ORG

quake.net.pl » Polskie Centrum Quake od 1998 roku



Quake Live a zmierzch Quake 3 Arena 1.16n

sob, 25 październik 2008 11:56:01 | Autor: Bongo

W swoim felietonie chciałbym poruszyć kwestię wpływu Quake Live na
sceny Quake 3 Arena ze starej wersji 1.16n. Tekst ten jest próbą
odpowiedzi na pytanie: Co się stanie z Quake 3 Arena kiedy wyjdzie
Quake Live?. Dlaczego nastawiłem się na p.r. 1.16n w tytule, a nie
ogólnie na Quake 3 Arena jako całość? Dowiecie się w dalszej części
tekstu.

Spora
część z nas grała kiedyś na starym dobrym point release 1.11 – 1.16n.
Ci, którzy nie mieli tej przyjemności, słysząc frazę "1.16n" kojarzyli
to na pewno z cheatami, "dziećmi neostrady" (oczywiście mocno tutaj
uogólniam) i brakiem serwerów ze standardowym Q3. Zastanawia więc pewna
sprawa: Skoro na 1.16n jest tak źle (ludzie bezkarnie oszukują, pełno
dzieciaków którzy uciekają z serwerów jak im nie idzie, z wyższością
wyzywają słabszych na czym świat stoi), a równolegle gra na 1.32 jest,
z obiektywnego punktu widzenia, o wiele lepsza - chociażby ze względu
na nieporównywalnie bardziej rozwinięte mody i dużo wydajniejszy
protokół sieciowy (...) To do cholery jasnej! Co trzyma tych ludzi na
starym point release 1.16n? Odpowiedź jest bardziej jednoznaczna niż
się może wydawać. 1.16n ma coś, czego nie ma 1.32: Większy dopływ
"świeżej krwi", czyli po prostu: zwykłych, szarych, nowych graczy,
chcących zobaczyć jak się gra przez interenet w kultowy Quake 3 Arena.
Na 1.32 też pojawiają się nowi, ale nie występuje to na taką skalę, jak
na starej wersji. Każdy gracz, który poznał Quake 3, wie jak złożona
jest to gra. Mimo, iż z wierzchu wygląda na klasyczny FPS, to rozgrywka
wymaga nie lada myślenia, podzielności uwagi, wyczucia właściwości
broni i odpowiedniej taktyki. Starcie z doświadczonym graczem, jest
więc dla nowego nie lada szokiem. Czemu przypominam te oczywiste
kwestie? Aby uświadomić siłę 1.16n. Tam nie gra się standardowego Q3.
Wszystko ogranicza się do systemu "only rail" albo do całkowitej zmiany
właściwości broni, tj. rakietnica waląca z ogromną prędkością, szybko
przeładowujący się shotgun lub rail, co jest jedynie zalążkiem zmian,
których jest o wiele więcej. We wszystkich jednak można zauważyć
niezmienną tendencję: Upraszczanie gry w taki sposób, by nie była zbyt
wymagająca dla początkujących. Jest to bardzo przyjazne dla nowych
graczy. Po kilku miesiącach gry ich poziom jest już przyzwoity, a oni
Widząc swoje szybkie postępy zaczynają sądzić, że są nie lada
"wyjadaczami" Quake 3 Arena. Nowszy point release 1.32 im tego nie da.
Tu naprawdę ciężko o nowego gracza, z którym mogliby stoczyć względnie
wyrównany pojedynek. Nawet jeśli z ciekawości któryś z Nich będzie
chciał sprawdzić nowszą wersję, to widząc przepaść w umiejętnościach,
jaka dzieli go od graczy normalnego Q3, szybko wraca z powrotem do
1.16n. Wniosek z tego prosty, że sceny z 1.32 są bardziej hermetyczne.
Tu nie ma zbyt dużego przepływu graczy, a w porównaniu do starszego
point release ta rotacja jest praktycznie zerowa. Jedni odchodzą, a
drudzy przychodzą i szybko uzupełniają miejsce poprzednich. To jest
ogromny walor scen 1.16n, co daje efekt w postaci przyzwoitej ilości
graczy. Podsumowując Q3 można podzielić na dwie główne sceny pod
względem Point Release: 1.32 i właśnie 1.11 – 1.16n. Dlaczego? Pierwsza
jest najnowsza - dająca największe możliwości, druga za to najstarsza -
dająca nowych graczy. Wygląda to jakby scena 1.11 - 1.16n była swoistym
zapleczem elitarnej "ligi" z 1.32. Gwoździem do powyższych rozważań
jest fundamentalne pytanie: Jak na tą sytuację wpłynie pojawienie się
Quake Live?

