Polska, od wielu miesięcy swoista stolica promode. Mod który z założenia daje większą przyjemność z gry przyjął się u nas niewiarygodnie szybko. Kilka miesięcy i modzik królował na naszej scenie. Można by nawet zaryzykować stwierdzenia, że dyktował on warunki. Gracze nieustannie fragowali offline, czy na serwerach internetowych. Taki stan rzeczy skończył się kilka tygodni temu. Teraz promode jest w defensywie, którą jakby nie patrzeć, sam sobie wypracował.
Na poczatku historii związanej z promode był oczywiście quake. Szybka, dynamiczna gra wciągnęła wiele tysięcy, a może nawet miliony graczy. Później (w wielkim streszczenioczywiście ) wyszedł Quake2 który był, jakby nie patrzeć, dużym przeciwieństwem QW. Gra stała się wolniejsza, bardziej strategiczna (w odróżnieniu do quake, gdzie ...rakietnica i koniec...). ID postanowiło stworzyć Quake III Arena, połączenie między QW a Q2. Jednak wielu ludziom i ten produkt się nie spodobał. Jednak nikt nie użalał się nad swoim losem. Grupka osób podwinęła rękawy i zabrała się do roboty. Fakt faktem, że stworzyli mod o nazwie Challenge Pro Mode. Bardziej wymagającą, dynamiczną grę na podobiznę QW (jednak autorzy wzbraniali się od mówienia, że starają się przemienić Q3 w QW).
Jeden z najsławniejszych polskich graczy (a może najsławniejszy), Kamil Ruszkowski, RooS postanowił włączyć się do pomocy i stał się dumnym Projekt Menager tego projektu.
Chciał za wszelką cenę wpoić w "swój naród" promode, co jakby nie patrzeć, udało mu się.
Na początku trzeba się dobrze zastanowić, dlaczego ten mod tak dobrze przyjął się w Polsce. Każdy może mieć swoje tezy (lub hipotezy) na ten temat ale dokładnej, rzeczowej odpowiedzi nigdy nie uzyskamy. Oczywiście każdy mod może się podobać mniejszej, lub większej grupie graczy. Wszyscy, a przynajmniej większość, grała w Challenge Pro Mode. Chcieliśmy być "w czymś" dobrzy. Niewiem czego, ale zawsze tak jest, że Polak mądry, po szkodzie. Wszyscy byli podjarani, że wymiatamy w pm, nasz kraj był swoistą stolicą promode. Szybka, dynamiczna gra z początku wciągała niczym lotne piaski. Odbywało się dużo turnieji promode, tych mniejszych, lokalnych, jak i potężnych zawodów jak CGL.
Moim zdaniem spraw wyglądała tak, że kilka osób zainteresowanych PM było tak wielkimi autorytetemi, że narzucili swoją wolę reszcie osób. Na różnych stronach mogliśmy przeczytać wypowiedzi najlepszych mastah polskiej sceny mówiących, żeby grać promode, ponieważ jest to wspaniałe itp. Oczywiście większość poddała się takiemu postanowieniu i ten mod przyjął się w naszym kraju, lecz nie na długo.
Od długiego okresu coraz więcej ludzi zaczęła narzekać na PM. Dynamika, która na początku przygody z modzikiem była tak wciągająca, szybka, dynamiczna, otworzyła swoje prawdziwe oblicze. Gra na Challenge Pro Mode może na początku była bardzo fajna, przyjemna, dawała bardzo duże możliwości, jednak po odsłonięciu wszystkich zalet PM okazało się, że ta gra jest płytka. Sprawa sprowadza się jedynie do skakania, strafejumpowania po korytarzach i kombinowania między broniami RL - LG - RG. Gracze odkryli, że w promode liczą się w większości kombosy. Wszyscy poszli na łatwiznę, przecież po co męczyć się z jakimiś nowymi taktykami, kombinacjami, jak zwycięstwo jest na wyciągnięcie ręki. Wystarczy, że nauczę się dobrze zmieniać bronie i będę rządził - tak mówił każdy początkujący promodowiec, zapatrzony w demka, zaczytany w wywiady z najlepszymi polskimi graczami mówiącymi jaki ten mod jest wspaniały lightowy itp. Taki begginer nie bawił się w trudną grę, wystarczyło mu tylko szybkie kombinowanie z brońmi.Jednak czy można się dziwić? Oglądając demka cpm 1v1 z turniejów jak CGL czy ŚLIZG, rzeczywiście można wyciągnąć wnioski, że gra sprowadza się do jedynie do skakania po mapie (bo każdą mapkę można przeskoczyć kilkoma odbiciami).
Teraz z dnia na dzień polski mod upada w swoim ojczystym kraju, stolicy gdzie pokazywał swoje prawdziwe oblicze. Dlaczego promode upada? Powodemjest ... a może jesteśmy, my sami. To, że przestaliśmy grać w "nasz mod" jest wynikiem naszej przemiany. Zmieniła się wyraźnie nasza mentalność. My tego nie wyczuwamy, ale z dnia na dzień coś się w nas zmieniało. Ostatnio czuliśmy, że coś z tym jest nie tak, nie powinno tak wyglądać. Może nie powinienem tego pisać, ale za czasu gry w PM byliśmy jak małe dzieci, ale dorośliśmy do takiej decyzji. Staliśmy się czymś więcej, nie jesteśmy już maniakami Promode zakochanymi tylko w swoim modzie. Lecz kim jesteśmy, ehehe jesteśmy teraz normalni, grający w jedyną słuszną wersję, vq3.
