ORG

quake.net.pl » Polskie Centrum Quake od 1998 roku



PunkBuster od podszewki

pon, 01 grudzień 2008 09:37:01 | Autor: move
Od
kilku dni na najbardziej popularnych w Polsce serwerach Q3 można
zauważyć bardzo istotną rzecz: Powrót PB. Poniżej znajdziecie
kompletne abecadło o jego prawidłowej konfiguracji, żeby grało nam się
lepiej, wszystkim. Po lekturze sami zobaczycie, że sprawa nie kończy
się na wpisaniu trzech podstawowych komend, tj. pb_cl_enable,
pb_sleep=500, pb_security=0. Co więcej, zweryfikujecie swoją wiedzę na
temat chociażby osławionego pb_sleep... Więcej w dalszej części
artykułu autorstwa ins1de'a, zapraszam!
 
I. Trochę historii

PunkBuster jest programem komputerowym
stosowanym do zapobiegania oszustwom w grach internetowych, wydany
przez firmę Even Balance Inc. W chwili obecnej zaimplementowany w
szeregu popularnych gier multiplayer włączając w to Quake3: Arena i nadchodzące Quake Live.

Pierwsza wersja beta
systemu PunkBuster została wydana 21 września 2000r. Opracowano go na
potrzeby gry Half-Life, której wraz z popularnością
przybywało osób oszukujących. Był to bardzo prosty program uruchamiany
jako oddzielna aplikacja, wymagana do połączenia z serwerem. Return To Castle Wolfenstein – gra oparta o silnik Q3, była już ze
zintegrowanym kodem źródłowym, gdzie gracz podczas instalacji był
pytany o dodatkowe zainstalowanie systemu antycziterskiego.

Tymczasem
w Quake 3 na serwerach panował bardzo dobry Point-Release 1.31, który
niestety bardzo szybko uległ hakerom. Postanowiono więc wypuścić
następną wersję Quake'a, czyli Point Release 1.32. W stosunku do
poprzedniej różniła się paroma detalami, ale posiadała już wbudowany
system ochrony od Even Balance inc.

Obecnie system posiada
ogromną bazę informacji o "wspomagaczach" istniejących, jak i o
programach, z których możemy bez problemu korzystać w trakcie rozgrywki
na serwerach (np. Winamp®). Dodatkowo system jest w stanie
wykryć 98% nowych czitów samodzielnie jako błąd "file/memory", co
skutkuje automatycznym wyrzuceniem gracza z serwera.

II. Instalacja, uruchomienie i aktualizacja PB

PunkBuster
jest instalowany wraz z dodatkiem Point Relase 1.32 pod warunkiem
wyrażenia na to zgody przez gracza! Uzyskana wersja 0.993 nie nadaje
się do gry na serwerach z najnowszą wersją ochrony. W takim przypadku
należy dokonać aktualizacji, najlepiej w prosty i sprawdzony sposób, czyli: Za pomocą zewnętrznego programu PB Setup (pbsetup.exe dla systemów MS
Windows, pbsetup.run dla systemów OpenSource), który ze względu na
prostotę, jest to najczęściej wybierany sposób aktualizacji. Należy
tutaj nadmienić, że poprzednią wersją tego typu aktualizacji był
program PBweb, który obecnie nie jest już wspierany przez Even Balance inc.
Dlatego jeśli ktoś z niego jeszcze próbuje skorzystać, nie będzie
dostawał aktualnej wersji PB
.

Aktualizacja za pomocą programu pbsetup.exe przebiega w następujący sposób:

a)
Ściągnij pbsetup.exe,
zainstaluj w domyślny sposób gdziekolwiek - najlepiej do głównego katalogu gry, żeby mieć porządek na dysku.
b) Po
zainstalowaniu i uruchomieniu programu, pojawia się monit o jego
pierwszym uruchomieniu i konieczności sprawdzenia wersji. Pojawia się
właściwe okno programu.
c) Kliknij w oknie programu opcję
"Add a Game" i wybierz Quake3: Arena. Program poprosi o wskazanie
ścieżki, gdzie została zainstalowana gra.
d) Dalszym krokiem jest potwierdzenie konfiguracji przyciskiem: "Add a Game".
e) Po zatwierdzeniu pozostaje już tylko aktualizacja właściwa,
czyli opcja "Check for Updates". Program po chwili poinformuje o
pomyślnym zakończeniu operacji.

