"Jest kilka spraw, które zapewne dręczą graczy, którzy na q4 przesiadają się z q3 lub wcześniejszych. Należą do nich głównie inaczej zachowujące się bronie, konsola, nieco zmieniona fizyka (do której jednak szybko się przyzwyczajamy!), duże wymagania gry, oraz bardzo nas dziwiące ustawienia FPS. Jednak inaczej nie znaczy wcale gorzej. W tym przypadku jest wręcz przeciwnie. Zacznijmy jednak wyjaśniać wątpliwości od końca - licznik FPS.
Prosta matematyka, 60=125 ?
W przeciwieństwie do poprzednich gier naszej serii, gdzie liczba fps miała znaczący wpływ na fizykę rozgrywki, tutaj posiadanie sprzętu, który wyciągnie z gry ponad 60fps nie będzie miało znaczenia. Wszelka nadmiarowa liczba klatek będzie przez gre ignorowana i redukowana do 60. Jeśli będzie ich więcej renderer po prostu kilkukrotnie wyświetli tę samą. Ma to na celu wyrównanie szans wśród graczy. Nie ma możliwości zmiany tego limitu w konsoli tak jak to miało miejsce w poprzednich quake'ach. Jest wprawdzie zmienna (cvar) odpowiedzialna za ilosc fps, ale wg. producenta gry nie będzie potrzeby zmian, gdyż fizyka gry jest optymalizowana właśnie pod liczbę 60 (tak samo jak q3 pod liczbę ~125). Nie jest to wygórowany limit , a jednocześnie jes to nieco ponad granicą postrzegania ludzkiego oka. Na poparcie moich rozważań przytoczę słowa osoby najważniejszej w całym zamieszaniu związanym z Q4, czyli J.Carmack'a :
"The game tic simulation, including player movement, runs at 60hz, so if it rendered any faster, it would just be rendering identical frames. A fixed tic rate removes issues like Quake 3 had, where some jumps could only be made at certain framerates. In Doom [and Doom engine games such as Quake4], the same player inputs will produce the same motions, no matter what the framerate is."
Mam nadzieję, że wszelkie wątpliwości związane z pozornie małą liczbą FPS zostały w tym momencie rozwiane.
Nie jemy, nie pijemy, odkładamy miedziaki
Czyli potworne wymagania gry. Teoretyczne, minimalne wymagania sprzętowe przedstawiają się następująco:
Pentium 4 2.0 GHz/Athlon XP 2000+ - generalnie procesor 2GHz
512MB RAM (w domyśle oczywiście powinno to być DDR)
CDROM 8x/DVD 2x
2.8GB wolnego miejsca na dysku
Karta dźwiękowa zgodna z DX 9.0
Karta graficzna 100% zgodna DX 9.0 z minimum 64MB pamięci (Radeon 9700, Ge-Force 4 MX)
Straszne ? Nie do końca. Większość z nas ma już sprzęt zbliżony do tego. Ale również nie do końca da się na nim grać. Poza tym gra uruchamia się również na słabszym sprzęcie. Na moim przykładzie - AMD Athlon 1.4Ghz, 256 MB RAM i Ge-Force 4Ti4600 - gra nie chodzi płynnie a na minimalnych detalach liczba klatek oscyluje między 20-60 zależnie od rozmiaru mapy. Jest to troche poniżej wymagań minimalnych i nadaje się jedynie do zwiedzania mapy i wyczucia trochę nowej fizyki. Opierając się jednak na testach przeprowadzonych na serwisie AMD Zone postaram się doradzić jak minimalnym nakładem finansowym złożyć komputer, który udźwignie bez problemów q4 na wysokich detalach.
