ORG

quake.net.pl » Polskie Centrum Quake od 1998 roku



Jak grać w Quake III w 2022 roku?

pon, 28 listopad 2022 21:56:00 | Autor: Requiem | Quake 3 Arena

W sobotę, 3 grudnia, miną 23 lata od daty premiery gry Quake III Arena. Wydana ona została dokładnie 3 grudnia 1999 (3 lutego 2000 w Polsce). Kiedy ten czas minął? Nie mam pojęcia! Ale mamy rok 2022 i niespodziewanie, pod powyższym pretekstem, pojawiam się tutaj z pytaniem, na które za chwilę sam odpowiem - jak grać w jednego z naszych ulubionych shooterów obecnie? Ważne: mówimy tu o klasycznym graniu na pełnej wersji gry.

Najpierw nutka wspominek.

Przede wszystkim witajcie ponownie! Część z Was może mnie kojarzyć ze "starych dobrych czasów", kiedy redagowałem część ORGa związaną z mappingiem. Miałem również swój wkład w scenę, tworząc kilkanaście różnych map, w tym takie jak "Deathroom Bathroom" czy "Nu Clear Lunch Time". Niestety czasy siedzenia po nocach, klepania map, a przede wszystkim wielogodzinnego grania już dawno minęły. Kiedy wspominam to wszystko, a aktualnie prowadzę wspominkowy profil na instagramie - Letsgoretro - brakuje mi bardzo tego.

Quake III Arena był tak duża cześcią mojej młodości, tak bardzo utkwił mi w pamięci, że do dzisiaj pamiętam każdy centrymetr oficjalnych map id, bądź każdą postawioną ścianę własnych prac.

Nowe shootery?

Nie wiem jak Wy, ale ja nie mogę się za bardzo odnaleźć w świecie nowych gier. Mam osobiście kilka tytułów, do których lubię wracać, ale wszystkie są sprzed kilku lat. Quake Champions w ogóle mnie nie zainteresowało, nowy Doom daje radę, ale w multi to też nie ta szybkość i technika co Q3. Wydaje mi się, że wszystkie one są wolne i zbudowane wokół używania różnych umiejętności i "rozwoju" postaci. Czasem wpadnie mi na dysk coś ciekawego, jak na przykład Prodeus, który jest shooterem dla boomerów mojego pokroju. Co o tym myślicie? Możecie wyrazić swoje zdanie w komentarzach :)

IOQuake

2022 - co potrzebuję?

Myśląc o tym wszystkim, wróciłem do okazyjnego grania w Quake III. Jak to wygląda teraz po latach? Jak grać w Q3 komfortowo na nowych komputerach? Co jest potrzebne i gdzie szukać serwerów? Postaram się to krótko opisać.

(1) Przede wszystkim potrzebujecie kopii Quake III Arena. Klucz lub grę możecie zakupić elektronicznie na dowolnej platformie, a w przypadku posiadania samego klucza, wydanie gry w ISO możecie ściągnąć z instytucji Internet Archive

(2) Ostatni patch PR1.32. Potrzebujecie ostatniego wydania patcha do Q3, PointRelease w wersji 1.32

(3) Serwery są postawione na różnych modach. Najpopularniejszym jest oczywiście OSP 1.03a. Ale warto mieć również CPMA 1.52 czy Threewave CTF. W większości wypadków wystarczy sam OSP.

(4) Nowy silnik graficzny - IOQuake. Modyfikacja ta sprawia, że Quake 3 jest przede wszystkim bardziej "ładny", płynny i pozbawiony problemów z grafiką na nowych systemach i GPU. Jednocześnie IOQuake jest w pełni zgodny z wszystkimi serwerami i modami Quake III. Instrukcja i opisy zmian dostępne są na stronie projektu IOQuake.

(5) Modyfikacje w configu. Quake 3 nie jest na przykład przystosowany do grania w wysokich rozdzielczościach na nowych monitorach, które wyświetlają inne proporcje i rozdzielczości niż maksymalne 1600x1200. W katalogu Quake3/baseq3/ trzeba stworzyć plik twoja_nazwa.cfg i wrzucić w niego kilka przydatnych koment. Następnie w grze wywołać konsolę (klawisz "~") i wywołać naszą konfigurację komendą /exec twoja_nazwa. Jeżeli z jakiegoś powodu wywołanie configu nie działa na przykład w modzie OSP, trzeba skopiować nasz config do Quake3/osp/ i wywołać go raz jeszcze.