To już ostatnie godziny PM w Polsce. Kiedyś trudno było znaleźć serwer gdzie nie można było zagrać promode, zawsze można było walnąć /callvote promode 1 wszyscy by się zgodzili, nacisnęli by F1 z jednoczesnym szerokim uśmiechem na twarzy. Teraz już nawet nie można zapodać głosowania na pm, a jak będziesz próbował coś innego to możesz być wyzwany od lamerów =P.
Trzeba się zastanowić, co zrobić w takiej sytuacji. Czy trzeba jeszcze reanimować to, co już prawie nie żyje. Nie mnie to oceniać, jednak jest jeszcze wiele osób którym zależy na odbudowaniu polskiej sceny promode. Możliwości jest kilka.
Do niedawna istniał jeszcze dość ciekawy, dobrze zaczęty projekt o tajemniczej nazwie F.A.S.T ( For All Starts Tribute chyba tak się pisze?). Miał to być ladder 1vs1 cpma. Wszyscy byli nakręceni, że w końcu będzie coś, co reanimuje już wtedy znajdującą się w ciężkiej sytuacji scenę CPMA. Oczywiście plany nie pokryły się z rzeczywistością. Jak sezon ruszył, prawie nikt nie grał meczów itp. Liga padła. Oczywiście wina leży po stronie samych graczy, słomiany zapał bardzo dobrze widoczny.
Moim zdaniem jest tylko jedna możliwość na reanimowanie PM w Polsce, turniej. Koniecznie musi się odbyć jakiś zorganizowany na dużą skalę turniej. Dla dużej ilości graczy promode w Polsce w większej części skończyło się wraz z zakończeniem ligi Humiliation2 (jeszcze raz gratulacje t5 (czy tam BRO :P)). Takie turnieje na horyzoncie są dwa. Jeden z nich jest mi trochę bardziej mi bliski, ponieważ możliwe, że będę troszeczkę pomagał w jego organizacji. Chodzi o turniej organizowany we Wrocławiu przez [FPP]SWEEPERA. Turniej będzie cpma, to już się nie może zmienić. Powinien się odbyć na w czerwcu. Jeżeli by się odbył, gościlibyśmy (oczywiście oprócz polskich wymiataczy, których nam oczywiście nie brakuje) graczy zagranicznych. Oczywiste jest, że po takiej imprezie, czy by była ona udana czy nie, zwiększy się granie w PM. Zwiększy się zainteresowanie, analizowane będą demka itp.
Drugim turniejem jest oczywiście oczekiwany przez wszystkich PolakówCGL3. To on głównie zadecyduje o życiu Pro Mode. Jeżeli CGL 3 odbędzie się na cpma, to możliwe, że ten mod wróci do mody i z czasem będzie grany coraz częściej. A jeżeli stanie się odwrotnie, Cyberlandowska Liga Graczy nr.3 odbędzie się na vq3, to będzie to KONIEC CHALLENGE PRO MODE w naszym kraju. Obojętne, czy turniej będzie wspaniały, czy będzie trochę mniej udany od poprzedników. VQ3 nie dopuści do powrotu cpma. To będzie za duży cios dlapro modziku. Jestem pewien, że turniej odbije się szerokim echem na świecie. Okaże się, że Polacy to nie jedynie naród małego dodatku zajmującego ok. 2,5 mb. Demka z CGL3 z pewnością ukażą się na światowych scenach, jak cached, Challenge-tv i innych. Będą komentowane i sciągane. Jeszcze długo po takim turnieju ta impreza jest momentowana na ocenia. Przez kilka tygodni ludzie będą komentowali walki, oceniali organizacje itp. Kilka tygodni platforma turnieju (vq3 lub cpma) będzie na językach wielu graczy w Polsce.
Teraz trwa ankieta na oficjalnej stronie CGL3 na platformę turnieju. To nie jest zwykła ankieta. To jest swoiste być, albo nie być dla Promode w Polsce. Wszystko zależy do tego jednego głosowania. Challenge Pro Mode wisi nad przepaścią i tylko od Was zależy czy dacie mu jeszcze jedną, chyba ostatnią, już szansę. Bardzo mnie denerwują ostatnie sytuacje na dwóch największych polskich stronach o Quake3, q3arena.gry.wp.pl i quake3.fpp.pl. Redaktorzy zachęcają do głosowania ja jedną z dwóch wspomnianych już platform turniejowych. Wspomniał już o tym [RvG]rozz w swojej kolumnie Promode Rulezz. Zgadzam się z nim całkowicie i nawołuję, proszę o zostawienie decyzji samym graczom w co chcę grać.