UWAGA!!!

Należy
pamiętać, że niektóre firewalle lub zabezpieczenia systemowe, mogą
blokować program PB Setup, co objawi się raportem błędu. Należy
dopuścić do użytku wszystkie procesy pochodzące od PB Setup przez
nadanie odpowiednich wyjątków w zaporze internetowej (kwestia
indywidualna).

Aktualizacja dla systemu Linux:

a) Ściągnij pbsetup.run
b) Skopiuj do katalogu .../.q3a/pb/ i nadaj mu prawa chmod +x .../.q3a/pb/pbsetup.run.
c) Dalsze kroki przebiegają w identycznej kolejności jak w przypadku instalacji pbsetup.exe powyżej.

III. Komendy dla gracza (klienta PB)

To co nas interesuje najbardziej i wpływa na komfort gry, znajdziecie właśnie w tym rozdziale.

pb_cl_Enable - Włącza klienta PB. Podstawowa komenda bez której nie da się wejść na serwer z włączonym systemem PB.
pb_cl_Disable - Wyłącza klienta PB. Przydatne podczas gry na serwerach bez zabezpieczeń.
pb_Ver - Wersja PB jaka jest używana przez gracza i na serwerze.
pb_Plist - Lista graczy aktualnie znajdujących się na serwerze. Tutaj należy zwrócić uwagę na dwie funkcje:
- autch rate, która jeśli wskaże poniżej wartości 2.5, oznacza że jest problem z PB,
- recent SS, która informuje o ilości wykonanych screenshotów przez serwer gry.
pb_SsOptions - Konfiguracja screenshot
pb_GetSs - Przechwytuje screenshot i zapisuje go do katalogu /pb/scrnshot
pb_CvarList - Konsola wypisuje niedozwolone komendy do użycia na serwerze
pb_CvarVal
[Cvar name] - Umożliwia sprawdzenie jakie wartości mają komendy
serwera. Przykład: "/pb_CvarVal sv_fps" - konsola wyświetli, że na
serwerze jest przykładowo ustawiona wartość "sv_fps=30".
pb_BindSrch
[text] - Przydatne narzędzie w przypadku zapomnianych bindów w configu
gracza. Po wpisaniu słowa kluczowego (lub jego części), konsola odpowie
w ilu bindach znajduje się szukana fraza. Przykład: Zapomniałem pod
jakim klawiszem mam zmianę koloru tekstur, ale pamiętam że komenda
zaczynała się na "map". Wpisuję /pb_BindSrch map i uzyskuję następujący
wynik: Znaleziono 2 podbindowane klawisze ze zwrotem
r_mapoverbrightbits.
pb_CvarSrch [text] - jak wyżej ale szuka niedozwolone komendy
pb_CvarUser - informacja o userach posiadających cvary
pb_CvarChanged - Wykaz komend/ustawień które odbiegają od wartości domyślnej.
pb_WriteCfg [nazwa_pliku.cfg (wartość domyślna=pbcl.cfg)] - Zachowuje ustawienia klienta pb (nasz 2 config)
pb_RegNameFull
[nick] [hasło] - Ciekawa komenda pozwalająca na autoryzację własnego
nickname, ale dostępna po dodatkowej opłacie. Żeby  zarejestrować się,
kliknij tutaj
.
pb_RegNamePartial [nick] [hasło] - jak wyżej
pb_RegNameDel [slot #] - Wyrzuca z serwera zastrzeżony nick / fake name.
pb_RegNameList - Lista z zastrzeżonymi nickami
pb_Power
- Informacja o połączonych graczach do serwera PB (Każdy gracz POWINIEN
być na tej liście! Jeśli nie, to używa się komendy /callvote kick
[playerID])
pb_Kick [slot #] - Rodzaj głosowania zastępczego, kiedy
opcja "/callvote kick" na serwerze jest wyłączona. Jeśli każdy
