Tekst ten zawiera wulgaryzmy, określenia i porównania nieokreślone w języku literackim. Może on urazić wielu czytelników, zaznaczam więc że osoby, które nie chcą czytać takowych nie powinny kończyć tej kolumny. Niestety ale jedynie takim sposobem potrafię przedstawić to co myślę.
Dzisiejszego gracza można wielokrotnie porównać do naiwnej dziewczyny. Nie żebym w jakikolwiek sposób czuł się wyższy, tak tylko podaję przykład: dziewczyna umawia się z chłopakiem, spotyka przez dłuższy czas, inwestuje w niego swój czas, daje mu zaufanie. ZAUFANIE. Cenna rzecz. Nagle jednak bum cyk cyk i zaufanie znika po jednej złej propozycji, a zostaje tylko niesmak, rozczarowanie i często wielki żal. To samo może czuć gracz, który poczuje że został wciągnięty w finansowe dążenia kogoś z `góry`. Pan Helmut gra w Quake`a i sprawia mu to przyjemność. Z roku na rok przerzuca się na kolejne części tej kultowej serii. W sumie bawi się w te klocki już dobre parę lat, jeszcze trochę i doszłoby do dziesięciolecia. Zaczynają się jednak pokazywać dziwne inwestycje, dziwne projekty, dziwne zachowania... Ludzie których dawniej cenił za ich bezinteresowny wkład w rozwój ulubionej strony / ligi / laddera / turniejów zaczynają myśleć innymi kategoriami. Dostaje propozycje rejestracji, ankiet, wygłaszania dziwnych opinii. Użytkownik ma się pokazać: celem tego jest kasa. Im więcej ludzi, tym większa oglądalność. Im większa oglądalność tym większa możliwość reklamy. Im lepsza reklama, tym większa kasa.
Wielkie serwisy jak Barrysworld, PlanetFamily [np PlanetQuake], XSreality, Cached i tym podobne już dawno znalazły możliwość zarabiania na swojej pracy. Gdy pojawiła się kasa za to, pomyślano o tym by była jeszcze większa. Zaczęto organizować inne przedsięwzięcia mające na celu przynieść dochody, tak min. powstało CPL, o którym często mówi się i tutaj na orgu. Jest kasa, jest git, wszystko zajebiście. Ale coś jest jednak nie tak.
`O co lata? Kasa nie szkodzi, wręcz motywuje` - mógłby ktoś powiedzieć. Myliłby się. Na tym poziomie kasa tylko niszczy, kasa psuje. Potrafi rozpieprzyć wszystko co było budowane przez szeregi lat. Dlaczego? Ponieważ na tym poziomie, a mówię tutaj o polskich realiach, pieniądze mogą dawać korzyści większej liczbie ludzi tylko przy poważnym przemyśleniu, ewentualnie kontraktom. Inaczej prowadzi tylko do kłutni i coraz większego liczenia.
$
Trudno jest pozyskać kogoś zaufanie. W dzisiejszych czasach to jedna z najcenniejszych wartości. Gracz, który dziesiątki miesięcy odwiedzał swoją ulubioną stronkę także zaczyna jej ufać, zaczyna identyfikować z nią kawałek swojego trybu życia. Niestety tego zaufania nie można odbudować jeżeli zostanie zerwane raz a dobrze. Honor - to wartość poszczególnej jednostki, a jednak okazuje się że nie tylko. Porażka serwisu, jego komercjalizacja i upadek będzie kojarzona z porażką wszystkich osób, które przez jakiś czas tworzyły serwis. Gdy serwis straci swój honor, prestiż i dobre imię, stracą je także dawni współtwórcy.
Gdy zaczynałem pracować na orgu byłem bardzo entuzjastycznie nastawiony. Wszystko wydawało się takie kolorowe. Od początku wiadomo było, że nie będzie z tego kasy. Po co komu kasa? To nie o to w tym wszystkim chodzi. `My nie chcemy mamony, to nie po to to robimy` - mówił mi wielokrotnie razor, założyciel q3arena. To były piękne czasy. Można powiedzieć wręcz bajkowe. Zero pieniędzy, a max poświęcenia i na dodatek genialne rezultaty. Potem wywalczone miejsce w czołówce, wbicie się na samą górę, pozyskanie wiernych czytelników, pozyskanie ich zaufania. Nie ładnie byłoby zobaczyć jak to zaufanie wykrusza się. Powoli ale stale się wykrusza.