grzEs | 2002-05-14 19:40:34
prosze uprzejmie pana Lenara i ocenienie kolumny ponieważ chyba lubi to robić (no offence :P)
#614275
StaryOrgowicz_124 | 2002-05-14 20:04:57
I niech mi ktos powie albo napisze ,ze grzEs pisze nudne czy nieciekawe texty!!!grzEs masz @#$% swieta racje!Cpma umiera i nic tego niezmieni :( W duzych turniejach jedyna nadzieja... Sweep licze na Ciebie :) Ciekawe co Lenar teraz napisze???Do czego sie przyczepi ??? Jak dla mnie text na 6 i wali mnie co inni mysla (o mojej wypowiedzi ofkoz) :)
#614276
Kain | 2002-05-14 21:02:43
Przypomnialo mi sie
Maniacy vq3 łaczcie sie !!!!!!!
Zajrzyjcie na strone www.cgl.pl/news.php i oddajcie głos na VQ3 bo walke wygrają promodowcy !!!
#614280
StaryOrgowicz_160 | 2002-05-14 21:12:10
No qna, racja racja. Dobry temat, dobre argumenty. Czy CPMA bedzie czy nie, pociagnie to za soba i plusy i munisy. Ale... jak dla mnie, pro mod jest duzo lepszy od vq3. A jak upadnie, to bede nie pocieszony, bo mecze sie nad mapa do CPMA TDM od ponad pol roku. Jak mnie qna gracze wyroluja to sie zdenerwuje:P Wiec wiecie jak jest:)
#614281
Rozz | 2002-05-14 23:02:10
No grzEs jest to chyba najlepsza jak dotad kolumna na naszym orgu i nie mowie tego bo chwaliles akurat moja. Bardzo ladne obiektywne, chronologiczne podsumowanie kilku lat naszej sceny z widokami na przyszlosc, wnioskami. Wszystkie warunki dobrego piora spelnione. Powiem wiecej - z takimi ludzmi jak ty pracuje mi sie tutaj niezwykle przyjemnie i az milo patrzec jak ten serwis wraz z nowym layoutem nabiera rowniez nowego wydzwieku.
VGJ
#614296
Rozz | 2002-05-14 23:05:38
'Artykuł napisany jest poprawnie, mimo kilu literówek' - lenar jesli juz masz sie do czegokolwiek przyczepic, to do meritum, ale orty i literowki autorow tekstow naprawde zostaw w pokoju. BTW widze, ze sobie zainstalowales modul do sprawdzania bledow :P
#614297
Remedy | 2002-05-14 23:40:23
Jeszcze nie czytalem ale pewnie masz racje grzes :) A co do PM to on nie umiera, poprostu blask vq3 go przycmiewa :D
Respect
#614299
steef | 2002-05-15 00:03:30
Hmmm no text jest dobry , tylko nie zgadzam sie z paroma argumentami ale zapomnijmy o tym ...
BTW. Chcialem sie zapytac was 'kolumniarzy' co was tak wzielo nagle pisac o promode czy naprawde go tak nie lubicie ? nie wiem bo zaczyna mnie to troszke draznic w pewien sposob 'najezdzacie' na cpma ( nie wiem moze tylko mnei sie tak wydaje )
Zostawcie nas w spokoju ... zastanawia mnie jeszcze jedna sprawa , co byscie napisali na temat VQ3 ?? czy tez ze umiera czy ze jest zajebiste i wogole ? odnosze wrazenie ze jeden z lepszych serwisów Q3 zaczyna byc stronniczy i trzyma za VQ3 ... :| taka moja opinia
#614302
steef | 2002-05-15 00:38:02
Jeszcze chcialem sie zapytac ... ilu z was piszacych o promodzie gralo na cpma dosc dlugo aby pisac o nim jakie kolwiek texty ?
#614303
Rozz | 2002-05-15 01:33:02
Wiesz steef pisze sie o tym co akurat jest na czasie, a w zwiazku z ankieta cgl temat wrocil.
W kazdym razie na pewno to nie jest najezdzanie na cpma i nie mozesz stwierdzic stronniczosci po dwoch subiektywnych z zalozenia kolumnach. Stronniczy jest za to fpp, co widac po newsach, czyli po tym co z zalozenia powinno byc obiektywne.
A jezeli masz ochote kontratakowac, to moze sie to da zalatwic, pogadamy jutro na gg. Generalnie jestem za tym zeby serwis byl zrownowazony, jak widzisz zatrudnilismy w tym celu Acida od ra3.
#614312
steef | 2002-05-15 03:23:24
Pogadac mozemy , ale nie wiem co z tego wyjdzie ;)
Co do ankiety ... powiem tylko ze jest do dupy . Nie wiem co Ci z Cyberlandu zamierzają , czy napewno dokonają prawidłowego wybory według opini publicznej ( tej czesci ludzi ktora nie trzyma zadnych ze stron i dokona najlepszego wyboru , ale nie znam takich ludzi jak dotąd ... )
Przez ta ankietę teraz na nowo sie zacznie to co juz tak wycichło ...
