ORG

quake.net.pl » Polskie Centrum Quake od 1998 roku



Wersja: Jasna / Ciemna

Silnik Quake 3 Arena

MateoMartinezz

Od: 2002-02-28

Ranga: Quad Damager

Dodano dnia: 2003-11-24 14:16:13

Witam,

Ciekawi mnie bardzo co to jest ten słynny silnik Q3A? Ale od strony technicznej, co zawiera, za co odpowiada i dlaczego taki dobry? Czy ten silnik służy tylko do wyświetlania grafiki? W jakim języku jest napisamy? czy można go jakos pooglądac (np. przy uzyciu notepada?) Full info proszę, jeżeli ktoś z was jest chętny podzielić się takimi informacjami

** I AM A PROUD MEMBER OF POLISH QUAKE COMMUNITY **

** eu.battle.net/d3/pl/profile/Fakeeye-2762/hero/1668267 **

rooseck

Od: 2002-08-13

Ranga: Newbie

Dodano dnia: 2003-11-24 14:22:15

> Witam,
>
> Ciekawi mnie bardzo co to jest ten słynny silnik Q3A? Ale od strony technicznej, co zawiera, za co odpowiada i dlaczego taki dobry? Czy ten silnik służy tylko do wyświetlania grafiki? W jakim języku jest napisamy? czy można go jakos pooglądac (np. przy uzyciu notepada?) Full info proszę, jeżeli ktoś z was jest chętny podzielić się takimi informacjami

no q3 chyba napisany w C++ jest co nie? :D
a podgladnac to mozna kod zrodlowy ale nie wiem czy to o to chodzi :D jabol bedzie wiedzial :D

w cyrku od pierdala sie [white]cyrkutę[/color]
[green]gudbajden gdy mnie[/color] spotkasz...

[white]ej uwaga uwaga. jestem obecnie na studiach i nie mam na stancji jeszcze netu wiec mnie tu troche nie bedzie.... moze z 2 tyg.

kochajcie mnie mocno i wogole mnie kochajcie bo jestem taki fajny jak...

MateoMartinezz

Od: 2002-02-28

Ranga: Quad Damager

Dodano dnia: 2003-11-24 14:29:51

dzięki, o tym C++ to wiedziałem, weekendowe przemyślenia nad Q3 pozostawiły mnie z kilkoma nieodpowiedzianymi pytaniami, i dlatego się pytam. Niestety, nie wszystko mozna znaleźc w sieci.
Rozumiem zatem że kod źródłowy i silnik to to samo pojęcie, ale czy zatem silnik odpowiada za gameplay? Czy są w nim zasady panujące na arenach (wybór miejsca respawnu, timing broni i itemów,itp itd) czy też jest to czysto techniczna strona gry, odpowiadająca za ...., hmm... nawet nie wiem jaki przykład podać :/

** I AM A PROUD MEMBER OF POLISH QUAKE COMMUNITY **

** eu.battle.net/d3/pl/profile/Fakeeye-2762/hero/1668267 **

d4rq000z

Od: 2002-03-27

Ranga: Lightning Smasher

Dodano dnia: 2003-11-24 14:34:18

Hmmm nie wiem jak to wyjasnic. Zalozmy ze quake3 jest budynkiem, a silnik do q3 jest pustakiem, a np. C+ jest mala cegielka.
ps. zobacz sobie inne gry na engine q3, wszystkie sa do siebie w jakis tam sposob podobne

MateoMartinezz

Od: 2002-02-28

Ranga: Quad Damager

Dodano dnia: 2003-11-24 14:40:00

zauważyłem ,przynajmniej każda z nich startuje z takiego samego okienka jak q3 :d

Wklejam tutaj tekst z rozmowy z Yabollem, pewnie i Wam wiele ten log wyjaśni, Grzesiu, mam nadzieję że się nie obrazisz że to u wkleiłem.
Przemek (14:31)

www.q3arena.gry.wp.pl/board/?akcja=t&forum=2&temat=9186

Yaboll (14:32)

wyslac ci silnik q3?

Yaboll (14:33)

tylko znajde

Yaboll (14:33)

bo gdzies mialem na dysku

Przemek (14:33)

znajdę sobie, ale nie rozumiem kilku rzeczy i gdybyś miał chwile oraz ochotę to odpowiedz

Przemek (14:33)

silnik q3 pewnie też mam gdzieś na dysku, wraz z grą

Yaboll (14:34)

no to co chesz wiedziec?