- Procesor AMD Athlon 64 3200+ (2GHz) - koszt:500zł
- Płyta główna GIGABYTE K8N-SLI (oprata na NFORCE4 obsługuje SLI, obsługuje dyski SATA2, poza tym co ciekawe - ma zintegrowany kontroler gigabit ethernet) - koszt:400zł
- Pamięć RAM DDR 512 MB taktowane 400MHz - jest to wymaganie minimalne, ale wystarczy nam - koszt:175zł
- Karta graficzna - tutaj mamy dylemat, czy wyżyłować się i zakupić kartę, która zagwarantuje nam maksymalną wydajność, czy za połowę ceny kupić nieco wolniejszą rezygnując przy tym z grafiki ? Większość powie, że do gry mp nie potrzeba nam pięknej grafiki - tutaj nie będę się z Wami spierał - jest to rzecz indywidualnych upodobań. Wracając jednak do grafiki - rozważamy modele Ge-Force 7800GT, który możemy dostać już za około 1500zł, oraz Ge-Force 6600GT/6800, za które zapłacimy w okolicach 750zł. Jak widać najdroższym elementem naszego zestawu będzie karta grafiki. Na pierwszej z nich możemy spodziewać się około 72fps (czyli praktycznie stałego 60) na maksymalnych detalach w 1024x768, natomiast na jednym z pozostałych wymienionych tu modeli uzyskano średnio 69fps. Napewno oporni na nVidie zaprotestują, czemu nie polecam żadnego Radeona, ale już się bronię - gra działa dużo wydajniej na produktach nvidii. Zanim jednak uzbieramy pieniądze możemy się poratować minimalnym configiem dla karty z 64MB RAMu. W tym celu w opcjach gry ustawiamy minimalną rozdzielczość 640x480, jakość grafiki ustawiamy na LOW, wyłączamy wszystkie funkcje w opcjach zaawansowanych i... tworzymy plik konfiguracyjny w katalogu q4base, który nazywamy autoexec.cfg. Jego zawartość powinna być następująca :
seta image_usePrecompressedTextures "1"
seta image_useCompression "1"
seta image_downSizeLimit "256"
seta image_ignoreHighQuality "1"
seta image_downSizeBumpLimit "256"
seta image_downSizeSpecularLimit "64"
seta image_downSizeBump "1"
seta image_downSizeSpecular "1"
seta image_downSize "1"
seta image_lodbias "0"
seta image_preload "1"
seta r_useCachedDynamicModels "1"
seta r_skipBump "0"
seta r_skipPostProcess "0"
seta r_skipSpecular "0"
seta r_skipNewAmbient "1"
seta r_skipParticles "0"
seta r_multiSamples "0"
seta r_shadows "0"
seta r_useOptimizedShadows "1"
seta r_useTurboShadow "1"
seta g_projectilelights "1"
seta g_skipParticles "0"
seta g_brassTime "0"
seta g_decals "0"
seta g_muzzleFlash "1"
seta g_doublevision "0"
seta g_showPlayerShadow "0"
seta g_skipItemShadowsMP "1"
seta g_skipPlayerShadowsMP "1"
seta image_anisotropy "1"
seta ui_showGun "1"
seta image_filter "GL_LINEAR_MIPMAP_NEAREST"
To tyle jeśli chodzi o komendy konsoli w tym artykule - wkrótce opublikuję w oddzielnym tekście pełną listę komend wraz z opisami."
StaryOrgowicz_475 | 2005-11-02 09:38:46
a nie 400MB? 2.8GB to sama gra zajmuje;)
#728248
StaryOrgowicz_475 | 2005-11-02 09:40:41
"2.8GB wolnego miejsca na dysku"?
#728249
pat | 2005-11-02 10:03:12
"7800GT, który możemy dostać """"JUŻ""""" za około 1500zł" brawo brawo :D za tyle mozna calego kompa kupic :D a to mial byc chyba sprzet za nimimalny naklad finansowy ??;)
#728255
Gedi | 2005-11-02 10:05:46
Wczoraj ściągnąłem. W pliku ’reqtourney1.shader’ brak wpisu dla jednej teksturki co powoduje, że nie jest ona renderowana na schodach. Chodzi o ’2_c_thinredtrimstep02.tga’.
Poza tym narazie mapka mi się podoba i coś czuję, że zostanie u mnie na dłużej :). Na minus tylko zaliczyłbym pomarańczowo-różowe kolory i wykorzystanie niektórych tekstur, ale to tylko taki pewnie mój gust ;P.
#728256
bryan | 2005-11-02 10:15:11
napisalem , ze dla bardziej wymagajacych . dla tych mnie 6600 gt
#728259
castor | 2005-11-02 10:40:00
bryan powinienes wspomniec o mappacku orginalnych mapek z wycietymi swiatlami. stale 63 fps nawet na cieniutkich kompach z 64 mb kartami graficznymi.
topic na esports.pl:
esports.pl/?id=post&post_id=1879291226
pozdrawiam.