Co do samego wyboru to kadza z platform ma swoje wady i zalety ... wiec maja ( moim zdaniem ) prawie rowne szanse . Ciezko mi to mowic o tym bo domyslam sie jaka by byla reakcja ludzi ...
#614315
canis | 2002-05-15 09:02:00
steef mowisz o stronniczosci... hmm a co bylo rok temu kazdy napierdzielal o pmie i byla u nas dyskryminacja vq3 ja ogolnie pogralem troche pm jednak mi to nie odpowiada a i na gracz.net tez glownie pm sie preferuje... z tych co czytalem artykulow na temat pm i vq3 ten zalicza sie do tych bardziej obiektywnych :p pozdr.
#614321
acidRA3in | 2002-05-15 10:26:54
Czytajac ostatnio wiele wypowiedzi na temat vq3 vs cpma odnosze dziwne wrazenie ze jest to troche szukanie dziury w calym oraz udowadnianie wyzszosci Swiat Wielkiej etc.. Idea Q3 jest przeciez dobra zabawa i tak naprawde nie maja wiekszego sensu takie spory. Jest grupa ludzi grajacych vq3 inni znowuz laduja w pm i cale szczescie ze tak jest. Z obiektywnego punktu widzenia wzbogaca to tylko cala scene Quake. Czyz ktos mi zabroni grania w pm bo tej pory gralem vq3?? Mam cicha nadzieje ze nie.... BTW grzEs naprawde fajny tekst
#614326
steef | 2002-05-15 11:58:04
Canis : mnie guzik obchodzi co piszą na inny serwisach i czy są stronnicze czy nie ... liczy sie to zeby nie doszlo to czegos takiego tutaj ... Lubie fpp.pl i gracz.net ale najwiecej info czytam tu na orgu , i jezeli org chce zachowac dobra opinie to niech do czegos takiego ( stronniczosci ) nie dopuszcza . Nie miło jest widziec texty typu cpma to i cpma tamto i taksamo w drugą strone , rowniez komentarze typu vq3 rulezz i promode rulezz sa tutaj nie na miejscu ... W sumie to Polska , wolny kraj i wolnosc słowa panuje , ale Quake 3 Arena to nie Polska ... to juz inny kraj ;)
AcidRain : chłopie masz duzego PLUSA u mnie . Wreszczie ktos powiedzial naprawde cos konkretnego . Masz w zupełnosci racje i w 100 % sie z toba zgadzam . Ale tłumaczyc to ludziom ... a oni wciaz swoje .
#614328
acidRA3in | 2002-05-15 12:27:48
Cooz na to juz niestety nic nie poradzimy ze wzgledu na totalna roznorodnosc ludzkich charakterow. Mam jedynie, podobnie jak Ty, nadzieje ze org pozostanie orgiem i tu takie zjawiska nie beda mialy miejsca. Ludzie odrobina TOLERANCJI !! Szanujmy to, ze kazdy ma wlasny gust i nie wypaczajmy slowa wolnosc, bo latwo jest zrobic z tego anarchie..
#614332
SweepeR | 2002-05-15 13:55:39
CGL#3 bedzie na VQ3.
Turniej we Wroclawiu raczej nie bedzie taki cudowny jak opisujesz. Zapraszalem Shambler'a, ale ze wzgledu na to, ze narazie nie ma zadnych sponsorow, wiec nie wiadomo nic z nagrodami, raczej nie przyjedzie.
Co do samego CPMA to prawda jest taka, ze ProMode w Polsce zabil sam siebie. Przez co? Przez 'polskie ustawienia' (fastrail 1, cooldown 0). Czolowi gracze (krg, matr0x, ven0m, B) juz dawno sie zorientowali, ze gra na takich ustawieniach nie ma najmniejszego sensu. Przestali grac, a jak grali to tylko dlatego, ze wiedzieli ze sa najlepsi i pokusa zgarniecia glownej nagrody ich zwyciezyla. Krogoth przerzucil sie 'z hukiem' (kolumna) na VQ3 i za nim poszly rzesze innych, ktorzy nie za bardzo wiedza co ze soba zrobic, a chca byc 'na topie'. Dokladnie tak samo jak piszesz, ze kiedys ludzie grali w CPM, bo 3l33ta grala na CPM. Teraz 3l33ta idzie do VQ3 to ci sami ludzie sie przestawiaja na VQ3. Czy to zle czy dobrze? Nie mnie decydowac ani oceniac.
Jedno jest pewne - to Polacy zabili CPMA w Polsce przez durne ustawienia.
Natomiast ktos juz tu w komentarzach poruszyl sprawe ostatnio czesto zdarzajacego sie najezdzania na CPMA. Ech, prawda, ze kiedys dokladnie to samo dzialo sie w druga strone, full luda najezdzalo na VQ3... Gracze VQ3 wtedy dzielnie stawiali temu czola, nie znizajac sie do tego poziomu. Dzisiaj sie okazalo, ze jednak w koncu sie znizyli. Choc w pewnym stopniu sa to ci sami ludzie, choc teraz po drugiej stronie barykady.
CPMA jest swietnym modem. Trzeba miec tylko do niego odpowiednie podejscie. A VQ3 tez jest swietna gra. Calkiem inna niz CPMA.