Przemek (14:34)

co to jest? jak działa? czym steruje? etc

Yaboll (14:35)

silnik to kod programu w formie zrodla....

Yaboll (14:35)

jest zrobiony w C++

Yaboll (14:35)

ale od czasow qw

Yaboll (14:35)

autorzy nazywaja go

Yaboll (14:35)

chyba

Yaboll (14:35)

Cquake

Yaboll (14:36)

dziala jak kazdy program

Przemek (14:36)

aha

Yaboll (14:36)

przerabia dane wejsciowe na dane wyjsciowe

Yaboll (14:36)

a steruje doslownie wszyastkim

Yaboll (14:36)

tworzeniem grafiki

Yaboll (14:36)

tworzeniem ramek ktore nastepnie zostana wyslane

Yaboll (14:36)

po kablu do netu

Yaboll (14:37)

itp itd...

Przemek (14:37)

aha, no to zaczynam rozumiec więcej

Przemek (14:37)

dziękuję

Yaboll (14:37)

caly kod gry

Yaboll (14:37)

wszystko co sie dzieiej w grze

Yaboll (14:37)

jest wynikiem obrobki danych wejsciowych przez owy kod (program\")

Yaboll (14:37)

nop to ze jak wcisniesz guzik w lewo to ci zrobi strafa

Yaboll (14:38)

za to tez odpowiada program

Przemek (14:38)

program, czyli silnik?

Yaboll (14:38)

hmm

Yaboll (14:38)

silnik to bardziej kod programu

Yaboll (14:38)

czyli zdrodla

Przemek (14:39)

aha

Yaboll (14:39)

potem po compilacji i podlaczeniu bibliotek powstaje ci program

Yaboll (14:39)

tak jak silnikiem orga jest php

Przemek (14:39)

paniatno :\"D

Yaboll (14:39)

i caly kod

Przemek (14:39)

rozumiem, dzięki Grzesiu

** I AM A PROUD MEMBER OF POLISH QUAKE COMMUNITY **

** eu.battle.net/d3/pl/profile/Fakeeye-2762/hero/1668267 **

baxowy

Od: 2002-04-05

Ranga: Newbie

Dodano dnia: 2003-11-24 14:51:26

mateo co do twojego podpisu, nie ja jestem autorem tego cytatu, wrzucilem go tylko :)))

MateoMartinezz

Od: 2002-02-28

Ranga: Quad Damager

Dodano dnia: 2003-11-24 14:53:33

ale i tak mi sie podoba i nie zamierzam go zmieniać [10]

** I AM A PROUD MEMBER OF POLISH QUAKE COMMUNITY **

** eu.battle.net/d3/pl/profile/Fakeeye-2762/hero/1668267 **

eL|kOmEnDaNtE

Od: 2003-06-03

Ranga: Newbie

Dodano dnia: 2003-11-24 15:58:22

a ja od zawsze jestem ciekawy czy \"Stwórcy\" :D:D:D Quake`a wiedzieli o np. strejfowaniu ... że takie coś idzie robić ... czy to jest tylko jakiś błąd ??

[white]pLuG iT, uNpLuG iT dOn`T sTrAiN...

i LoVe yOu[/color] [green]MaRrY JaNe[/color] [white]:D:D:D[/color]
[white]aLL tHe BiTcHeS sAy hooooo :D:D:D:D[/color]
[white](...)so you can suck my dick if you don`t like ... my shit,

cause I dont give a fuck if you dont like my shit ... ha ha(...)

...

bfr_aka_pablonzo

Od: 2002-12-17

Ranga: Quad Damager

Dodano dnia: 2003-11-24 16:35:49

> a ja od zawsze jestem ciekawy czy \"Stwórcy\" :D:D:D Quake`a wiedzieli o np. strejfowaniu ... że takie coś idzie robić ... czy to jest tylko jakiś błąd ??

wiedzieli, np. takie rogi na dm6 przy railu sa wlasnie po to zeby po niego skoczyc, wiec zrobiono to celowo.

auroxick

Od: 2002-10-05

Ranga: Newbie

Dodano dnia: 2003-11-24 16:37:34

a zapoczatkowali to w q2

[yarazz]

Od: 2003-06-18

Ranga: Newbie

Dodano dnia: 2003-11-24 16:52:25

Silnik gry mozna przyrownac do szablonu strony internetowej - masz gotowy projekt tylko ze zmieniasz sobie wszystko co chcesz, obrabiasz i modujesz zeby powstalo dzielo takie ktore sobie obmysliles. Zauwaz tez ze gry aperte na silniku q3 maja format plikow pkx.pk3 - np ostatnio zayebisty Call o duty.

