Mapy i turnieje
wto, 29 listopad 2005 18:20:01 | Autor: Lukin | Quake 3 Arena
"Quake 4" cierpi na brak map, na których można byłoby rozgrywać poważne turnieje. Standardowe poziomy okazały się bardzo "niezrównoważone", toteż gracze "wyciągneli ręce" ku amatorom maporobstwa. Obecnie scena zalana jest rozmaitymi przeróbkami map z "Q4" - jest tych "remiksów" tyle odmian, że ciężko się połapać czym się różnią poszczególne mapy, kto jest ich autorem, itp. Chętnie napisałbym jakiś przewodnik po tych wszystkich przeróbkach, ale sam z trudnością się w tym poruszam. Na pewno za jakiś czas wszystko się ustatkuje, doczekamy się jakiś standardów i (nie daj Boże! ;)) będziemy na tych "standardach" grali przez następne dziesięć lat.
Pomocne przy typowaniu "ulubionych map graczy" będą rozmaite turnieje. Dlatego warto zwrócić uwagę na właśnie ogłoszone listy poziomów używanych w CAL, ClanBase (EuroCup XII) i Electronic Sports League.
Cyberathlete Amateur League będzie używało tych poziomów:
* "Galang" (l4dm1)
* "ArmouredCore Lab #1" (pro_bliptourney1)
* "Phrantic" (swq4dm1)
* "FPS The Lost Fleet" (drachq4dm3)
Wszystkie mapy są do pobrania w jednym pliku z tej strony.
Warto pamiętać, że CAL to "młodsza siostra" CPL, a więc można się spodziewać, że podobny zestaw map będzie obowiązywał na zbliżającym się turnieju CPL Winter.
Lista map wybranych przez ClanBase nie różni się znacznie. Oto ona:
* "TMP2: Over The Edge" (q4dm7tmp)
* "TMP2: The Lost Fleet" (q4dm3tmp)
* "Galang" (l4dm1)
* "ArmouredCore Lab #1" (pro_bliptourney1)
* "Phrantic" (swq4dm1)
Plik z mapami dostępny jest tutaj.
I na koniec zestaw map wybranych przez ESL:
* "TMP2: Over the Edge" (q4dm7tmp)
* "TMP2: Lost Fleet" (q4dm3tmp)
* "TMP2: No Doctors" (q4dm6tmp)
* "TMP2: Fragging Yard 1v1" (q4dm11v1tmp)
* blibtourney1
* "Phrantic" (swq4dm1)
Pora na krótkie omówienie wszystkich wybranych map. Zacznę od "najbardziej standardowych".
* "FPS The Lost Fleet" (drachq4dm3)
Standardowa mapa z "Q4" z przerobionym przez dr4cha oświetleniem (w celu zapewnienia graczom stabilnej ilości fps-ów). Kontrowersyjny poziom - jest bardzo mały i zawiera tylko jedną zbroję, żółtą. Rozgrywka na "Lost Fleet" to głównie walka o ten przedmiot. Niektórym się to nie podoba wcale, inni (chyba mniejszość) uwielbiają tę mapkę. Będzie ciężko zrobić z tego standard.
Mapa będzie używna w CAL.
"TMP2: The Lost Fleet" (q4dm3tmp)
Ten sam poziom co powyżej (również z poprawionym oświetleniem), tyle, że ze zmienionym rozstawieniem przedmiotów. Tym razem kamizelek jest więcej, pojawił się także granatnik. Przeróbki nie zlikwidowały kontrowersji - fani podstawowej wersji narzekają, że na tak małej mapie taka ilość przedmiotów jest zbędna. Niektórzy po prostu nie lubią "Lost Fleet" i żadne poprawki nie są w stanie ich przekonać do tej mapy.
Mapa będzie używna w ClanBase i w ESL.
"TMP2: Fragging Yard 1v1" (q4dm11v1tmp)
Mapa-raj dla fanów RailGuna i jednocześnie zmora dla przeciwników tego oręża została pozbawiona... RailGuna właśnie. Pojawiło się też więcej przedmiotów (m.in. RA), niektóre pozmieniały swoje miejsce - zapowiada się obiecująco.
Mapa będzie używna w ESL."TMP2: Over The Edge" (q4dm7tmp)
Zremiksowany remake ;) "The Edge" to mapa znana jeszcze z "Quake'a 2". Raven skonwertowało ją do "Quake'a 4", ale ta wersja nie przypadła do gustu niektórym graczom. Do celów "profesjonalnych" przygotowano wersję TMP. Zmieniono rozstawienie niektórych przedmiotów, umożliwiono dostosowywanie jakości oświetlenia do posiadanego sprzętu i usunięto kilka błędów w geometrii. Wielu wciąż jednak uważa, że "Over The Edge" nie nadaje się do rozgrywek, bo mecze na niej rozgrywane bywają bardzo jednostronne. Czy tak jest naprawdę przekonamy się wkrótce.
Mapa będzie używana w ClanBase i w ESL.
- "TMP2: No Doctors" (q4dm6tmp) Standardowy poziom z "Q4" przystosowany do potrzeb "profesjonalistów" przez Tectonica i pha3za. Panowie stworzyli "Meatless" - mapę do "Painkillera", która zrobiła karierę w CPL World Tour. Znają się na tej robocie, ale z "No Doctors" chyba nie da się wykrzesać zbyt wiele. Mapa jest po prostu za duża do pojedynków 1-na-1. Rozgrywka częściej przypomina zabawę w chowanego rodem z "CS-a" niż klasyczne "kwakowe" wymiany ognia. Zwolennicy "No Doctors" twierdzą, że to najlepsza mapa z tych stworzonych przez Raven i należy dać jej szanse.