Jak pisałem wcześniej, Quake 3 Arena 1.16n utrzymuje
się na przyzwoitym poziomie głównie dzięki napływowi nowych graczy. Nie
trudno sobie wyobrazić co by się stało, gdyby ich zabrakło? Początkowo
nie byłoby to zauważalne, ale po pewnym czasie ludzi tam grających
zaczęłoby powolutku braknąć do momentu pozostania małej grupki
fanatyków. Jak taka sytuacja wyglądałaby na 1.32? Otóż proces kurczenia
byłby nieporównywalnie dłuższy. Graczy na 1.32 jest o wiele więcej
(głównie ze względu na ilość serwerów), zaś wysoki poziom rywalizacji
powoduje, że ciągle czegoś się uczą. Dzięki temu nie nudzi im się to
tak szybko, jak łatwiutkie i przyjemne nawalanki z 1.16n. Poza tym
napływ nowych graczy na 1.32 od dłuższego czasu niemalże nie istnieje.
Cały ten złożony system "dwóch światów", może zostać bardzo mocno
zachwiany, gdy pojawi się trzecia opcja, a mianowicie nadchodzący Quake
Live!

Spróbujmy się wczuć w rolę osoby nie mającej styczności z
Quake, a dowiadującej się o wyjściu darmowego FPS-a i w dodatku
nawiązującego do kultowej serii. Czy nie jest to kuszące? Tymbardziej
że całkowicie za darmo! Nikt nie lubi płacić, a nowe gry mają dobre
zabezpieczenia w kwesti piractwa. Dlatego darmowe produkcje odnoszą
obecnie spore sukcesy. Możemy sie zatem spodziewać, że po oficjalnej
premierze QL, można śmiało nastawiać się na ogromną falę nowych graczy.
Będzie to zapewne duża grupa typowych "newbie", którzy w jednym
momencie, razem "wejdą do gry", a dostaną normalnego Q3 i od niego
zaczną rozgrywkę - nie ograniczonego modyfikacjami broni. Oprócz tego
gra z ludźmi na swoim poziomie będzie im sprawiać niesamowitą frajdę.
Inaczej niż na 1.32, gdzie pojedynczo byliby masakrowani przez
doświadczonych graczy, co powoduje zniechęcenie. Tu będą grać między
sobą, inaczej niż na 1.16n, gdzie dostaliby tylko płytką imitację
Qauke, która szybko się nudzi. Twórcy nowej/starej odsłony Wstrząsu
doskonale sobie z tego zdają sprawę, i już w beta testach można
zobaczyć oznaczenia na serwerze, czy grają teraz ludzie: równi, słabsi
czy może lepsi od nas. Można być niemalże pewnym, że Quake Live
zatrzyma dopływ nowych graczy do Quake 3 Arena, ale można być
jednocześnie całkowicie pewnym, że najgorzej na tym wyjdzie stara
wersja 1.11 - 1.16n. Nowy point release ma duże sceny, które jeszcze
długo będą istnieć (np. Clan Arena). Jeśli w Quake Live nie będzie
można wstawić pro-mode, to taka Clan Arena nadal pozostanie na 1.32 i
nieprędko upadnie (szczególnie, gdy impulsu do działania będą dawać
kolejne edycje PLCA).

Dlatego w tytule napisałem o zmierzchu Quake 3 Arena 1.16n.