Stracić do kogoś zaufanie to jak dostać kopa w jaja, po których było się dotychczas głaskanym. Gdy kop jest za mocny to jaja bolą, nie będą się wtedy tak ładnie dawać głaskać. Zdarzyć się może także, że dostanie się za mocno. Wtedy odpadną i nigdy nie będą mogły już być głaskane. Żal serce ściska gdy patrzy się na orga jak na takiego glana, a czytelnika jak na jaja. Na dodatek glana zbliżającego się, mogącego kopnąć z impetem.
Pozdro dla Plus GSM za ładną reklamę na dole strony, dobrą ideę ona przedstawia...
StaryOrgowicz_225 | 2002-06-25 02:09:50
Sxl, dziwny ten artykul. Az tak wkurza cie ta reklama plusika? Bleh, naprawde jest fajna i mi tam nie przeszkadza, a ze mam ja gleboko w .... powazaniu, to juz inna sprawa. Kasa z takich reklam idzie na np. wiecej miejsca na serwku i inne tego typu pierdoly. Jesli reklama nie wyglada tak jak te gowna na q3.fpp ZASLANIAJACE CALY EKRAN to wszystko jest git IMO.
Ah, bardzo ciekawy wzwód.... ee, to znaczy WYWÓD na temat jajec ;-). Dla mnie txt na 4+.
#615723
RedDot | 2002-06-25 07:54:17
Wydaje mi się, że wszystko jest kwestią zachowania równowagi. Serwer i jego techniczne utrzymanie to bardzo konkretne czynności, bardzo konkretni ludzie i bardzo konkretne pieniądze. Nie płacimy za to, ale trzeba zrozumieć, że ta druga strona też chce coś z tego mieć. Niekoniecznie podobają mi się reklamy (rzeczywiście te na fpp są bardzo drażniące), ale rozumiem i akceptuję to, że są, bo to jest pewnego rodzaju kompromis. Oczywiście, są postawy bezkompromisowe ... ale chciałbym najpierw zobaczyć tego kogoś, który z taką postawą żyje, bo do tej pory jakoś nie spotkałem.
#615720
MateoMartinezz | 2002-06-25 09:28:04
SXL - rozumiem do czego pijesz, i nawet mnie, kompletnemu newbisowi, zrobiło się żal, że cała sprawa z orgiem wygląda tak a nie inaczej, szkoda. Swego czasu dużo słuchałem Metallica, Biohazard i kilku innych kapel, teraz większość z nich to w moim odczuciu sprawy kompletne śmieci (oprócz Biohazard) - cała idea młodzieńczego wypierdu, jakim była dla mnie Kill'em All, została zgaszona banknotem jednodolarowym. Do dzisiaj uczucie zniesmaczenia pozostało gdzieś tam zakamuflowane wewnątrz duszy, a ja do dzisiaj poszukuję tylko takich rzeczy, które ktoś robi z pasji, a nie chęci zysku. Wczoraj uczucie zniesmaczenia wróciło, i pewnie z racji wieku, wróciło spotęgowane. Błeeeeee........
#615727
ortho | 2002-06-25 09:55:00
nieno spoko ale nie kumam oco dokladnie tobie chodzi..... tylko o ten banerek/reklame? czy moze o to co powiedzial brat rudego? bo dawno mnie nie bylo i nie wiem cos moze sie wydarzylo :/
P.S. "NIgdy nie wejdziesz do tej samej rzeki" - przyslowie greckie chyba :P
#615728
StaryOrgowicz_3 | 2002-06-25 10:45:10
. "NIgdy nie wejdziesz do tej samej rzeki" - przyslowie greckie chyba - chińskie.
sxl - co prawda nie mogę znać układów i stosunków panujących w łonie redakcji tak jak Ty, ale patrząc z zewnątrz wydaje mi się, ze przesadziłeś.
CZy ktoś Cię wykukał z forsy? Czy ktoś za służbowe pieniądze urządza balangi? Czy ktoś chwali pewne rzeczy, a inne gani pisząc "na płatne zamówienie"?
Chyba nie...
Forsa jest potrzebna. We współczesnym świecie - niestety - jak powietrze. Jeśli serwis ma się rozwijać, ma mieć coraz większe możliwości popularyzowania naszej ulubionej gry, ma kiedyś zacząć płacić Wam za waszą (niemałą przecież) pracę - musi zarabiać. Pewnie, że wqrwię się, gdy reklamy zaczną przesłaniać całe okno, ale póki są na swoich miejscach - dlaczego nie?
Wydaje mi się, że bardziej na miejscu byłby artykuł ostrzegający przed "złym" wpływem pieniędzy. Wskazujący na rafy i mielizny na jakie na tym akwenie (Morze Szmalowe) redakcja może być narażona. Jakiś głos rozsądku PRZED, a nie jak zwykle PO. Bo sprawa z forsą się dopiero zaczyna.