zagłosuje pozytywnie, gracz z danego slota zostanie usunięty z serwera.
pb_MsgPrefix
[PB Message Prefix (wartość domyślna=PunkBuster Client)] - nazwa z jaką
PB będzie komunikował o swoich czynnościach (domyślnie PunkBuster
Client). Przydatną opcją dla tych, którzy nie lubią wyświetlania
informacji w oknie gry, jest wpisanie w tym miejscu "skipnotify", co
spowoduje wyłączenie komunikatów na ekranie (znajdą się jedynie po
otwarciu konsoli).
pb_Security [0=No, 1=Yes (wartość domyślna=1)] -
To ustawienie jest bezpośrednio związane z update'em pb i ..... jest
powodem wielu dyskusji na forach każdej gry wspieranej przez
Evenbalance. Nikt do końca nie wie czy lepiej ustawić Security na
wartość 1 czy może na 0.
- pb_Security 1 - Aktualizacja plików PB
odbywa się bezpośrednio z master serwera Even Balance. Należy tutaj
dodać, że PB często przeprowadza "kosmetykę" swoich bibliotek i
włączenie opcji jest wskazane pod względem bezpieczeństwa. Jednak w
przypadku słabszych komputerów może odbić się to na płynności gry.
Wtedy należy ustawić komendę tak jak niżej.
- pb_Security 0 -
Aktualizacja bezpośrednio z serwera gry. Nie będzie problemów jeśli
serwer pochodzi z zaufanej lokacji. Przydatne, kiedy serwer posiada
starą wersję PB.
pb_Sleep [od 20 do 500, wartość domyślna="60"] -
Opóźnienie wysyłania pakietów kontrolnych do serwerów Even Balance.
Wbrew pozorom najlepszym ustawieniem nie jest dopuszczalna wartość
maksymalna. Z prywatnych doświadczeń najlepszym wariantem jest
ustawienie w przedziale od 150 do 300. Należy pamiętać, że opóźnienie
wysyłania pakietów jest tylko pozorne! Ustawienie wartości "500" (500
milisekund), skutkuje buforowaniem danych do wysłania, a nie jak się
uważa, zatrzymaniem ich na 500ms. Można sprawdzić to bardzo łatwo za
pomocą komendy pb_netstat.
pb_LogToFile [0=No, 1=Yes, wartość
domyślna=0] - Jeśli mamy problemy z pb i bardzo chcemy aby nam ktoś
pomógł używamy tej komendy z opcją 1. W katalogu pb utworzy się plik o
nazwie pbcl.txt który możemy otworzyć i skopiować całość loga i wkleić
na forum w odpowiednim temacie ;).
pb_SsLog [0=No, 1=Yes, wartość
domyślna=1] - Umożliwia zapis informacji o screenshotach wysyłanych do
serwera gry. Tutaj należy podkreślić, że to SERWER GRY robi nam
screeny, a nie serwer master PB jak się czasem uważa. O ilości
wysłanych screenów można się dowiedzieć używając komendy "/pb_plist".
pb_SsSave
[0=No, 1=Yes, wartość domyślna=0] - Umożliwia zapis screenshotów
ściąganych przez serwer gry. utaj należy podkreślić, że to SERWER GRY
robi nam screeny, a nie serwer master PB jak się czasem uważa. O ilości
wysłanych screenów można się dowiedzieć używając komendy "/pb_plist".
pb_RegNameFn - Informacja o zastrzeżonych nickach z pliku regname.dat
pb_LogPw - hasło dostępu do poniższego
pb_LogUser [nick] - Wymuszenie dokładnego sprawdzenia przez PB danego nicka. (Zależne od ustawień serwera).
pb_LogAddr - j/w ze sprawdzeniem adresu
pb_LogPort - j/w ze sprawdzeniem portu
pb_Load