Na
pewno każdy z Was miał przyjemność czytać spory pomiędzy ludźmi
reprezentującymi stary i nowy Point Release. Po wyjściu Quake Live na
pewno to się skończy. Ludziom zapatrzonym w 1.16n, wydaje się, że
gracze 1.32 chcą ich na siłę przeciągnąć do 1.32. Nic bardziej mylnego!
Jest grupa ludzi, która na serwisach o 1.11 - 1.16n opisuje zalety
1.32, ale robi to tylko dla nowych graczy aby wiedzieli, że istnieje
możliwość gry ograniczająca lagi i cheaterów. A co wybiorą, to już ich
sprawa. Ważne, że chociaż się dowiedzą. Starsi wyjadacze 1.16n zaraz
myślą, że to jakiś zamach na ich scenę. Ale tak na poważnie nikt ich tu
nie chce siłą ściągać. Skoro nie przeszkadzają im lagi (niektórym nawet
pomagają, bo trudniej trafić) czy cheaty, to niech zostaną. Nikomu na
takich osobach tu nie zależy. A jeśli po wyjściu Quake Live, nowi
pojawią się właśnie tam. To po co spierać się z nimi na ich forach czy
portalach? Ich sceny nie dostarczające "nowej krwi" staną się dla nas
całkowicie bezużyteczne, zaś dyskusje z zapaleńcami 1.16n zupełnie
bezsensowne.

Co się stanie, kiedy wyjdzie Quake Live? Okaże się
w niedalekiej przyszłości. Czy będzie to czarny scenariusz dla 1.16n?
Wszystko jak na razie wskazuje na to, że tak. Ale jak to będzie
wygladać w praktyce? Są setki podobnych pytań, na które nie znamy
odpowiedzi...

Moje wywody nie miały na celu zdyskredytowania
ludzi z 1.16n, którzy są strasznie wyczuleni na takie tematy. Starałem
się jak najobiektywniej przedstawić poruszany temat: Czy p.r. 1.11 -
1.16n bez dopływu nowych graczy przetrwa? Stare przysłowie głosi:
"Gdzie dwóch się kłóci, tam trzeci korzysta". Tym trzecim będzie
niewątpliwie Quake Live. Na pewno przyjście nowego gracza na scenie
tytułów FPS będzie odczuwalne, zarówno na 1.16n jak i na 1.32... Z
drugiej strony może wbrew przysłowiu skorzystamy wszyscy? Bo każdy
znajdzie coś dla siebie w Quake Live (trochę głupio będą wtedy wyglądać
argumenty ludzi z 1.16n, którzy nie chcieli słyszeć o żadnych
nowościach poprawiających grę, a np. zaczną grać w QL). Ale nie wiemy
tego. Mój felieton, ma póki co charakter wywodu "Co by było gdyby...".
Jedyna prawidłowa odpowiedź: Przyszłość pokaże.

Wyświetleń: 23347
Dc5d45e4b66d49ab78d089514f9f4f2ef26dd959 full

bryan | 2008-10-30 18:08:03

"Moje wywody nie miały na celu zdyskredytowania ludzi z 1.16n, którzy są strasznie wyczuleni na takie tematy."

-- prawda w oczy kole :)) swego czasu pisalem podobny felieton porownujacy sceny 1.32 i nizszych :)

Co do QL - nie wiem, czy ludzie rzeczywiscie tak zaczna w niego grac masowo jak w q3, w przypadku QL nie ruszyla taka machina reklamowo-medialna jak w przypadku Q3 (przypomnijcie sobie zapowiedzi na 6miesiecy przed premiera w CDAction, albo recenzje w Resecie i reklamy "z sedesem" na tylnych okladkach gazet branzowych ).

Daję piąteczkę - do maxa brakuje w sumie tylko ciekawszego przestrzennie zredagowania całości ;)

9873

extrim | 2008-10-31 08:07:05

Bongo niemalże podobnie myślę na ten temat, uważam że nie trzeba QL tak reklamować bo i tak dużo informacji jest w internecie, w dniu premiery każdy serwis gamingowy na ten temat napisze...

1687

move | 2008-10-31 09:11:36

Zauważcie tylko jedną rzecz - już teraz w wersję BETA gra więcej ludzi niż obecnie w Q3. Powinien być sukces.

7748

[M]aniek | 2008-10-31 13:33:19

Pisząc kolumnę, proponuje też dodawać newsa o niej, bo ja na przykład bez tego nie zwracam uwagi, że jakaś nowa się pojawiła :D

16733

songo.krzychu | 2008-11-04 16:40:03

Move, racja, też to zauważyłem.