#728263
Pionier | 2005-11-02 10:58:16
"Na moim przykładzie - AMD Athlon 1.4Ghz, 256 MB RAM i Ge-Force 4Ti4600 - gra nie chodzi płynnie a na minimalnych detalach liczba klatek oscyluje między 20-60 "
hymm bardzi mnie to interesuje jak uruchomiles te gre na takim procku z tego co sie orientuje gierka wymaga instrukcji sse2 i chyba sse3 ktorych procki do athlonow 2.0 chyba nie posiadaly :)
dziwi mnie to bo uksz ma kompa z prockiem athlon 1,7 i wywala go tez za brak instrukcji sse2
#728269
bryan | 2005-11-02 11:32:05
Athlon 1700 XP+ ma SSE2
o paku nie wspomnialem bo chodzi nam o granie na pureserwerach po sieci prawda ?
oczywiscie wmianka o nim pojawi sie na stronie :) ale to jak wroce ze szkoly.
#728273
zoom | 2005-11-02 14:28:16
bardzo fajna kolumna/artykul takiego czegos brakuje !
Trzeba przekonac ludzi do tej gry bo wiele osob uwaza ze bez super komputera nie ma co podchodzic.
Ja osobiscie gram na amd64 3000+@2.4 GeForce 6600GT oraz 1gb twinmosa@400 i gra chodzi wspaniale a komputer kosztowal w graniach 1800zl teraz cena bedzie duzo mniejsza i pewno za 1500-1400zl da sie kupic dobry komputer do q4 :-)
#728301
Pionier | 2005-11-02 15:53:36
cos dziwne to jest:) bo jakos mam takiego procka i dostaje komunikat ze jednak nie ma takich instrukcji :>
ten procesor ma takie instrukcje:
x86, mmx, 3dnow, sse
jak widac q4 wymaga sse2 albo 3:>
#728334
Vymmiatacz | 2005-11-02 16:17:41
Ostatnio z lekkim zdziwieniem zauważyłem, że bardzo ciężko jest już kupic karty 6800 GT... a nawet jak są, to ich nie ma (są tylko na papierze) @#$% :/
#728342
bryan | 2005-11-02 17:28:37
gielda/allegro etc.
#728353
Vq3 | 2005-11-02 19:33:02
Płyta Asus A8NSLI Premium / AMD 3.0 / Asus 6800 Ultra / RAM 2 GB - 1600x1200 Hight Detail AAx4 60 i wiecej w MP i niespada ponizej 50 na SinglePlayer
Jelsi chodzi o przewage kart Nvidii nad ATI (doom 3 engine) odpowiedz jest prosta ATI nie ma pelnego wsparcia OpenGL (chyba tylko najnowsze modele maja) dlatego jest troszke wiecej FPS’ow na nvidii nawet teoretycznie slabszych wersjach w stosunku do ATI
#728373
lidek | 2005-11-02 20:10:45
"bardzo fajna kolumna/artykul takiego czegos brakuje !
Trzeba przekonac ludzi do tej gry bo wiele osob uwaza ze bez super komputera nie ma co podchodzic. "
normalnie mnie zatkalo jak zobaczylem ten text :D
tak jakby inna osoba to napisala :)
a tak wogole to lajtowo sie gra do 5-6 graczy na serwie a potem i ping i fpsy wariuja
#728374
MaxDamage | 2005-11-03 22:18:41
A ja nadal uwazam ze przy 60fps gra po prostu nie jest tak plynna jak przy 125
A z tym ze ludzkie oko nie widzi... moze i nie widzi ale czuje. Wystarczy odpalic q3 na limicie 60, pograc chwile i potem pusic 125 - i co? Ulga... nareszce plynnosc ;] Nio ale jest jak jest...
Ja lece na starym mobilu 2500 - 12x200@1.55V 2x512 Kingstony 2.5-3-3-7 w dualu ( slabe te pamieci jesli chodzi o oc ;/ ) i radku x800 xt @ 560/1120 i nie narzekam na fps. Jest plynnie niezaleznie od detali i rozdzialki ( 1600x1200 troche juz zabija fps ) Plynnie w singlu, bo tam styka imho 50fps
Engine dooma jednak cholernie mi nie przypasil jak tylko zobaczylem dooma i nie podoba mi sie do dzis ;/ Strasznie nie podobaja mi sie niby ladnie wygladajace swiatla i techniki texturowania. Nigdy nie da sie wszystkim dogodzic. Nie twierdze ze gra jest zla ;) Po prostu mnie nie podchodzi ;/ Nie czuje tego klimatu, ktory poczulem pierwszy raz odpalajac q3... moze wyroslem? , a moze mi sie przejadlo? Nie wiem
Nowy q3 strasznie mi zajezdza UT ktorego nienawidze, niepodoba mi sie tez air-control. Moze kiedys ;]
A zeby nie bylo ze wszystko jest zle ;) Singiel bardzo mi sie podobal :) Bardzo bardzo, szczegolnie rzeznia stroggow ;p
#728464
gr. | 2005-11-03 22:19:07
[+] bry
#728465
Vq3 | 2005-11-04 10:34:46
Wydaje mi sie ze "ograniczenie" do 60 fpsów nie jest tylko spowodowane wyrownaniem sil w MP ale rowniez wartoscia odswiezania monitorow LCD (zwykle 60Hz) ktorych coraz wiecej na rynku a jak zapowiada M$ juz niedlugo z nowym Windowsem Vista bedziemy sie musieli zaopatrzyc wyszcy w nowe lcd :) zomaczymy jak to sie przelozy na realia rynku.