#614336
SweepeR | 2002-05-15 13:58:11
Geez, dodajcie wreszcie do skryptu z komentarzami funkcje nl2br i stripslashes...
#614337
sxl | 2002-05-15 15:59:00
i algorytm wyliczania silni 1000!
#614340
ukojenie | 2002-05-15 16:13:56
'Bardzo mnie denerwują ostatnie sytuacje na dwóch największych polskich stronach o Quake3, q3arena.gry.wp.pl i quake3.fpp.pl.'- na rodzimy board najezdzasz?:]
tak sobie mysle ze przydalby sie jakis texcik o vq3. piszecie o promodzie i sie promodowcy obrazaja wiec napiszcie cos dla rownowagi i bedzie lit. bo wyjdzie na to, ze org uwaza ze 'vq3 rulez'. nie ma zadnego rulez! magda k rulez bo miala dzis fajna spodniczke.
#614342
grzEs | 2002-05-15 16:54:24
hehe spoko, cuje,z e i tutaj komentarze zamieniaja sie w wojne cpma vs vq3.
Tak btw. jezeli ktos sie pyta TO JA PONAD KILKA MIESIECY gralem w promode, kazdy z redakcji moze to poswiadczyc (hehe rozz nasze wojny :P).
#614345
StaryOrgowicz_177 | 2002-05-15 17:16:47
Heh - promode umiera - i bardzo dobrze.Jak ludzie chcą w coś grać to niech graja - Polska wolny kraj.Nie wiem, skąd info, że głosowanie na serverach, na pm 1 jest zabronione.Opcja jest, ale wiekszość słusznie da f2.Nie wspomniał kolega natomiast, że są servy gdzie vote na vq3 jest disabled.
Pomimo tego - nikt nie gra tam pm.więc po co na siłę to gówno ludziom wciskać ?
*L*R4VeN
#614347
StaryOrgowicz_3 | 2002-05-15 17:52:14
Tu czegos nie rozymiem:
Jak wchodzę na serwer, to zazwyczaj orientuję się, czy jest PM czy vq3. Jeśli nie chcę grać promorda, to omijam te serwy. Trudno, żeby ładować się na serwer, gdzie jest kilku ludzi, którzy wchodząc tam zdecydowali na jakiej chcą grać platformie i kazać im to zmieniać... tak/nie (dzięki Gazi)
#614350
steef | 2002-05-15 18:49:36
Heh - promode umiera - i bardzo dobrze.Jak ludzie chcą w coś grać to niech graja - Polska wolny kraj.Nie wiem, skąd info, że głosowanie na serverach, na pm 1 jest zabronione.Opcja jest, ale wiekszość słusznie da f2.Nie wspomniał kolega natomiast, że są servy gdzie vote na vq3 jest disabled. Pomimo tego - nikt nie gra tam pm.więc po co na siłę to gówno ludziom wciskać ? *L*R4VeN
No i o takich ludziach mowilem ... no poprostu rozpierdala mnei to ze ktos na koniec doda : 'to gówno' .
Czlowieku Olo , Raven whatever ... Po pierwsze to srewy na ktorych jest pm 1 ( i sa to serwy TDM na osp ) sa dwa i na jednym jest tylko vote pm o wyłaczone ... Po 2 : nigdy cie nie widzialem zebys siedzial na jakims a głupio gadasz ze nikt tam nie gra ...
Po 3 : Kto komu wciska na siłe ?? cos ty upadł na główke czy jak ?? Powiedz mi kto i komu wciska pm na siłe ??
Chciales powiedziec cos mardego a pokazales jacy to ludzie instenieja sa niektorzy ..
BTW. Czy ja czy ktorys z pmowców powiedzial teraz z vq3 to gówno ?
I tak własnie sie zaczał caly konflikt ... zaczelo sie od jednej takiej osoby która powiedziala za pm to gówno ... a w odpowiedzi na taki text jakis pmowiec powiedzial to samo tylko ze o vq3 .. zalosne :/ Lub tesh na odwrot ...
#614351
insaner | 2002-05-16 14:29:30
Moim zdaniem (potwierdzam stwierdzenie lenara) to że promode umiera spowodowabe jest mapami - cpm1 i 3. Ileż można na tych mapach napierdalać. My tam u siebie gramy na wielu różnych mapach i promode sie trzyma nieźle. Może by tak kto w końcu stawiał serwery na innych mapach, a ludzie grali też na czymś innym. Raz przegłosowałem np na mape ztn3tourney (czy jak tam jej jest) i gość - całkiem niezły i znany wymiatacz cpma wyjechał mi z tekstem 'nie znam tej mapy' :P. Czyżby wszyscy promodowcy grali tyllko na 2-4 mapach i to wyłącznie cpm? A może by tak na turniejach były standardowo do wyboru np 8 map (w losowaniu) a nie tylko cpm1 i 3 czasami 5 i 11 (chociaż ta jest rzadko). Cholera, co to za zabawa tylko na dwóch mapach. To naprawde może a nawet musi przecie znudzić.