Gravatar

GREENLIGHT | 2008-11-19 12:13:52

Miły artykuł,gram jak sie dowiedzialem na 1.16.Nie mam w głowie podziału na 1.32 i 1.16,ale z opisu wynika,że różnica jest kolosalna.Będe musiał spróbować.Domyślam się ,że 1.32 oferuje grę zbliżoną do 'polowania',a nie szybkiej jatki.Gram głównie na serwie AWE Clan z USA.Shotgun.Lagi dramatyczne,fakt.I troche nuda.
PS.dziwią mnie antagonizmy pomędzy QUAKE'rami bo to nie ma znaczenia,jaka wersja czy mod,ważna jest sama gra.

15768

Bongo | 2008-11-21 20:39:00

"PS.dziwią mnie antagonizmy pomędzy QUAKE'rami bo to nie ma znaczenia,jaka wersja czy mod,ważna jest sama gra"

??? o_0

Przecież w normalnego Quake 3 gra się tylko na 1.32. Inni, którzy zmieniają Q3 w takie rzeczy, że w niczym nie przypomina to naszego "Wstrząsu" - mają swój świat i swoje zabawki. I niech tak zostanie. Ja osobiście nie chcę aby na 1.32 czy Quake Live były serwery: only rail, hook, jakieś mega szybkie sg, czy inne debilne zmiany robione tylko po to aby komuś grało się łatwiej, bo zwykły Q3 za trudny. Niech sobie grają w co chcą, oby tylko nie wmawiali innym, że Q3 to ich śmieszne sceny. Tu nawet nie ma o co się kłócić. A i sorry za offtopa - bo felieton o czymś innym.

Gravatar

exoriou | 2008-12-09 10:37:22

ja mam nie ukrywam duze nadzieje zwiazane z QL, gralem kiedys w Q3, ale obecnie pograc sie poprostu nie da bo ludzie za bardzo poziomem odskoczyli :) a gram tylko na 1.32
w sumie z tego arta dowiedzialem sie o scenie 1.11 :D nie wiedzialem ze to zyje, no ale czasy gdy zagrywalem sie w q3 to bylo kilka lat temu..

Gravatar

q3sebo | 2010-01-19 15:21:57

Jestem byłym graczem 1.16n, serwer demon uk 1 (1vs1) Niemcy. Przeżyłem na nim wiele dobrych i złych chwil jak na każdym serwie. Moim zdaniem ten artykuł nie jest obiektywny. Czemu 1.16n=cheaty, haki, śmieszne mody? Wszystko zależy od serwa i ludzi na nim a nie pr. Może powiecie, że na każdym serwie 1.32 panuje uczciwość i poziom "boski" skilla lol :D? Na 1.16n było i jest wielu dobrych graczy, którzy także grali równolegle w 1.32 a wracali na 1.16n jak na stare śmiecie, po prostu z sentymentu i towarzystwa. Osobiście uważam, że tam klimat jest o wiele ciekawszy niż na 1.32 jest bardziej kamerlanie, gdzie na 1.32 każdy chce być jak najbardziej cool ziomem wśród innych cool ziomów, gdzie każdy ziom=prawie pro ^^. 1.11-1.16n i tu się zgodzę jest swoistą wylęgarnią dla 1.32. W 1.16n na 1vs1 newbie uczyli się od "wyjadaczy", na FFA grali miedzy sobą dla zabawy, jeśli ktoś był ambitny trenował z lepszymi na 1vs1 jak nie, grał "DLA ZABAWY" z równymi sobie na FFA i chyba oto przecież też chodzi? Nie żeby być mego pro nad innymi pro, bo nie każdy po to gra, gra się czasem też dla przyjemności i dobrej zabawy, wszystko zależy z kim się gra. Od podstaw "newbie" nauczyłem się tam grać i przyznaje, że po przejściu na 1.32 z ledwością dorównywałem umiejętnościami "dobrym" zawodnikom na znanych mi mapach, bo na wszelkich innych z takimi nie miałem szans :) oprócz przeciętnych graczy. Wróciłem do 1.16n bo na 1.32 serwy stały na mapach, które ledwo znałem i zbyt dużo czasu i checi potrzeba by aby opanować mapę na tyle aby stawić czoła ludziom prezentującym konkretny poziom tam :). Przypomniały mi się mecze z p0gr0mem na dm17 całymi dniami i chyba 1na100 udało mi się zrównać z nim wynik 28:23 coś w tych granichach.
Zgadzam się z opinią autora, że QL może nabruździć i to najbardziej w 1.16n pod względem nowych graczy a szkoda bo nie raz widziałem jak początkujący newbie po roku grania rośli w siłe tak jak ja kiedyś. Poznawali metody, strategie, ustawiali configi pod siebie, kupowali sprzęt :) i to było fajne co wieczór spotykać ludzi z Niemiec, Holandii, Szwecji, Turcji, Anglii, Węgier, którzy mają swoje życie, jakby spotykało się ich w knajpie przy piwie grając w q3 i to chyba tyczy się każdego pr. Więc jakieś wyróżnienia i oszczerstwa pod ich adresem są bezsensu. Sa różne pr i różne serwery w ich obrębie i na każdym grają różni ludzie, generalizować to wszystko do pr 1.32>1.16>1.11 jest bezcelowe wg mnie:) Skill=talent+doświadczenie+sprzęt+poznanie mapy+łącze+osobowość.