ESL taką szansę stworzyło, zobaczymy jak przyjmą to uczestnicy drabinki.
- "Phrantic" (swq4dm1)
Mapa znana graczom CPMA powraca do łask w "Quake'u 4". Stworzona przez Swelta przeróbka własnej mapy z poprzedniego "Quake'a" zadomowiła się w nowym środowisku. Szybka rozgrywka, dobrze zbalansowane rozstawienie przedmiotów, świetny "flow" i nieduże wymagania sprzętowe to największe zalety tej mapy. Niestety są też wady - przede wszystkim błąd umożliwiający seryjne mordowanie odradzającego się przeciwnika (to niestety bardziej wina "Q4" i jego systemu respawnów), a także zbyt duża ilość korytarzy, które pozwalają uciekać w nieskończoność (przynajmniej tak twierdzą niektórzy gracze). Na dodatek jest to zaledwie beta. Autor mapy ma zamiar wydać poprawioną wersję dosłownie na dniach, niestety organizatorzy lig nie mogli dłużej czekać. Miejmy nadzieję, że finalne "Phrantic" bez przeszkód zastąpi betę.
Poziom będzie używany w CAL, ClanBase i w ESL.
- "ArmouredCore Lab #1" (pro_bliptourney1)
Jedna z pierwszych amatorskich map nie będąca przeróbką żadnego standardowego poziomu. Stworzył ją Seo, który skupił się prawie wyłącznie na kwestii grywalności. Pierwsza wersja tej mapy (blibtourney1, używana przez ESL) wygląda koszmarnie, ale nadrabia ponad przeciętnym poziomem zbalansowania rozgrywki. Druga wygląda bardziej efektownie, choć wciąż nie jest piękna. Za to grywalność ma bardzo dopracowaną. Na pewno nie wszyscy pogodzą się z decyzją autora, który postanowił usunąć z "blip" RailGuna, ale beta-testerzy byli w tej sprawie zgodni - bez RG gra się po prostu lepiej.
Poziom będzie używany w CAL i w ClanBase.
bliptourney1
Prawie to samo co wyżej, tyle, że gorsze ;) Mapa będzie używana w ESL, ale jest bardzo prawdopodobne, że gracze wymuszą na organizatorach przesiadkę na nowszą wersję.
- "Galang" (l4dm1)
Na koniec coś bardzo "naszego". Mapka nie dość że Polska to na dodatek stworzona przez człowieka piszącego tego newsa. Cóż, nie lubię się chwalić, więc wykorzystam tę okazję do zapoznania Was z alternatywną wersją tej mapy. "Galang [remix]", albo inaczej l4dm1a ma inne ustawienie przedmiotów (zaproponowane przez Sona) i może przypadnie Wam do gustu bardziej. Można ją pobrać stąd lub w paczce z wersją standardową stąd. Wracając do tejże standardowej wersji: to mała, szybka mapa udekorowana w "metalowe" tekstury ubrudzone rdzą i krwią. Ponoć wygląda ładnie, ale ja stawiałem na grywalność i jak widać opłacało się. Większość opini graczy była pozytywna, jak będzie w praktyce pokaże czas.
Mapa będzie używana w CAL i w ClanBase.
To by było na tyle. Są jeszcze mapy i turnieje drużynowe, ale te zostawię sobię na inną okazję (może kiedyś jakiś rodak stworzy poziom tego typu?). Ja zabieram się za kolejną mapę do 1-na-1, a Was zapraszam do zapoznania się z powyższymi. HF!
bryan | 2005-11-29 18:48:20
gj ! i z takimi ludzmi az chce sie pracowac :)
#729941
Mav_8217 | 2005-11-29 19:35:24
Gratki za lvl ;)
#729942
Logitech|kar | 2005-11-29 19:43:16
no doctors zajebista, fajne mecze sa na niej, wcale sie nie szukaja gracze dlugo, no chyba ze to 2 poczatujacy.
#729943
davep | 2005-11-29 19:53:22
wkoncu phrantica ludzie beda grali ;-) super mapka, acha nie wiem dlaczego o sandstormie zapomnieli, przeciez mapka jest piekna
#729944
mess | 2005-11-29 21:19:10
no offence ale zastanawiam sie czy autor newsa gral chociaz na tych mapach o/
#729947
Lukin | 2005-11-29 21:25:42
Jasne, że grałem. Ale, że żaden ze mnie gracz wypisując plusy i minusy każdej z nich sugerowałem się opiniami innych wyczytanymi na esreality i forum cpl.
#729948
serious|avek | 2005-11-29 21:27:07
fajni sa Ci kolesie z EC dopiero co nauczylem sie dobrze starych map , a Ci znowu zmieniaja je na inne ... mam nadzieje ze to juz ostatnia zmiana :/
#729949
SpOOnman | 2005-11-30 08:52:34
Ooo spoko news, postaram sie wszystko wrzucic na ASTER dzis wieczorem, dzieki za linki, nie bede musial szukac. Problem w tym, ze zeby wejsc trzeba miec je wszystkie, wiec jak beda pustki na serwerze to niestety je wywale :/
#729956
SpOOnman | 2005-12-01 01:00:19
Wszystko na ASTERach! :D
#730006
Zaloguj się by dodać komentarz.