ORG

quake.net.pl » Polskie Centrum Quake od 1998 roku



CPL FUBU?

nie, 09 czerwiec 2002 00:45:44 | Autor: sxl
CPL - cyberathlete professional league [thecpl.com]; organizacja założona w celu organizowania lig oraz turniejów na terenie całego świata. Platformami są oczywiście popularne w danym czasie gry komputerowe.

FUBU - skrót od For Us By Us; po polsku znaczy to dokładnie `dla nas przez nas` co oznacza towar zrobiony przez kogoś dla osób podobnego pokroju. W tym przypadku chodzi o CPL robione przez rozumiejących graczy ludzi dla graczy.
Czy CPL rzeczywiście tak bardzo pomaga popularyzacji gier sieciowych, czy tylko jej sprawne działanie może zapewnić graczom oraz platformom do grania wymażone w przyszłości warunki?



Sprawę CPL rozważymy pod kątem 2 wątków: istnienia CPL dzięki grom internetowym i ich społecznościom; teraźniejszego istnienia społeczności gier internetowych dzięki CPL. Wątek pierwszy: CPL powstało na popularności gier z opcją multiplayer, która dzięki współzawodnictwu prawdziwych graczy pozwoliła na rywalizację mogącą być porównywaną ze sportami. CPL oparło swoje działanie na graczach i najpopularniejszych grach sieciowych. Wyrosło dzięki obecności graczy, kręci się dalej dzięki ich wsparciu, pojawianiu się na turniejach i kooperacji ze znanymi serwisami o grach. Jednak trzeba także wspomnieć, że CPL nie jest fundacją charytatywną. Angel Munoz, prezes i założyciel CPL zarabia na firmie duże pieniądze, które utrzymują go na wysokim poziomie życia. Ktoś mógłby więc powiedzieć, że to wydaje się niesprawiedliwe gdyż gry to gry, a ten `gość` na tym zarabia dużą kasę. Jednak wydaje się to całkiem normalne gdy patrzeć na to pod kątem pracy i wysiłku CPL - jest to przecież zwykła praca. Czy to jednak nie wyzysk? Ciężko powiedzieć coś na ten temat ponieważ Angel i ekipa dają najlepszym graczom zarobić dużo pieniędzy na graniu. Wydaje się jednak, że mogliby dać jeszcze więcej. Tego niestety nie rozpatrzymy, bowiem nie jestem w stanie porównać zarobków pracowników CPL z nagrodami jakie przeznaczane są na turnieje. Ostatnio martwi wielu z nas parę nowych spraw, które ujrzały światło dzienne. CPL ulega dziwnym wymogom sponsorów, przykładem może być ostatnio wprowadzony nakaz grania z nazwiskiem zamiast xywy co oznacza, że słynny Fatal1ty nie może już grać pod swoim nickiem, lecz jako Wendel [od tożsamości John Wendel]. Podsumowując: CPL wyrosło na graczach, regularnie organizuje turnieje z wysokimi nagrodami, kontroluje rynek gier i wybiera na platformy te aktualnie najpopularniejsze - przy czym zarabia spore ilości pieniędzy na sponsorach i wszelkich umowach reklamowych, ostatnio próbuje dziwnie `na siłę` sprofesjonalizować scenę.



