powielac? Za kazdym razem gdy ktos prosi zeby polecic LCD to osoby neguja technolgie, nie znajac podstaw i zasady dzialania. Nie rozumiem tego. Ludzie kupujac lcd do p3/ p2/ xboxow i graja a Wy macie problemy, bo raz czy kilka razy w zyciu ktos dal Wam jakis podrzedny monitor, na ktorym smuzylo i teraz generalizujecie i wrzucacie wszystko do jednego wora. Niepojete.

Ale mamy wybor, wiec kazdy robi jak mu wygodniej. Tym niemniej cala gadka o lcd jest niepotrzebna, poniewaz gosciu chcial zeby mu polecic jakis nowy monitor a nie spierac sie o to czy tamto. Nie mam zamiaru wiecej o tym pisac zwlaszcza, ze mam wlasne doswiadczenia (10 lat z crt i 4 rok z Lcd). Jeszcze mi tylko tego na A... brakuje w tym temacie.

Okręt mój płynie dalej, gdzieś tam...

» yt

PeterSchiff

Od: 2003-08-31

Ranga: Quad Damager

Dodano dnia: 2009-10-09 00:32:09

Ale jednak trzeba przyznać, że ten filmik na YT robi wrażenie i przewaga CRT w komforcie gry jest widoczna, lecz tylko przy bezpośrednim porównaniu lub przesiadce z monitora na monitor. Gram od lat na LCD i nie odczuwam dyskomfortu, bo po prostu się przyzwyczaiłem. Gdybym jednak miał jakieś większe ambicje co do grania niż kopanie dupy na pickupie czy wygranie od czasu do czasu spara, to na pewno nie kisiłbym się na 15-calowym laptopie ;p

mises.org / marksdailyapple.com

ff_ave

Od: 2003-11-16

Ranga: Newbie

Dodano dnia: 2009-10-09 18:23:28

niech ktos engowi napisz ze pod pojeciem odswiezanie macie na mysli ilosc klatek na sekunde, a nie odswiezanie samo w sobie.

monitor 60hz wyswietli nam w ciagu sekundy 60 obrazow, a monitor 120hz bedzie ich wyswietlal 120. A to czy odswiezanianie jest pioniowe , poziome czy skosne jest nieistotne. I tu roznica w plynnosci jest ogromna w scenach gdy szykbo poruszamy myszka i caly obraz sie przesuwa (gdy patrzymy w sciane i sie nie poruszamy to roznicy nie widac).

no tak, ale zaraz eng pewnie napisze ze ludzkie oko nie wychwyci roznicy miedzy 60 a 120 klatek (lcd vs crt). tylko ze z drugiej strony nie widzimy wiecej niz 30klatek...

wiec moze niech eng mistrz teorii nam powie czemu nie mamy monitorow 30hz?

teksty o braku odswiezania maja racje bytu tylko do obrazow statycznych typu strony www, word gdzie na na crt ciagle mamy 120obrazow na sekunde a lcd obraz po prostu bedzie odsiezony w momencie gdy na ekranie cos sie zmieniu (przewijanie strony www)

AL|EN

Od: 2003-01-16

Ranga: Quad Damager

Dodano dnia: 2009-10-09 18:54:11

ave daruj sobie bo jenu nie wytłumaczysz. Co tam opinie najwiekszych pro graczy, co tam LANY i furia o LCA eng wielepiej bo jest po prostu ślepy i różnicy nie widzi

www.MojaMiranda.pl - Polski Portal komunikatora Miranda IM

Alchemik

Od: 2003-10-27

Ranga: Lightning Smasher

Dodano dnia: 2009-10-09 19:53:19

MIędzy 60 a 120 Hz jest znaczna różnica. I to na różnych płaszczyznach:
Po pierwsze: oko ludzkie nie ma żadnego odświeżania ani fps, lecz przetwarza obraz w sposób ciągły, nie czeka, aż cała siatkówka zbierze obraz :d Kiedyś czytałem wypowiedź fizjologa wzroku na ten temat, jak znajdę to wkleję. W każdym razie te 25-30 fps to granica płynności (np. filmy), przeciętny człowiek wychwyci różnicę w ruchu do ok. 75 Hz, więc między 60 a 120 też zauważy. A niektórym wrażliwszym przeszkadzają i jarzeniówki, które mają 100 Hz.
Po drugie: kiedy mamy 60 Hz na monitorze, a gra wyciąga te 125 klatek, to karta musi przekazać do monitora tylko połowę z nich i z tego też wynikają zacięcia. Pamiętacie blokadę do 60 fps w q4?