Jedna jaskółka wiosny jeszcze nie czyni.
Życzę orgowi jak najwięcej silnych reklamodawców takich jak ten poniżej. I życzę zachowania rozsądku, własnych przekonań, charakteru i ducha, do których przywykliśmy.
PS 1. Muszę bronić Plusa bo mam w tej sieci 2 telefony :D
PS 2. Poza tym nic mnie z tą firmą nie łączy. :)
PS 3. sxl - czekam wciąż z niecierpliwością na kolejne części art'a o szacunku.
pzdr
#615729
StaryOrgowicz_137 | 2002-06-25 10:52:45
nie wiem jak wy, ale ja bardzo lubie "kubusie marchewkowe" :P
#615730
Razor | 2002-06-25 11:06:52
reklamy tego typu musza byc i beda, to jest jedyna jedna z poddstawoych form jakimi sie odwdzieczamy WP za hosting u nich, jak wiecie mamy szybki serv i duzo miejsca (fpp nie ma ani tego ani tego wiec trzeba to docenic) Mi osobiscie ta reklama wcale nie przeszkadza gdzy jest na dole strony wiec prawe mowiac lata mi to czy ona tm jest czy nie ale jak musi byc to i bedzie ... wszystko dla dobra serwisu :) eh kasa kasa kasa, szukam pracy ma ktos cos dla mnie ?:P
#615731
Shadow | 2002-06-25 11:15:33
Sxl widze ze ktoś Cie mocno podq***ł i nie chce wnikac kto, bo mi to nie jest do szczęscia potrzebne. Co do kasy to po częsli masz racje. To co sie stało z quakeplanet nie wspomne jak by patrzeć pare lat w stecz to jest zupełnie inna strona. Ale niestety takie są skutki cywilizacji. Pomyśli innymi kategoriami. Myślisz że taki wielki portal postawiony został od niechcenia?? Że jest tak popularny to zasługa czego ? Tego ze on ma zajebistych ludzi którzy prowadzą go. Ale teraz to co kosztuje. Myślicie ze to wzieło sie z powietrza. Taki sprzęt kosztuje, wiem bo sam prowadze kafejke i wiem jakie są koszta takiego przedsięwzięcia. Reklamy daką kase a kasa dla prace. I tak sie to wszystko obraca. Co niektóre rzeczy są przesadzone, jak reklamy pełno ekranowe. ale taki banerek jak ten plusa na dole nie przeszkadza. Ja go osobiście zauważyłem po przeczytaniu o tym w texcie bo wcześniej nie zjechałem tak nisko. Reklama oki ale z głową. A Na zaufanie trzeba dłuuuuugo pracować, wiem coś o tym.
Pozdrowionka =:-]P
#615732
MateoMartinezz | 2002-06-25 11:34:52
Wydaje mi się że sxlowi nie do końca o to chodziło
#615733
sxl | 2002-06-25 11:37:02
wszystko byloby wlasnie OK gdyby kasa leciala potem na rozwoj serwisu. ale czy za 2 miesiace ktos poprostu nie napcha sobie nia kieszeni? nawet gdyby to bylo symboliczne, to dla mnie jest to gownowarte i nie prowadzi do niczego dobrego.
#615734
StaryOrgowicz_3 | 2002-06-25 11:48:45
Ależ... sxl - należy rozróżnić te dwa czynniki
1. zarabianie kasy
2. dzielenie kasy
Nie można potępiać zjawiska 1. z powodu jakichś niejasnych, wynikających z przeczuć przekrętów mogących (choć niekoniecznie) wystapić kiedyś podczas 2.
Z całym szacunkiem dla Twojej roboty i postawy - pospieszyłeś się z tym artem i nie przemyślałeś go za bardzo.
#615735
sxl | 2002-06-25 12:07:11
ta slawek, wszyscy na orgu beda dostawali po 20zl miesiecznie, zapewniam Cie. nie chodzi mi o mnie, jak najbardziej nie bo ja na orgu nic nie robie, ale jest pare osob ktore sie troche mecza. poza tym niestety ale tylko osoby ze strony i troche innym kumatych bedzie dokladnie wiedzialo o co lata
#615736
StaryOrgowicz_3 | 2002-06-25 12:21:06
Przesadzasz trochę pisząc, że nic tu nie robisz. No, skromność zawsze w cenie ;)
I znów piszesz co MOŻE BYĆ - dlaczego nie trzymałeś się tego kursu pisząc atrykuł? O to mi właśnie chodzi. W treści jedziesz jakby już BógWiCo się stało (a to tylko reklakma się pojawiła) a tymczasem chodzi o to co MOŻE się stać.