Bad boys, bad boys, what you gonna do, what you gonna do when I come for you?

Mav_8217

Od: 2003-01-06

Ranga: Quad Damager

Dodano dnia: 2003-11-24 16:53:42

> a ja od zawsze jestem ciekawy czy \"Stwórcy\" :D:D:D Quake`a wiedzieli o np. strejfowaniu ... że takie coś idzie robić ... czy to jest tylko jakiś błąd ??

Z tego co pamiętam czytałem kiedyś, że rocket jump powstał przez przypadek podczas prac nad q1.

Vymmiatacz

Od: 2002-08-08

Ranga: Rocket Rider

Dodano dnia: 2003-11-24 17:43:01

Ja się tylko zastanawiałem, czy rocket jump musiał zostać specjalnie zaimplementowany, czy też jest to właściwość gry która wynikła niejako przy okazji, gdzieś przez przypadek.

Pierwsze co myślę, to że był to przypadek... ktoś kiedyś zrobił niechcący pierwszy skok i odkrył, że to może być fajne. Ale z drugiej strony przeca można wykonywac skutecznie nawet \"boczne\" skoki, odbicia nie-pionowe, itp... Więc jednak to zostało specjalnie zaprogramowane?

Bo nie uwierzę, że plasma-climb musiał być specjalnie zaprogramowany, że ktoś przewidział takie coś... Zresztą, należy zadać sobie pytanie: od jakiego czasu jest znany plasma-climb? Bo chyba nie od bety q3?

"Kwak you" - said the president... "spieprzaj dziadu" - powiedziała kaczka...**

**

[yarazz]

Od: 2003-06-18

Ranga: Newbie

Dodano dnia: 2003-11-24 18:27:25

Wydaje mi sie ze to zostalo odkryre przypadkowo - rakietnica ma splash damage - dlugo to zeby ktos podczas gry odkryl ze jak jebnie przy scianie rakieta to sie odbije?

Bad boys, bad boys, what you gonna do, what you gonna do when I come for you?

rkniunia

Od: 2003-02-24

Ranga: Newbie

Dodano dnia: 2003-11-24 18:36:42

Prawa fizyki :]

Miejsce na twoj podpis..

Yaboll

Od: 2002-04-05

Ranga: BFG Fragger

Dodano dnia: 2003-11-24 22:20:50

No RJ zostal odkryty dopiero chyba za czasow qw poniewaz wczesniejsze gierki fpp (doom, duke3d) mialy rakietnice tak mocna, ze w chwili centalnego uderzenia rozbryzgalismy sie na flaki, a gdy bylimsy napakowani to odrzut i tak byl za malo efektywny.
Dopiero w qw chlopaki chyba dla samej frajdy odrzutu przeciwnika przy walnieciu w niego RL umozliwili nam owe skoki.

Podręcznik skauta (USA, 1934)*

W ciało każdego chłopca, który stał się nastolatkiem, Stwórca wszechświata wlał bardzo ważny płyn.

Ten płyn to płyn płciowy...

Każde działanie, które doprowadza chłopca do wydalenia tego płynu z ciała, osłabia jego siłę i zmniejsza jego zdolność do obrony prz...

damndog

Od: 2002-02-28

Ranga: Newbie

Dodano dnia: 2003-11-24 23:14:37

dorzuce swego grosika ;)

cquake to taki niby jezyk programowania uzywany przy q1, nie wiem jak to jest teraz, ale to raczej sam c++.

gra dzieli sie na silnik i kod gry. jak wiadomo mozna tworzyc mody za pomoca udostepnionych zrodel kodu gry. natomiast w silniku nic nie mozna zmieniac.

po jakims czasie id wypuszcza takze zrodla silnikow swoich gier (jak ktos chce to moze sobie przerobic q1 czy q2 ;)

strafe jumpy sa tez w q1 tak wogole :P

autorzy zrobili fizyke a co z nia mozna zrobic to juz zalezy od graczy. nie mozna wszystkiego przewidziec, ale mysle ze 90% mozliwosci zostalo przewidziane, a potem udoskonalone.