PS: GT (good text grzEs) :P
#614030
StaryOrgowicz_190 | 2002-05-16 20:19:50
Widzę tutaj dość konstruktywne wypowiedzi obejmujące ogół sytuacji. Ja nie znam sutuacji panującej w sieci gdyż nie posiadam takiego dostępu do netu ,który zapewniałby możliwość grana w q3 :(. W uważam siebie za początkującego gracza ,więc jak coś powiem głupiego to nie śmiejcie się za bardzo :P.Z pro mode mam do czynienia od niedawna.Bardzo podoba mi się ten mod , gra nabrała dynamiki ,ciekawa fizyka ,fajne mapki.Ogólnie fajna alternatywa dla 'zwykłego' q3 .Przyznam ,że oglądając filmy i demka to niekóre akcje pokazują niesamowite możliwości tego moda ,być może jego autorzy nieco przesadzili.Moim zdaniem przyczyną słabnącej popularności cpm jest to ,że jest zbyt duża dysproporcja między zawodnikami. Początkujący gracz szybko sie zniechęci widząc jak duzo musi się nauczyć ,żeby nawiązać jakąkolwiek walke nawet z zaawansowanym graczem nie mówiąc już o wyjadaczu. Może i na cpm jest się łatwiej nauczyć poruszać po mapie niż na zwykłym q3 ale trzeba opanować dzisiatki tricków w stylu odbić od pochyłych powierzchni po pancerz itp.(których za ch... i tak nie potrafie : ( ) które na normalnym quaku nie mają najmniejszego zastosowania. Zamiast uczyć się strategii gry ,gość siedzi i trenuje jakiś skok do upadłego a na koniec i tak się wk.. bo mu nie wychodzi tak jak innym.Osobiście ostatnio z cpm przerzuciłem sie spowrotem na normanego q3 , tyle ,ze muszę sie z botami nawalać :((( bo kolesie na chacie nie chcą ze mną grać :(((.
#613677
Remedy | 2002-05-17 08:37:01
No co to @#$% ma byc steef? Chodzi mi o to ze napisales z org trzyma z vq3? Toz to @#$% mac jest Quake 3 Arena, ktorym NIE JEST w 100% ProMode!!!!!!!!!!!! Quake byl stworzony jako "vq3" (nie preferuje tej nazwy) a nie jakis ProMode (btw. ktory wcale nie jest taki pro). Wiec z czym ma sie identyfikowac org jak nie z vq3? Counter Strike powstal jako mod HL i nikt nie pieprzy ze CS lepszy od HL. Z q3 jest podobnie, moim zdaniem powinniscie (tu slowa kierowane do redakcji orga) pisac o Q3 a ProMode i Rocket Arena (ktora bardzo lubie) i inne to tylko mody, ktore sa dodatkami. Wniosek: q3arena.gry.wp.pl to serwis o Q3 czyli vq3 :) i jego modach (w takiej wlasnie kolejnosci). Redakcjo nie boj sie!!! :D
#614359
steef | 2002-05-17 11:19:48
No to teraz naprawde powiedziales co wiedziales ... Chciales sie ciebie zapytac czy grasz na OSP ? Przewaznie na wszystkich serwach jest OSP ... tam jest funckja callvote promode 1 i 0 ... i mozna grac i na tym i na tym ... To ci ludzie ktorzy graja na najwiekszych turniejach CPL'ach itd to nie graja na Q3 ? to na czym ?:)
Z twojej wypowiedzi mozna wywnioskowac ze jedynie baseq3 mozna nazwac Quake'iem 3 Arena... Skoro org jest serwisem 'Quake 3' to raczej pisze i itp ... o wszytkim co z nim zwiazane a mody takie jak osp , cpma , ra3 to dziwnym zbiegiem okolicznosci sa bardzo zwiazane z 'Quakiem 3' :D Jezeli chca pisac tylko o vq3 niech nazwa serwis Quake 3 Arena VQ3 zone ... :)
#614362
Sith | 2002-05-17 16:50:34
"Okiem szarego zjadacza chleba" czyli co nie co o cpm(a)
hmm widze ze czas nie ustannej dyskusji na temat wyzszosci cpm(a) nad vq3 jeszcze sie nie zakonczyl :) postanowilem ze dorzuce tez swoje male trzy grosze :) hmm mam nadzieje ze moja ocena bedzie obiektywna (chociaz subiektywnie wole cpm) w stosunku do graczy vq3 jak i cpm(a) hope so :) - oczywiscie przez pryzmat gracza tdm (only)
Pocztaki byly takie ze najpierw bylo vq3 w jego pierwotnej wersji i tylko tam ludzie grali, wszytsko bylo git i super, nikt nie narzekal, wszyscy mozliwi cieli a to w ffa, tdm a stado ludzi w ctf'a (swoja droga to ciekawe ile osob jeszcze pamieta ze taki tryb istnieje w q3a). Pozniej nastal czas cpm, kolejnych jego bet, zmian nazw (lansanity :P) oraz ciaglych poprawek, ktore w koncu przyczynily sie do wydania oficjalnej wersji 1.0. W miedzy czasie mala spolecznosc cpma rosla i rosla stajac powoli sie prezna i przyslaniajac vq3 :) poniewaz wiekoszc serwow stala na cpm 1.0 i wszyscy byli happy przynajmniej cpmowcy i cieli ile wlezie.
