Nieoficjalnie i po cichu dowiedziałem się, że możemy oczekiwać drugiej części tego cieszącego się powodzeniem filmu chłopaków z noxis clan. Jak pamiętacie, pierwsza część powstała w dość dużym pośpiechu, jako że jednym z celów realizacji filmu było wzięcie udziału w konkursie zorganizowanym przez "ŚGK". Udział zresztą zakończył sie sukcesem i drugim miejscem, gierkami w nagrodę (o obietnicach kontraktów profesjonalnych i zainteresowaniu Hollywood nie wiem na 100%, więc nie piszę). Czego więc oczekiwać po drugiej części filmu. Jeszcze lepszej jakości fragów i efektów, bardziej przemyślanego scenariusza i dopracowania szczegółów. Ma rządzić, i nie wątpię, że tak się stanie.
Ale to za kilka miesięcy.
Teraz mam dla Was artykuł napisany przez nxs.qmit3, który jak się zdaje był główną siłą w walce klanu z materią i oprogramowaniem komputerowym, artykuł w którym wprowadza nas w tajniki powstania filmu.
Qmit3 jest juz chyba w Europie (jak Kwachu i Hołowczyc), zrezygnował więc z polskich czcionek w nadesłanym do mnie tekście. Wybaczcie nam i czytajcie.
Filmowanie... Text powstal w ramach odpowiedzi na sporo pytan ktore zadawano nam po zrobieniu filmiku Fragaddict... Jakies 3 miesiace temu... po obejzeniu kilkudziesieciu filmow zaczelo nas zastanawiac dlaczego zaden z nich nawet nie zblizyl sie poziomem do Badge'ow... (mowie o poziomie wykonania nie fragach). My czulismy sie na silach dlatego zaczelismy Fragaddicta. Plan byl prosty.. gramy.. nagrywamy demka.. ogladamy demka zgrywamy dobre akcje... pozniej wybieramy z tych dobrych te najlepsze i laczymy je w calosc. W miedzyczasie wybralismy muzyke... padlo na 3 kawalki.. najpierw Linkin Park (ten kawalek byl odpowiednio dynamiczny, i mial fragment "This are the places... ktory pasuje do klimatu gry), muzyczka Rhapsody - Lux Triumphus.. hmmm podniosla, symfoniczna.. poprostu filmowa :). Trzeci kawalek Korn'a - jest calkiem wylajtowany dlatego jest na koncu.. dodatkowo texty Ooo.. shit!:). No wiec po chyba 2 miesiacach grania i zgrywania akcji.. (mielismy ich w avikach ponad 100) postanowilismy ze....... nie uzyjemy ich i zaczynamy od nowa :D. Powod ?.. zgrywalismy z wlaczonym 2D (status bary, timer itd)...i uznalismy zgodnie (po 3 dniach niezlych walk:)) ze to nam psuje klimat i zaczelismy od nowa. Wiec napisalismy zupelnie nowy konfig... w miedzyczasie znalezlismy rowniez Z-Effects. O matrixowym bullet - time (a w zasadzie naszych probach jak go zrobic:) moglibysmy napisac osobny text.. powiem tylko ze powstalo kilkanascie konfigow... napisalismy prosty programik w pascalu ktory generuje te konfigi (to bylo lepsze niz kopiowanie 360 razy cg_thirdpersonangle 1,cg_thirdpersonangle 2,cg_thirdpersonangle 3 itd...). Ostatecznie bullet-time w filmie byl jeden :) (na dm17ce kastet w locie). Na koniec juz po zgraniu wszystkich akcji dowiedzielismy sie o komendzie cg_cameraorbit :D Nasz konfig ma chociaz ta zalete ze "wychodzi" i "wchodzi" plynnie do third person i latwiej kontrolowac obrot. Kontynuowalismy nagrywanie... wszystko szlo ok ale postawilismy sobie sami utrudnienie - deadline.. zaanosowalismy premiere filmu na koniec lutego 2003... dodatkowo chcielismy zdazyc na konkurs SGK - termin rowniez do konca lutego. Wiec zaczelismy sie spieszyc. Ogladalismy demka masowo.. staralismy sie zgrywac tylko te akcje ktore na pewno wejda do filmu (i tak zgralismy o polowe za duzo:). Koncowy montaz zaczelismy chyba 24 lutego.. wiec zostaly nam 4 dni. Praca szla do przodu ale strasznie powoli.. pomimo ze pracowalismy na 3 kompach na raz (tu rada.. jezeli tylko macie duzo miejsca na dysku to nie kompresujcie wogole avikow na ktorych bedziecie pracowac.. kompresja powoduje ze aviki w programach do edycji tna sie nieprzecietnie, nawet przy duzej ilosci klatek kluczowych). Ostatnie 3 dni siedzielismy non stop.. 40 godzin bez snu (ciekawie ponoc wygladalismy:) i najgorsze nie gralismy przez te 3 dni w q3 !!! Ostatecznie rezygnujac w polowy pomyslow skonczylismy. Wyglada jak wyglada.. mialo byc lepiej ale chyba nie jest zle (patrzac na recenzje to chyba nawet jest dobrze:).
