Jak grać w Quake III w 2022 roku?
pon, 28 listopad 2022 21:56:00 | Autor: Requiem | Quake 3 Arena
W sobotę, 3 grudnia, miną 23 lata od daty premiery gry Quake III Arena. Wydana ona została dokładnie 3 grudnia 1999 (3 lutego 2000 w Polsce). Kiedy ten czas minął? Nie mam pojęcia! Ale mamy rok 2022 i niespodziewanie, pod powyższym pretekstem, pojawiam się tutaj z pytaniem, na które za chwilę sam odpowiem - jak grać w jednego z naszych ulubionych shooterów obecnie? Ważne: mówimy tu o klasycznym graniu na pełnej wersji gry.
Najpierw nutka wspominek.
Przede wszystkim witajcie ponownie! Część z Was może mnie kojarzyć ze "starych dobrych czasów", kiedy redagowałem część ORGa związaną z mappingiem. Miałem również swój wkład w scenę, tworząc kilkanaście różnych map, w tym takie jak "Deathroom Bathroom" czy "Nu Clear Lunch Time". Niestety czasy siedzenia po nocach, klepania map, a przede wszystkim wielogodzinnego grania już dawno minęły. Kiedy wspominam to wszystko, a aktualnie prowadzę wspominkowy profil na instagramie - Letsgoretro - brakuje mi bardzo tego.
Quake III Arena był tak duża cześcią mojej młodości, tak bardzo utkwił mi w pamięci, że do dzisiaj pamiętam każdy centrymetr oficjalnych map id, bądź każdą postawioną ścianę własnych prac.
Nowe shootery?
Nie wiem jak Wy, ale ja nie mogę się za bardzo odnaleźć w świecie nowych gier. Mam osobiście kilka tytułów, do których lubię wracać, ale wszystkie są sprzed kilku lat. Quake Champions w ogóle mnie nie zainteresowało, nowy Doom daje radę, ale w multi to też nie ta szybkość i technika co Q3. Wydaje mi się, że wszystkie one są wolne i zbudowane wokół używania różnych umiejętności i "rozwoju" postaci. Czasem wpadnie mi na dysk coś ciekawego, jak na przykład Prodeus, który jest shooterem dla boomerów mojego pokroju. Co o tym myślicie? Możecie wyrazić swoje zdanie w komentarzach :)
2022 - co potrzebuję?
Myśląc o tym wszystkim, wróciłem do okazyjnego grania w Quake III. Jak to wygląda teraz po latach? Jak grać w Q3 komfortowo na nowych komputerach? Co jest potrzebne i gdzie szukać serwerów? Postaram się to krótko opisać.
(1) Przede wszystkim potrzebujecie kopii Quake III Arena. Klucz lub grę możecie zakupić elektronicznie na dowolnej platformie, a w przypadku posiadania samego klucza, wydanie gry w ISO możecie ściągnąć z instytucji Internet Archive
(2) Ostatni patch PR1.32. Potrzebujecie ostatniego wydania patcha do Q3, PointRelease w wersji 1.32
(3) Serwery są postawione na różnych modach. Najpopularniejszym jest oczywiście OSP 1.03a. Ale warto mieć również CPMA 1.52 czy Threewave CTF. W większości wypadków wystarczy sam OSP.
(4) Nowy silnik graficzny - IOQuake. Modyfikacja ta sprawia, że Quake 3 jest przede wszystkim bardziej "ładny", płynny i pozbawiony problemów z grafiką na nowych systemach i GPU. Jednocześnie IOQuake jest w pełni zgodny z wszystkimi serwerami i modami Quake III. Instrukcja i opisy zmian dostępne są na stronie projektu IOQuake.
(5) Modyfikacje w configu. Quake 3 nie jest na przykład przystosowany do grania w wysokich rozdzielczościach na nowych monitorach, które wyświetlają inne proporcje i rozdzielczości niż maksymalne 1600x1200. W katalogu Quake3/baseq3/ trzeba stworzyć plik twoja_nazwa.cfg i wrzucić w niego kilka przydatnych koment. Następnie w grze wywołać konsolę (klawisz "~") i wywołać naszą konfigurację komendą /exec twoja_nazwa. Jeżeli z jakiegoś powodu wywołanie configu nie działa na przykład w modzie OSP, trzeba skopiować nasz config do Quake3/osp/ i wywołać go raz jeszcze.