I had seven faces

Thought I knew which one to wear...

Mav_8217

Od: 2003-01-06

Ranga: Quad Damager

Dodano dnia: 2003-11-25 19:37:28

> Prawa fizyki :]

COooooooooooooooo? to walnij sobie rakietą czy jakimś granatem pod nogi i zobacz jak wysoko polecisz :PPP Sorry, ale to troszkę dziwnie zabrzmiało.
Co do rj. Yaboll ma rację. RJ wynaleźli podczas pracy nad q1 przez przypadek bo ktoś chyba właśnie taki skok zrobił i dokładnie tak - pomyślał że to jest fajne. Ale co do plasma climbingu, to zaimpletowano to na zasadzie, że wszystko co ma spalsh damagemoże cię wynieść w górę....... tak myślę :D

kleszczu

Od: 2003-03-10

Ranga: Newbie

Dodano dnia: 2003-11-25 20:20:43

> zauważyłem ,przynajmniej każda z nich startuje z takiego samego okienka jak q3 :d
>
> Wklejam tutaj tekst z rozmowy z Yabollem, pewnie i Wam wiele ten log wyjaśni, Grzesiu, mam nadzieję że się nie obrazisz że to u wkleiłem.
>
>
> Przemek (14:31)
>
> www.q3arena.gry.wp.pl/board/?akcja=t&forum=2&temat=9186
>
> Yaboll (14:32)
>
> wyslac ci silnik q3?
>
> Yaboll (14:33)
>
> tylko znajde
>
> Yaboll (14:33)
>
> bo gdzies mialem na dysku
>
> Przemek (14:33)
>
> znajdę sobie, ale nie rozumiem kilku rzeczy i gdybyś miał chwile oraz ochotę to odpowiedz
>
> Przemek (14:33)
>
> silnik q3 pewnie też mam gdzieś na dysku, wraz z grą
>
> Yaboll (14:34)
>
> no to co chesz wiedziec?
>
> Przemek (14:34)
>
> co to jest? jak działa? czym steruje? etc
>
> Yaboll (14:35)
>
> silnik to kod programu w formie zrodla....
>
> Yaboll (14:35)
>
> jest zrobiony w C++
>
> Yaboll (14:35)
>
> ale od czasow qw
>
> Yaboll (14:35)
>
> autorzy nazywaja go
>
> Yaboll (14:35)
>
> chyba
>
> Yaboll (14:35)
>
> Cquake
>
> Yaboll (14:36)
>
> dziala jak kazdy program
>
> Przemek (14:36)
>
> aha
>
> Yaboll (14:36)
>
> przerabia dane wejsciowe na dane wyjsciowe
>
> Yaboll (14:36)
>
> a steruje doslownie wszyastkim
>
> Yaboll (14:36)
>
> tworzeniem grafiki
>
> Yaboll (14:36)
>
> tworzeniem ramek ktore nastepnie zostana wyslane
>
> Yaboll (14:36)
>
> po kablu do netu
>
> Yaboll (14:37)
>
> itp itd...
>
> Przemek (14:37)
>
> aha, no to zaczynam rozumiec więcej
>
> Przemek (14:37)
>
> dziękuję
>
> Yaboll (14:37)
>
> caly kod gry
>
> Yaboll (14:37)
>
> wszystko co sie dzieiej w grze
>
> Yaboll (14:37)
>
> jest wynikiem obrobki danych wejsciowych przez owy kod (program\")
>
> Yaboll (14:37)
>
> nop to ze jak wcisniesz guzik w lewo to ci zrobi strafa
>
> Yaboll (14:38)
>
> za to tez odpowiada program
>
> Przemek (14:38)
>
> program, czyli silnik?
>
> Yaboll (14:38)
>
> hmm
>
> Yaboll (14:38)
>
> silnik to bardziej kod programu
>
> Yaboll (14:38)
>
> czyli zdrodla
>
> Przemek (14:39)
>
> aha
>
> Yaboll (14:39)
>
> potem po compilacji i podlaczeniu bibliotek powstaje ci program
>
> Yaboll (14:39)
>
> tak jak silnikiem orga jest php
>
> Przemek (14:39)
>
> paniatno :\"D
>
> Yaboll (14:39)
>
> i caly kod
>
> Przemek (14:39)
>
> rozumiem, dzięki Grzesiu

yaboll z kad ty to wszystko wiesz :P ??[10]