[nazwa.cfg] - Funkcja pozwala na załadowanie prywatnej konfiguracji
systemu PunkBuster co pozwala na zoptymalizowanie czasu uruchamiania PB.
pb_lan
[0 lub 1] - Jeśli występuje problem związany z gubieniem pakietów w PB,
można włączyć tę funkcję. Powoduje ona wyłączenie paru zbędnych opcji w
PB, a sam system zachowuje się tak, jakby gracz nie miał dostępu do
internetu.
pb_ignore [0 lub 1] - Funkcja znana z SOF2 (Soldier of
Fortune) dlaczego znalazła się w PB dla Q3? Ignoruje błędy w PB (a
raczej powinna), wywołane w systemach typu Windows XP lub Vista,
przykładowo poprzez minimalizację okna gry albo błąd karty graficznej.
pb_autoexec
- Pozwala zatrzymać (tylko dla siebie) swój nick przy pomocy skryptu,
którego PB używa przy łączeniu się do serwera. Gracz może stworzyć lub
edytować pbcl.cfg przy pomocy zwykłego edytora textowego (np.
Notatnika) i dodać linijkę "pb_autoexec pbgame". W baseq3 należy
utworzyć plik o nazwie pbgame.cfg i dodać komendy, które będą
automatycznie wykonywane przy łączeniu się z serwerem.
pb_netstat - Podaje informacje o ilości wysłanych i odebranych pakietów z masterserver Even Balance.
pb_homepath - Wskazuje miejsce zainstalowania oprogramowania PB.
pb_nextmaster
- Bardzo przydatna komenda, a kiedy już się z niej skorzysta, ciężko
wyobrazić sobie grę bez podbindowania tej funkcji:
S 3 MASTER4.EVENBALANCE.COM 24305
S 4 ID1.EVENBALANCE.COM 24305 (najlepiej działający na łączach Neostrady)
S 5 MASTER2.EVENBALANCE.COM 24305
S 2 Q3A1.EVENBALANCE.COM 24305
Pb_myguid - Pokazuje unikalny nr GUID gracza
Pb_bind? - Wykaz bindów w configu gry
Pb_cdkeyverauto
[0 lub 1] - Jeśli posiada się oryginalny CD-Key, a występują problemy z
jego weryfikacją, powinno się ustawić wartość=1.
pb_logmd5tool [0
lub 1] - Włączenie tej opcji spowoduje uruchomienie procesu sprawdzania
gracza/graczy z poziomu klienta pod kątem występowania czitów (nawet
jak w danym momencie ich nie używają ale mają w katalogu q3).
pb_netport
[0 do 65535] 0 wyłączone - Bardzo przydatna komenda jeśli chodzi o
firewalle i niektóre routery, które blokują dostęp do serwerów
Evenbalance. Przykład: Gracz nie może wejść na serwer i otrzymuje
informację "PunkBuster Error: No packet flow". Jeśli upewniłeś się, że
posiadasz nową wersję systemu, otwórz konfigurację firewalla, gdzie
należy dodać regułę na port np. 22000 i nazwać go przykładowo "q3a".
Zapisz ustawienia. Podłącz się do serwera gry i w konsoli wpisz
"pb_netport 22000".
pb_master [adres]- Pozwala na manualne określenie serwera PB.
pb_system
[0 lub 1] - PunkBuster może wykrywać konflikty z innymi programami
podczas skanowania pamięci. Zmiana na 1 może ograniczyć lub
wyeliminować problemy ze sprzętem.
pb_forceoob [0 lub 1] (out of
band) – Należy ustawić wartość=1 jeśli występuje problem z odrzuceniem
pakietu kontrolnego na routerze. Wartość zalecana to 0.
Pb_alist - Wyświetla pełny GUID graczy (o ile funkcja jest odblokowana na serwerze).
Pb_cmd - Wewnętrzna linia komend dla systemu PB.