Cytat z posta - autor: ff_ave
> monitor 60hz wyswietli nam w ciagu sekundy 60 obrazow, a monitor 120hz bedzie ich wyswietlal 120. A to czy odswiezanianie jest pioniowe , poziome czy skosne jest nieistotne. I tu roznica w plynnosci jest ogromna w scenach gdy szykbo poruszamy myszka i caly obraz sie przesuwa (gdy patrzymy w sciane i sie nie poruszamy to roznicy nie widac).

Facet, nie pisz mi tu, że definicje nie są ważne, bo cały spór w tym wątku dotyczy właśnie definicji :D
Jak będziesz miał CRT i LCD 120 Hz, ale LDC będzie smużył i miał input lag 30 ms, to uważasz, że to będzie to samo? ;) Po co ja się wcześniej produkowałem :D

Mav_8217

Od: 2003-01-06

Ranga: Quad Damager

Dodano dnia: 2009-10-09 20:31:46

Spoko Alchemik, miło że my tu do czegoś konstruktywnego doszliśmy :)

@ blood - przeczytaj to, co opisaliśmy z Alchemikiem, to może w końcu zrozumiesz, że nie piszemy o odświeżaniu, ale o odświeżaniu poziomym, co nie jest tym samym. Tak jak Alchemik przed chwilą napisał, te wszystkie nieporozumienia wynikają z definicji.

@ ave - najwidoczniej nie przeczytałeś dokładnie o czym ja z Alchemikiem rozmawialiśmy. Sam byłem ciekaw tego, co teraz oceniasz i tam wyraźnie rozgraniczyliśmy co to znaczy odświeżanie pionowe oraz co to znaczy "pojawianie się nowego obrazu na monitorze tyle - a - tyle razy na sekundę".

@ eng - po co się kłócisz?

@ al|en - po co się wpierdalasz do topicu, w którym nie masz absolutnie nic do powiedzenia? Jeśli nie masz nic do powiedzenia, nie postuj, bo nie zrobiłeś swoim postem kompletnie nic, co by miało jakąkolwiek merytoryczną wartość.

AL|EN

Od: 2003-01-16

Ranga: Quad Damager

Dodano dnia: 2009-10-09 21:01:15

Mój post jest bardzo merytoryczny, ponieważ to do mnie sie ludzie zgłaszają z pytaniami czy CRT czy LCD (jak włąsnie przed chwilą) i ja tlyko odpsiałe ave zeby sie nie produkował !

Chcesz merytorycznej treści ? OK: ja widze różnicę między LCD a CRT. Najlepsze do grania są CRT co nie zonacza, że przeciętny kowalski ma trzymać na biórku krowę: może sobie kupić LCD. Gdyby jednak miał dużo kasy i nie jest semi pro graczem tlyko sobie gra na weekendy to spokojnie może kupić te 60 Hz dla jednego oka (właśnie dlatego Samsung 2233rz ma te oszukane 120Hz bo człowiek ma oczu w ilośći: 2 :icon_rolleyes:) i efekt będzie zadawalający. Niemniej jednak najlepsze i nie do pobicia przez następne 4 lata (póki nie pojawi się prawdziwe 200Hz) rozwiązanie to kupno monitora CRT za 100- 250 zł wraz przesyłką i cieszenie się 800x600@120Hz - ta kombinacja miarzdzy każde LCD :icon_dance:

Widzę, że koniecznie chcesz przeczytać odemnie jakiś rage post. Spoko pewnie niedługo napiszę.

www.MojaMiranda.pl - Polski Portal komunikatora Miranda IM

Mav_8217

Od: 2003-01-06

Ranga: Quad Damager

Dodano dnia: 2009-10-09 21:36:22

W dupie mam Twoje rage posty, sam tracisz swój czas jeśli je piszesz.