Robiac druga czesc nie bedziemy sie spieszyc... wiec.. beware of Fragaddict 2 :D (nie napisze ze soon:)
Teraz to o co pytalo sie naprawde sporo osob... jak zrobilismy efekt badge'owych rakiet. Wiec po pierwsze nie chwalilismy sie specjalnie jak to zrobilismy w obawie ze kazdy nowy film bedzie mial rozblyski przy rakietach (co sami musicie przyznac bylo by lekko nudne). Ludzie od Badge'ow tez sie jakos specjalnie nie chwalili i naprawde trudno bylo znalezc cos tak naprawde niewiedzac czego sie szuka (badge-like rocket flashes w googlu nic ciekawego nie pokazuje:). No ale w koncu znalezlismy maly (ale calkiem sprytny:) plugin do AFX'a - Shine. ). Co do samego Shine'a... hmm ogolnie prosty plugin ale troche trzeba sie na ustawiac zeby wyszlo cos poprawnego (najlatwiej zrobic mocne, prawie biale flary - cos jak u nas w intrze na napisie Fragaddict - chociaz i one byly czesciowo robione w 3dsmaxie). Rozblyski na rakietach ustawia sie juz troche trudniej... Kilka porad:
1. nie zgrywac 15 klatek/sec jak pisze w niektorych poradnikach.. (wogole skad pomysl z tym 15 fps..?). Teoretyczne minimum zeby sie to milo ogladalo to 24kl/sec ale im wiecej tym lepiej... Pierwsze filmiki (ta 100ka z ktorej zrezygnowalismy) zgrywalismy wszystkie zwolnione ! tzn cl_avidemo 30 i timescale 0.3 (albo odpowiednik cl_avidemo 90 i timescale 1, to obojetne). Pozniej niestety jako ze niestarczylo by nam czasu zaczelismy zgrywac normalnie.. ale i tak wszystkie akcje ktore wiedzielismy ze zwolnimy nagrane byly przy cl_avidemo 90!. Dlaczego?. Chodzi o to ze przy dopasowaniu do muzyki czasem trzeba zwolnic kawalek filmu. Powiedzmy zgrywamy w 30kl/sec zwolnimy do 60% i ?... mamy 18kl/sec. Testowalismy nawet zmniejszenie z 30 do 24 fps i to tez widac ! Mysle ze Fragadict 2 bedziemy zgrywac w min 60-90 kl/sec zeby miec pelna kontrole nad szybkoscia nie bojac sie zeby nie zaczelo skakac...
2. Jezeli tylko jest troche wolnego miejsca na dysku (nawet calkiem duzo - jedna minuta filmu w 30/kl/sec w 640x480ma ponad 1,6gb :) warto nie kompresowac filmikow na ktorych bedziemy pracowac. My niestety (z braku miejsca) kompresowalismy wszystkie kawalki (divx'em 5.02, keyframes 30, quality based 100%). Nie chodzi juz o to ze trzeba 2 czasem 3 razy przekompresowywac avika (a jest to kompresja stratna wiec jak sama nazwa wskazuje za kazdym razem avik wyglada gorzej :) ale o prace na takich plikach... O ile ma sie wystarczajaco szybki dysk, nie skompresowany filmik mozna sobie swobodnie przewijac do przodu i do tylu (program nie musi rozkompresowywac na bierzaco, pozatym niema klatek kluczowych). Inna sprawa jezeli sie posiada karte do edycji video ktora sprzetowe wspomaganie mpeg, wtedy praca jest o wiele latwiejsza. Aha.. jesli chodzi o koncowa kompresje (bo pare osob tez o to pytalo) to byl to znowu divx 5.02 z tym ze juz nie quality based ale multipass z jakoscia chyba 3500 (co swoja droga bylo troche przesadzone ale chcielismy zachowac dobra jakosc:)
3. Nie uzywac standardowych filtrow, przejsc czy innych efektow z AFX, AP, PS'a czy Uleada... tzn. uzywac ale z glowa.. filtry nie sluza do masowego nakladania tylko do poprawiania, pomagania. Naprawde, film w ktorym co frag jest efekt "przewracania" kartki albo jakas przewracajaca sie szachownica powoduje mdlosci (przynajmniej u mnie).