#728477
Razor | 2005-11-04 11:19:01
jak dla mnie q4 ma zbyt wysokie wymagania na to co soba prezentuje...grafika nie jest az tak oszalamiajaca a ma wygurowane wymagania :( skopali troche ten engine...
#728478
bryan | 2005-11-04 12:44:44
razor : polowe fps pozera oswietlenie, dzieki ktoremu wlasnie gra dopiero wyglada niesamowicie ;-) bo póki nie wlaczymy detali na "ultra" to nie zobaczymy prawdziwej mocy tego enginu.
vq3 : tez masz pewnie sporo racji, inna sprawa, ze na crt przy 60hz oczy wyplywaja :)
#728485
mess | 2005-11-04 15:30:28
co do fps, to bardziej do uzytkownikow LCD jest skierowane (tych przybywa z dnia na dzien) co do kompa...
jezeli ktos gra w rodzielczosci 800x600 lub mniejszej + okrojony cfg, GF6800XT lub 6600GT wystarcza bez problemu, wtedy warto w dobry procek(najlepiej amd64 POWYZEJ 2.2Ghz) i 1GB szybkiej pamieci inwestowac.
na tym kompie ktory poleciles grafika bedzie ograniczana przez procesor, a i plyta jest slaba, do tego wyposazona w niepotrzebne SLI. lepiej miec jednego 6800GT niz dwa 6600GT, a wyzszych modeli w SLI procek nie strawi po prostu.
#728495
Ze4loT | 2005-11-04 20:38:35
Po delikatnym teście z kumplami q4 ztwierdzam że wystatczy mieć ten procek z SS2 oraz minimum 9550 i 256 ramu czterysetek (sic!) by gra wyglądała i chodziła płynnie, zkąd takie wnioski? bo moj brachol osobiście tak ra z 50-60 FPS’ami na multi! Więc gdzie sie kryje kruczek? Napewno warto pogrzebac w konsoli i pozmieniać rendery i wybrac najpłynniejszy i bez błędów. Dodatkowo na co ludziska nie zwracają uwagi - miejcie czyste systemy. Quake 4 nie niawidzi aplikacji włączonych dodatkowo oraz jakiś tak działających w tle, a gadu-gadu wogóle i inne komunikatory. Winamp tez niestety jest fe (zmieńcie sobie kawałki z orginalnych na wasze w pk4 i bedzie cool ;P). Wydaje mi sie tez ze eMule i Azureusa (nie robie reklamy tylko o przyklad) też gasimy!. Wyrżnijcie sobie system a potem bawcie sie q4!
Pozdro!
#728502
mess | 2005-11-05 12:27:20
glupis :( i do tego klamczuch :)
#728530
xenomorph | 2005-11-05 18:51:54
GeForce 4 mx nie jest zgodny z diectX 9
#728549
xenomorph | 2005-11-05 18:52:14
uruchomienie Quake 4 na athlonie 1,4 jest możliwe granie raczej nie chyba że ktoś lubi slide show
wcale nie trzeba procesora z sse2
DOOM3 chodzi bez sse2 więc Quake 4 też {ten sam engine}
#728550
hom1e | 2007-01-19 12:37:25
Co do wymagań to się już przyzwyczaiłem, pamiętacie jak za czasów wyjścia q3 się kompy zmieniało? Ja na drugi dzień jechałem do serwisu wymienić swojego Voodoka ;D
Polecam komędę r_forceambient 0 (komenda z PR 1.3), wyłącza oświetlenie, coś jak vertex w q3, u mnie na sempronie 2600 (1900ghz) i GF7600GS - nie mylcie z GT, jest tylko minimalnie lapsza od 6600GT mapy chodzą jak te z FPS map paców wtedy.
#735218
Zaloguj się by dodać komentarz.