Gravatar

q3sebo | 2010-01-19 15:37:21

Komentując komentarz :D bonga, że w normalnego q3 gra się tylko na 1.32 sam nie rozumiem Twojego o.O???? Co 1.11-1.16n to nie normalny q3? Chyba najpierw były te pr a dopiero potem 1.32 a nie żę zrobiono najpierw 1.32 a potem dla leszczy co nie dają rady zrobiono 1.11, żeby sobie mogli pograć nobki jedne w jakieś customy lol. To tak samo jakbyś powiedział, że Mazda 3 to nie jest samochód bo normalny samochód to mazda 6 lol. To się nazywa ewolucja i q3 ewoluowało. Tak samo mogę powiedzieć, że Ty nie jesteś człowiek jak masz 5 lat bo prawdziwym człowiekiem jesteś dopiero jak masz 18. Zresztą napisałem już q3 rózne pr różne serwey różnie ludzie a nie same pr.

Gravatar

Wujek_G | 2012-01-07 12:47:55

q3sebo nic dodać, nic ująć. Obserwuję Quake III Arena ze szczerym rozbawieniem od lat 10 i wstyd mi za tych wszystkich gówniarzy, którzy tworzą sobie jakieś filozofie o których opowiadał szanowny kolega q3sebo. Ale niestety taki już ten naród, że muszą się tworzyć pseudo elyty pełne quasi yntelygentów. Nie wpierdzielać się ludziom do chałupy, co kto lubi - jego rzecz.

Sam wychowałem się na legendarnym, fantastycznym "Freeze Crew" na 1.11 i niczego związanego z Quakiem milej nie wspominam. Do dziś pozostałem na starym PR, bo kompletnie "nie czuję" tego nowego - i tyle.

A Q3A jak kochałem, tak kocham :)

Jp

kozak2054 | 2014-01-26 00:28:29

! QUAKE 3 ARENA DEMO RULEZ :> !

Zaloguj się by dodać komentarz.