4. Konfigi to potezne narzedzie.. proponuje pisac wlasne. Mozna zrobic prawie kazdy efekt... jak nie w vq3 to w Defragu. A wlasnie co do degfraga.. dzialaja tam demka z vq3 ale jest jeden problem, my mielismy wszystkie demka z LAN'u...slyszalem ze na demkach granych na necie znikaja modele (co jest dosyc duzym problem :).
Kilka slow o dolaczonych konfigach: Konfigi napisalismy korzystajac z wlasnych pomyslow i z konfigow dostepnych w necie.. (po co pisac kolejny raz to samo). Czasem tylko poprawialismy, dodawalismy nowe rzeczy. Ciekawe sa tez konfigi defraga (szczegolnie cfgs/DF-[DemoCams].cfg). Konfigi sa dokladniej opisane w srodku nxs_avi.cfg - nasz standardowy konfig do zgrywania - dobra grafika (ale mozna jeszcze ladniej, chociazby zmienic r_texturemode), umozliwia: zwalnianie/przyspieszanie odtwazania dema , nagrywanie normalne i thirdperson , 3 typy bullet time'ow (o tym za chwile), 3 ich odpowiedniki do testowania (bez nagrywania), dodatkowo cg_cameraorbit w lewo i prawo nxs_avi_defrag.cfg - konfig dla defraga, pozwala wyjsc do czegos w rodzaju speca (nie mozna przelaczac widokow ale mozna latac kamera), pozatym zwalnianie/przyspieszanie dema, zwalnianie/przyspieszanie lotu kamery, wyjscie do thirdperson w ktorym myszka mozna obracac widok, zmieniac thirdperson range (co 10). Czasem zdaza sie ze model z ktorego "wyszlismy" kamera (home) znika... najczesciej pomaga.. ponowne wcisniecie home (co ustawia cg_thirdperson 1). mtx.cfg - zbindowany w nxs_avi.cfg pod PGUP. Demko staje... kamera wyjezdza (range 200), obraca sie, wjezdza spowrotem... mtx2.cfg - zbindowany w nxs_avi.cfg pod PGDN. To samo co wyzej ale range 400... mtx3. cfg - zbindowany pod HOME. To samo co w pierwszym ale demko nie zatrzymuje sie calkiem (obrot ale zwolniona akcja dalej trwa.. ) Zgranie akcji z bullet time polega na... zaczeciu normalnego nagrywania (z cl_avidemo 30 - kp_uparrow) i w odpowiednim momecie wcisnieciu PGUP/DN/HOME... - zwolni 4x (cl_avidemo 120),po zrobieniu obrotu wroci do normalnej predkosci (cl_avidemo 30) Szybkosc obrotu mozna regulowac zmieniajac w konfigu cl_avidemo (standardowo 120 - 4x zwolnione), kierunku obrotu tak latwo zmienic sie nie da (trzeba by wszedzie dopisac minusy:) mtx_tst.cfg,mtx_tst2.cfg,mtx_tst3.cfg - odpowiedniki tego co wyzej ale nie zaczyna nagrywania (do testow)
Sorki za ewentualne bledy. Wrazie problemow mail me qmit3@wsinf.edu.pl albo GG 1008558. nxs.Qmit3 2003
Jeszce raz na chwile ja - slawek:
oto wspominane configi, juz w dzialekonfigi:)
Hakan | 2003-05-26 17:21:37
Hehe. Iscie profesjonalne podejscie - jest nawet reportaz z planu filmowego ;)
PS. Mozna spytac ile miejsca zajely wam wykorzystane akcje na HDD 60,80,100 GB?
#642972
Szczawson | 2003-05-27 09:25:22
Juz wczoraj go czytalem,bardzo dobrze zrobiona robota Slawek.Naprawde dobry ownage....niewiedzialem ze robienie filmow wymaga takiego podejscia.......