AL|EN napisał:
> Mój post jest bardzo merytoryczny, ponieważ to do mnie sie ludzie zgłaszają z pytaniami czy CRT czy LCD (jak włąsnie przed chwilą) i ja tlyko odpsiałe ave zeby sie nie produkował !
O sorry Wielmożny Wszechwiedzący Panie :D

Ale koniec naszych zwyczajowych złośliwości, jedną rzecz muszę tutaj sprostować. Nie wiem czy do końca o to Ci chodzi, ale jeśli tak, to: Samsung 2233rz oraz Viewsonic vx2265vm/vx2268vm, to monitory, które mają realne 120 hz. Rzeczywiście były monitory lcd, które miały odświeżanie 120hz, jednak wyświetlały zaledwie 60 obrazów na sekundę (jedna klatka wyświetlała się 2x), jednak w tych właśnie monitorach chodzi o to, że to pierwsze na świecie produkowane seryjnie monitory LCD z realnym, pełnym, prawdziwym, szczerym, czy jak to tylko nazywać odświeżaniem o wartości 120 hz.

Teraz tak - nie wiem czy do końca o to Ci chodzi z tą ilością oczu, ale szczerze mówiąc tyle już się naczytałem w tym temacie na anglojęzycznych stronach, że nie mam pojęcia co jeszcze możesz wprowadzić do tego tematu.

Poza tym, w ogóle się nie zgadzam z tym, że Viewsonic odstaje w jakikolwiek sposób jakiemukolwiek CRT-owi.

ff_ave

Od: 2003-11-16

Ranga: Newbie

Dodano dnia: 2009-10-09 21:51:07

mav ja nie pisalem do was tylko do enga i jego chorym wciskaniu wszedzie tekstu "lcd nie maja odswiezania pionowego" tak jakby to mialo jakies znaczeniew q3.

sam odswiezanie poziome rozumiem tak jak wy czyli po prostu ilosc mozliwych klatek do wyswietlenia w ciagu sekundy

Alchemik napisał:
> Po drugie: kiedy mamy 60 Hz na monitorze, a gra wyciąga te 125 klatek, to karta musi przekazać do monitora tylko połowę z nich i z tego też wynikają zacięcia. Pamiętacie blokadę do 60 fps w q4?
w takim przepadku po wpisaniu max_fps 60 powinienes miec plynny obraz w q3 przy 60hz a taki jednak nie bedzie ;)

poza tym blokade 63, a nie 60 fps wywalili z q4 w ktorym patchu.
co do samego wyboru monitora to polecam to co mav w 2 poscie. z tego co czytalem na tych monitorach obraz jest tak samo plynny jak na crt 120hz.
jak juz ma byc cos do 700zl to ja w tej cenie bralbym po prostu najwiekszy bo roznica w barwach czy podswietleniu nie sa zbyt wielkie w tym przedziale cenowym. a roznica w wielkosci bedzie bardziej odczuwalna zwlaszcza w filmach i www. wiekszy sprawi po prostu wiecej frajdy LOL :D napewno nie zwracalbym uwagi na to czy lcd wyciagnie 75 hz bo ja roznicy miedzy 60 a 75 nie widze zadnej. wszystko ponizej 120hz nie jest dla mnie plynne (dlatego ciagle na biurku obok lcd stoi u mnie crt).

Alchemik

Od: 2003-10-27

Ranga: Lightning Smasher

Dodano dnia: 2009-10-09 22:27:38

Cytat z posta - autor: ff_ave
> mav ja nie pisalem do was tylko do enga i jego chorym wciskaniu wszedzie tekstu "lcd nie maja odswiezania pionowego" tak jakby to mialo jakies znaczeniew q3.
>
>
> sam odswiezanie poziome rozumiem tak jak wy czyli po prostu ilosc mozliwych klatek do wyswietlenia w ciagu sekundy
> >

