Chłopaki rozbili się o kilka kwestii. Najpierw zrobili coś super - Q3 w przeglądarce, zrobili interfejs WWW (co tłumaczyli, że nie wiedzieli że to takie trudne - jak zobaczyli IE) i mieli wielkie nadzieje. Dodatkowo wystawili gotowy produkt po raz drugi - to przecież Q3. Dorobili warstwę XMPP (właściwie to kupili/przjęli firmę zewnętrzną), awardsy - to zajęło jakiś czas. Potem przyszło rozczarowanie jak się okazało, że agencja reklamowa nie była taka dobra i właściwie nie załatwiła nic, po czym się rozstali. ID jest nastawione na zarabianie, a nie na kochanie. Więc wyszło na to, że stracili za dużo czasu na robienie 4fun, a tu czas robić kasę - czyli przerzucamy programistów z QL do Rage, bo Rage przyniesie kasę. Nie wiemy też jak ID przędzie po tym, jak czkawką odbija im się outsourcing Quake 4 oraz porażka ETQW, które zniknęło jak tylko się pojawiło. Na otarcie łez pozostaje może licencjonowanie silnika, ale to lizanie ran.
Teraz mam wrażenie, że QL jest nieco gorącym i zgniłym kartoflem zarazem. Jest w tym etapie, ale nie przynosi zysków. Nie przynosi, bo stoi cały czas w miejscu. Dwóch programistów dostało zadanie: róbcie coś, więc robią efekty bloom do rakiet i zmieniają nazwy zmiennych. Jeżeli ID nie wyłoży kasy to nie kupią cpm4, osp5, q3wcp9 i aerowalk. A ID nie wyłoży, bo to nie Czerwony Krzyż. Policzyli - 10 000 graczy, w tym 500 - 1000 hardocre, z czego serwery kupi 100 po 29 euro/mies - cholera, to nawet ztn3tourney1 nie spłaci. No i tak my czekamy na ich ruch, a oni nie wiedzą co zrobić. Nie ma pomysłu jak dodać nowej bazy graczy, a dodanie CPM na przykład to wiele godzin pracy, a dojdzie 100 graczy z wielką łaską, bo to nie CPMA, ale ostatecznie z obrzydzeniem zagrają.
Jeszcze jako programista się wymądrzę, że zmiana to rzeczywiście 2 dni, ale chodzi bardziej o decyzję biznesową i klepnięcie, że robimy. Skoro mod OSP mógł zrobić pausę, czy CPMA zmienić system dźwięku - stąd silnik wystawia pełne API do modyfikacji, modyfikowana jest tylko wyzsza warstwa. To tylko decyzje biznesowe.
Ja też odczuwam marazm. Ile można grać na mapach (CTF), które gracze sami wyrzucili z puli, bo uznali gry na nich za słabe - q3w2. Albo za w ogóle do niczego - q3w1. Mamy dwie nowe, ale tu potrzeba 6 dobrych na turniej, a mamy 2 w porywach do 3. Żenua. Raz na tydzień walczę o mistrzostwo 4 ligi.