Przy okazji: piszesz (jeśli dobrze zrozumiałem), o co Ci chodzi zrozumieją tylko pracujący dla orga i bardziej kumaci czytelnicy (do których się oczywiście nie zaliczam (przywykłem)). Więc po co umieszczać to w takiej formie i miejscu? Akurat ten argument nie trafia do mnie. Albo piszesz art dla czytelników orga, albo wybrańców. W tym drugim przypadku - nie lepiej posłuzyć się e-mailem?
#615737
sxl | 2002-06-25 12:47:24
z kumatymi to chodzilo o osoby ktore troche kreca sie wiecej w srodowisku orga: na ircu, gadaja na gg itp. nie ublizalem nikogo inteligencji :)
a co do tego co MOZE BYC. to juz sie zaczelo, a taka bardziej agresywna forma moze moim zdaniem zdzialac wiecej niz proszenie i glaskanie. chociaz i tak nie da, jestem prawie pewien..
#615738
rucio | 2002-06-25 15:54:50
tutaj z sxlem sie zgadzam. kolumna na temat i wszystko git, to sa wlasnie wyznania gracza, opis aktualnej sytucji jaka wlasnie sie zaczyna dziac. opis sadystyczny ale taki musi byc, inaczej tego opisac sie nie da. kasa moze byc ale na 2gim planie i nie moze ingarowac w zalozenia servisu. mnie tez nerwa bierze przez ta $ :/
tylko "...jednak bum cyk cyk i zaufanie..." tutaj mialo byc chyba umcykk : ]
#615743
StaryOrgowicz_3 | 2002-06-25 16:13:10
Właśnie, że bum cyk cyk!!!
A co do tego jak odważny i bezkompromisowy to był artykuł:
żadnych faktów, żadnych danych liczbowych, żadnych nazwisk. Tylko jakieś sugestie. Sugestie jasne, jak sam sxl napisał, tylko dla wąskiej grupy zainteresowanych.
Więc nie mówmy o tym tekście jak o reportażu na miarę "Łowców skór".
Strasznie dużo się nakomentowałem tutaj...
Dlaczego?
Bo lubię sxl, i chciałbym, by pisał jak najwięcej i.. no... coraz lepiej.
#615744
Rozz | 2002-06-25 17:18:11
Haha, a ja se mysle jaka reklama, ja nic nie widze?? Uzywam od zawsze filtrow, ktore filtruja banery, adsy, popupy, obfuscatory linkow i cala mase innego zbednego komercyjnego szitu. Dopiero jak wylaczylem na chwile to moim oczom ukazala sie wielka wyciskajaca niemal lzy reklama Plusa :)
Ja powiem tyle - jezeli jest to pomysl WP to ja nie mam pytan - tak jak ktos powiedzial, jest to niemal jedyny sposob zarabiania przez portal internetowy, to jest ok i trzeba sie z tym pogodzic. Dzis juz nie ma stron na ktorych nie byloby choc jednej reklamy - nie da rady jechac bez reklam sxl, niestety. A jak komus sie nie podoba, to tak ja moze postarac sie o software likwidujacy reklamy.
Do slawka - ciekawy z ciebie komentator i obserwator, masz oryginalne i ciekawe podejscie..
#615746
rucio | 2002-06-25 18:20:48
"...żadnych faktów, żadnych danych liczbowych, żadnych nazwisk. Tylko jakieś sugestie." slawku, jak ty bys pisal taki artykul to umiescilbys takie dane i do tego jeszcze nazwiska co nie?? po co sxl mialby to pisac?, aby sie narazic komus albo podpasc? - nie ma mowy, pomyśl
#615749
StaryOrgowicz_3 | 2002-06-25 18:43:03
Zagdzam się coshee - sam nie lubię personalnych wycieczek (za bardzo).
Chodzi mi tylko o to, i piszę o tym od początku, że za mało czytelnie atrkuł traktuje o (podobno) już mającej miejsce sytuacji, by uznać go za za dobry, bulwersujący, demaskatorski czy co tam jeszcze. Po prostu wydaje mi się, ze lepiej by było gdyby był w tonie :"'Reklama na naszym sajcie - co z tego może wyniknąć?"'. Taki temat skłoniłby do bogatszej dyskusji.To tylko moja opinia i wcale nie zależy mi na tym by ją przeforsować, nakłonić kogoś do przyznania mi racji. ...(autocenzura).