Przydatne komendy:

set r_mode "-1" // włączenie opcji własnej rozdzielczości
set r_customwidth "2560" // tutaj wpisujecie swoją rozdzielczość - szerokość
set r_customheight "1440" // tutaj wpisujecie swoją rozdzielczość - wysokość

seta r_ignorehwgamma "1" //rozwiązuje problem z różną jasnością gry/pulpitu
seta r_gamma "1.2" //jasność gry
set com_maxfps "125" //max fps - maksmalna liczba FPS, dla komfortowej gry przyjeło się używać 125fps
set r_picmip "0" //rozmycie tekstur: 0 - bez rozmycia

set cg_fov "110" //kąt widzenia

set cl_allowDownload "1" // zezwolenie na sciąganie map, ktorych nie mamy
set sv_allowDownload "1" // zezwolenie na sciąganie map, ktorych nie ma gracz
set sv_pure "1" // "czysty" serwer bez cheatów

Zachęcam do zapoznania się z poradnikiem na temat konsoli z ORG

(6) Serwery. W Quake 3 nie wyświetlają się wszystkie serwery, które funkcjonują w internecie. Do tego przydają się takie strony jak ta: GameTracker - Quake III

Mam nadzieję, że mój krótki artykuł przyda się osobom, które dawno już nie grały w Quake III Arena, lub chcą dopiero spróbować sobie jak to jest :)

Przydatne linki:

Patch: PointRelease w wersji 1.32
Mod: OSP 1.03a
Nowy silnik: IOQuake
Serwery: GameTracker - Quake III

Mapy: ORG (sporo z linków działa do dzisiaj)
Mapy: Lvl World
Mapy: Requiem (moje retro stronki z mapami)

Xsi | 2022-12-15 08:58:04

Sry za późną publikację alę rzadko tu zaglądam :)

Requiem | 2022-12-27 13:31:43

@Xsi Haha luzik, tak myślałem że mało ludzi tutaj zagląda - sam zacząłem po kilku latach... Ale zdziwiłem się w ogóle że artykuły idą teraz do moderacji :D

Odpowiedź na komentarz:#773853

#773857

Xsi | 2023-01-12 19:32:04

Tylko od osób które nie mają statusu redaktora. Jeżeli chcesz coś jeszcze pisać to mogę ci ustawić.

Odpowiedź na komentarz:#773857

#773864

Gravatar

TheDaftPL | 2022-12-18 12:16:30

Witam Cię nie wiem aktualnie ile graczy PL jest na QUAKE 3 ARENA, ale na QUAKE LIVE PL serwerze jest 30-40 aktywnych graczy i pykamy sobie elegancko. Osoby w wieku głównie 25-30 plus :D niestety ostatnio zachowują się jak dzieci, ale grywamy sobie CA często. Pingi ładne Polskie 8-20 :) Zapraszamy na odmianę. Raz za czas, żeby wpaść. Mnie trochę CA zamula mimo, że to najdynamiczniejsza akcja, ale CA VAMP jest MEGA :)

bfr_aka_pablonzo | 2022-12-18 12:34:54

wow, ale fajny news! osobiście pykam w qlive, ale z chęcią bym pograł na osp 1.03a, ale chyba nie za bardzo jest z kim?

Requiem | 2022-12-27 13:26:49

Zawsze można zgrać się w kilka osób na jakimś serwerze i rozegrać jakieś luźne meczyki :D

Odpowiedź na komentarz:#773855

#773856

bfr_aka_pablonzo | 2022-12-27 19:39:15

No to trzeba coś zorganizować :) jestem zdecydowanie za

Odpowiedź na komentarz:#773856

#773858

Requiem | 2022-12-30 15:50:38

Po nowym roku postaram się coś ogarnąć :D

Odpowiedź na komentarz:#773858

#773859

Vymmiatacz | 2022-12-31 20:24:31

O tym IOQuake kompletnie nie wiedziałem. Dzięki za info, obczaję to, choćby dla sentymentu.