Wątek drugi: rozwój i istnienie sceny gier sieciowych dzięki CPL. No, trzeba przyznać że CPL to jedna z najlepszych rzeczy jakie ptrzytrafiły się graczom on-line. Gdyby nie firma nie byłoby tak głośno o sportach elektronicznych [czyli właśnie tych grach], branżą nie interesowała obecnie telewizja i słynne serwisy www jak np. BBC online, wielu sławnych graczy nie byłoby takich sławnych i nigdy nie zarobiło tylu pieniędzy - John `Fatal1ty` Wendel wygrał w roku 2001 w sumie ponad 100.000$ co daje niezłe możliwości utrzymania, trochę później wygrał zaś na turnieju CPL grając w Aliens vs Predator2 samochód Ford Focus. Jeżeli ktoś kiedyś myślał co trzeba zrobić aby o sieciówkach zrobiło się głośno także poza internetem ma odpowiedź: trzeba czekać na kolejne kroki CPL. Aktualnie można bez przesady powiedzieć iż to firma kontrolue eSports [sporty elektroniczne]. Od posunieć organizacji zależy min. ilość graczy danych gier. Nie organizując ostatnio turniejów Q3:A spowodowano zmniejszenie popularności gry, Counter-Strike stał się bowiem oczywiście lepszą perspektywą na przyszłość. Ogólna ilość graczy sieciowych także wzrosła dzięki CPL, jakże popularne stało się hasło `gracz` wśród młodzieży. Coraz więcej osób wypowiada się o tym poważnie, coraz więcej ludzi związanych w jakiś sposób z internetem bierze możliwość istnienia w przyszłości zawodu `gracz` na poważnie. Podsumowując: CPL pomogło urosnąć społeczeństwom gier, spopularyzowało granie poza internetem, wypromowało profesjonalne granie oraz sprowadziło turnieje do walki o pieniądze co przyrównuje je w dużym stopniu do sportów fizycznych.



Jakie refleksje nasuwają się więc ogólnie? CPL istnieje tylko dzięki graczom, obecny wygląd sceny internetowych graczy wygląda natomiast tj obecnie też tylko dzięki CPL. Pracownicy firmy pracują jak wszyscy inni ludzie utrzymując się z tego, gracze mają zaś powody do trenowania i walki - pieniądze, a nawet sława. Istnienie obu tych rzeczy w ich dzisiejszych kształtach nie byłoby możliwe w przypadku innego działania/zachowania któregoś z elementów. Oba były potrzebne i dalej będą potrzebne i bez siebie nie mogą istnieć. To jednak stan rzeczy na dziś, jutro czy za rok może być trochę inaczej, o tym w innym felietonie kiedy indziej. A jakie są Wasze refleksje?
Wyświetleń: 4415

Rozz | 2002-06-09 01:27:36

Mnie z jednej strony cieszy istnienie i funkcjonowanie CPL - w sumie jedyna taka organizacja ktora postawila sobie za zadanie popularyzowanie sportow elektronicznych. Za pare lat moze bedzie jakis klon CPL u nas, no CGL niby juz jest. Ale denerwuje mnie Dziesiąta Muza Komercji ktora nieodlacznie towarzyszy CPL. Jest to zrozumiale, jak powiedziales CPL nie jest organizacja charytatywna. Ale za to zabiera kazdej promowanej przez siebie grze elementy zabawy sprowadzajac wszystko do pieniedzy, naciskajac producentow gier i sponsorow. W koncu dojdzie do takiej sytuacji, ze malolaty beda kupowali gry (na Stadionie oczywiscie :), bo mozna na nich cos wygrac a nie sie pobawic, a my grajac zamiast pentagramu na dole dm6 zobaczymy Nowe Kanapki W McDonalds albo Intel Inside.

sxl | 2002-06-09 01:31:20

I to jest to o czym ciagle mowie: gry to gry i moim zdaniem powinne zostac rzeczami ktore sprawiaja przyjemnosc w tej samej formie :/

canis | 2002-06-09 14:22:19

Mojm zdaniem zawsze zostania garstka ktora bedzie grala w to co lubi i bedzie grala dla przyjemnosci a nie dla kasy... ja pewnie zostane przy q3:a dosc dlugo :) za duzo radochy mi to sprawia :)

Lucas_1 | 2002-06-09 16:13:09

Git kolumna - ale Rozz ma racje - fajnie sie zaczynalo, ale teraz CPL co raz wiecej rzeczy na sile robi (albo, kto wiecej forsy da - vide AvP2 - w to juz esporotwa gra nie jest). Odkiedy pojawila sie duza kasa - skonczyla sie zabawa i zaczal biznes... :(((

sxl | 2002-06-09 16:49:08

wiem Lucas, macie calkowita racje. zauwaz jednak ze ja opisywalem wszystko pod katem profesjonalizmu sceny i jej rozwoju, nie zas gameplay`u. a pod katem rozwoju CPL jest niezastapione

grzEs | 2002-06-09 17:30:55

heh nizla kolumna. Swoje przemyslenia jak moze wiecie zawarlem w kolumnie progakina, proplayers: dobro czy zlo. MOim zdanie z jadnej strony dobrze, ze jest cpl. A z drugiej zle, ponieważ w głownym stopniu zmienili granie dla przyjemnosci w sport dla pieniedzy.