Rozz - już dawno zauważyłem Twoje zamiłowanie do sarkazmu i ironii ;)
#615750
StaryOrgowicz_3 | 2002-06-26 10:57:12
Dorzucę jeszcze coś, dobra?
Panuje u nas wciąż dziwne podejście do pieniędzy. Wciąż nieufnie traktuje się tych, którzy je zarabiają. A już zupełnym dnem w oczach niektórych staje się człowiek, który zarabia na swoim/naszym hobby. Jak to, był jednym z nas, a teraz zarabia szmal? Skurwił się.
Zawsze gdy pojawia się forsa pojawiają się jej cienie: Nieufność, Zazdrość, Pomówienie...
Nie chce mi się pisać jakie to niezdrowe i szkodliwe. To temat rzeka. Zamiast tego mam inną propozycję.
Looknijcie na xsreality. Właśnie jeden z bardziej lubianych i znanych redaktorów tego serwisu - MrE,"dla paru $" przechdzi do (jakby nie patrzeć) konkurencyjnego PlanetQuake. Żegna się miło z czytelnikami. A w komentarzach co? GL, HF, GG, thanx itp.
#615763
Ozzy | 2002-06-26 12:06:54
a mi się wydaje, że większośc redaktorów i tak wie o kogo chodzi:P nie ma potrzeby wskazywania palcem:)
#615765
rucio | 2002-06-26 12:34:45
ozzy, zgadzam sie
slawku, mnie naprawde wali czy ktos ma kasiore czy nie ma, wazne aby bylo cos w glowie. a takie uprzedzenia do ludzi z kasa powstaja dlatego ze wiekszosc takich dorabia sie na 'lewo' [bez urazy]
#615766
d4rq000z | 2002-06-26 18:55:10
dawno dawno ...:PP temu gdy gralem w q3 na mapie q3dm17 spotkalem sie z bardzo łamerskim:P gostkiem. Otorz zdobylem 2 fragowa przewage i mialem ok. 100 150. Gosc po respawnie udawal ze cos pisze, wiec odeszlem i wtedy dostalem rakiete w plecy (spadlem:P) i cala walke przejebalem:PPP
ps. teraz jak ktos udaje ze cos pisze w 1vs1 zaraz dostaje RL odemnie:PP (od tego jest komenda /pause)
#615778
sxl | 2002-06-26 23:32:18
dobre, ale co to ma do topicu? :p zaufanie? ;p
#615788
cOijN | 2002-06-27 16:57:19
ja dam tylko przyklad: sasiednia redakcja q3.fpp.pl, gdzie na przywitanie ekran nam przyslania DUUUPNA i zaslaniajaca wszystko flashowa reklama VOLT czy cos takiego. to dopiero sux, a siakiestam male banerki gdzies nadole, ktore mi nie pseszkadzaja to se moga byc. wdodatq ta z ery ma calkiem spx fotki. oby tylko niedoszlo do tego co jest na zachodzie, czy na sajtach ze stanow, gdzie wykakuje ci wciul popupow i innych pierdolnikow ze od okienek sie odpendzic niemozna ;P
#615817
eagle | 2002-07-02 15:02:49
CZe all
Po 1. zgodzicie się chyba że tak naprawdę biznes, związany szeroko mówiąc z netem jest u nas jeszcze w powijakach. wystarczy rzucić okiem na giełdy różnych stron świata i porównać je z naszą.
Po 2. jeżeli chce się ten temat rozpatrywać z pkt widzenia kogoś kto przedstawia jakiekolwiek ideały (alternatywne do kasy) to przypomnijcie sobie takie czasy (nie znam waszych dat ur. ale wierze że pamiętacie) subkultur jak punk... i jak myślicie jak wiele było tego typu zarzutów w stosunku do kapel czy ludzi i czy one cokolwiek zmieniały?
Moje zdanie jest takie: jeżeli ktoś lub coś chce się rozwijać to nieuchronnie otrze się o kasę. Pytanie jak się zachowa i co uczyni z tą „dobrocią” – odpowiedź tkwi w jego charakterze ale uwierzcie mi na słowo, że dużą lub jeszcze większą kasa można złamać każdego...
Pomyślcie nad tym zdaniem:
Chłopaki redaktorzy powiedzmy że proponuje każdemu z was po milionku za to by tej stronki już nikt nie „ożywił”, pamiętajcie pierwszy milion trzeba ukraść wy już nie będziecie musieli. Co wy na to?
Narka
#616116
*MR.GOD* | 2002-07-04 00:19:28
hyhy to z jajami qllll :P
#616330
Zaloguj się by dodać komentarz.