No to źle rozumiesz. Przeczytaj jeszcze raz jak to tłumaczyłem wcześmniej i co eng napisał.
Odświeżanie poziome to jeszcze coś innego niż pionowe i niż odświeżanie w ogóle.
A jakie znaczenie ma to w q3? Takie, że sobie hipotetyczny chłopek pójdzie do sklepu i będzie myślał, że odświeżanie pionowe w CRT to to samo co odświeżanie w LCD, nie będzie patrzył, czy to odświeżanie jest prawdziwe (patrz post AL|ENa), nie będzie patrzył na czas reakcji matrycy i input lag, odpali swoje q3 i będzie DRAMAT! :D

Cytat z posta - autor: ff_ave
> > Po drugie: kiedy mamy 60 Hz na monitorze, a gra wyciąga te 125 klatek, to karta musi przekazać do monitora tylko połowę z nich i z tego też wynikają zacięcia. Pamiętacie blokadę do 60 fps w q4?
>
>
>
> w takim przepadku po wpisaniu max_fps 60 powinienes miec plynny obraz w q3 przy 60hz a taki jednak nie bedzie ;)

A pomyślałeś, że nie będzie płynna właśnie z powodu tych 60 Hz, skoro:

Cytat z posta - autor: ff_ave
> > wszystko ponizej 120hz nie jest dla mnie plynne

?? :s

ff_ave

Od: 2003-11-16

Ranga: Newbie

Dodano dnia: 2009-10-09 22:50:14

przeciez to ty napisales ze 60hz bedzie plynne jak karta graficzna bedzie wysylac do monitora 60hz 60 klatek i ze dlatego ograniczono w q4 ilosc fps do 60.a przynajmniej to wynikalo ze zdania ktore napisales:
"Po drugie: kiedy mamy 60 Hz na monitorze, a gra wyciąga te 125 klatek, to karta musi przekazać do monitora tylko połowę z nich i z tego też wynikają zacięcia. Pamiętacie blokadę do 60 fps w q4?"
ja napisalem
"w takim przepadku po wpisaniu max_fps 60 powinienes miec plynny obraz w q3 przy 60hz a taki jednak nie bedzie ;)"

co ty mi tu wpierasz ze ja mowie ze na lcd gra sie jak na crt? lol

"wszystko ponizej 120hz nie jest dla mnie plynne"
czego w tym zdaniu nie rozumiesz ?

wszystko ponizej 120hz

czyli dla mnie na crt 100hz obraz nie bedzie idealnie plynny tak samo jak na 75 czy 60hz. dopiero 120 to dla mnie idealnie plynny obraz

AL|EN

Od: 2003-01-16

Ranga: Quad Damager

Dodano dnia: 2009-10-09 23:05:49

Mav’ napisał:_
> W dupie mam Twoje rage posty, sam tracisz swój czas jeśli je piszesz.
>
> AL|EN napisał:
>
>
> > Mój post jest bardzo merytoryczny, ponieważ to do mnie sie ludzie zgłaszają z pytaniami czy CRT czy LCD (jak włąsnie przed chwilą) i ja tlyko odpsiałe ave zeby sie nie produkował !
>
>
> O sorry Wielmożny Wszechwiedzący Panie :D
>
> Ale koniec naszych zwyczajowych złośliwości, jedną rzecz muszę tutaj sprostować. Nie wiem czy do końca o to Ci chodzi, ale jeśli tak, to: Samsung 2233rz oraz Viewsonic vx2265vm/vx2268vm, to monitory, które mają realne 120 hz. Rzeczywiście były monitory lcd, które miały odświeżanie 120hz, jednak wyświetlały zaledwie 60 obrazów na sekundę (jedna klatka wyświetlała się 2x), jednak w tych właśnie monitorach chodzi o to, że to pierwsze na świecie produkowane seryjnie monitory LCD z realnym, pełnym, prawdziwym, szczerym, czy jak to tylko nazywać odświeżaniem o wartości 120 hz.
>
> Teraz tak - nie wiem czy do końca o to Ci chodzi z tą ilością oczu, ale szczerze mówiąc tyle już się naczytałem w tym temacie na anglojęzycznych stronach, że nie mam pojęcia co jeszcze możesz wprowadzić do tego tematu.
>
> Poza tym, w ogóle się nie zgadzam z tym, że Viewsonic odstaje w jakikolwiek sposób jakiemukolwiek CRT-owi.
www.cdrinfo.pl/news/13584

> Technologia 120 Hz Dual Engine pozwala na wyświetlanie obrazu 3D w grach tak, że odświeżanie obrazu dla każdego oka wynosi po 60 Hz.