Ostatni tez sie wkurwiam na CPL dla tego ze nie robia turniejow Q3, lamy :P

grzEs | 2002-06-09 17:32:24

ehh blad, progaming, proplayers:dobro czy zlo

Lucas_1 | 2002-06-10 09:23:54

No wlasnie - q3 juz nie jest grane na CPL...

Szczawson | 2002-06-10 10:45:04

Counter-Strike i AK-47 rula

Gravatar

StaryOrgowicz_3 | 2002-06-11 15:19:24

Wygląda na to, że szanowne CPL zadecydowało, że gramy w niemodną, mało atrakcyjną i przestarzałą grę - q3a.
Mi to rybka, jak mawia mój znajomy - nigdy nie grałem na żadnym turnieju, w moim wieku trudno myśleć o jakiejkolwiek karierze. Co by CPL nie zawyrokował - będę dalej łoił w tę gierkę. Szkoda mi jednak wielu graczy - szczególnie tych w kraju - którzy przez kilka lat trenowali naprawdę serio i nigdy nie mieli szansy pokazać się szerszemu gronu międzynarodowemu. Teraz tracą tę szansę bezpowrotnie... No, zostaje TDM, może kiedyś...?
Trudno mieć pretensje do CPL. Nie jest to instytucja charytatywna. E-sport to coraz większe pieniądze, coraz częściej będziemy obserwować elementy walki wśród światowych "decydentów", walki, która nie zawsze będzie miała na celu dobro graczy. Niestety. "Sorry Winnetou, biznes is biznes". Zawodowcy będą łatwo przerzucać się na gierki typu AvP albo Jedi - mają już świetne podstawy, skilla, ogranie turniejowe.
A amatorzy? damy sobie jakoś radę, nie?
Pieprzyć CPL i innych.
Radosnego fragowania życzę.

lecho | 2002-06-20 20:41:12

A ja uwazam ze moze za jakis czas znajdzie sie ktos kto dostrzeze wartosc q3 (eeeefektowna gra, wymagajaca duzo skilla) i stanie sie konkurencja dla CPL... poza tym na WCG q3 nadal jest chociaz za rok pewnie juz bedize q4... w ogole cpl to komercha na maxa kolesie zapomnieli kto im pozwolil wyplynac i zajeli sie robieniem kasy... suxorz...

sxl | 2002-06-21 17:49:33

good point

ja tez pokladam nadzieje w tym ze WCG nie bedzie sie tak jak CPL kierowalo glosem sponsorow i producentow coraz to nowszych strzelanek badziewi

Zaloguj się by dodać komentarz.