JA :D

oz4ru

Od: 2002-12-07

Ranga: Newbie

Dodano dnia: 2003-11-25 21:29:21

Co do silnika to wątpie aby id pozwoliło na \"wypłynięcie\" ów dzieła z siedziby. Przeciez informatyk srednich uiejetnosci mógby zrobic fajna gre. Firmy placa krocie aby uzyskac do niego dostep. Co do tych respownow to czesc tego arccydziela jest faktycznie gdzies udostepniona przeciez dobry mod jest opart na zmianice silnika q3 :) Ale wątpie żeby któryś z was takowy silnik na dysku posiadał. ( wiem natomiast ze napeno sa w necie silniki q1 i q2)

Yaboll

Od: 2002-04-05

Ranga: BFG Fragger

Dodano dnia: 2003-11-25 21:40:05

Mylisz sie dok gry jest udostepniony na necie - wystarczy pogrzebac. Ja mialem jakiz z czasow jeszcze pointa 1.17

Natomiast jesli go uzyjesz do celob zarobkowych to ID wytoczyc moze ci porces poniewaz bez nabycia praw do ich wlasnosci intelektualnej zaczoles z niej czerpac korzysci.

PS. Pierwsza gra ktora korzystala z dobrodziejstw silnika q3 (poza oczywiscie q3 :)) to chyba bylo FAKK2.

Podręcznik skauta (USA, 1934)*

W ciało każdego chłopca, który stał się nastolatkiem, Stwórca wszechświata wlał bardzo ważny płyn.

Ten płyn to płyn płciowy...

Każde działanie, które doprowadza chłopca do wydalenia tego płynu z ciała, osłabia jego siłę i zmniejsza jego zdolność do obrony prz...

damndog

Od: 2002-02-28

Ranga: Newbie

Dodano dnia: 2003-11-25 22:51:46

I had seven faces

Thought I knew which one to wear...

SAI4H

Od: 2002-05-13

Ranga: Newbie

Dodano dnia: 2003-11-25 23:35:12

Mateo: dlaczego silnik Q3 jest taki dobry?

Ano dlatego, ze mozna dzieki niemu zmieniac mnostwo rzeczy w grze. Poprzez odpowiednie ustawienia mozna zmieniac q3 nie do poznania.

Ta masa komend w konsoli sprawia, ze silnik Q3 jest tak bogaty i chetnie wykorzystywany.

orgowy weteran hrhrh

MateoMartinezz

Od: 2002-02-28

Ranga: Quad Damager

Dodano dnia: 2003-11-26 09:33:37

> Co do silnika to wątpie aby id pozwoliło na \"wypłynięcie\" ów dzieła z siedziby. Przeciez informatyk srednich uiejetnosci mógby zrobic fajna gre. Firmy placa krocie aby uzyskac do niego dostep. Co do tych respownow to czesc tego arccydziela jest faktycznie gdzies udostepniona przeciez dobry mod jest opart na zmianice silnika q3 :) Ale wątpie żeby któryś z was takowy silnik na dysku posiadał. ( wiem natomiast ze napeno sa w necie silniki q1 i q2)

Weź się synku puknij w głowę młotkiem. Gdzie byłes przez ostatnie trzy lata? Mnóstwo gier powstaje na silniku q3, ponieważ ID udostępnia silniki swoich gier, jako jedyna z niewielu firm. Znalezienie kodu źródłowego na ftp-ie id software nie stanowi jakiegokolwiek problemu, co już pokazał Ci damndog

** I AM A PROUD MEMBER OF POLISH QUAKE COMMUNITY **

** eu.battle.net/d3/pl/profile/Fakeeye-2762/hero/1668267 **

squ1b

Od: 2003-07-26

Ranga: Shotgun Killer

Dodano dnia: 2003-11-26 10:24:33

Na ftpie to on może i jest ale za użycie to i tak zabulić musisz :) swoją droga na poczatku ktoś pytał czy strafe był specjalnie wsadzony do q3... do q3 już tak. tak samo do q2 tak. Wszelkie tricki właśnie w stylu Strafejumpów i rj już się przecież w Q1 zaczęły! No nie mówcie że nie pamiętacie [1]

150