#643021
slawek | 2003-05-27 10:06:57
Przecież to NIE slawka robota tylku qmit3 z noxis. Moje jest italikiem - wstep i zakończenie!!!!
QMIT3!
#643028
zablotzky | 2003-05-27 10:16:34
bardzo ciekawy ten artykul, morzna sie wiele dowiedziec :)
#643030
SL4VE | 2003-05-28 15:02:09
mi nasz avik w 30 fps zajmuje około 45 GB w tej chwili :P.
nXsy... wy się do mnie odezwijcie, bo miały być demka i kasa za turniej, a póki co ani jednego ani drugiego nie zobaczyłem....
#643117
hanti | 2003-05-28 21:20:25
i juz niezobaczysz :P
#643145
aiken | 2003-05-29 15:28:28
heh, n1
ale szkoda ze pokazala sie ta kolumna, teraz wiekszosc filmowcow skorzysta z tego i albo tanio zrobi dobry film albo tego typu efekty straca wartosc w filmach. Domyslam sie ze chetnie nie zdradzacie tego wszystkiego, bo wkoncu wy nad tym tyle pracowaliscie, a ktos sobie to po prostu zerznie i bedzie sie chwalic jakiego to on filmu nie zrobil, hehe. Rada i prosba na przyszlosc: nie ujawniajceie nigdy wiecej takich informacji :). Sam zabralem sie za robienie filmu i wszelkiego rodzaju efekty chce projektowac sam i zebym z czystym sumieniem mogl sie tym pochwalic. Teraz to juz nikt by nie docenial tego ze sam je zrobilem, bo przeciez kazdy umie takie cos zrobic tylko wystarczy sciagnac nXs'owe konfigi ;).
Ja wam wspolczuje tego napasttowania pytaniami od ktorych uciekacie zamieszczajac ten tekst.
GW & GL, i'm waitin' for sequel ;p
#643187
nxs.qmite | 2003-05-30 00:56:57
hmm.. czesciowo masz racje.. juz nie tyle balem sie ze teraz wszystkie filmy uzyja naszego konfiga (bo przez to przynajmniej grafika byla by dobrze ustawiona) ale ze w 90% filmow uzyty zostanie shine (zobaczymy jak to bedzie). Jednak.. nawet jezeli teraz wszystkie filmy beda wychodzily na poziomie (wizualnym) Fragaddicta (niemam nic przeciw:).. to nasze zalozenie jest proste.. Fragaddict 2 nie wyjdzie dopuki nie bedzie wygladal lepiej.
#643221
BrakDanych | 2003-05-30 18:24:25
fragaddict w tv - TA, widzialem bo lecial na Hyperze! ;o
... jednak co do nastepnej produkcji proponowalbym zarzucic tam fragi panow pokroju 1,2,3 miejsce w ect 1v1, piekne efekty i przy okazji promocja za granica, bo jak mniemam zagraniczni napewno sciagneliby takie cacko.
#643257
aiken | 2003-05-30 20:47:35
zgadzam sie z woj'em
a jesli chodzi o fajne swiatelka na rakietach to juz mam :D, jeszcze tylko pobawic sie chwile z konfiguracja zeby to wygladalo superfajniascie :D (:thrinity?:)
#643263
SL4VE | 2003-05-31 10:50:12
hehe... co do konfiga do matrixa to już dawno napisałem własny, Z-Effecta też mam, ale nie da się go użyć przy demkach z netu, więc nie używałem.
Co do używania cudzych efektów to cfg też trzeba UMIEĆ UŻYWAĆ. Jak nawalisz za dużo/za mało efektów itd to też nei dobrze. Do tego trzeba mieć wyczucie, które nXs mają, a reszta? Tego nie wiem. Dobra spadam coś zjeść i znikam, cu
#643296
finsek | 2003-06-01 00:21:07
qumite czekamy na ten filmik ;) chetnie wszyscy zobacza co niesamowitego zrobicie ;D jakbyscie potrzebowali jakiejs lamy do fragowanie moje drzwi zawsze sa otwarte =i
#643352
freak | 2003-06-03 13:06:49
kolumna nawet fajna tylko troche zagmatfana 5+ za to że jest to 1sza kolunmnamojego kolegi z klanu :P
tylko dziwi mnie że musiał kolumne zamiescić slawek i sie przez to tłumaczyc.. jesli dobrze pamietam to system dodawania kolumn na orgu jest tak porsty ze mogl to zrobic qmit3 ktory przeciez jest z hopami na 4 roku studi00f informatycznych a wiec łatwo wywnioskować że jakoś by sobie poradził :P
dobra czekamy na filmik, mam tylko cichą nadziej że tym razem nie zapomną mnie dodać do credistsów :-p
#643548
slawek | 2003-06-03 13:28:48
Skoro to takie proste - proszę - dodaj jakiś swój tekst w tym dziale.