IV. Najczęściej spotykane problemy i sposoby rozwiązania

1. "Po podłączeniu do serwera z PB komputer zawiesza się".

Wniosek: Prawdopodobnie występuje konflikt sprzętowy.

Lekarstwo: /pb_system 1, przywrócić poprzednie sterowniki karty graficznej lub sprawdzić poprawność pliku opengl.dll.

2. PunkBuster Client: WARNING PunkBuster Reports PB Server Running Old Version x.xx.

Wniosek: Serwer, na który chcesz wejść, ma starszą wersję PB niż Twoja.

Lekarstwo: /pb_system 1, /pb_security 0, i oczekiwanie na "regres" klienta do starszej wersji.

3. PunkBuster Client: Warning: PB Kicks for Non-standard Characters and All PB Restrictions on this server

Wniosek: Posiadasz starą wersję klienta PB.

Lekarstwo: Należy wykonać aktualizację PB do najnowszej wersji.

4.
Server Disconnected - PB kicked player... RESTRICTION: SERVICE
COMMUNICATION failure: PnkBstrN.exe, lub PnkBstrK driver failure (gdzie
N to wersja = A lub B) i wszystkie podobne błędy związane z działaniem
drivera PB.


Wniosek: Sterownik PnkBstrN.exe nie może nawiązać
połączenia z serwerem Even Balance. Zjawisko głównie występuje na
systemach z rodziny Microsoft i jego prawdopodobną przyczyną było
usunięcie tego pliku z dysku albo blokada go w procesach systemowych
lub usługach uruchamianych przy starcie systemu w msconfig.

Lekarstwo:
Na początek należy wykonać aktualizację PB aby wykluczyć brak
poszczególnych plików. Jeśli problem powtarza się, należy sprawdzić
system operacyjny:

a) Start -> Ustawienia -> Panel Sterowania -> Narzędzia Administracyjne -> Usługi
Wyszukaj usługę o nazwie PnkBstrA a następnie nadaj priorytet "Uruchom" i tryb "Ręczny" lub "Automatyczny".

b) Jeśli dalej występuje problem, sprawdź czy pliki wykonawcze i sterownik istnieje na dysku. Powinien znajdować się w:
PnkBstrA.exe - c:/windows/system32
PnkBstrB.exe - c:/windows/system32 i ...quakeIIIarena/pb
PnkBstrK.exe - c:/windows/system32/drivers i ...quakeIIIarena/pb
Jeśli
nie ma któregoś z plików w określonej lokalizacji trzeba koniecznie
zadbać o to aby się tam znalazł(y) poprzez reinstalację sterowników PB
za pomocą programu PBSVC.EXE.
Skrócona
instrukcja obsługi programu
: Po ściągnięciu i uruchomieniu, należy
kliknąć przycisk "Test Services". Jeśli w oknie dialogowym pojawią się
wszystkie wyniki zaznaczone na zielono, należy przeinstalować usługę
zaznaczając opcję "Install/Re-Install PunkBuster Service". Kliknij
"Next", potwierdź informację przez "I Agree" i postępuj zgodnie ze
wskazówkami programu. Gdy wynik testu z programu będzie odznaczony na
czerwono, przejdź do punktu c.

c) Po tej czynności sprawdź
działanie PB na serwerze. Jeżeli dalej wystąpi problem, otwórz
konfigurację firewalla, wyszukaj reguły dla sterowników PB i nadaj im
możliwość łączenia się z Internetem poprzez wybrany port np. 22000. Tak
samo sprawa wygląda z routerem. Po tej czynności uruchom grę, połącz
się z serwerem i w konsoli wpisz: /pb_netport 22000 a następnie
/pb_ignore 1.

V. Zakończenie

Osobiście dodam od siebie, że po przeczytaniu tekstu autorstwa ins1de'a, z 3 komend dotyczących PB w moim configu, zrobiło się nagle 8, a gra stała się bardzo komfortowa. Jedyny moment, kiedy czekam aż PunkBuster przestanie mielić to jedna lub dwie minuty od czasu połączenia się z serwerem, dalej wszystko chodzi tak, jakby PB w ogóle nie było. Dlatego polecam ten artykuł i namawiam do testowania wszystkich komend klienckich, by podzielić się z innymi quakerami doświadczeniami zdobytymi z ich działania na komfort gry.

Powyższy FAQ może być jeszcze lepszy dzięki Tobie. Wskaż nam błędy, a jeśli masz coś ciekawego do powiedzenia oprócz wiadomości zawartych w niniejszym artykule, zgłoś się do nas!
Wyświetleń: 25463

Brak komentarzy.

Zaloguj się by dodać komentarz.