Troche o problemie z aktlimatyzacja w cpm, w tym momencie zaczal sie rozlam miedzy ludzmi wiernymi vq3 a tymi ktorym bardziej podpasowalo cpm, mysle ze w glownej mierze problem dotyczyl umiejetnosci przestawienia sie na duzo szybsza i dynamiczniejsza gre niz w vq3, po prostu nie wszytskim sie to udalo dlatego woleli pozostac przy vq3. Byl nawet taki przypadek w naszym malym BMFie ze chyba 3 osoby porzucily Q3A i poszly sobie grac w CS zakladajac przy tym dwa klany ktore istnieja do dzisiaj. Zaznacze ze bardzo bawia mnie komentarze osob zarowno z jednej i z drugiej strony barykady wyzywajacych sie nawzajem, toczcych jak widac niekonczace sie spory na argumenty ubarwiane badz i nie co jest lepsza platforma do grania. Wrogosc jednych i drugich oczywisice z roznej zacieklosci i nie mowie ze wszystkich (troche za bardzo moze generalizuje) doprowadzily jeszcze do wiekszych roznic w nastawieniu.
Nie zapominajcie rowniez o pewnym fakcie ktory wprowadzil male zamieszanie w cpm mianowicie dodanie tego trybu, nieznacznie, jednakze zmienionego do osp, ktore wprowadzilo dodatkowy podzial na ludzi grajacych w cpm na tych ktorzy preferowali osp(cpm). Pozniej pojawil sie problem zbotow oraz nowe PR do ktorych powstala nowa wersja CPMa ktora dokonala dlaszego podzialu na ludzi preferujacych cpm 1.0, osp(cpm) oraz CPMa.
Nie wiem czy wszyscy pamietaja problemy ze startem hum#1 ktore mialo odbywac sie bodajze na CPMa, na ktore spora liczba klanow nie chciala sie zgodzic ze wzgledu na problemy zwiazane z plynnoscia gry na necie przy wiekszej liczbie osob na serwach. Pozatym osp mialo zdecydowanie lepiej rozbudowany system zarzadzania teamami w trybie tdm niz owczesne CPMa. Przynajmniej jak dla mnie od tamtej pory datuje sie powolne zjadanie wlasnego ogona przez CPMa, proby na sile wprowadzania nowych udziwnien, ktore mialy w teorii przyciagnac ludzi do tego modu, jednoczesnie nic nie robiac z podstawa CPMa na necie czyli grywalnoscia (ale nie 1v1 to bylo ok) tdm z ktora po prostu nie dalo sie nic zrobic ze wzgledu na lagi z znikad czy odnaleziony nie wiem czy poprawiony smieszy blad w zmianie broni (w CPMa istnial nie wiem czy istnieje dalej blad zwiazny ze zmiana broni uzywajac "previous weapon").
Dalsze wprowadzanie ustawien lgcooldown oraz fastrail wprowadzilo dalsze podzialy i to juz miedzy tych ktorzy przekonali sie do CPMa (ja osobiscie nie :P) na tych dla ktorych takie ustawienia byly wrecz idealne do gry i na tych ktorm to przeszkadzalo. Nie przecze ze kolejne zmiany niebyly fajne pod wzgledem urozmaicajacym CPMa jednakze nie wnosily nic do dalej kulejacej grywalnosci(tdm na necie), przypomnienie startu Hum#2 i kolejnych walk o przeforsowanie CPMa jako jedynego slusznego modu do grania :) Gdzies po drodze CPMa przyjelo silnik zarzadzania tdm od OSP, nazywajac granie na OSP - "CPMa(osp)" ;) a proby przyciagniecia ludzi z vq3 po prostu nie zdaly rezlutatow poza mrocznymi wypowiedziami z ich strony ze byc moze tak, po prostu oni dalej woleli grac w vq3 :)
Imho kolejna deska do trumny CPMa bylo wydanie OSP 1.0 chyba w tej chwili OSP 1.01, ktore majac w sobie mozliwosc grania i na vq3 oraz w trybie osp(cpm) w dalszym ciagu stalo oscia w gardle ciagle oficjalnie nie wydanego CPMa. Pozniej natomiast ludzie ktorzy grali w PM po prostu zaczeli szukac innych gier przynajmniej TDM'owcy :) ktorym q3a zaczal sie juz nudzic i zaczeli odchodzic od bawienia sie bardziej ligowo zarowno i w osp(cpm) jak i CPMa. Widac to chociazby po lidze 424 ktora kuleje jak moze :) zaden z terminow nie jest juz nawet przestrzegany po prostu zostali tam ludzie ktorzy lubia sobie pograc w Q3A a lige koncza dla siebie, przyklad np. my umawialimsy sie z mm'ami na rozegranie meczu chyba przez 3 tyg zanim nie umilismy terminu =] Prawde powiedziawszy mysle ze do tego przyczynil sie jeszcze jeden fakt przynajmniej w moim przypadku zwiaznym z rozluznieniem zwiazkow z Q3A mianowicie granie tylko i wylacznie na jednej mapie q3dm6 bylo wiele prob zmiany tej mapy na cos innego i zadna z nich nie przyniosla rezultatu :) i juss.