Gravatar

Tom362 | 2022-12-31 23:28:03

Dodam kilka sugestii. IOQuake3 od około 8 lat już jest porzucone co i tak dużo zmian nam wniosło. Polecam Projekt 1.32e, programista z Ukrainy tworzy i wydaje aktualizacje do dzisiaj i jest tam znacznie dużo poprawek (też te które już są natywnie w IOQuake). Sam sprawdziłem i mogę powiedzieć:

  • Lepsza jakość graficzna obiektów 3D i świateł dynamicznych (np wygenerowane przez bronie, itemy)
  • Obsługa tekstur wyższej rozdzielczości, teraz mapperzy mogą zrobić mapę w wyższych rozdziałkach prawdopodobnie nawet 4k bez wywalenia błędu o przepełnieniu buforu ( stara mapa łazienki reqbath zrobiona teraz od Requiem na pewno wyglądała by ładnie w rozdzielczości natywnej naszego monitora :-D )
  • obsługa konsoli daje nam więcej info o wpisywanych komendach + dodatkowe zmienne które możemy ustawiać Podejrzewam że jest dużo więcej, info na stronie

Quake 1.32eLINK
Pobieramy wersje msvc (mingw - to to samo ale zalecali najpierw sprawdzić wersje optymalną) wybieramy system, można też użyć 64bitowej. Wrzucamy pliki EXE do głównego katalogu gry Quake3 (tam gdzie jest quake3.exe) i odpalamy gre przez quake3e.exe.
Zalecam jeszcze dodać do folderu baseq3 plik pak8a pak8a-LINK który poprawia nam (do rozdzielczości gry jaką ustawimy) jakość tekstur czcionek, huda,ikonki broni i innych obiektów 2D, gdy ustawimy rozdzielczość np 1920x1080 fulhd to bez tego pliku wygląd jest lekko nie ostry nie mówiąc już o wyższych ustawieniach rozdzielczości gry.
PS:
Ustawienia czułości myszki z windowsa są ignorowane w wersji 1.32e więc prawdopodobnie trzeba będzie ustawić sobie jeszcze raz komendą /sensitivity ponieważ może być szybciej lub wolniej w zależności DPI w myszkach
Jeśli ktoś by potrzebował to mam serwer który działa (jeszcze), na modzie Excessive plus który jak dla mnie jest chyba najlepszym jeśli chodzi multi, obsługę serwera, w miarę skuteczny antycheat itd 31.6.70.6:27960

Vymmiatacz | 2023-01-01 00:35:10

Rzeczywiście, to jest po prostu branch (jakby kontynuacja IOQuake)... że też ludziom chce się to utrzymywać :) Ale to jest właśnie zaleta filozofii typu "open source"

Odpowiedź na komentarz:#773861

#773862

Xsi | 2023-01-12 19:43:24

To obadaj CNQ3, jest dalej rozwijany playmorepromode.com/guides/cnq3-presentation

Odpowiedź na komentarz:#773862

#773865

Zaloguj się by dodać komentarz.

Co nowego

Pokaż więcej »

Gracze

  1. _Vh - 325 pkt
  2. Czarna_Bakłażana - 125 pkt
  3. yac - 47 pkt
  4. Requiem - 28 pkt
  5. ZenoPopo - 9 pkt
  6. tofu - 7 pkt
  7. bfr_aka_pablonzo -1 - 5 pkt
  8. kaboom -1 - 4 pkt
  9. Xsi -1 - 4 pkt
  10. liha - 4 pkt
Zobacz cały »
Zobacz wszystko »

Statystyki graczy ogółem:

  • Wygranych / przegranych: 170718 / 176461
  • Trafień / strzałów: 101332428 / 334124146
  • Fragów / zgonów: 5166665 / 4461858

Więcej statystyk już wkrótce...

Cytaty

Quakecon will soon start getting sponsored by hair loss solutions, erection pills, life insurance and QVC.

Źródło: http://esreality.com/post/2891023/clawz-everyone-can-give-me-a-hard-time-it-is-about/#pid2891208

Dodał: tath

Ankieta

OMPQ3 2023 - turniej 1v1 online (gracze sami się dogadują, finał 21 maja))

Głosów: 19