Co nowego

  1. Requiem zaktualizował post: Znów wpadłem tutaj za wspomnieniami! Od jakiegoś czasu bawię się w ... / Witam i o zdrowie pytam!
  2. Fruity zaktualizował post: Pamiętam tą mapę, kawał dobrej roboty :-D. Kiedyś nawet szukałem k... / Witam i o zdrowie pytam!
  3. Requiem zaktualizował post: **Aktualizacja 2021 [req]: Linki w większości nieaktywne, jako alte... / FAQ - Przeczytaj zanim napiszesz posta!
  4. Requiem napisał post: @Modeq: To chyba nie zmienia się na przestrzeni lat :D / Help co zrobic z czyms
  5. bfr_aka_pablonzo napisał post: Sam już nie wiem co o tym myśleć. / Quake - kerzy w czasach covid19
  6. Szczawson napisał post: Tym eksperymentalnym lękiem niby? Nie polecam. Kłamią w tv, kłamią ... / Quake - kerzy w czasach covid19
  7. bfr_aka_pablonzo napisał post: Ja jeszcze czekam ze szczepieniem. Mam ten zjebany certyfikat covid... / Quake - kerzy w czasach covid19
  8. ProX napisał post: Bo maseczki nie chronią Ciebie przed covidem tylko inne osoby przed... / Quake - kerzy w czasach covid19
  9. Szczawson napisał post: Wszyscy drukują. I tak USA nie przebijemy. Ostatnio wchodzę do robo... / Quake - kerzy w czasach covid19
  10. Vymmiatacz napisał post: Bo te całe "lokdałny" są chuja warte. Przykład moich rodziców - wsz... / Quake - kerzy w czasach covid19
  11. Szczawson napisał post: A co myślicie teraz? Po roku? Bo ja uważam że nic nie działa. Ani g... / Quake - kerzy w czasach covid19
  12. Fruity napisał post: @ksiadz: Chodzi ci o legalną wersję q3? Czy ogólnie? / Q3 legalne?
  13. bfr_aka_pablonzo napisał post: @ksiadz: pytaj śmiało / Quake - kerzy w czasach covid19
  14. ksiadz napisał post: hej widze ze ktoś jest na forum ;) czy ktos z was dobrze ogarnia q3... / Quake - kerzy w czasach covid19
  1. kbr90 napisał komentarz: 100 lat Quake / newsy
  2. Requiem zaktualizował post: Znów wpadłem tutaj za wspomnieniami! Od jakiegoś czasu bawię się w ... / Witam i o zdrowie pytam!
  3. Fruity zaktualizował post: Pamiętam tą mapę, kawał dobrej roboty :-D. Kiedyś nawet szukałem k... / Witam i o zdrowie pytam!
  4. Requiem zaktualizował post: **Aktualizacja 2021 [req]: Linki w większości nieaktywne, jako alte... / FAQ - Przeczytaj zanim napiszesz posta!
  5. Requiem napisał post: @Modeq: To chyba nie zmienia się na przestrzeni lat :D / Help co zrobic z czyms
  6. nergal napisał komentarz: Czasem się wpada:) / newsy
  7. aromat napisał komentarz: Noo @#$%... nie wierze. Z okazji 25 lecia widzę i trupy wstały :D / newsy
  8. yac napisał komentarz: Zacnie się oglądało. Każdy mecz widowiskowy, komentatorzy też świet... / newsy
  9. bfr_aka_pablonzo zaktualizował newsa: Quakecon 2021 - 25 lecie Quake
  10. bfr_aka_pablonzo napisał post: Sam już nie wiem co o tym myśleć. / Quake - kerzy w czasach covid19
  11. Szczawson napisał post: Tym eksperymentalnym lękiem niby? Nie polecam. Kłamią w tv, kłamią ... / Quake - kerzy w czasach covid19
  12. bfr_aka_pablonzo napisał post: Ja jeszcze czekam ze szczepieniem. Mam ten zjebany certyfikat covid... / Quake - kerzy w czasach covid19
  13. ProX napisał post: Bo maseczki nie chronią Ciebie przed covidem tylko inne osoby przed... / Quake - kerzy w czasach covid19
  14. sQr napisał komentarz: Też byłem w fp :))) / klany

Pokaż więcej »

Gracze

  1. bfr_aka_pablonzo - 38 pkt
  2. Woju - 14 pkt
  3. kbr90 -1 - 3 pkt
  4. Bagheera - 1 pkt
Zobacz cały »
Zobacz wszystko »

Statystyki graczy ogółem:

  • Wygranych / przegranych: 171026 / 176857
  • Trafień / strzałów: 101459712 / 334685073
  • Fragów / zgonów: 5177277 / 4472152

Więcej statystyk już wkrótce...

Cytaty

Quakecon will soon start getting sponsored by hair loss solutions, erection pills, life insurance and QVC.

Źródło: http://esreality.com/post/2891023/clawz-everyone-can-give-me-a-hard-time-it-is-about/#pid2891208

Dodał: tath

Ankieta

Uważasz, że QC przyczyni się do porządnego resetu serii?

Głosów: 497