#643549
SL4VE | 2003-06-03 14:03:30
Morituri Te Salutant - coming soon ;p
#643551
MAr-n | 2003-06-03 14:24:20
zwaliles qmit3 :) - zaloze sie ze teraz co 2 film bedzie robiony na z-effect i shine - znowu nastanie monotonia a filmy bede sie roznic fragami
BTW o tym efekcie z the badge wiedzialem juz od ponad pol roku
#643555
d@meX | 2003-06-03 18:01:29
okeeej
#643561
SL4VE | 2003-06-03 18:22:08
ja nastepny avik zrobie na z-effecie i wcale nie dlatego, ze qmite to napisal. A wiesz czemu? Bo tego moda juz miałem dawno, tylko ze nie dzialal na demkach z netu. Nastepny avik robie na demkach lanowych (tzn. jesli bede robil) i wtedy sobie tego uzyje. Glupie gadanie...
#643547
nxs.qmite | 2003-06-03 19:32:56
wiec.. zasadniczo.. doszedlem jednak do wniosku ze wbijam w to czy wszystkie filmy nastepne beda uzywaly z-effects i shine'a (w co watpie bo mysle ze ludzie dalej beda woleli Ulead'a od Adoba i pro-wypas tranzisziony pt: "przewracana kartka", "latajace kwadraciki" "magiczny zegarek"....... napisalem texta zeby nie odpowiadac do pare dni na jedno pytanie "jak zrobiliscie te swiecace rakiety?" Co do dodawania kolumn to moga to robic chyba tylko redaktorzy.. (niby jestem ale "tylko" TDM'a), pozatym Slawek dodal ql wstep (szczegolnie to z Kwachem i Holowczycem :D)
#643563
nxs.qmite | 2003-06-03 19:38:15
a wogole to skomentuje, moze niezbyt obiektywnie ale imho pierwsze miejsce w konkursie SGK sux, obejzal ktos to cale ?... no offence do tworcow ale ja ledwo dotrwalem do konca...
#643564
SL4VE | 2003-06-03 22:03:34
z reszta ludzie co wy pierdolicie. Czy wy myslicie, ze roznice w robieniu avików polegaja tylko na uzyciu różnych modów czy configów z grafą?
Pierwsze filmy były robione bez zadnych modów i co? I każdy był inny!
Co do Adobe vs Ulead, to ja od zawsze Adobe uzywam i z kazdym co gadam to tez =]. Nikt mi jesio nie powiedzial, ze uleada do filmow uzywa ;d;d;d
#643582
aiken | 2003-06-04 10:45:03
zgadzam sie z slv. Kazdy kto robi film powinnnien zrobic w nim cos oryginalnego cos nowego co uczyni go innym.
Z-Effecta nie mam i miec nie zamierzam (to daje te takie dodatkowe piksele przy rakiecie i plazmie?), bo mi sie to i tak nie podoba!
#643605
Prosektor | 2003-06-22 01:05:38
FRAGADDICT DO BOJU!
#645162
tool | 2003-06-25 00:58:23
ja z aikenem zrobie lepszy film niz ten :P:P:P :D:D zobaczycie.. hehehe
#645389
PeterSchiff | 2003-10-04 23:51:19
moze uznacie mnie za lamusa itd.itp. ale zna ktos moze stronke z shinem bo szukam wszedzie i nie moge znalesc (gg nr:3777636)
btw. moge sie usprawiedliwic ze zapalilem sie na te "blyszczace rakiety" nie z frageddicta tylko z the badge ze tak sie fajnie wszystko blyszczy:d a z-effect to mi sie kompletnie nie podoba bo jest za duzy, gdyby byl troche mniejszy a rakieta wezsza to byloby fajne ale tak to jest za duzy , zreszta mowienie o zrzynaniu pewnych elementow od poprzednika to zjawisko powszechne poniewaz kazdy jest beginnerem w jakiejs dziedzinie i moze sie okazac ze ktos kogo zbesztaliscie ze wzoruje sie przy produkcji filmow moze nas nauczyc czegos innego i tez besztac
#655729
Zaloguj się by dodać komentarz.