Przydatne komendy:
set r_mode "-1" // włączenie opcji własnej rozdzielczości
set r_customwidth "2560" // tutaj wpisujecie swoją rozdzielczość - szerokość
set r_customheight "1440" // tutaj wpisujecie swoją rozdzielczość - wysokość
seta r_ignorehwgamma "1" //rozwiązuje problem z różną jasnością gry/pulpitu
seta r_gamma "1.2" //jasność gry
set com_maxfps "125" //max fps - maksmalna liczba FPS, dla komfortowej gry przyjeło się używać 125fps
set r_picmip "0" //rozmycie tekstur: 0 - bez rozmycia
set cg_fov "110" //kąt widzenia
set cl_allowDownload "1" // zezwolenie na sciąganie map, ktorych nie mamy
set sv_allowDownload "1" // zezwolenie na sciąganie map, ktorych nie ma gracz
set sv_pure "1" // "czysty" serwer bez cheatów
Zachęcam do zapoznania się z poradnikiem na temat konsoli z ORG
(6) Serwery. W Quake 3 nie wyświetlają się wszystkie serwery, które funkcjonują w internecie. Do tego przydają się takie strony jak ta: GameTracker - Quake III
Mam nadzieję, że mój krótki artykuł przyda się osobom, które dawno już nie grały w Quake III Arena, lub chcą dopiero spróbować sobie jak to jest :)
Przydatne linki:
Patch: PointRelease w wersji 1.32
Mod: OSP 1.03a
Nowy silnik: IOQuake
Serwery: GameTracker - Quake III
Mapy: ORG (sporo z linków działa do dzisiaj)
Mapy: Lvl World
Mapy: Requiem (moje retro stronki z mapami)
Xsi | 2022-12-15 08:58:04
Sry za późną publikację alę rzadko tu zaglądam :)
#773853
Requiem | 2022-12-27 13:31:43
@Xsi Haha luzik, tak myślałem że mało ludzi tutaj zagląda - sam zacząłem po kilku latach... Ale zdziwiłem się w ogóle że artykuły idą teraz do moderacji :D
Odpowiedź na komentarz:#773853
#773857
Xsi | 2023-01-12 19:32:04
Tylko od osób które nie mają statusu redaktora. Jeżeli chcesz coś jeszcze pisać to mogę ci ustawić.
Odpowiedź na komentarz:#773857
#773864
TheDaftPL | 2022-12-18 12:16:30
Witam Cię nie wiem aktualnie ile graczy PL jest na QUAKE 3 ARENA, ale na QUAKE LIVE PL serwerze jest 30-40 aktywnych graczy i pykamy sobie elegancko. Osoby w wieku głównie 25-30 plus :D niestety ostatnio zachowują się jak dzieci, ale grywamy sobie CA często. Pingi ładne Polskie 8-20 :) Zapraszamy na odmianę. Raz za czas, żeby wpaść. Mnie trochę CA zamula mimo, że to najdynamiczniejsza akcja, ale CA VAMP jest MEGA :)
#773854
bfr_aka_pablonzo | 2022-12-18 12:34:54
wow, ale fajny news! osobiście pykam w qlive, ale z chęcią bym pograł na osp 1.03a, ale chyba nie za bardzo jest z kim?
#773855
Requiem | 2022-12-27 13:26:49
Zawsze można zgrać się w kilka osób na jakimś serwerze i rozegrać jakieś luźne meczyki :D
Odpowiedź na komentarz:#773855
#773856
bfr_aka_pablonzo | 2022-12-27 19:39:15
No to trzeba coś zorganizować :) jestem zdecydowanie za
Odpowiedź na komentarz:#773856
#773858
Requiem | 2022-12-30 15:50:38
Po nowym roku postaram się coś ogarnąć :D
Odpowiedź na komentarz:#773858
#773859
Vymmiatacz | 2022-12-31 20:24:31
O tym IOQuake kompletnie nie wiedziałem. Dzięki za info, obczaję to, choćby dla sentymentu.
#773860
Tom362 | 2022-12-31 23:28:03
Dodam kilka sugestii. IOQuake3 od około 8 lat już jest porzucone co i tak dużo zmian nam wniosło. Polecam Projekt 1.32e, programista z Ukrainy tworzy i wydaje aktualizacje do dzisiaj i jest tam znacznie dużo poprawek (też te które już są natywnie w IOQuake). Sam sprawdziłem i mogę powiedzieć:
Quake 1.32eLINK
Pobieramy wersje msvc (mingw - to to samo ale zalecali najpierw sprawdzić wersje optymalną) wybieramy system, można też użyć 64bitowej. Wrzucamy pliki EXE do głównego katalogu gry Quake3 (tam gdzie jest quake3.exe) i odpalamy gre przez quake3e.exe.
Zalecam jeszcze dodać do folderu baseq3 plik pak8a pak8a-LINK który poprawia nam (do rozdzielczości gry jaką ustawimy) jakość tekstur czcionek, huda,ikonki broni i innych obiektów 2D, gdy ustawimy rozdzielczość np 1920x1080 fulhd to bez tego pliku wygląd jest lekko nie ostry nie mówiąc już o wyższych ustawieniach rozdzielczości gry.
PS:
Ustawienia czułości myszki z windowsa są ignorowane w wersji 1.32e więc prawdopodobnie trzeba będzie ustawić sobie jeszcze raz komendą /sensitivity ponieważ może być szybciej lub wolniej w zależności DPI w myszkach
Jeśli ktoś by potrzebował to mam serwer który działa (jeszcze), na modzie Excessive plus który jak dla mnie jest chyba najlepszym jeśli chodzi multi, obsługę serwera, w miarę skuteczny antycheat itd 31.6.70.6:27960
#773861
Vymmiatacz | 2023-01-01 00:35:10
Rzeczywiście, to jest po prostu branch (jakby kontynuacja IOQuake)... że też ludziom chce się to utrzymywać :) Ale to jest właśnie zaleta filozofii typu "open source"
Odpowiedź na komentarz:#773861
#773862
Xsi | 2023-01-12 19:43:24
To obadaj CNQ3, jest dalej rozwijany playmorepromode.com/guides/cnq3-presentation
Odpowiedź na komentarz:#773862
#773865
Zaloguj się by dodać komentarz.