To co ww. to przynajmniej jest moje zdanie dotyczace powolnego upadku CPMa i tego co sie dzieje w tej chwili z tym modem w naszym malym kraiku. Prawde powiedziawszy jest to historia do pewnego momentu az moje zwiazki z Q3A oslably na tyle ze gram tylko i calkowicie 4fun od czasu do czasu, nie sledzac przebiegow ani wydarzen jakichkolwiek lig :) przynajmniej tdm, nie wiem jak jest z 1v1 :)
Byc moze nowa wersja CPMa 0.99x wraz z MVD ozywi troche cala spolecznosc CPMa kto wie :) moze ze jednym z wyjsc bylby jakis maly turniej zeby aktywowac czesc klanow jednakze wszystkich sie na pewno nie uda :) byc moze powstana nowe klany kto wie, byc moze cos pominalem :) w sumie pamiec jest ulotna :) moze za duzo masla :)
Tym co napisalem nie chcialem urazic niekogo ani fanatykow cpm(a) ani tych z vq3 po prostu dzis mi sie troche nudzi zanim nie pojde do kina na SW:e2 :) stad moje male wypocinki oczywiscie nie trzeba sie z nimi zgadzac :) a na koniec kazdy powinien grac chyba w to co mu sie najbardziej podoba :) niezaleznie czy to bedzie cpm(a) czy vq3 :) a moze jeszcze jakis inny mod(gra) :) i przedewszystkim miec szacunek dla drugiej strony, oczywiscie imho :) no i to tyla :) i juss nie filozuje :)
Pozdroofki @ll
-bmf-Sith aka Toxic
I've to Pepsi ;) Pepsi Max ;)
#614389
Remedy | 2002-05-18 00:02:50
Jak najbardziej uwazam ze tylko vq3 mozna nazwac Quakiem bo to @#$% jest Quake (tak go nazwalo Q3) a ProMode i UT i RA i inne to tylko mody!!!!!!!!!! Co do osp to poki pmove jest na 0 to jest to Q3 :) Poza tym gra sie na osp dlatego ze latwiej sedziemu kontrolowac mecz!! A to ze serw stoi na osp to rowniez dla latwiejszego zarzadzania nim. Bo co zmienia osp kiedy PM jest off?
#614399
StaryOrgowicz_149 | 2002-05-18 11:09:22
Quake 3:Arena to zdecydowanie najchujowsza ze wszystkich gier ID Software - co innego PM. Nie zgadzam sie ,ze promode umiera...wlasciwie to po kilkumiesiecznej przerwie odzywa!..i niechce mi sie czytac dlugich/zenujacych/nudnych kolumn ,ktorych autorami sa gracze vq3 i jedyne ,co powtarzeja to "fr1/cd0 to festyn"... bez obrazy dziewczeta ,ale to tylko teoretycznie wyglada tak prosto i w rzeczywistosci jest niemozliwoscia sprowadzenia tej gry (modu) to jednego komba...STAY RUDE i CGL#3 na CPMa
#614405
StaryOrgowicz_124 | 2002-05-18 12:59:51
Cpma "lekko" dogorywa -ale gadanie ,ze umiera jest lekke przesada.Wcale nie jestem taki pewien czy ustawienia shafta i raila sa/maja byc przyslowiowymi gwozdziami do trumny promoda...Jest to sprawa umowna...Moim zdaniem brakuje swiezych map ktore zajely by miejsce tak barzdo wysluzonych cpmek. a tak z innej beczki to gdzie podzial sie moj poprzedni komentarz??? Dawalem go zaraz po grzEsiu..Co amba wciela ?
#614411
Razor | 2002-05-18 16:47:59
wow sith ale wypracowanie :))) GG !
#614426
Remedy | 2002-05-20 08:20:15
vq3 na prezydenta :)
#614472
OloKKM | 2002-05-20 10:55:50
vq3sux :)
#614476
grzEs | 2002-05-20 18:23:56
heh ludzie :P nie toczcie tutaj wojny vq3 vs cpma bo to jest śmieszne. :P
#614483
StaryOrgowicz_124 | 2002-05-20 18:34:52
Ja pitole tez se nie mieli gdzie udowadniac swoich racji...
#614484
Remedy | 2002-05-21 08:46:49
vq3 dla kazdego :)
#614491
cOijN | 2002-06-17 02:42:01
omg wtf, ale subjektywna KUPE nam tu walnoles.
idz kloce stwaiac gdzieindziej. pozatym twoja wypowiedz nic nie zmienia, chcesz jeszcze bardziej tylko podkreslic ze vq3 to jedno a pm to drugie. rozdzielic nas jeszczebardzie i wbrew pozorom wywaiazac nowa klotnie oto co jest lepsze.
dajcie pokuj- to niema sensu!
#615474
Zaloguj się by dodać komentarz.