3D bumpmapping w q3
czw, 06 czerwiec 2002 15:08:37 | Autor: Rozz | Quake 3 Arena
Powstał nowy projekt o nazwie GenRTCW. Będzie to mod, ale jak piszą autorzy niezwykły mod. Będą oni chcieli przy jego produkcji wycisnąć z silnika q3 wszystko co możliwe. Jak na razie osiągnęli już coś innowacyjnego, mianowicie prawdziwy 3d bumpmapping w q3. Jest to jedna z funkcji OpenGl'a objawiająca się trójwymiarowym wyglądem płaskich powierzchni. Bardziej fachowa definicja jest taka:
"nowością wśród efektów realizowanych przez karty 3D jest tzw. Bump Mapping (Bump=wypukłość). Aby uzyskać na teksturach jak najbardziej realistyczną proporcję światła i cienia, każdemu pikselowi przyporządkowywana jest dodatkowa wartość określająca "zagłębienie". Jeśli źródło światła natrafi na punkt o dodatniej wartości głębi, to jego jasność zostanie zwiększona i powstanie wrażenie, jakby punkt ten wystawał z całej tekstury. W przypadku punktów o ujemnej wartości głębi ich jasność jest natomiast zmniejszana, co wywołuje efekt wklęsłości"
Jeśli ktoś przypomni sobie 3dMarka, to bumpmapping mogliśmy obserwować (o ile karta go obsługiwała) w postaci zmieniających kolory trójwymiarowych zaciśniętych pierścieni.
Autorzy projektu mają dwa screenshoty, na których możemy zobaczyć kawałek mapy, gdzie zastosowano bumpmapping na ścianie: 1, 2. Niedługo pojawi się mapa, na której zobaczymy sami jak to wygląda. Nie trzeba chyba mówić, że będzie to funkcja strasznie zżerająca fpsy...
Chaos | 2002-06-06 16:38:32
zjaebioza .. chce to
#615187
RedDot | 2002-06-06 17:11:04
Ladne, ale czy przegoni D3 ... nie sadze. Poczekam na D3 gdzie tego typu funkcje beda napewno lepiej zoptymalizowane.
#615191
Rozz | 2002-06-06 17:16:45
Nie ma co porownywac do d3, bumpmapping to tylko jedna funkcja, d3 bedzie mial np vertex shader co obsluguje dopiero gf3 i jeszcze inne czarodziejskie bajery. Jak powiedzial kiedys carmack - lightmap to przezytek :)
#615192
StaryOrgowicz_27 | 2002-06-06 17:56:37
tak wiec tak:
1 bumpmaping nie jest nowoscia nowsza jego wersja jest DOT3 w marku 2001 mozecie zobaczyc i to wcale nie jest prawdziwy 3d bumpmaping na tym screnie przeciez to jest zwykla textura plaska tylko jakos tak sprobowano namalowac te cienie itd. te pierscienie to byl test triangles a nie bumpmaping bump byl potem w tym kwadracie z texturami i krazacym wokol niego swiatelkiem bumpmaping mozemy obserwowac nawet w grze tomb raider 4 i tam jest prawdziwy oczywiscie w wyjatkowych miejscach np. taki level co sie jezdzi dzipem te gory to wlasnie bump kto wie to wie ale podejzewam ze raczej nikt TR nie lubi z was za bardzo
#615195
Rozz | 2002-06-06 18:18:48
Pierscienie to byl na bank test bumpmapping, tylko ze tam byly dwa jego rodzaje (env i dot3 chyba), dokladniej to ja sie na tym nie znam.
#615197
StaryOrgowicz_112 | 2002-06-06 18:54:54
nie ma się o co spierać,i tak wygląda zajebiście!!!kiedy będzie można to ściągnąć???...
#615198
Kain | 2002-06-06 19:40:15
Niewdzięcznicy , jak jestescie tacy mądrzy to sami zróbcie to lepiej hehe =)
#615201
StaryOrgowicz_137 | 2002-06-06 20:54:19
alelelel :D
#615208
StaryOrgowicz_126 | 2002-06-06 21:50:08
ciekawe tylko ilu osobom sprzet pozwoli grac z tym bajerem i ile fps bedzie zarł
#615209
monja | 2002-06-07 01:41:01
no najs.. zobacze jak to wyglada w praktyce i wroce do starego cfg bo przeciez nie bede na tym grac :) eXorcizm ja bardzo lubie TR.. kiedys gralam w niego zawziecie :)
#615217
Zaloguj się by dodać komentarz.