SABot - pierwszy bot do Q4
pon, 12 grudzień 2005 00:49:59 | Autor: Lukin | Quake 3 Arena
Sztuczni przeciwnicy do trybu multiplayer to rzecz, o której marzy chyba każdy posiadacz "Quake'a 4" i modemu. Niestety Raven nie zadbało o takich graczy - żeby mapy do trybu multiplayer nie służyły nam tylko do biegania potrzebujemy niezłego łącza, serwerów i żywych przeciwników. W obecnym stadium gry i z tym bywają problemy.
Na szczęście w sukurs przybyli twórców modów. Pracę nad obiecującym OakBotem idą pełną parą, a tymczasem już dziś możemy postrzelać do innego tworu amatorów programowania: SABota. Nazwa tegoż stwora to skrót od Stupid Angry Bot, czyli "Głupi Wściekły Bot" - nie brzmi zachęcająco, prawda? W dodatku udostępniona wersja jest oznaczona jako "Alfa 8". Jakby tego było mało autor, TinMan ostrzega, że lista bugów wystarczyłaby do zapełnienia kilkunastu stron. "Hasło reklamowe" SABota brzmi tak: Nie będzie jadł, nie będzie spał, absolutnie nie będzie się zatrzymywał dopóki nie zrobi czegoś głupiego. I to nas oczywiście nie może odstraszyć, bo przecież lepszy rydz niż nic - jak mawiają wyznawcy Radia Maryja.
I rzeczywiście powiedzenie to sprawdza się doskonale w stosunku do SABota. Nie jest to przeciwnik genialny, powalający przebiegłością, przemyślanymi taktykami czy umiejętnością perfekcyjnego poruszania. Jego zdolności ograniczają się do biegania po mapach, podnoszenia przedmiotów i strzelania do wszystkiego co się rusza. Mniej więcej to samo reprezentowały sobą standardowe boty do "Q3", więc naprawdę nie jest z tym SABotem najgorzej.
W standardzie SABot obsługuje jedynie poziomy dostarczone razem z grą, ale można samodzielnie dorobić odpowiednie pliki dla każdej mapy (wystarczy w konsoli "Quake'a 4" wpisać runaas nazwa_mapy). Niestety nie wszystkie poziomy będą działały w pełni sprawnie (problem dotyczy również niektórych map standardowych), a to z powodu problemów z krzywymi i z modelami. Uparciuchy mogą własnymi siłami przerobić pożądane mapki, tak by były w pełni kompatybilne z botami, ale dokładny opis jak to zrobić to nieco za długa "historia".
Warto jeszcze wspomnieć o przeszłości i przyszłości SABota: po raz pierwszy "Głupi i wściekły" pojawił się w "Doomie 3" ale nie doczekał się w tamtym wcieleniu wersji finalnej. Taki sam los spotka najpewniej jego "quake'ową" inkarnację. Osuszcie łzy - to nie jest jeszcze koniec świata. Smutny koniec jednego moda to początek innego - spadkobiercą SABota będzie wspomniany już wcześniej Oak, którego autor już dostał w swoje ręce kod "Głupka" i rozpoczął pracę nad czymś co ma być najlepszym "sztucznym przeciwnikiem w historii gier komputerowych".
Dobra, sporo słów wyklepałem na klawiaturze, a tak naprawdę nie napisałem najważniejszego. Wobec tego najważniejsze poniżej:
Życzę dobrej zabawy!
P.S. Pierwsze reakcje zachodnich graczy na SABota były mniej więcej takie: "Żądamy brightskinów! Żądamy lepszego HUDa!" I okazało się, że w prosty sposób można połączyć bota z modem X-Battle bądź z Q4MAX. Wystarczy zawartość folderu z którymkolwiek z tych modów skopiować do folderu z Sabotem i gotowe - można cieszyć się brightskinami, HUDem i botami. Trzeba jedynie pamiętać, że ten trik działa tylko z modami, które nie zmieniają kodu gry, a jedynie zewnętrzne skrypty. Oznacza to mniej-więcej tyle, że kolejnych wersji Q4MAX i X-Battle nie da się połączyć z SABotem. Ale póki co kolejnych wersji nie ma, więc nie ma się też czym przejmować :)
bryan | 2005-12-12 08:22:06
hehe z rydzem super :)
#730419
tęczowa.zemsta | 2005-12-12 09:46:30
a no... good job :)
a bota i tak nie zessam :D
#730420
voodoo|norad | 2005-12-12 11:20:32
W demie też to działa ? :Q
#730423
1|LaM4 | 2005-12-12 13:27:51
nareszcie jakiś bocik :)
#730428
Vymmiatacz | 2005-12-12 13:29:57
To znaczy, że Q4 jednak ma jakieś pliki do botów - widziałem jakieś aas64 czy coś w tym stylu. Tylko brakuje kawałka kodu, który umiałby z tego skorzystać...?
#730430
castor | 2005-12-12 13:31:31
dlaczego nie napiszecie newsa o turnieju q4.owned.pl? ;x
nie bojta sie...
#730431
tęczowa.zemsta | 2005-12-12 14:25:45
ew. o scenie q4... co sie dzieje w klanach, jak wygladaja itp.
#730433
Cacek | 2005-12-12 15:11:01
Mam problem z tym botem. Przy próbie odpalenia q4 z konsoli (na linuksie) pokazuje sie takie cosik:
ERROR: Error: file pak000.pk4/scripts/bot_sabot_events.script, line 10: Unknown event ’setState’
Sys_Error: Error during initialization
Mam wersje 1.0.5 (wiem że na windowsa jest wersja 1.0.4 ale to chyba to samo nie ?)
Wie ktoś o co mu sie rozwodzi ?
EDIT:
Dobra przeczytalem na forum "Oak Bots" że toto nie wspiera wersji na linuksa :( ehh....
#730437
Mani | 2005-12-12 19:05:38
wypas
#730444
Lukin | 2005-12-12 19:14:04
Cacek >> bot nie działa pod Linuxem. Może w przyszłości pojawi się wersja przystosowana do tego systemu, na razie pozostaje katowanie w Wingrozie.
#730443
aimowy | 2005-12-12 19:36:19
Czy tu nie brakuje jakiegos newsa? :D
#730446
Mani | 2005-12-12 21:19:05
SIEMANKO !! Komenda addbot nie dziala ;/ wie ktos dlaczego ?
#730447
THRAWN | 2005-12-12 21:27:41
jak dodaje bota mi server wypiepsza ; D
#730450
Razor_w_UK | 2005-12-13 09:02:00
o q4owned nic nie mamy zamiaru pisac:P
#730473
r00kie | 2005-12-13 14:23:10
I @#$% nic nie działa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
#730484
furi | 2005-12-13 14:36:46
Fajna zabawka tylko szkoda ze nie obsluguje wszystkich map :c
#730485
fil.IP | 2005-12-13 15:03:08
zawieszaja sie na jumpadach i w niektorych miejscach mapy staja przy scianie i ida...ehhh...
#730487
chr1st | 2005-12-13 21:32:30
dla niestandardowych mapek trzeba sobie skompilowac plik aas ktory wykorzystuje bot. jest w readme.
glupie te boty ale to dopiero poczatek, dajmy czas chlopakom ktorzy je pisza, to jest troche roboty. teraz powinny wychodzic kolejne wersje coraz bardziej kumate :)
#730497
Zaloguj się by dodać komentarz.