Co nowego

  1. bfr_aka_pablonzo napisał post: @Requiem: ja ostatnio pogrywam ft melodeiro :D wciągnęło mnie na no... / hellou ludziska :)
  2. Requiem napisał post: Fajnie, że ktokolwiek tutaj bywa :D Co tak na co dzień w życiu pora... / hellou ludziska :)
  3. MucieK napisał post: o to już nas troje jest ;) / hellou ludziska :)
  4. bfr_aka_pablonzo napisał post: @MucieK: ja co parę dni też zaglądam :D / hellou ludziska :)
  5. MucieK napisał post: chyba co dwa dni :P ;) / hellou ludziska :)
  6. Requiem napisał post: Tutaj masz Patcha do Q3 oraz linka do ulepszonego silnika Quake3e: ... / eFreeze 1.31 proszę o pomoc.
  7. Requiem napisał post: Tak :D Ja tutaj bywam codziennie :D / hellou ludziska :)
  8. MucieK napisał post: żyje ktoś jeszcze ? ;) / hellou ludziska :)
  9. bit stworzył temat: eFreeze 1.31 proszę o pomoc.
  10. bfr_aka_pablonzo napisał post: @247_QL: qra1337 :D @LongeR HoQ to jest aktywny discord, ctf, tdm ... / Czy są tu jacyś aktywni gracze? :)
  11. LongeR napisał post: Też szukam kogoś z kim można pograć , jest jakoś aktywny discord z ql? / Czy są tu jacyś aktywni gracze? :)
  12. k3m napisał post: Dzień dobry :D / Powspominajmy ! :>
  13. Szczawson napisał post: trzeba zatem pograć / 05.06 (sobota) trening
  14. Requiem zaktualizował post: Na wieczór podzielę się z Wami moim nowym filmem - nagrałem kulisy ... / [FINAL] Blast from the Past - rocznicowa mapa Q3/QL
  15. 247_QL napisał post: @bfr_aka_pablonzo: wszystko jasne. Jaki masz tam NICK? / Czy są tu jacyś aktywni gracze? :)
  1. bfr_aka_pablonzo napisał post: @Requiem: ja ostatnio pogrywam ft melodeiro :D wciągnęło mnie na no... / hellou ludziska :)
  2. Requiem napisał post: Fajnie, że ktokolwiek tutaj bywa :D Co tak na co dzień w życiu pora... / hellou ludziska :)
  3. Requiem zaktualizował newsa: Quake Live Instagib Pickup 3v3 - dołącz do gry!
  4. MucieK napisał post: o to już nas troje jest ;) / hellou ludziska :)
  5. bfr_aka_pablonzo napisał post: @MucieK: ja co parę dni też zaglądam :D / hellou ludziska :)
  6. MucieK napisał post: chyba co dwa dni :P ;) / hellou ludziska :)
  7. Requiem napisał post: Tutaj masz Patcha do Q3 oraz linka do ulepszonego silnika Quake3e: ... / eFreeze 1.31 proszę o pomoc.
  8. Requiem napisał post: Tak :D Ja tutaj bywam codziennie :D / hellou ludziska :)
  9. MucieK napisał post: żyje ktoś jeszcze ? ;) / hellou ludziska :)
  10. bit stworzył temat: eFreeze 1.31 proszę o pomoc.
  11. bfr_aka_pablonzo napisał post: @247_QL: qra1337 :D @LongeR HoQ to jest aktywny discord, ctf, tdm ... / Czy są tu jacyś aktywni gracze? :)
  12. LongeR napisał post: Też szukam kogoś z kim można pograć , jest jakoś aktywny discord z ql? / Czy są tu jacyś aktywni gracze? :)
  13. k3m napisał post: Dzień dobry :D / Powspominajmy ! :>
  14. Szczawson napisał post: trzeba zatem pograć / 05.06 (sobota) trening

Pokaż więcej »

Gracze

  1. scisek +1 - 84 pkt
  2. Requiem - 30 pkt
  3. Czarna_Bakłażana - 22 pkt
  4. bfr_aka_pablonzo +5 - 8 pkt
  5. MucieK - 8 pkt
  6. bit - 2 pkt
Zobacz cały »
Zobacz wszystko »

Statystyki graczy ogółem:

  • Wygranych / przegranych: 163276 / 170973
  • Trafień / strzałów: 97258977 / 322570048
  • Fragów / zgonów: 5029245 / 4356508

Więcej statystyk już wkrótce...

Cytaty

Quakecon will soon start getting sponsored by hair loss solutions, erection pills, life insurance and QVC.

Źródło: http://esreality.com/post/2891023/clawz-everyone-can-give-me-a-hard-time-it-is-about/#pid2891208

Dodał: tath

Ankieta

OMPQ3 2023 - turniej 1v1 online (gracze sami się dogadują, finał 21 maja))

Głosów: 53