A więc bredzisz. Dziękuję za uwagę. W Korei nawet w SC grają na CRT, nie mówiąc już o Q3. Viewsonic może nie ustępuje CRT ale w Simsach bo napewnie nie w Q3. NO ale może już niedługo hehe
Alchemik napisał:
> Odświeżanie poziome to jeszcze coś innego niż pionowe i niż odświeżanie w ogóle.
>
> A jakie znaczenie ma to w q3? Takie, że sobie hipotetyczny chłopek pójdzie do sklepu i będzie myślał, że odświeżanie pionowe w CRT to to samo co odświeżanie w LCD, nie będzie patrzył, czy to odświeżanie jest prawdziwe (patrz post AL|ENa), nie będzie patrzył na czas reakcji matrycy i input lag, odpali swoje q3 i będzie DRAMAT! :D
NO I WŁAŚNIE O TO MADAFAKA CAŁY CZAS CHODZI !

www.MojaMiranda.pl - Polski Portal komunikatora Miranda IM

Alchemik

Od: 2003-10-27

Ranga: Lightning Smasher

Dodano dnia: 2009-10-09 23:19:32

@ff_ave
Zluzuj, nie zrozumiałeś mnie :D
Ostatnie dwa cytaty w moim poprzednim poście łączyły się w jedno zdanie:
A pomyślałeś, że nie będzie płynna właśnie z powodu tych 60 Hz, skoro uważasz, że 60 Hz to za mało i płynność uznajesz dopiero przy 120 Hz. Nic Ci nie 'wpieram' :p
Widzisz, z tą płynnością to różnie jest, zobacz, jak to się przestawia w grach innych niż q3/ql:

Frame_rates_in_video_games
I co? Większość nowych gier ustawiona jest na 30 do 60 fps:D UT3 - 60, Halo 3 - 30 fps, GTA: SA - 25 fps.
Miliony ludzi grają i im jest płynnie.
A z tym podawaniem połowy klatek, to wynika z tego, że wtedy karta liczy tą jedną połowę na darmo i są spowolnienia. Nowe gry są wymagające i trzeba to jakoś sensownie przycinać. Nie w każdej grze opłaca się wyciągać tyle klatek, ile tylko się da. W q3 wynika to z tego buga w silniku, gdzie przy niektórych wartościach się skacze dalej/wyżej. Silniki przez 10 lat od wydania q3 też się zmieniły, no bo jak będzie wyglądać płynność q3 na com_maxfps 30 czy 25. Raczej nie tak jak GTA.

aiken

Od: 2002-04-02

Ranga: BFG Fragger

Dodano dnia: 2009-10-09 23:44:03

CRT 800x600@120Hz + AA -> FTW!

Ciekawe to co mowicie o tych 2 LCDkach, chcialbym zobaczyc taki test input laga jaki byl pokazany w linku Alchemika. Kiedys sam sporo postowalem w temacie LCD vs CRT i brakowalo mi zawsze takiego filmiku do przekonania rozmowcow i nawet myslalem zeby taki zrobic, ale brak sprzetu niestety. Na typowym LCD nie jestem w stanie grac, ale robilem raz testy i praktyka wykazala to o czym pisze koles na wikipedii, ze najwiecej laga produkuje skalowanie rozdzielczosci. W q3 mialem ustawione swoje 800x600 i lag byl okropny, ale jak probowalem grac w okienku to bylo o niebo lepiej. Posunalem sie potem do tego ze ustawilem w q3 natywna rozdzialke na fullscreen i takze byla poprawa. Poki co wstrzymuje sie dalej z zakupem LCD na coraz to lepsze wynalazki w rozsadnej cenie, ktore by mnie zadowolily, ale i tak wydaje mi sie, ze ten nowy monitor po prostu bedzie stal obok i sluzyl do normalnych zastosowan, a do gry w dalszym ciagu bede uzywal mojego EIZO CRT.