Co nowego

  1. Requiem zaktualizował post: Znów wpadłem tutaj za wspomnieniami! Od jakiegoś czasu bawię się w ... / Witam i o zdrowie pytam!
  2. Fruity zaktualizował post: Pamiętam tą mapę, kawał dobrej roboty :-D. Kiedyś nawet szukałem k... / Witam i o zdrowie pytam!
  3. Requiem zaktualizował post: **Aktualizacja 2021 [req]: Linki w większości nieaktywne, jako alte... / FAQ - Przeczytaj zanim napiszesz posta!
  4. Requiem napisał post: @Modeq: To chyba nie zmienia się na przestrzeni lat :D / Help co zrobic z czyms
  5. bfr_aka_pablonzo napisał post: Sam już nie wiem co o tym myśleć. / Quake - kerzy w czasach covid19
  6. Szczawson napisał post: Tym eksperymentalnym lękiem niby? Nie polecam. Kłamią w tv, kłamią ... / Quake - kerzy w czasach covid19
  7. bfr_aka_pablonzo napisał post: Ja jeszcze czekam ze szczepieniem. Mam ten zjebany certyfikat covid... / Quake - kerzy w czasach covid19
  8. ProX napisał post: Bo maseczki nie chronią Ciebie przed covidem tylko inne osoby przed... / Quake - kerzy w czasach covid19
  9. Szczawson napisał post: Wszyscy drukują. I tak USA nie przebijemy. Ostatnio wchodzę do robo... / Quake - kerzy w czasach covid19
  10. Vymmiatacz napisał post: Bo te całe "lokdałny" są chuja warte. Przykład moich rodziców - wsz... / Quake - kerzy w czasach covid19
  11. Szczawson napisał post: A co myślicie teraz? Po roku? Bo ja uważam że nic nie działa. Ani g... / Quake - kerzy w czasach covid19
  12. Fruity napisał post: @ksiadz: Chodzi ci o legalną wersję q3? Czy ogólnie? / Q3 legalne?
  13. bfr_aka_pablonzo napisał post: @ksiadz: pytaj śmiało / Quake - kerzy w czasach covid19
  14. ksiadz napisał post: hej widze ze ktoś jest na forum ;) czy ktos z was dobrze ogarnia q3... / Quake - kerzy w czasach covid19
  1. kbr90 napisał komentarz: 100 lat Quake / newsy
  2. Requiem zaktualizował post: Znów wpadłem tutaj za wspomnieniami! Od jakiegoś czasu bawię się w ... / Witam i o zdrowie pytam!
  3. Fruity zaktualizował post: Pamiętam tą mapę, kawał dobrej roboty :-D. Kiedyś nawet szukałem k... / Witam i o zdrowie pytam!
  4. Requiem zaktualizował post: **Aktualizacja 2021 [req]: Linki w większości nieaktywne, jako alte... / FAQ - Przeczytaj zanim napiszesz posta!
  5. Requiem napisał post: @Modeq: To chyba nie zmienia się na przestrzeni lat :D / Help co zrobic z czyms
  6. nergal napisał komentarz: Czasem się wpada:) / newsy
  7. aromat napisał komentarz: Noo @#$%... nie wierze. Z okazji 25 lecia widzę i trupy wstały :D / newsy
  8. yac napisał komentarz: Zacnie się oglądało. Każdy mecz widowiskowy, komentatorzy też świet... / newsy
  9. bfr_aka_pablonzo zaktualizował newsa: Quakecon 2021 - 25 lecie Quake
  10. bfr_aka_pablonzo napisał post: Sam już nie wiem co o tym myśleć. / Quake - kerzy w czasach covid19
  11. Szczawson napisał post: Tym eksperymentalnym lękiem niby? Nie polecam. Kłamią w tv, kłamią ... / Quake - kerzy w czasach covid19
  12. bfr_aka_pablonzo napisał post: Ja jeszcze czekam ze szczepieniem. Mam ten zjebany certyfikat covid... / Quake - kerzy w czasach covid19
  13. ProX napisał post: Bo maseczki nie chronią Ciebie przed covidem tylko inne osoby przed... / Quake - kerzy w czasach covid19
  14. sQr napisał komentarz: Też byłem w fp :))) / klany

Pokaż więcej »

Gracze

  1. bfr_aka_pablonzo - 38 pkt
  2. Woju - 14 pkt
  3. kbr90 -1 - 3 pkt
  4. Bagheera - 1 pkt
Zobacz cały »
Zobacz wszystko »

Statystyki graczy ogółem:

  • Wygranych / przegranych: 171026 / 176857
  • Trafień / strzałów: 101459712 / 334685073
  • Fragów / zgonów: 5177277 / 4472152

Więcej statystyk już wkrótce...

Cytaty

Quakecon will soon start getting sponsored by hair loss solutions, erection pills, life insurance and QVC.

Źródło: http://esreality.com/post/2891023/clawz-everyone-can-give-me-a-hard-time-it-is-about/#pid2891208

Dodał: tath

Ankieta

Uważasz, że QC przyczyni się do porządnego resetu serii?

Głosów: 497